iPhone 15 Pro / 15 Pro Max

Puhelinkamerat ja muut mobiililaitteet.
Maffer
Viesti:

Re: iPhone 15 Pro / 15 Pro Max

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Juu ja se on vain liikaa. Aivan liikaa. Tässä tulisi kyseeseen jo se Sonyn pakattu RAW. Tuon kokoisilla kuvilla saa kyllä luurin ja pilvitilan tukkoon ja sitten alkaa jo maksamaan se lisätila kohtapuoliin tarpeeksi.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
määvaan
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Re: Onko Lloyd Chambers hullu?

Viesti Kirjoittaja määvaan »

javal kirjoitti: Syys 30, 2023 11 : 46
määvaan kirjoitti: Syys 30, 2023 11 : 32
temama kirjoitti: Syys 30, 2023 11 : 14 Mitä itse tsiigasin tässä ketjussa esitellyistä sämpleistä, niin iPhonen 48mp raw on parempaa kuin vaikka xiaomin tai huawein.

Vai tarkoittaako Lloyd Chambers, että kaikkien nykyluurien hiRes Raw on roskaa, eikä sitä kannata käyttää?
Kunnon luureille riittää pelkkä Jpeg. Se aika mikä suttaantuu RAW-räpeltämiseen, on kaikki kuvauksesta pois. Jos ajatellaan että minulla on enää 1800 elonpäivää jäljellä, niin täysin turhaan RAW-räpeltämiseen tuosta kuluisi jopa 100 päivää, Huh huh!
Näin siis vain niissä kännyköissä joissa RAW kuvatiedostoon ei talleteta mukaan puhelimen tekemiä säätöjä (vaan tehdään erilliset jpeg ja RAW tiedostot). iPhonen RAW kuvia ei tarvi säätää ollenkaan, jos on tyytyvänen siihen säätöön joka on jo sisällytetty RAW tiedoston sisään, joka on se ihan sama säätö joka tulisi JPEH/HEIF kuvaan kiinteästi poltettuna. iPhonen RAW kuvassa tämä puhelimen tekemä säätötaso voidaan poistaa tai modifioida. Tässä taas yksi syy miksi iPhone RAW -yhdessä ja samassa paketissa jpegin helppous ja RAW kuvan säätövara jos sitä tarvitsee - win -win. Haittana iso tiedostokoko, n. 80 MB / kuva.
Joo, puhuinkin lähinnä android-maailmasta, sillä emännän iPhone 14 on opettanut sen, että i-maailmaan tottumiseen menisikin jo jäljellä oleva elinikä. :D Jos android ekosysteemi on suunniteltu insinöörien logiikalla, niin i-ekosysteemistä tuntuu että se on lähinnä mitä lie maisterien sienimaailmaan tutustumisen jälkeistä sumean logiikan tuotosta johon ei tällainen jäykkäniska enää taivu. :shock:
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
määvaan
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Re: Hires RAWit ?

javal kirjoitti: Syys 30, 2023 11 : 35 Tosiaan, vaikka iPhone 14 Pro Max kahmoi yli puolet saatavissa olevista kultamitaleista, ei AF ollut mukana kultasaaliissa.

Ilman muuta, AF on tärkeä. Itse en ole huomannut mitään eroa AF luotettavuudessa Pro 14 ja Pro15 välillä, ainakaan vielä. DxOMark :n havainto koskee hämärassä kuvatessa, joten täytyy tarkkailla tilannetta tarkemmin. Toistaiseksi yksikään n 600 kuvasta jotka olen ottanut ei ole ollut focus ongelmallisia.
Oikeasti jo tuo iPhone 15 Pro Max:in 105 pist. AF:stä on todella hyvä tulos, vaikka jo perus iPhone 14 sai 110 pist, kun OnePlus-leirin huippuluureista OP 8 Pro:sta lähtien mikään ei yltänyt edes 100 pist:een, Xiaomin jo kerroinkin, mainittakoon vielä että Xiaomi Mi 11 Ultra ylsi 107 pist:een, Samsung Galaxy S23 tuotesarjasta vain S23 Ultra sai 112 pist, kun muiden oli tyydyttävä 105 pist:een. Pixel 6-sarjasta lähtien kaikki Pixelit ylsivät pääkameran AF testeissä vähintään 100 pist, Pixel 7/7 Pro:n mennessä jo iPhone mallien ohi 113/114 pisteillään.
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
javal

