Kuvaajan kulkuneuvo?
-
- Viestit: 39
- Liittynyt: Huhti 10, 2024 7 : 37
Re: Kuvaajan kulkuneuvo?
Luulisin, että yksi hyvä ajoneuvo valokuvaajalle olisi maasturi, jossa kattoteline. Maisemakuvia ottaessa olisi hyvä päästä kiipeämään vähän ympäristöä korkeammalle.
Renkaista en tiedä mitään, enkä muutenkaan autojen äänistä.
Renkaista en tiedä mitään, enkä muutenkaan autojen äänistä.
-
- Viestit: 3600
- Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53
Re: Kuvaajan kulkuneuvo?
Vielä parempi on korotettu nelaripaku, jossa voi nukkua reissussa ja tehdä hommia ja ladata akkuja, kameran ja vähän omiakin.
Noissa se rengasmelu vaan on omaa luokaansa, kun yleensä ne korkeat (maasto)renkaat on sellaisella kuviolla, että sitä meteliä syntyy.
-
- Viestit: 6447
- Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08
Re: Kuvaajan kulkuneuvo?
Tota siis renkaiden sisälle äänenvaimennus? Onko aprillipäivä? Meluhan tulee korin ulkopuolelta kulutuspinnan vieriessä tietä pitkin ja auton mekaanisen alustan kautta alkaen vanteista ja päätyen korviin lopulta. Halvemman auton saa aina isoilla äänillä. Osta vastamelukuulokkeet niin kuulet vaimos puheen ja radionkin. Ja silti vaikka poliisiauton sirran äänen.
Toisekseen osta renkaat jotka testeissä on saanut miellyttävät pisteet vertailuissa.
Ja viel sen verran että se syntyvä ääni on renkaan ja tienpinnan yhteinen sävel joka vaihtelee eri tienpinnoilla aina. Eri asia jos joku haluaa laittaa vaikka kissansa matkan ajaksi vanteen ja renkaan väliin, sillo saattaa äänenvaimennus olla kohdallaan.
Itse oon huomannut että rengasäänet vähenee itsekseen ensimmäisen 100km jälkeen, se perustuu kuulon siedätyshoitoon. Yks juttu mikä painaa paljon on myös tienpinnan ja renkaiden lämpötila.
Äänenvaimennus......
Hyvää viikonloppua vaan.
Toisekseen osta renkaat jotka testeissä on saanut miellyttävät pisteet vertailuissa.
Ja viel sen verran että se syntyvä ääni on renkaan ja tienpinnan yhteinen sävel joka vaihtelee eri tienpinnoilla aina. Eri asia jos joku haluaa laittaa vaikka kissansa matkan ajaksi vanteen ja renkaan väliin, sillo saattaa äänenvaimennus olla kohdallaan.
Itse oon huomannut että rengasäänet vähenee itsekseen ensimmäisen 100km jälkeen, se perustuu kuulon siedätyshoitoon. Yks juttu mikä painaa paljon on myös tienpinnan ja renkaiden lämpötila.
Äänenvaimennus......
Hyvää viikonloppua vaan.
-
- Viestit: 6447
- Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08
-
- Viestit: 1728
- Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39
Re: Kuvaajan kulkuneuvo?
Sellainen rungon päälle rakennettu pickuppi taitais olla hiljaisempi kapiiniin kuin monet kalliitkin henkilöautot? Ja miehekäs ois olo, jos lavapeitteen alla kulkis aina ne toisen kauden renkaat, moottorisaha, kirveitä, lapioita, haulikko, pari työkalupakkia, lautaa, betonimylly, sekä vielä A-tikkaat, mitkä vois kuomun poistettuaan pystyttää siihen lavalle, jos pitäs ylempää kuvata?
-
- Viestit: 1728
- Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39
Re: Kuvaajan kulkuneuvo?
Tuon aprillipilan hoitoon on mm. Good Year, Continental, Michelin ja meidän Nokia laittaneet aika lailla tutkimusta, kokeiluja, rahaa, ja tarjoavat noita sisäpuolelta vaahtomuovipinnoitettuja renkaita asiakkailleen.
