Nikon D70 ja Peleng 8mm f3.5 Fisheye

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
jukjuv
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jukjuv »

OskuK kirjoitti:
jukjuv kirjoitti:
OskuK kirjoitti: Mutta perusongelma oli että äärettömässä takaosa ottaa peiliin?
Ei pelkästään äärettömässä. Itselläni otti ensimmäisen kerran jo 0.5m kohdalla (kun katsoo pelkästään objektiivin numeroita), joka oli oikeasti yli ääretön.
OskuK kirjoitti: Joten objektiivia pitää siirtää eteenpäin, mikä taas poistaa äärettömään tarkentumisen?
Ei.... Objektiiviä pitää siirtää eteenpäin, ettei se osu peiliin, mutta silloin omassa objektiivissä se ei poistanut mitään ääretöntä tarkennusta vaan päinvastoin. Minulla todellinen ääretön oli silloin kun se ei ottanut kiinni peiliin vaan oli itseasiassa 1Metri (ogjektiivin asteikolla) takasin päin (eli objektiivi ulompana) siitä kohdasta milloin peili osui kiinni kun kamera oli pystyasennossa.
OskuK kirjoitti: Sovitteella ei kai ole tuon kanssa mitään tekemistä, koska sama tapahtuu ilman sovitettakin, vai mitä?
Ei vaan sovitteela oli juuri tähän tekemistä, eli sovite oli viallinen.
Jos sovite olisi mennyt loppu asti kameraan, eli 0.5mm olisi ollut pois niistä liaan paksuista ulokekierteistä niin lopputulos olisi varmaankin ollut lähellä oikeata, eli ääretön olisi ollut kohdallaan ja peili ei olisi ottanut kiinni.

Kaikesta näkee, että en osannut tuoda tarpeeksi selvästi esille, vaikka kuinka yritin selventää tuossa jutussani :( :(.

Jotenkin erittäin pahan lukihäiriön omaavana minulla tuo kirjallinen anti näyttää olevan todella huonoa. Anteeksi siitä.

Mutta sen verran vielä.... eli tuo sovite on juuri se homman ydin. Näyttää siltä, että sovite Nikoniin mikä tulee mukana on hyvinkin "eksoottinen" riippuen aivan siitä mikä sattuu tulemaan. Kun olen tonkinut asiaa, niin monelle on tullut sovittimia, mitkä ovat todella löysästi kiinni kamerassa ja joillekkin sellaisia mikä ei edes kierry loppuun asti (niinkuin omani). Suurin osa on kuitenkin kloksahtanut kohdalleen ja ei ota peili kiinni mutta tarkennuksen täydellisestä osumisesta äärettömään minulla on omat epäilykseni, kun olen monia eri pelengillä otettuja alkuperäisiä kuvia nähnyt niin sanotuilla toimivilla sovitteilla... mielestäni monet niistä ovat hiuksen hienosti hieman liian yli, eli objektiivi on liian kaukana

Mutta tätä en osaa sanoa kovinkaan varmaksi, koska objektiivi antaa todella paljon anteeksi tuolla äärettömässä ja kalibroiminen / yli menneen alueen löytäminen on vaikeaa... minulla siihen meni noin 2 tuhatta kuvaa jalustalta laukastuna. Tämän takia en viitsi/ jaksa ryhtyä enään kalibroimaan / sorvaamaan mukana tullutta m42 sovitetta.

Kameran omaan näyttöön ei ole uskominen (eli siihen vihreään palloon) se ei näytä toimivan oikein tuon Pelengin kanssa.
Jukka Juvankoski
Vastaa Viestiin