Lasipallokuvia
-
Lasipallokuvia
Mä hurahdin kristallipallokuviin niin paljon, että piti hommata omakin - tosin vaan lasinen.
Jos tänne sais foorumilaisten kuvia. Onko joku muukin saanut boostia kuvaukseen lensball tuotteilla.
Mun ensimmäinen hieman siedettävä yrite:
Händelin Passacagliaa lasipallon läpi
Tuo pallo on Rollei Lensball 110 mm. Painaa lähes 2kg, joten oliskohan ollut viisaampaa ostaa hieman pienempi. Ei kulje mukana takin taskussa!
Jos tänne sais foorumilaisten kuvia. Onko joku muukin saanut boostia kuvaukseen lensball tuotteilla.
Mun ensimmäinen hieman siedettävä yrite:
Händelin Passacagliaa lasipallon läpi
Tuo pallo on Rollei Lensball 110 mm. Painaa lähes 2kg, joten oliskohan ollut viisaampaa ostaa hieman pienempi. Ei kulje mukana takin taskussa!
-
Re: Lasipallokuvia
Ei nämä kiinanpallot mitään kalliita tosiaan ole (tuo "Rollei" maksaa sen 30€), ihan sisustukseen voi jollakin sopia, vaikkapa herätyskellon eteen. Mitä kuviin tulee, niin jos 90-luvulla on käyttänyt Bryce 3D-softaa, niin aika tarkalleen samat fiilikset tulee näiden käytöstä. Ehkä kokeilemalla erilaisia prismoja ja valolähteitä voisi saada vaikkapa ysärihenkisen kirjankannen tai vhs-kannen jostain fantasiatarinasta, pari hevosta vielä siihen niin sitä voisi jo tavaratalossa myydä julisteena. Veikkaan että monet peukuttavat kyllä somefeedissä näitä.
-
Ikuisuuskysymys onko joku pallo lasia vai kristallia. No joo, lasia ne on molemmat. Samaa tuotetta myydään samassa mainoksessa isolla fontilla kristallipallona ja jäljempänä pienellä fontilla lasipallona. Aikoinaan etsin näitä kristallipalloja, monissa niissä oli hiottuja tasaisia pintoja. Ilmakuplattomia myydään niin lasi- kuin kristallipalloina. Siis lasipalloja kaikki tyynni.
ps. Jos teillä on tuttu ennustaja ni lainatkaa häneltä sitä "oikeaa" kristallipalloa, kuvat on taatusti yllätys!
-
On tuollainen pallo sopivasti valaistuna varsin kiehtovan näköinen sisutuksessakin. Se tahtoo vaan kerätä pölyä, ja sitä on kuvatessakin jatkuvasti pyyhittävä puhtaaksi.
-
Lasipallosta katsoen: Jaava 1980-luvulla kolmekymppisenä Varangin niemellä Vesisaaresta pohjoiseen/luoteeseen. Seuraava kylä nimettiin pikkukyltissä autioituneeksi (deserted), mihin tie taisikin loppua. Katselen rantaviivalla Jäämerelle Pohjoisnavan suuntaan.
Minusta tuo pallo antaa tunnelmaa.
Minusta tuo pallo antaa tunnelmaa.
-
Kristallipallot ovat lasipalloja mutta lasipallot eivät aina ole kristallipalloja. Kristallilla tarkoitetaan (lasisista koriste-esineistä puhuttaessa) lyijypitoista lasia. Sitä on eri laatuja lyijypitoisuuden mukaan.©pjm kirjoitti: ↑Elo 23, 2023 14 : 57 Ikuisuuskysymys onko joku pallo lasia vai kristallia. No joo, lasia ne on molemmat. Samaa tuotetta myydään samassa mainoksessa isolla fontilla kristallipallona ja jäljempänä pienellä fontilla lasipallona. Aikoinaan etsin näitä kristallipalloja, monissa niissä oli hiottuja tasaisia pintoja. Ilmakuplattomia myydään niin lasi- kuin kristallipalloina. Siis lasipalloja kaikki tyynni.
Olikohan se niin, että siitä saa nykyään tehdä koriste-esineitä mutta ei esimerkiksi objektiiveja, joiden pitää täyttää Rohs-direktiivit.
Ei se auta. Sanovat, että se on vain lasipallo niille, joilla ei ole ennustamisen lahjaa. Tekijästä on sekin homma kiinni eikä vehkeistä.ps. Jos teillä on tuttu ennustaja ni lainatkaa häneltä sitä "oikeaa" kristallipalloa, kuvat on taatusti yllätys!
Hannu
-
Hurahdus on kaukana, mutta mieleen tulee vanhoja traumoja pallolinssien kanssa tappelusta. Tuollaisilla noin 4 mm palloilla yritettiin joskus tunkea lasersäteitä optisiin kuituihin. Se oli ronkelia hommaa eikä siitä projektista lopulta tullut mitään järkevää.
Hannu
-
Kristallipalloista kokemuksia. Joskus nuorena miehenä, noin sata vuotta sitten, hetken oli sellainen jonkintason suhde itseäni jonkun vuoden vanhempaan leidiin, jolla oli takanaan avioero sekä kaksi pientä lasta... minulla oli sitä vastoin auto. Hän halusi päästä tällaisen ennustaja-eukon luo, naapurikaupunkiin, kuuluisan sellaisen. Minä lupasin kyydin.
