Palstalla lienee myös historiallisia olentoja, jotka ovat siirtyneet filmistä kennoon. Itse olen jopa vakavasti harkinnut siirtymistä. Tähän asti olen käyttänyt digiä vain ns. pakollisissa tapauksissa (joku on nimenomaan halunnut didgikuvia). Kokemusta on Applen digikameroista alkaen, olyn mallisto läpikäytynä ja canon G5 viimeisimpänä. Filmipuolelta minulla on ollut ns. vakavammassa käytössä (omistan edelleen) OM-4Ti ja siihen viisi putkea laajasta telepäähän, Canon T90 ja AE1-P ja niihin kolme obiskaa ja Nikonin
N2000 ja siihen zoomi. Jotenkin pelottaa siirtyä tällaisen rahankäytön jälkeen digimaailmaan, kun muistissa on esim. Canonin obiskakiinnityksen vaihdos automaattitarkennukseen siirryttäessä. Olen hillittömän innostunut edelleen T90:stä ja OM4-Ti:stä, nimittäin niissä on nopeutta, jämäkkyyttä ja minulle erittäin tärkeä monipistemittaus vaivattomasti käyttöönotettavissa. Mielestäni digirunkojen hinnat ovat aikamoisen kovia ja ko. kameroiden käytettävyys verrattuna em. runkoihin mutkikasta. Itselläni on kyllä riittävä tekninen koulutus ja innostus teknisiin vimpaimiin, mutten välttämättä kuvaustilanteessa halua näppäillä, kiertää ja tarkastella valikkoja esim. pistemittauksen esille saamiseksi. Siis, pyytäisin kokemusperäistä tietoa Nikonin, Canonin ja Olympuksen järjestelmistä päätöksentekoa helpottamaan. En kaipaa kovinkaan paljon juupas-eipäs infoa Nikon vs. Canon, enkä myöskään liikuttavaa huolen pitoa Olympuksen menestymättömyydestä maailmalla (pidän Olympusta varsin mielenkiintoisena vaihtoehtona).
Miten siirtyä digiin ?
-
- Viesti:
Miten siirtyä digiin ?
Viimeksi muokannut JukkaP., Syys 27, 2003 16 : 51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viesti:
Opiskeleppas eri merkkisten digijärkkäreiden ominaisuudet vaikkapa osoitteesat http://www.dpreview.com niin tiedät enemmän. Kyseisessä osoitteessa on runsaasti perusteellisia kameratestejä, ja paljon muutakin.
Vehkeet alkavat olla sen verran hyviä, että useimmat kamerat taitavat olla parempia kuin useimmat niitä käyttävät ;)
Osta vaikka käytetty Canon D60 tai Fuji S2Pro, saat huippulaitteen reilulla tonnilla. Itse ostin Fujin kun totesin sen parhaaksi vuosi sitten, ainakin Nikonin optiikkaa omistavalle.
Koen eduksi myös sen, että Nikoniin optiikoilla voin tulevaisuudessakin valita Nikonin, Fujin ja Kodakin väliltä, kun taas Canonilla kuvaavien on pakko ostaa Canon. Rungot vaihtuvat mutta optiikat pysyvät, eikös?
T. Jussi
Vehkeet alkavat olla sen verran hyviä, että useimmat kamerat taitavat olla parempia kuin useimmat niitä käyttävät ;)
Osta vaikka käytetty Canon D60 tai Fuji S2Pro, saat huippulaitteen reilulla tonnilla. Itse ostin Fujin kun totesin sen parhaaksi vuosi sitten, ainakin Nikonin optiikkaa omistavalle.
Koen eduksi myös sen, että Nikoniin optiikoilla voin tulevaisuudessakin valita Nikonin, Fujin ja Kodakin väliltä, kun taas Canonilla kuvaavien on pakko ostaa Canon. Rungot vaihtuvat mutta optiikat pysyvät, eikös?
T. Jussi
-
- Viesti:
Re: Miten siirtyä digiin ?
Ainakin D100:ssa kaikki oleelliset kuvaamiseen vaikuttavat nappulat ovat lähes samoissa paikoissa kuin F80-F100 rungoissa, mitään elintärkeää ei ole haudattu valikoiden taakse. Molemmilla peukaloilla hallitsee kameran säädöt tarvitsematta vilkuilla näyttöön, etsin kertoo kuvaustilanteessa kaiken tarvittavan tiedon. Näyttöä ei itseasiassa käytä muuhun kuin kuvien ja histogrammin tarkasteluun.JukkaP. kirjoitti:...mutten välttämättä kuvaustilanteessa halua näppäillä, kiertää ja tarkastella valikkoja esim. pistemittauksen esille saamiseksi.
