Muistikorttien riittäminen matkoilla

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
Vastaa Viestiin
Jayna

Muistikorttien riittäminen matkoilla

Viesti Kirjoittaja Jayna »

Olen parin kuukauden kuluttua lähdössä matkoille pariksi viikoksi ja tarkoituksena on ottaa kuvia pinnan alla ja päällä. Kuvia tulee siis paljon. Minulla ei ole kuin 256 mt ja 32 mt muistikortit. En halua karsia resoluutiota liian paljon, vaan aion käyttää 1600 * 1200.

Kysymys: pystyykö valokuvausliikkeissä polttamaan muistikortilla olevan datan (kuvat ja leikkeet) CD-ROM levylle tai voiko jostain vuokrata kortteja?? Tarkoituksenani ei ole teettää automaattisesti kaikista paperikuvia.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
MattiH
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

Vuokraamisen voit ihan suoralta kädeltä unohtaa (ainakin liikkeistä). Paras vaihtoehto olisi vaikka lainata joltain kaverilta kortteja. Kannettava on yksi vaihtoehto.

Riippuu vähän maailmankolkasta, mutta nykyään onnistuu melkein missä vaan kuvien siirto rompulle. Puolitoista vuotta sitten oli vähän ongelmia niinkin isossa kaupungissa kuin Brysselissä (uutisista tästä puolitoista vuotta sitten kirjoittelinkin).
Jayna

Kuvien siirron uskon onnistuvan, mutta entä videoleikkeet. Valokuvausfirmat normaalisti käsittelevät vain kuvia. Leikkeet voivat "vahingossa" jäädä käsittelemättä.
malagant

Viesti Kirjoittaja malagant »

Itse olen ratkaissut tuon muistikorttiongelman hankkimalla X-Driven eli laite, jossa on pieni kiintolevy sisällä jonne kortin tiedot voi lukea. http://www.patenttinet.com/?testi=x-drive

Lontoon reissulla kesällä otin noin 2000 valokuvaa (~3,5Gt) ja laitteessa riitti yksi lataus helposti. Kamerana oli Coolpix 4500 ja CF.

Laitteesta on ilmestynyt ainakin USB 2.0 -versio jota suosittelenkin ennemmin.
trombi

Viesti Kirjoittaja trombi »

Tosta kuvien siirrosta CD:lle valokuvausliikkeessä: joku aika sitten jollain foorumilla joku valitti, että hän oli tehnyt näin jossain Espanjassa, ja kuinka ollakaan kotiin tuodut kuvat olivat läpikäyneet jonkin pienennysprosessin. Olivat sellaista photo-CD-tasoa. Taf lak, sanos tamperelainen.

Kannatan X-driven hankintaa. Esim. Bulldogissa pelkkä drive maksaa 168,90 euroa, mutta edullisempia kiintolevyjä ei näy olevan varastossa. Kiintolevyn pitää olla slim-mallia, 2,5 tuuman. Levyn voi sitten joskus vaihtaa isompaan.

Tulee minunkin laukkuuni heti kun saan mummon myytyä. Olen lähdössä Baltiaan, Puolaan, Tsekkeihin ja Slovakiaan ensi viikolla ja joudun kuvaamaan siellä filmille. Grrr...
huikka78
Viesti:

Viesti Kirjoittaja huikka78 »

trombi kirjoitti:Tosta kuvien siirrosta CD:lle valokuvausliikkeessä: joku aika sitten jollain foorumilla joku valitti, että hän oli tehnyt näin jossain Espanjassa, ja kuinka ollakaan kotiin tuodut kuvat olivat läpikäyneet jonkin pienennysprosessin. Olivat sellaista photo-CD-tasoa. Taf lak, sanos tamperelainen.
Itse kävin siirrättämässä kuvat CD:lle juuri jossain Espanjassa. Onneksi tein myyjälle hyvin selväksi, että haluan vain suorat kopiot korteista CD:lle, sisällöstä viis. Myyjää alkoi jo oikein naurattaa, kun vielä hakiessakin tivasin tarkasti, että näin on myös tehty =)
Yli tuhannen sanan tarinoita:
http://huikka.1g.fi
Santtu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Santtu »

Olin juuri kolmisen viikkoa sitten Kreetalla, Plataniaksessa, ja siellä oli nettikahvilassa yhdessä koneessa kortinlukija ja polttava CD asema, eli siellä olisi saanut itse poltettua kuvat CD:lle.