Vielä sen verran, että olkaa onnellisia, kenellä ei ole näitä ongelmia. Se tässä on viime aikoina selvinnyt, että ihan yksin en tään asian kanssa paini. Se ongelma syntyy omassa nupissa, eikä miun autossa toiset valita mistään epätavallisen kovasta rengasmelusta. Nuotti on aina vakio, vain volyymi muuttuu tien epätasaisuuden ja nopeuden funktiona. Eikä se, että toiset ei sitä melua koe, auta minua yhtään...
Vaikka ongelmaksi melu muuttuu nupissa, sen alkulähde on kiistatta tien ja renkaan kosketuskohdassa. Aivan sileällä asfaltilla ei ole mitään ääntä. Karkeimmilla pinnoilla ääni on tuskan rajalla jo parinkympin nopeudessa. Mutta yksi tekijä - ihan oikeittenkin tutkimuksien mukaan - on renkaan sisällä oleva ilma, se voi olla se resonoiva osa, mikä suurentaa värinän sellaiseksi, mikä pystyy siirtymään ripustuksien kautta koriin, ja mitä korin joku pinta vahvistaa, ja mahdollisesti ilmatilan pituus mahdollistaa kiinteän seisovan ääniaallon sinne kapiiniin. Mikä taas entisistä altistumista mahdollisesti johtuen toisen nupissa soi, toisen nupissa ei soi.
Uskoa näitä ei tarvi, eikä edes lukea, kaikki on vapaaehtoista. Olen nyt olosuhteitten pakosta yrittänyt tietoa kerätä, ja konstia hakea avuksi itselleni. Kuten jo kirjoitin, aivan yksin en ole tämän ongelman kanssa.
Jaakko
-
- Viestit: 22631
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Re: Kuvaajan kulkuneuvo?
Näin se suojaus toimii. Luurit päälle ja suojaus on päällä. Ei tarvi siis olla mitään audiota soimassa luurissa että vastamelu toimisi. Vastamelutoiminto itsessään ilman audion toistoa aiheuttaa pientä suhinaa, joten kannattaa varmaan se huomioida ettei odota ihan täysin hiljaista huonetta. Joitain se suhinakin saattaa haitata, joten jos jossain voi kokeilla ennen ostamista, niin sitten kannattanee tehdä niin. Giganttiin voi aina palauttaa jos ei ole tyytyväinen ostokseen. Noin muuten sillä Sonyn softalla pystyy kyllä vaikuttamaan monipuolisesti milloin vastamelu toimii ja kuinka voimakasta se on, joten tietysti sen voi tulkita ylimääräiseksi säätämiseksi ja siten hankalaksi mutta ei ole pakko asentaa koko softaa jos ei halua.
Mitä ny muita huomioita noista on tullut vuosien varrella, niin joskus näkee jengin kävelevän kadulla pipo ja luurit päässä jolloin se vastamelu ei kyllä pelaa mitenkään täysillä jos lainkaan. Sateessa ei kannata tietenkään käyttää :]
Sitä ei autolla ajaessa tarvi pelätä ettei töötti kuuluis jos joku muu tööttää. Kyllä se kuuluu jos ei muuten kovin kuuro ole. Mut tietysti tien pinnasta karheutta voi olla vaikea arvioida äänen perusteella mikäli auto muuten vaimentaa rattiin tulevan pärinän pois. Auton töötti ei siis vaimene kovasti kuten ei muukaan äkillinen kova ääni mikä ei ole toistuvaa luonteeltaan. Modernit oikeat kuulosuojaimet on hyviä kaikkeen vaimennukseen, mut sit niiden vastamelu tuskin pääsee Sonyn tasolle. Molemmissahan on järkeä käyttötarkoituksesta riippuen.
Viimeksi muokannut Maffer, Kesä 14, 2024 14 : 51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 6447
- Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08
Re: Kuvaajan kulkuneuvo?