Viesti Kirjoittaja javal »

Maffer kirjoitti: Syys 30, 2023 11 : 58 Juu ja se on vain liikaa. Aivan liikaa. Tässä tulisi kyseeseen jo se Sonyn pakattu RAW. Tuon kokoisilla kuvilla saa kyllä luurin ja pilvitilan tukkoon ja sitten alkaa jo maksamaan se lisätila kohtapuoliin tarpeeksi.
Toistaiseksi tuon RAW tiedoston koon kanssa on pystynyt elämään ihan hyvin. Yhtäkään kuvaa en ole siirtänyt piuhalla omasta kännykästä koneelle neljään vuoteen. Nämä RAW kuvat ei ole mikään oikea ongelma, ainakaan minulle joka niitä kuvaa ja pilveen työntää.

Tänäänkin pari reissua tuli tehtyä jossa puhelinkameraa käytin. On se vaan niin mukavaa kun kotiin tultaessa kuvat ja myös videot löytyy iPadiltä, Maciltä ja TV ruudulta valmiina katsottavaksi, olevat ne sitten RAW, HEIF kuvia tai 10 bitittisiä 4k Dolby Vision videoita. Ja varmuuskopiot on samalla kertaa kunnossa jo ennen kuin olen kotiin ehtinyt. Eihän se kaapelilla siirtäminen mikään ongelma sekään ole, mutta alkaa se tympimään jos sitä tekee 2-3 päivässä, ja moneen laitteeseen jotka eivät synkronoitu keskenään.

Kyllä tuosta lystistä kympin kuussa maksaa, kun samaan hintaa tulee paljon muita etuja, mukaan lukien perheen kaikkien mobiililaitteiden varmuuskopiot ja ne myös kuvineen. Salasanat synkronoituu laitteiden välillä, selaimet toimii automaattisesti VPN yli kätkien todellisen IP osoitteeni, henkilökohtaisen sähköpostiosoitteen voi pitää yksityisenä Kätke osoitteeni ‑toiminnolla, ja paljon muuta kivaa lisää kuuluu mukaan tuohon hintaan, kaikille perheenjäsenille.
Maffer
Viesti:

2TB-kokoisella pilvidiilillä tuon kans pärjäisin omalla luurikuvaamisella. Onhan se vuodessa toki vain murto-osa luurin hinnasta. Googlella 2TB = 99€ / vuosi (tai sit muisti pettää mut siihe tulee päivitys itsellä eteen ny just).
määvaan

Maffer kirjoitti: Syys 30, 2023 19 : 39 2TB-kokoisella pilvidiilillä tuon kans pärjäisin omalla luurikuvaamisella. Onhan se vuodessa toki vain murto-osa luurin hinnasta. Googlella 2TB = 99€ / vuosi (tai sit muisti pettää mut siihe tulee päivitys itsellä eteen ny just).
Itse ostin AliExpressiltä Lenovon 16 TB:n USB 3.0 kokometallisen muistitikun jonka mukana tuli vielä USB-C sovitin. Koko lysti maksoi alle 10 €, mutta nyt nuokin on alennuksessa 1,85 € hintaan. 😂
Maffer
Viesti:

No ei taida olla legit se. Tuohon hintaan saa jonku 8GB romun mihin on flassatty firmis nii et se ilmoittaa väärän kapasiteetin ja kirjoittaa vaan päälle kun menee yli rajan. Joku järki ny mukaan vaihteeks? Ilmaisia lounaita kun ei valitettavasti ole.
javal