Toisaalta X-Drive on paljon reissussa kuvaavalle oiva hankinta. Itse ostin ennen matkaani X-Driven Akibasta (€175 ilman levyä), mulla oli nurkassa pyörimässä 6G levy, eli muita kuluja ei vielä tullut.

Ainoa ongelma meinasi tulla siitä, että levy on n.12mm korkea, ja X-Driveen menee max 10mm (virallisesti 9,5mm) 2,5" levy...

No en antanut tuollaisten pikkuseikkojen häiritä itseäni, ja pienellä virittelyllä sain kuin sainkin kotelon kiinni tiiviisti (Ilmastointi-teippi rulez ;-) )

Toinen ongelma on, että levyni on h-i-d-a-s...

Eli hankinta listalla on uusi levy... Mikromaja näyttää myyvän Toshiban 20G levyä karvan alle €100, eli sellainen saattaa löytyä ensi palkkapäivän jälkeen meikäläiseltä...
Yaggo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yaggo »

Kävin kesällä Trebic-nimisessä pikkukaupungissa Tsekinmaassa (noin Rovaniemen kokoinen). Olin jo ennalta varautunut siihen, ettei kuvien cd:lle poltto onnistu noin pienellä paikkakunnalla, mutta kuinkas ollakaan, törmäsin parempaan palveluun kuin koskaan ennen:

Eräs pieni, parin hemmon pyörittämä tietokonetarvike/digikuvausliike poltti kaksi 256MB korttia cd:lle parin-kolmen euron hintaan, johon sisältyi myös toinen cd varmuuskopioksi! Tulinpa kysyneeksi samaisesta putiikista AAA-akkuja, mutta myyjällä ei niitä ollut, jolloin hän uhrasi ainakin varttitunnin omaa aikaansa ja soitti akkujen hinta- ym. tiedot paikallisesta supermarketista, ja tulosti vielä lopuksi kartan sinne. Uskomattoman ystävällistä palvelua siis.

Luullakseni useimmat valokuvausliikkeet polttavat ihan tavallisia ISO9660/Joliet -datalevyjä, jolloin myös videotiedostot tulevat mukaan. Kannattaa toki tehdä selväksi myyjälle etukäteen, ettei halua mitään Photo-CD:tä tms.
Jaakko Holster
Jukkis

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

Olin viime keväänä Madeiralla, ja ainakin siellä kuvien siirtäminen cd:lle onnistui hyvin ja nopeasti
Jayna

Tuo X-Drive tuntuu varsin loistavalta vehkeeltä! Voi ainakin huoletta antaa kameran laulaa, eikä tarvitse olla huolissaan elekielen riittävyydestä kuvausliikkeessä.

Ostin IXUS 400:n vedenalaisen kotelon ja tavoitteena on tuoda punainen meri kuvina ja videoleikkeinä takaisin kotiin.
eesau

Viesti Kirjoittaja eesau »

http//:www.profitema.fi
tuo maahan Soligorin kovalevyä LCD-näytöllä.
Ei minusta paha hinta tuo 250 e.
Sinne vaan kortilta talteen olikos se nyt 40 Gt.
eesau

Viesti Kirjoittaja eesau »

jussiv
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jussiv »

Näyttäisi etusivulla sanovan hinnaksi 250e ja varsinaisella vehkeen esittelysivulla 650e + 100e firewire-liitännästä. Mikäli oikein ymmärsin...

Samoilla hinnoilla rupeaa jo saamaan ihan ookoo kannettavia, jos paino ei haittaa...
luola

Viesti Kirjoittaja luola »

jussiv kirjoitti:Näyttäisi etusivulla sanovan hinnaksi 250e ja varsinaisella vehkeen esittelysivulla 650e + 100e firewire-liitännästä. Mikäli oikein ymmärsin...

Samoilla hinnoilla rupeaa jo saamaan ihan ookoo kannettavia, jos paino ei haittaa...
Yup, saman huomasin minä. En tuota 650€ nyt niin halpana pidä.
Itse kun ostin toista vuotta sitten ennen lomareissua kuvien säilömiseen halvimman mahdollisen kannettavan, maksoi 800€.
- Koko on tietty ongelma tuohon verrattuna, mutta käytettömahdollisuudet ihan eri luokkaa. ( Tulihan siinä kovalevyn päälle koko loppu tietokone mukaan, näyttöineen... ) Siksipä olen noiden laitteiden hintoja ihmetellyt... mutta tietty erikoislaitteista saa aina tyhjästä maksaa. Tai siis ainakin siitä, että sitä tyhjää tilaa säästyy paria kolmea paitaa varten matkatavaroissa :)
lm
Vastaa Viestiin