Osta rungollinen pikappi ja sitten joudut pitämään siinä oikeesti kovat renkaat.JL Anttola kirjoitti: ↑Kesä 14, 2024 13 : 45 Sellainen rungon päälle rakennettu pickuppi taitais olla hiljaisempi kapiiniin kuin monet kalliitkin henkilöautot? Ja miehekäs ois olo, jos lavapeitteen alla kulkis aina ne toisen kauden renkaat, moottorisaha, kirveitä, lapioita, haulikko, pari työkalupakkia, lautaa, betonimylly, sekä vielä A-tikkaat, mitkä vois kuomun poistettuaan pystyttää siihen lavalle, jos pitäs ylempää kuvata?
Sen verran tiiän asiasta että matalat äänet ollu miun kiro jo vuoskymmeniä, eikä ikääntymisestä johtuvia, ne puurouttaa muut äänet ja saa välillä pahan olon kehoon. Eli tiiän aika tarkkaan mitä rengasäänet miulle on tehny niin kauan ku oon autoa ajanut. Kuulo muuten toimii ja tuon tuskan kanssa oon oppinut elämään. Viime syksynä ostin Sonyt kun on sellainen työ aina välillä että ne on sallitut, kun kaksikymmentä isoa iv-konetta ulvoo ja humisee 1-14 tuntia päivässä ympärillä ni kiva kun ei tartte niitä ääniä kuunnella mutta voi toisen kanssa keskustella.JL Anttola kirjoitti: ↑Kesä 14, 2024 13 : 57 Vielä sen verran, että olkaa onnellisia, kenellä ei ole näitä ongelmia.
Eli kokemusta on renkaista ja oon saanut tutulta rengasmyyjältä hyviä neuvoja SUV renkaiden valintaan jo 20 vuotta. Äänitason takia just kun SUVit ei oo mitkään hiljaiset Misukat.
-
- Viestit: 6447
- Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08
Re: Kuvaajan kulkuneuvo?
Olis tosiaan kiva nähdä miten laittavat esim tubeless paikan rengasrikon jälkeen moiseen kumiin. Yks kunnon isku routareikään ja taivaallinen Hallelujaa kaikaa lepikossa mahdollisesti.mremonen kirjoitti: ↑Kesä 13, 2024 19 : 35 Miten olisi viedä auto johonkin vaimennettavaksi? Mutta uudet renkaat olisi varmaan halvempi tapa. Mitään massoja en kyllä renkaan sisään lähtisi laittamaan paristakin syystä. Ensinnäkin renkaan tasapainottaminen voi olla mahdoton rasti. Toisekseen jos se massa lähtee renkaassa liikkeelle satasen vauhdissa, niin seuraava pysähdyspaikka on paikallisen sairaalan kellarikerros. Siellä ne säilyttää vainajia.
Viimeksi muokannut ©pjm, Kesä 14, 2024 15 : 06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 22631
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Re: Kuvaajan kulkuneuvo?
Nykyään on nykyään.
https://www.youtube.com/watch?v=UZQXPLfOPXc
Gopro renkaan sisällä ajaessa ja painotuskuulat vapaasti tasapainottamassa.
https://www.youtube.com/watch?v=UZQXPLfOPXc
Gopro renkaan sisällä ajaessa ja painotuskuulat vapaasti tasapainottamassa.
-
- Viestit: 6447
- Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08
Re: Kuvaajan kulkuneuvo?
Mut ei liity itse asiaan.
-
- Viestit: 6447
- Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08
Re: Kuvaajan kulkuneuvo?
Mut itse asiaan eli autoon, joku Suzukin pienempi neliveto olis asiaa. Jos vatsa eikä muut esteet haittaa ni joku hyvä käytetty Suzuki SX4 olis etopeli ikääntyville. Tiedän että joidenkin ego ei semmosta iältään vanhempaa pihalleen huoli mut mitä väliä sillä on? Moni ei kuitenkaan elä ees niin pitkälle ku se hyvin pidetty auto. Toisaalta naapurikateus moisen vaihtoehdon tiputtaa pois monesti. Eli se siitä.