Maffer kirjoitti: Syys 30, 2023 19 : 39 2TB-kokoisella pilvidiilillä tuon kans pärjäisin omalla luurikuvaamisella. Onhan se vuodessa toki vain murto-osa luurin hinnasta. Googlella 2TB = 99€ / vuosi (tai sit muisti pettää mut siihe tulee päivitys itsellä eteen ny just).
Mulla Applen 2T pilvi ja se on se 9.99€/kk. En pidä pahana kun jakautuu usean käyttäjän kesken. Ei tavi huolehtia muistikorteista tai että riittääkö puhelimessa muistia, ei kenenkään perheenjäsenen, ongelma joka koituisi minun hoidettavaksi kuitenkin Ja puhelimen päivitys pilven kautta uudempaan malliin on täysin kivuton. Toiselle puhelimelle vaan näyttää jotakin vaihtuvaa pistekuvoita, valitsee kielen ja alueen ja syöttää Apple ID:n, ja siinä kaikki. Sen jälkeen 15 min ja uusi puhelin on käyttövalmis, kaikki entiset sovellukset kaikkine asetuksineen asennettu, ihan kun ei olisi edes puhelinta vaihtanutkaan. Wi-Fi yms salasanat siirtyy myös automaattisesti. Minulla Kuvat kirjastossa noin 86000 kuvaa/videoa. Noin tunnissa ne oli kaikki synkronitunut puhelimeen, minun tarvitsi tehdä asian eteen ei yhtään mitään. Todella simppeliä ja helppoa.
määvaan

Maffer kirjoitti: Syys 30, 2023 20 : 34 No ei taida olla legit se. Tuohon hintaan saa jonku 8GB romun mihin on flassatty firmis nii et se ilmoittaa väärän kapasiteetin ja kirjoittaa vaan päälle kun menee yli rajan.
No ei tolla rahalla paljon voi odottaakaan. Nyt vielä halvempi.

https://www.aliexpress.com/item/1005005 ... _edm_other

Milläs ohjelmalla näkisi noiden muistien todellisen koon? Entäs jos alustaa uudelleen koko moskan, joko sitten näkyy muistin todellinen koko? :?
javal

Maffer kirjoitti: Syys 30, 2023 20 : 34 No ei taida olla legit se. Tuohon hintaan saa jonku 8GB romun mihin on flassatty firmis nii et se ilmoittaa väärän kapasiteetin ja kirjoittaa vaan päälle kun menee yli rajan. Joku järki ny mukaan vaihteeks? Ilmaisia lounaita kun ei valitettavasti ole.
Mulle tuli just tuollainen usb tikku Kiinasta mukaan joskus 15 v sitten. Ihan koneella näyttivät minulle että on oikeasti 64GB, ja samaan näytti myös minun oma Windows. Toimi niin että kun 8GB oli tavaraa sisällä niin sen jälkeen vain huijasi että siirtää muka sisäänsä tiedostoja, loi kyllä lähteen kansiorakenteet, mutta itse tiedosto jäivät tallentamatta kansioihin - ilmeisesti deletoi tallentamisen sijaan kaikki mikä meni yli 8 GB :n koska ensin talletetut jäivät kuitenkin tikulle muistiin.
määvaan

javal kirjoitti: Syys 30, 2023 20 : 48
Maffer kirjoitti: Syys 30, 2023 20 : 34 No ei taida olla legit se. Tuohon hintaan saa jonku 8GB romun mihin on flassatty firmis nii et se ilmoittaa väärän kapasiteetin ja kirjoittaa vaan päälle kun menee yli rajan. Joku järki ny mukaan vaihteeks? Ilmaisia lounaita kun ei valitettavasti ole.
Mulle tuli just tuollainen usb tikku Kiinasta mukaan joskus 15 v sitten. Ihan koneella näyttivät minulle että on oikeasti 64GB, ja samaan näytti myös minun oma Windows. Toimi niin että kun 8GB oli tavaraa sisällä niin sen jälkeen vain huijasi että siirtää muka sisäänsä tiedostoja, loi kyllä lähteen kansiorakenteet, mutta itse tiedosto jäivät tallentamatta kansioihin - ilmeisesti deletoi tallentamisen sijaan kaikki mikä meni yli 8 GB :n koska ensin talletetut jäivät kuitenkin tikulle muistiin.
Laitoin huvikseni oman PC:n kopioimaan 138 GB:n kansion tuolle tikulle ja katsotaan aamulla mitä sinne meni. Vajaassa neljässä tunnisssa pitäisi kaikki 138 GB olla siirrettynä tuolle Lenovon tikulle. :D Tuon Lenovon USB-tikun lisäksi minulla on Kiinasta ostettu Jasterin 128 GB:n USB-muistitikku, jonka toisessa päässä on USB-C liitin ja toisessa se tavallinen mikä lie USB-liitin. Tuolla tikulla siirrän luureilleni (4 kpl) latausliittimen kautta itse lataamiani noise-tiedostoja, joita olen kerännyt jo yli 200 kpl.