-
Yleensä filmirungosta digiin siirtyvät pettyvät pahasti, koska odottavat tasan samanlaista kameraa kuin filmijärkkärinsä, vaan että kuvat saa myös kätevästi koneelle jne.
Näin ei kuitenkaan ole, digillä kuvaaminen on vähän eri asia kuin filmillä. Minkä takia monet tunnetut PROt kavastavat digiä.
Esimerkiksi yleensävalitetaan rajauskerrointa. "kun ei objektiivit toimi samalla tavalla kuin kinojärkkärissäni!", niin, eivät teekkään, mtuta onko se pakosta vain huono asia? ei 35mm ole mikään maaginen ja aina niin oikea kuvamedian koko.
Itse pidän enemmän digin aps-tyypisestä koosta, seuraavista syistä.
-Saa hieman enemmän syvyysterävyyttä kuviin, joka myös on välillä ihan mukavaa, jolloin myös voi ottaa vähän syvyysterävempiä kuvia nopeammalla sulkimella.
-Saa objektiiviin vähän enemmän teleä (vaikka tämä on vain rajauskerroin).
-Perspektiivi on vähän toisenlainen, mikä ei pakosta ole paha asia.
-Reilusti vähemmän tynnyrivääristymiä jne. kun käytetään objektiivin terävintä keskiosaa.
Onhan niitä huonojakin puolia, mutta aina ei voi voittaa.
Joitakin sääntöjä joita kannattaa sisäntää kun siirtyy filmistä digiin
- Opi käyttämään digin valkotasapainosäätöä ja jälkiprosessointia. Ainoat tarvitsemasi filtterit ovat polarizeri ja UV. ND:kin voi unohtaa jos kuvaa esim maisemia, otetaan vaan valoituksen haarukointi joka yhdistetään digitaalisesti.
-Opi käyttämään myös ISO-arvon säätöä yhtenä muutujana digillä kuvatessa.
Tärkeintä on kuitenkin opetella kunnolla eikä heti myydä pois runko kun ei suju. Ja muistaa kannattaa myös että digijärkkäri EI ole digipokkari, kuva tarvitsee enemmän jälkiprosessointia, ja on paljon muitakin muutujia joita kannattaa havainnollistaa.
Näin ei kuitenkaan ole, digillä kuvaaminen on vähän eri asia kuin filmillä. Minkä takia monet tunnetut PROt kavastavat digiä.
Esimerkiksi yleensävalitetaan rajauskerrointa. "kun ei objektiivit toimi samalla tavalla kuin kinojärkkärissäni!", niin, eivät teekkään, mtuta onko se pakosta vain huono asia? ei 35mm ole mikään maaginen ja aina niin oikea kuvamedian koko.
Itse pidän enemmän digin aps-tyypisestä koosta, seuraavista syistä.
-Saa hieman enemmän syvyysterävyyttä kuviin, joka myös on välillä ihan mukavaa, jolloin myös voi ottaa vähän syvyysterävempiä kuvia nopeammalla sulkimella.
-Saa objektiiviin vähän enemmän teleä (vaikka tämä on vain rajauskerroin).
-Perspektiivi on vähän toisenlainen, mikä ei pakosta ole paha asia.
-Reilusti vähemmän tynnyrivääristymiä jne. kun käytetään objektiivin terävintä keskiosaa.
Onhan niitä huonojakin puolia, mutta aina ei voi voittaa.
Joitakin sääntöjä joita kannattaa sisäntää kun siirtyy filmistä digiin
- Opi käyttämään digin valkotasapainosäätöä ja jälkiprosessointia. Ainoat tarvitsemasi filtterit ovat polarizeri ja UV. ND:kin voi unohtaa jos kuvaa esim maisemia, otetaan vaan valoituksen haarukointi joka yhdistetään digitaalisesti.
-Opi käyttämään myös ISO-arvon säätöä yhtenä muutujana digillä kuvatessa.
Tärkeintä on kuitenkin opetella kunnolla eikä heti myydä pois runko kun ei suju. Ja muistaa kannattaa myös että digijärkkäri EI ole digipokkari, kuva tarvitsee enemmän jälkiprosessointia, ja on paljon muitakin muutujia joita kannattaa havainnollistaa.