-
- Viestit: 5410
- Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35
Re: Kuvaajan kulkuneuvo?
Jos muutoin nykyiseen kulkuneuvoon tyytyväinen, niin vastamelukuulokkeet ovat fiksu ja edullinen ratkaisu.
Toki tällöin pitää huomioida se, että esim. hälytysajoneuvojen ääni ei kuulu aivan yhtä hyvin, tosin sekin enemmän sidoksissa siihen, kuinka kovin niistä huudattaa musiikkia samalla kuin ajaa.
Auton käyttövoimasta voi olla montaakin mieltä, lähinnä riippuu siitä, missä päin ajelee ja kuinka tehokkaasti käyttää aikaansa.
Nyt siis viittaan nykytrendin mukaisiin sähköautoihin.
Itsellä kun siviiliauto on bensiini ja työauto sähkö, niin n. 15000 ajetun sähkökilometrin pohjalta koen, että en tule eläissäni ostamaan sähkökäyttöistä autoa itselleni.
Tuolla sähköllä kun käynyt viimeisen kuukauden aikana neljä kertaa Pirkanmaalla hommissa ja pari kertaa pääkaupunkiseudulla, niin koen että ajanhukkaa istuksia latauspisteellä odottamassa, että akku latautuu.
Sama tuo olisi, jos siviilisähkärin omistaisi ja vähäänkään pidempää kuvausreissua...
Paljon on noillakin reissuilla näkynyt henkilöautoja latauksessa ja aivan yhtä kauan johdon nokassa, kuin oma sähköpakukin, eli hukkkaan heitettyä turhaa istuskelua, jonka aikana voisi ottaa vaikka ja kuinka hienoja kuvia.
Entä ne kerrat kun pitänyt ajaakin toiselle latausasemalle, kun joko kaikki varattu tai sitten tyhjänä pelkästään hitaat lataustolpat, jolloin sen autossa tai kahvilla istuskelun ajan saa tuplata.
Entä sitten se, kun pitäisi suunnata kuvausreissu hieman syrjemmille seudulle, siinä se jännäkakka sitten pilkistääkin pakaroiden välistä, kun miettii jäljellä olevaa rangea, riittääkö vaiko ei, kun lähin asema on parin sadan kilsan päässä, huh ja heh.
Polttomoottori on edelleen kuvaajan ykkösvalinta, ellei ole joku citykuvaaja.
Toki tällöin pitää huomioida se, että esim. hälytysajoneuvojen ääni ei kuulu aivan yhtä hyvin, tosin sekin enemmän sidoksissa siihen, kuinka kovin niistä huudattaa musiikkia samalla kuin ajaa.
Auton käyttövoimasta voi olla montaakin mieltä, lähinnä riippuu siitä, missä päin ajelee ja kuinka tehokkaasti käyttää aikaansa.
Nyt siis viittaan nykytrendin mukaisiin sähköautoihin.
Itsellä kun siviiliauto on bensiini ja työauto sähkö, niin n. 15000 ajetun sähkökilometrin pohjalta koen, että en tule eläissäni ostamaan sähkökäyttöistä autoa itselleni.
Tuolla sähköllä kun käynyt viimeisen kuukauden aikana neljä kertaa Pirkanmaalla hommissa ja pari kertaa pääkaupunkiseudulla, niin koen että ajanhukkaa istuksia latauspisteellä odottamassa, että akku latautuu.
Sama tuo olisi, jos siviilisähkärin omistaisi ja vähäänkään pidempää kuvausreissua...
Paljon on noillakin reissuilla näkynyt henkilöautoja latauksessa ja aivan yhtä kauan johdon nokassa, kuin oma sähköpakukin, eli hukkkaan heitettyä turhaa istuskelua, jonka aikana voisi ottaa vaikka ja kuinka hienoja kuvia.
Entä ne kerrat kun pitänyt ajaakin toiselle latausasemalle, kun joko kaikki varattu tai sitten tyhjänä pelkästään hitaat lataustolpat, jolloin sen autossa tai kahvilla istuskelun ajan saa tuplata.
