mjaahans... tänään yritin säätää lättyjä valoisuusasetukset kohilleen ja
jotenkin aina vaan ne näytti niin ylivaloisilta, mutta asiaan.... huomasin
tuossa, että kun olin nämä trinitron putket säätäny monitorin omalla ja nyt
testasin adoben Gammalla ja tuolla
http://www.student.oulu.fi/%7etlankila/shades.html että
http://www.leuku.fi/set6_opastus/s6_suo ... et_set.htm tuolla, niin
sain hieman erilaisia tuloksia :(.
Adoben Gamma näyttäisi antavan vähemmän valoisuuden säätöä kuin tuo Timo
Autiokarin http://www.leuku.fi/set6_opastus/s6_kuvat/gamma.gif säätökuva.
:( :( .... eli olen käyttänyt omia putkinäyttöjä tuon Timo Autiokarin mukaan
aivan liian pienellä valoisuuden säädöllä, joten varsinkin lätyissä
näyttänee kuvat liian "valottuneilta" :( :(.
Mitä yleisesti nettiin kannattaisi käyttää? Tuota Timo Autiokarin antamaa
tulosta vai Adoben Gamman antamaa tulosta? Varsinkin, kun nyt nuo lätyt ovat
vallanneet markkinat. Missä asetuksissa on tavallisen tallaajan lätty, joka
ei tiedä monitorin kalibroinneista yhtään mitään, eikä kiinnostakkaan?
ja sitten se tärkein kysymys.... miksi mä saan 2-eri tulosta, eli onko mun silmissä vikaa?? Vai mikä on kun minä laitan valoisuutta enemmän, että saan nuo
3-viimestä mustaa erottumaan (adoben gamma säädön jälkeen, ne on yhdessä) ?
Onko mun silmissä vikaa?
-
- Viesti:
Onko mun silmissä vikaa?
Jukka Juvankoski
-
-
- Viesti:
Mjoo... kummassakin näkyy hieman.nikohak kirjoitti:Adobe Gamman testikuvat ei ole mitään maailman parhaita ja toi Leukun kuva "Jos näet tässä SELVÄSTI..." on aika kyseenalainen,
Isokuvassanikohak kirjoitti:mut sitä isoa kuvaa olen itsekin käyttänyt taannoin säätämiseen. Toi ylläoleva harmaakiila näyttäs pelittävän kanssa aika hyvin.
eli tässä... Adoben testin jälkeen tuossa kuvan B-P sarakkeen 0,4% -shakkiruutu katoaa ja 0,8% katoaa... tai ehkäpä kummassakin näkyy hieman.
Mutta jos laittaa lisää valaistusta saadaan tuo toimimaan, eli
kuvan B-P sarakkeen 0,4% -shakkiruutu katoaa mutta 0,8% erottuu, mutta taas jos silloin katsoo:
Tätä, niin 3 viimesintä tummaa (vasen) on selkeesti yhtä ja jos laittaa valoisuutta lisää, että kaikki näkyy niin silloin taas
B-P sarakkeen 0,4% -shakkiruutu näkyy ja 0,8% näkyy selvästi.
Hmm.... mitäköhän pitäis tehä? Ehkä oli vikatikki ryhtyä tarkastamaan monitorin asetuksia :)
Jukka Juvankoski
-
-
- Viesti:
Itse huomasin, että tällä monitorillani on ihan eri asia katsella noita 0,4% ja 0,8% -shakkiruututuja mustalla tai vaalealla taustalla. Jos laitan shakkiruudut tummalle taustalle erotan molemmista shakkikuvion, jos taas vaalealle taustalle ei kummastakaan erotu shakkiruudukkoa. Ilmeisesti tämä johtuu Samsungin 1100df monitorini hieman alimitoitettusta virtalähteestä.
-
Tai sitten se voi johtua myös siitä, että sun silmät toimii niin kuin pitääkin? Sama kun jos laittaa valkoisen paperin kirkasta taivasta vasten, niin se näyttää lähes mustalta.mjtannin kirjoitti:Itse huomasin, että tällä monitorillani on ihan eri asia katsella noita 0,4% ja 0,8% -shakkiruututuja mustalla tai vaalealla taustalla. Jos laitan shakkiruudut tummalle taustalle erotan molemmista shakkikuvion, jos taas vaalealle taustalle ei kummastakaan erotu shakkiruudukkoa. Ilmeisesti tämä johtuu Samsungin 1100df monitorini hieman alimitoitettusta virtalähteestä.