Suuren jännityksen vallassa tämä minun ystäväni istui "hoitotuoliin", ennustaja häntä vastapäiseen. Seurasin toisesta huoneesta mielenkiinnolla tapahtumia. Ennustaja katseli palloaan, mumisi asioita, esimerkiksi että onkos teidät vihitty... ja toinen nyökkää heti, ja ennustaja jatkaa, että eihän teillä vaan olekin jo lapsia... yksi - katsoo asiakasta - kaksi - ja toinen nyökkää.
Jälkeenpäin kuulin, että kaikki se tiesi. Kun sanoin, että eikun kysyi, ja sinä vastasit, minulle suututtiin. Taisi meidän välit viiletä sen jälkeen. Varsinkin, kun katselin muualle silloin kun ennustaja peri palkkiotaan, ja jälkeenpäin sanoin, että kyydin olin luvannut, ja sen tarjosin...
Eli kyllä lasipallossa tietoa on, niinkuin Hannukin totesi, sen esillesaaminen tarvii vain taitoa!
Jaakko muisteli menneitä...
Suuren jännityksen vallassa tämä minun ystäväni istui "hoitotuoliin", ennustaja häntä vastapäiseen. Seurasin toisesta huoneesta mielenkiinnolla tapahtumia. Ennustaja katseli palloaan, mumisi asioita, esimerkiksi että onkos teidät vihitty... ja toinen nyökkää heti, ja ennustaja jatkaa, että eihän teillä vaan olekin jo lapsia... yksi - katsoo asiakasta - kaksi - ja toinen nyökkää.
Jälkeenpäin kuulin, että kaikki se tiesi. Kun sanoin, että eikun kysyi, ja sinä vastasit, minulle suututtiin. Taisi meidän välit viiletä sen jälkeen. Varsinkin, kun katselin muualle silloin kun ennustaja peri palkkiotaan, ja jälkeenpäin sanoin, että kyydin olin luvannut, ja sen tarjosin...
Eli kyllä lasipallossa tietoa on, niinkuin Hannukin totesi, sen esillesaaminen tarvii vain taitoa!
Jaakko muisteli menneitä...
-
Mun taidot kristallipallon kanssa on melkoisen heikot ja kun pitäisi vielä ulkona, luonnossa, saada sommitelma joka edes itsestä tuntuu hyvältä, niin mäki oppia tuntuu jyrkältä ja pitkältä.JL Anttola kirjoitti: ↑Elo 24, 2023 12 : 00 Eli kyllä lasipallossa tietoa on, niinkuin Hannukin totesi, sen esillesaaminen tarvii vain taitoa!
Pitäsköhän kuitenkin tyytyä vaan Affinity Photo:n ominaisuuksiin
-
- Viesti:
Osta laakafilmipönttö niin peilikuvana väärin päin kuvaamisessa on vielä joku tolkku ja mukava haaste. Tässä käy niin et kun raahaa parin kilon lasikuulaa sopivaan rantakivikkoon, leviää kaikki romut käsistä sinne kivikkoon. Kyllä peilikolistimissa, jalustassa ja obiskoissa on jo tarpeeksi lasia.
Luuri ja lasipallo ehkä vastaa kevyttä peilitöntä settiä.
Luuri ja lasipallo ehkä vastaa kevyttä peilitöntä settiä.
-
Kyllä lasipallokuvauksessa on oma viehätyksensä.
Joskus muutama vuosi sitten hurahdin itsekin pallon kuvaamiseen. Ja kuten monessa muussakin asiassa, myös lasipallokuvauksessa nälkä kasvaa syödessä. Lasipalloa on helppo kuvata, mutta sitten kun kunnianhimo kasvaa, niin myös vaikeustaso kasvaa eksponentiaalisesti.
Tässä muutama lasipallokuvani menneiltä vuosilta...
samy24TSsatama3 by Aika Arska, on Flickr
penaM20f9pic2 by Aika Arska, on Flickr
samy24TSpic3 by Aika Arska, on Flickr
samy14K1pic2 by Aika Arska, on Flickr
Joskus muutama vuosi sitten hurahdin itsekin pallon kuvaamiseen. Ja kuten monessa muussakin asiassa, myös lasipallokuvauksessa nälkä kasvaa syödessä. Lasipalloa on helppo kuvata, mutta sitten kun kunnianhimo kasvaa, niin myös vaikeustaso kasvaa eksponentiaalisesti.
Tässä muutama lasipallokuvani menneiltä vuosilta...
samy24TSsatama3 by Aika Arska, on Flickr
penaM20f9pic2 by Aika Arska, on Flickr
samy24TSpic3 by Aika Arska, on Flickr
samy14K1pic2 by Aika Arska, on Flickr
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
- Viesti:
-
Mafferin kuvalle 10+ ja papukaijamerkki
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
-
Sain pakattua lasipallon kamerareppuun ja jalustan kassiinsa (painoa näillä yhteensä 7-8kg) ja laskeuduttua tuohon Lippajärven rantaan kuvaamaan auringonlaskua lasipallon läpi. Otin kaikki kuvat 4-6 eri valotusarvolla, jotta sain digipimiössä tehtyä HDR-kuvia (11 HDR-kuvaa). Lopuksi käänsin mielestäni parhaan kuvan lasipallon 180 astetta, jotta aluskivi säilyi alimmaisena taivas oli ylhäällä (no olis voinut tehdä huolellisemminkin).
Ei tämä nyt mikään jalokivi ole, mutta kelpaa mulle hyvin harjoittelytyöstä:
Ei tämä nyt mikään jalokivi ole, mutta kelpaa mulle hyvin harjoittelytyöstä:
-
Ihan hieno kuva, harjoittelukuva tai ei.
Mielestäni näissä lasipallokuvissa on omanlaista taikaa.
Mielestäni näissä lasipallokuvissa on omanlaista taikaa.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'