Entä sitten se, kun pitäisi suunnata kuvausreissu hieman syrjemmille seudulle, siinä se jännäkakka sitten pilkistääkin pakaroiden välistä, kun miettii jäljellä olevaa rangea, riittääkö vaiko ei, kun lähin asema on parin sadan kilsan päässä, huh ja heh.
Polttomoottori on edelleen kuvaajan ykkösvalinta, ellei ole joku citykuvaaja.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
-
- Viestit: 22631
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Re: Kuvaajan kulkuneuvo?
Sähköllä en lähtis kuvauslaitumille ollenkaan. Kaikki maisemaspotit mitä ehkä haluis vielä kuvata Suomessa on sellaisen "tien" varrella ettei auto enää menisi katsastuksesta läpi välttämättä. Mut jos osan matkasta tekisi fättipyörällä, voisi homma hyvinkin onnistua.
-
- Viestit: 1728
- Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39
Re: Kuvaajan kulkuneuvo?
Meillä tullee kahteen autoon yhteensä vähän yli 10 000 km vuodessa nykysin. Aika sama millä ajelee. Lähes kaikki käyttö pärjättäs nykysillä sähköautoilla, mutta tietysti asennemuutosta ajatteluun tarvis. Miulla oli viiminen moottoripyörä sellanen Kawasakin leikkienduro, millä kävin kerran Taivalkoskella asti, seittemän litran tankilla ja pääteiltä pois pysyen piti koko ajan olla suunnitelma sille, missä tankataan, ja joskus joutu laittamaan pari litraa, että pääs seuraavalle. Autoilla on jo pitkään oppinu siihen, että ajaa, kunnes punanen valo syttyy, ja sitten kurvaa kohta tankille. Ja takuulla menee tankillisella enemmän mitä yhtäsoittoa jaksaa istua. Siis sähköautollakin pärjäis nuo ajelut asennemuutoksen kera, toinen asia on, mitä ajatusta siinä olisi? Jos taas tulevaisuutta ennustaa, niin jatkuuko ilmastotalkoot liikenteessä, miten fossiilien käyttöä rajotetaan tai siitä rankastaan, tai miten sähkösiirtymän valtion kukkaroon jättämä vaje tulevaisuudessa täytetään; ne on kysymyksiä. Jos kiinteä vuosittainen vero jollekin ryhmälle, se vähän ajavaa rankaisee kilometriä kohti. Mutta en oo varma, kuinka paljon näille kannattaa mietteitä uhrata, ajaa vaan. Oon nuoruuteni aika pitkälle ajanut niin huonoilla autoilla, että varmaa toimintaa ja takuuta arvostan... joku vuosi ja pari autoa sitten jo vähän ajattelin, etten enää vie autoja katsastukseen, vaan johan se viime vuonna piti tuo huihai käyttää; takuuta sillä on tosin vielä pari vuotta. Vähän korkeammalla olevaa penkkiä ja sellaista oviaukkoa, missä ei tarvis niskojaan nyrjäyttää, oon alkanu kaipaamaan, vaihekepin vispaamisesta voisin vaikka luopua? Tai sitten ajelee vaan entisellä, vaikka ne vastameluläpät päässä? Kokonaan toinen tulevaisuuden kuva on, tarviiko kuvausreissuille ajella tai yleensäkään mennä kuinka kauan, mutta turha kait sitäkään on etukäteen pohtia. Joku päivä toteaa, että kaikki kuvat on otettu, ei sekään sen kummempaa luulisi olevan? Mutta meluongelmaan, todelliseen tai kuviteltuun, on pakko jotain tehdä kohtuu nopeasti, ja ratkaisu voi olla moniin muihinkin juttuihin vaikuttava?
Kiitokset kaikille keskusteluun osallistuneille, ja vielä tänne ajatuksia mahtuu! Ääneen pohdinta usein omaa nuppia selvittää, ja hyviä mielipiteitä on esille tuotu!