PS. Siirto "valmistui" ja kokonaisajaksi tuli 3 h 5 minuuttia, mutta 138 GB kansio supistuikin 62,7 GB kokoiseksi. :lol:
Viimeksi muokannut määvaan, Loka 01, 2023 0 : 43. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
aikaarska

2T

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Joo, itse olen juuri miettinyt päivittämistä tähän googlen 2T versioon (premium) , 9.99€/kk

Google One sisältää

2 T tallennustilaa

Asiantuntijoiden käyttö

Jaa jopa viiden muun kanssa

Lisää Google Kuvien muokkausominaisuuksia

Jäsenten lisäedut

Google Workspacen premium-ominaisuudet

VPN usealle eri laitteelle

Valvo pimeää verkkoa

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Maffer
Viesti:

138GB menee nykyvehkeillä niin äkkiä että jo tuollainen aika-arvio kertoo huijauksesta. Siellä on todellista romurautaa sisällä. Linus Tech Tips teki tästä keväällä videonkin samasta aiheesta.
määvaan

Maffer kirjoitti: Syys 30, 2023 22 : 10 138GB menee nykyvehkeillä niin äkkiä että jo tuollainen aika-arvio kertoo huijauksesta. Siellä on todellista romurautaa sisällä. Linus Tech Tips teki tästä keväällä videonkin samasta aiheesta.
Minun PC on ikivanha ACER:in rutku jossa on vain 8 GB muisti, ei tällä pitkälle pötkitä tiedostojen siirroissa kunnes tulee ilmoitus muistin vähyydestä. :D Nyt on muuten siírretty vasta 64 GB.
määvaan

javal kirjoitti: Syys 28, 2023 20 : 18 Ja onha tuo oletus 24Mp oikeasti hyvä, eikä muissa kännyköissä vielä vastaavaa ole. ISP prossu pitää olle kovaa luokkaa että käyttäjäkokemus kameraa käytettäessä ei mene kuralle, eikä akku heti tyhjäksi. Apple ainoa valmistaja jolla 3nm teknologia käytössä, se sen mahdollistaa ja muut puhelinvalmistajat eivät sitä saa tämän vuoden aikana.
No jos sallitaan pieni vertailu pääkameroiden Jpeg-otosten välillä joita valtaosa luurikuvaajista ottaa, niin iPhone 15 Pro Max vs. iPhone 15 vs. OnePlus 6 vs. OnePlus Pad antavat ei niinkään kehuttavan yleisilmeen i-otoksista vs. nuo kaksi muuta vimpainta, joista jälkimmäinen on vain keskihintaluokan tabletti. :D

iPhone 15 Pro Max
https://www.gsmarena.com/apple_iphone_1 ... hp#image16

iPhone 15
https://www.gsmarena.com/apple_iphone_1 ... hp#image11

OnePlus 6, yli 5-vuotta vanha luuri
https://www.gsmarena.com/oneplus_6-revi ... hp#image12

OnePlus Pad
https://www.gsmarena.com/oneplus_pad-re ... php#image0
temama

24mp

Viesti Kirjoittaja temama »

Harmi, ettei noissa revikoissa ole mukana sitä oikeasti hyvää 24mp testikuvaa.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
määvaan

Re: 24mp

temama kirjoitti: Loka 01, 2023 0 : 08 Harmi, ettei noissa revikoissa ole mukana sitä oikeasti hyvää 24mp testikuvaa.
Ei tarvitse, kun tuo reijitetty parvekkeen suojalevy kertoo aika hyvin miten värivirheitä luurista tulee ulos. Lähes kaikki uudet premiumluurit sakkaa tuon kohteen Jpeg-kuvissa, mitä nyt ehkä OnePlus 11 ja Samsung Galaxy S23 Ultra saavat lähes puhtaat paperit tuolta osin.
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