Jaakko
Kiitokset kaikille keskusteluun osallistuneille, ja vielä tänne ajatuksia mahtuu! Ääneen pohdinta usein omaa nuppia selvittää, ja hyviä mielipiteitä on esille tuotu!
Jaakko
-
- Viestit: 5410
- Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35
Re: Kuvaajan kulkuneuvo?
Oma valintani jos hakisi sitä ultimaattisinta etenemisvälinettä (jos joku muu kuin jalat ja olisi latausmahdollisuus), olisi sähköavusteinen fätti.Maffer kirjoitti: ↑Kesä 14, 2024 18 : 40 Sähköllä en lähtis kuvauslaitumille ollenkaan. Kaikki maisemaspotit mitä ehkä haluis vielä kuvata Suomessa on sellaisen "tien" varrella ettei auto enää menisi katsastuksesta läpi välttämättä. Mut jos osan matkasta tekisi fättipyörällä, voisi homma hyvinkin onnistua.
Autoon teline, liki maisemia, joihin ylipäätään autolla pääsee ja fillari pois telineestä ja sillä loput.
Kun ollut luomufätti ja sen jälkeen sähkötäpäri, joilla siis ympäri vuoden polkenut, niin ihan v iimeinen rutistus mm. auraamattomilla lumisilla sohjotaipaleilla, niitä ei pääse polkemalla muilla kuin läskipyörän renkailla.
Ne kohdat missä 29"+ renkainen sähkötäpäri hyytyi, ne meni läskirenkaisella luomufätillä, koska sen renkaat vaan kantavat, kun 29+ haki/veteli liikaa.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
-
- Viestit: 1728
- Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39
Re: Kuvaajan kulkuneuvo?
Väliaikatietoja.
Tänään hain powerista sony 1000 xm5 vatsamökäkorvalaput (tarjouksesta, tottakai!). Nyt on puhelimessa appi, laitteet paritettu, osaan laittaa virrat päälle ja löysin puhelimesta nettiradion (YLE1), opin säätämään volyymia, ja opin laittamaan vatsamökän päälle ja pois päältä! Eiköhän yhelle päivälle riitä? Jos huomenna jaksan lähtee kaupunkiin käymään, testaan vastamökän tehon rengasääniä tai pääkopan kuminaa vastaan.
Eikä vielä oo tarvinu mistään kysellä neuvoja, ei ees vaimolta!
Jaakko
Tänään hain powerista sony 1000 xm5 vatsamökäkorvalaput (tarjouksesta, tottakai!). Nyt on puhelimessa appi, laitteet paritettu, osaan laittaa virrat päälle ja löysin puhelimesta nettiradion (YLE1), opin säätämään volyymia, ja opin laittamaan vatsamökän päälle ja pois päältä! Eiköhän yhelle päivälle riitä? Jos huomenna jaksan lähtee kaupunkiin käymään, testaan vastamökän tehon rengasääniä tai pääkopan kuminaa vastaan.
Eikä vielä oo tarvinu mistään kysellä neuvoja, ei ees vaimolta!
Jaakko
-
- Viestit: 2043
- Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
- Paikkakunta: Espoo
Re: Kuvaajan kulkuneuvo?
Toivotaan että noi vastamelukuulokkeet auttaa sua autoilemaan nykyisellä vehkeelläsi.
Mulla on auton hankinta vielä hyvin muistissa ja siinä pää-kriteeriksi muodostui oletettu tulevan autoilun jatkuminen. Mä olen 71 v. ja jotenkin tuntuu, ettei 80 v. ihminen oikein sovi kognitiivisten ominaisuuksien puolesta enää autoiluun (toki moni ajaa yli 80 vuotiaanakin). Ja aiemmin mun piti lopettaa se jo 70 vuotiaana ... ja yritinkin, mutta 2 viikkoa reppu selässä tehdyt kauppareissut hyydytti päättäväisyyttä.