määvaan kirjoitti: Loka 01, 2023 0 : 24
temama kirjoitti: Loka 01, 2023 0 : 08 Harmi, ettei noissa revikoissa ole mukana sitä oikeasti hyvää 24mp testikuvaa.
Ei tarvitse, kun tuo reijitetty parvekkeen suojalevy kertoo aika hyvin miten värivirheitä luurista tulee ulos. Lähes kaikki uudet premiumluurit sakkaa tuon kohteen Jpeg-kuvissa, mitä nyt ehkä OnePlus 11 ja Samsung Galaxy S23 Ultra saavat lähes puhtaat paperit tuolta osin.
Juuh, ja Galaxy S23 Ultra ei näköjään reikälevybn suhteen sakkaa 50mp sämplessäkään. Tosin epäselväksi jää sampan Expert RAWin kyvykkyys näissä gsmarenan testeissä.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
määvaan

temama kirjoitti: Loka 01, 2023 0 : 41
määvaan kirjoitti: Loka 01, 2023 0 : 24
Juuh, ja Gagaxy S23 Ultra ei näköjään reikälevybn suhteen sakkaa 50mp sämplessäkään. Tosin epäselväksi jää sampan Expert RAWin kyvykkyys näissä gsmarenan testeissä.
Aika hyvin tuo S22 Ultrakin suoriutuu tuosta kuvasta.

https://www.gsmarena.com/samsung_galaxy ... php#image2

Trading Shenzen myy tuollaista Samsung Galaxy S22 Ultra - 12GB/256GB snapdragon mallia hintaan 817 € kun S23 malleja ei siellä vielä ole.

https://tradingshenzhen.com/en/smartpho ... -12gb256gb
habannaama

Re: Onko Lloyd Chambers hullu?

Viesti Kirjoittaja habannaama »

määvaan kirjoitti: Syys 30, 2023 11 : 32
temama kirjoitti: Syys 30, 2023 11 : 14 Mitä itse tsiigasin tässä ketjussa esitellyistä sämpleistä, niin iPhonen 48mp raw on parempaa kuin vaikka xiaomin tai huawein.

Vai tarkoittaako Lloyd Chambers, että kaikkien nykyluurien hiRes Raw on roskaa, eikä sitä kannata käyttää?
Kunnon luureille riittää pelkkä Jpeg. Se aika mikä suttaantuu RAW-räpeltämiseen, on kaikki kuvauksesta pois. Jos ajatellaan että minulla on enää 1800 elonpäivää jäljellä, niin täysin turhaan RAW-räpeltämiseen tuosta kuluisi jopa 100 päivää, Huh huh!
Oli ihan pakko lukea kahteen kertaan.

Jos raw-kuvasta saa kerran enemmän irti, ja sillä luurillakin aikoo tosissaan kuvata, niin miksi jättää hyödyntämättä sen koko potentiaalin?

Jos taas kokee raw-kuvaamisen räpeltämiseksi, termi "räpeltäminen" kuvaamisen yhteydessä (tai sen jälkeisessä jälkikäsittelyn yhteydessä) lähinnä saa mieleen ajatuksen, että "räpeltäjällä" ei ole työnkulku täysin/lainkaan hallinnassa ja täten kokee sen ylivoimaisen vaikeaksi ja turhaan aikaa vieväksi prosessiksi.

Jos 1800 päivää elinajan odotus, niin miksi ylipäätään tuhlata jäljellä olevaa aikaa jäätävään jpeg-tykitykseen, josta jättää jälkeensä surkeita räpsyjä, joiden painoarvo on +-0, kun voisi ajatella sen niin, että korvaakin laadun määrällä, jolloin voisi jättääkin jälkeensä jotain elämää suurempaa kuvasaalista.

1800 päivää on n. 5 vuotta, eli viidessä vuodessa jos käyttää kuvien jälkikäsittelyyn 100 päivää, se tekee yhteensä hieman yli 3kk.
Sen 3kk kun jakaa vielä noille viidelle vuodelle, tekee se per vuosi jo melko vähän.

Melko tiukkaa ajankäytön hallintaa. Pitäisikö laatia excel-taulukko, jotta saisi maksimoitua tuon jäljellä olevan 1800 päivää vielä tehokkaammin :mrgreen:
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Vastaa Viestiin