Mulla ei ole autolle muuta tarvetta, kuin käydä kilometrin päässä kaupassa, välillä naisissa 30km päässä kehä ykköstä ja valokuvasreissuja pk-seudulla, niin asetin autolle vaatimukseksi käyttöiän: sen tulee kestää noin 10 vuotta. Sen takia päädyin uuteen autoon. Mutta pihinä miehenä päätin sijoittaa vain Suomessa myytävään halvimpaa uuteen autoon.
Olen ollut tyytyväinen ratkaisuuni. Aika näyttää onko musta vielä kuinka pitkään auton rattiin tai silmien puolesta kykenemään valokuvaamaan (jälkikaihi iski ja silmälääkäri sanoi viime syksynä, että jos kestät, niin tavataan 2024 joulukuussa. Nyt on melkoisen sumuista jo.).
Mulla on auton hankinta vielä hyvin muistissa ja siinä pää-kriteeriksi muodostui oletettu tulevan autoilun jatkuminen. Mä olen 71 v. ja jotenkin tuntuu, ettei 80 v. ihminen oikein sovi kognitiivisten ominaisuuksien puolesta enää autoiluun (toki moni ajaa yli 80 vuotiaanakin). Ja aiemmin mun piti lopettaa se jo 70 vuotiaana ... ja yritinkin, mutta 2 viikkoa reppu selässä tehdyt kauppareissut hyydytti päättäväisyyttä.
Mulla ei ole autolle muuta tarvetta, kuin käydä kilometrin päässä kaupassa, välillä naisissa 30km päässä kehä ykköstä ja valokuvasreissuja pk-seudulla, niin asetin autolle vaatimukseksi käyttöiän: sen tulee kestää noin 10 vuotta. Sen takia päädyin uuteen autoon. Mutta pihinä miehenä päätin sijoittaa vain Suomessa myytävään halvimpaa uuteen autoon.
Olen ollut tyytyväinen ratkaisuuni. Aika näyttää onko musta vielä kuinka pitkään auton rattiin tai silmien puolesta kykenemään valokuvaamaan (jälkikaihi iski ja silmälääkäri sanoi viime syksynä, että jos kestät, niin tavataan 2024 joulukuussa. Nyt on melkoisen sumuista jo.).
-
- Viestit: 22631
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Re: Kuvaajan kulkuneuvo?
Hianoo. Muista ottaa virta poies kun et käytä niin akku ei tyhjene. Ainakin neloset syö akkua jos jättää virran päälle. Neloset toimii ilman virtaakin myös passiivisina kuulokkeina johdon kanssa ja vastamölyllä jos virta päällä tuolloin. Vaik ois paritettu niin johtoliitos johonkin äänilähteesee ajaa parituksen yli.JL Anttola kirjoitti: ↑Kesä 15, 2024 23 : 41 Väliaikatietoja.
Tänään hain powerista sony 1000 xm5 vatsamökäkorvalaput (tarjouksesta, tottakai!). Nyt on puhelimessa appi, laitteet paritettu, osaan laittaa virrat päälle ja löysin puhelimesta nettiradion (YLE1), opin säätämään volyymia, ja opin laittamaan vatsamökän päälle ja pois päältä! Eiköhän yhelle päivälle riitä? Jos huomenna jaksan lähtee kaupunkiin käymään, testaan vastamökän tehon rengasääniä tai pääkopan kuminaa vastaan.
Eikä vielä oo tarvinu mistään kysellä neuvoja, ei ees vaimolta!
Jaakko
Laitteen voi myös parittaa kahteen (mk4) laitteeseen niin että ne o samaan aikaan yhteydessä. Esim. tietsikka ja kännykkä.
-
- Viestit: 1728
- Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39
Re: Kuvaajan kulkuneuvo?
No nyt on yks kaupunkireissu tehty sonyt päässä. Auto muuttu Rols Roycea muistuttavaks. Tai en oo RR:n kyyvissä ikinä ollu, mutta vähhiin meni äänet! Ihan ilmasia lounaita ei ollut nytkään; ei nuo luurit ainakaan kesähelteessä mitään iki-ihania oo päässä pitää. Mutta siihen metelihaittaan nähen mennään kyllä ihan eri maailmassa, eli se haettu ratkasu löyty; automatkoja voi edelleen suunnitella.
Kuulottomana ajelusta sananen tai pari. Näköjään nenänopeusmittari vaatii uuden kalibroinnin, heti aluksi äänetön auto helposti karkasi lievien ylinopeuksien alueelle. Uskon kalibroinnin löytyvän muutamalla ajetulla reissulla. Ja sen huomasin, että huihain ratti ja yleinen tärinä kertoo kuitenkin varsin selvästi, milloin mennään siinä eniten ajetussa ja kaikkein epätasaisimmassa kohdassa. Kun meteli vallitsi, noita muita viestejä ei vain huomannut, jopa ratti kertoo nyt kourille saman asian. Mutta vaimon ohjeet kyllä kaikuivat kuuroille korville, niistä ei tullut mitään havaintoja, tai ei ainakaan ymmärrettäviä havaintoja. Sovittiin, että jos on oikeasti asiaa, pukkaa kylkeen. Kierroslukumittaria on seurattava entistä enemmän, liian suurella vaihteella ajo tuntuu samoin kuin ennenkin, kun kolmisylinterisen käyntiin ilmestyy tietty värinä, mutta toisin päin on mahdollista jäädä ajelemaan rajoitusnopeutta vaihde tai pari liian pienellä pykälällä, jos ei kelloa katsele.
Kun nopeus tai ajoalusta muuttuu jonkin verran, hetken tulee enemmän ääntä - laite selvästi hakee muutaman sekunnin uusia vastameluasetuksia. Mutta siinäkin vaiheessa se melu miun nupissa on ehkä kymmenesosa paljain korvin koetusta, ja kun laite löytää asetukset, melua ei ole, on vain vieno kuiskaus entiseen verrattuna! Tää on bueno, suuri kiitos kaikille ehdottaneille!
Ja siis sonyn hienosäädöt on kaikki oletusasennoissaan, siitä saattaa löytyä vielä paljon parannusta, jahka jaksan syventyä.
Jaakko
Kuulottomana ajelusta sananen tai pari. Näköjään nenänopeusmittari vaatii uuden kalibroinnin, heti aluksi äänetön auto helposti karkasi lievien ylinopeuksien alueelle. Uskon kalibroinnin löytyvän muutamalla ajetulla reissulla. Ja sen huomasin, että huihain ratti ja yleinen tärinä kertoo kuitenkin varsin selvästi, milloin mennään siinä eniten ajetussa ja kaikkein epätasaisimmassa kohdassa. Kun meteli vallitsi, noita muita viestejä ei vain huomannut, jopa ratti kertoo nyt kourille saman asian. Mutta vaimon ohjeet kyllä kaikuivat kuuroille korville, niistä ei tullut mitään havaintoja, tai ei ainakaan ymmärrettäviä havaintoja. Sovittiin, että jos on oikeasti asiaa, pukkaa kylkeen. Kierroslukumittaria on seurattava entistä enemmän, liian suurella vaihteella ajo tuntuu samoin kuin ennenkin, kun kolmisylinterisen käyntiin ilmestyy tietty värinä, mutta toisin päin on mahdollista jäädä ajelemaan rajoitusnopeutta vaihde tai pari liian pienellä pykälällä, jos ei kelloa katsele.
Kun nopeus tai ajoalusta muuttuu jonkin verran, hetken tulee enemmän ääntä - laite selvästi hakee muutaman sekunnin uusia vastameluasetuksia. Mutta siinäkin vaiheessa se melu miun nupissa on ehkä kymmenesosa paljain korvin koetusta, ja kun laite löytää asetukset, melua ei ole, on vain vieno kuiskaus entiseen verrattuna! Tää on bueno, suuri kiitos kaikille ehdottaneille!
Ja siis sonyn hienosäädöt on kaikki oletusasennoissaan, siitä saattaa löytyä vielä paljon parannusta, jahka jaksan syventyä.
Jaakko