Missä parhaimmat kuvauskojut karhulle?
-
- Viesti:
Missä parhaimmat kuvauskojut karhulle?
Harrastaako joku täällä kyseistä hommaa? Kiinnostaisi kokeilla mutta ei kyllä mitään tietoa mihin kannattaisi mennä? Tuolla Kuusamossa noita näköjään olisi paljon tarjolla. Noin plus miinus 150egee yksi yö valokuvaus kojussa
-
Re: Missä parhaimmat kuvauskojut karhulle?
Miksi sille karhulle se kuvauskoju
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
-
- Viesti:
No tietty siksi, etteivät nuo kuvaajat pelästy sen liikkeitä
Vanhakin oppii vielä
-
Itte miettisin, että onko mun pakko saada samanlainen kuva samasta karhusta samassa tallotussa maastossa kuin niillä tuhansilla muillakin on? Jos on aivan pakko, alkaisin etsiä sitä vähiten suosittua kojua, jossa maasto on ehkä vähän ehjempi ja taustat ei niin kuvista tuttuja.
Ymmärrän kyllä noiden mestojen suosion, onhan se jännää nähdä karhu ja kuulla sen puuskutus muutaman kymmenen metrin päästä. Elämyksenä varmasti unohtumaton, mut kuvien tarpeellisuudesta ja viestistä en olisi niin varma.
Ymmärrän kyllä noiden mestojen suosion, onhan se jännää nähdä karhu ja kuulla sen puuskutus muutaman kymmenen metrin päästä. Elämyksenä varmasti unohtumaton, mut kuvien tarpeellisuudesta ja viestistä en olisi niin varma.
-
Kameraharrastajalle osa elämystä on se kameran räplääminen ja kuvan ottaminen. Itse otetuissa kuvissa on sekin etu, että niitä saa aina käyttää ja jakaa miten tahansa tarvitsematta piitata lisenssiehdoista. Harva turistikojuista kuvaaja varmaankaan ajattelee ottavansa jotenkin taiteellisesti kiinnostavaa tai viihteellisyytensä takia myyvää kuvaa.elmar kirjoitti: ↑Heinä 03, 2023 11 : 00 Itte miettisin, että onko mun pakko saada samanlainen kuva samasta karhusta samassa tallotussa maastossa kuin niillä tuhansilla muillakin on? Jos on aivan pakko, alkaisin etsiä sitä vähiten suosittua kojua, jossa maasto on ehkä vähän ehjempi ja taustat ei niin kuvista tuttuja.
Hannu
-
- Viesti:
On monenlaisia motiiveja kuvata. Kuukauden kesäloman aikana laitoin laji.fi 279 havaintoa 97 hyönteis-/hämähäkkilajista ja niiden yhteyteen liitin 388 kuvaa. Ei varmaan yhtään ainutlaatuista kuvaa. Itsellä vain kuvaaminen on olennainen osa luontoharrastusta. Muutama havainto on varmaan sellaisia, että on hyvä olla kuva olemassa. Varsinkin sitten kun en ole itse enään todistamassa havaintoahkoskenv kirjoitti: ↑Heinä 03, 2023 16 : 10Kameraharrastajalle osa elämystä on se kameran räplääminen ja kuvan ottaminen. Itse otetuissa kuvissa on sekin etu, että niitä saa aina käyttää ja jakaa miten tahansa tarvitsematta piitata lisenssiehdoista. Harva turistikojuista kuvaaja varmaankaan ajattelee ottavansa jotenkin taiteellisesti kiinnostavaa tai viihteellisyytensä takia myyvää kuvaa.elmar kirjoitti: ↑Heinä 03, 2023 11 : 00 Itte miettisin, että onko mun pakko saada samanlainen kuva samasta karhusta samassa tallotussa maastossa kuin niillä tuhansilla muillakin on? Jos on aivan pakko, alkaisin etsiä sitä vähiten suosittua kojua, jossa maasto on ehkä vähän ehjempi ja taustat ei niin kuvista tuttuja.
-
- Viesti:
Minulla on kaksi havaintoa karhusta luonnossa livenä. Ei tullut mieleenkään alkaa tonkimaan mitään SER-jätettä repusta kun turvallisen matkan päästä sai seurata sitä tallustelua. Mieluisa muistikuva siitä sillä tavalla jäi.
-
Se on juurikin noin, kuten hkoskenv sen ilmaisi.hkoskenv kirjoitti: ↑Heinä 03, 2023 16 : 10Kameraharrastajalle osa elämystä on se kameran räplääminen ja kuvan ottaminen. Itse otetuissa kuvissa on sekin etu, että niitä saa aina käyttää ja jakaa miten tahansa tarvitsematta piitata lisenssiehdoista. Harva turistikojuista kuvaaja varmaankaan ajattelee ottavansa jotenkin taiteellisesti kiinnostavaa tai viihteellisyytensä takia myyvää kuvaa.elmar kirjoitti: ↑Heinä 03, 2023 11 : 00 Itte miettisin, että onko mun pakko saada samanlainen kuva samasta karhusta samassa tallotussa maastossa kuin niillä tuhansilla muillakin on? Jos on aivan pakko, alkaisin etsiä sitä vähiten suosittua kojua, jossa maasto on ehkä vähän ehjempi ja taustat ei niin kuvista tuttuja.
Jos ei olisi, niin voitaisiin myydä joka ikinen romut pois ja harrastaa jotain muuta, koska kaikki nämä räpsyt mitä me ollaan otettu, ne on niin biljoonaan kertaan jo nähty.
-
Ymmärtää tuonkin, jos omat kokemukset kameroista ovat sellaisia, että ne mieltää pelkäksi ser-jätteeksi.
Olen kuvannut vuodesta -83 asti ja muistan kaikki ottamani kuvat, siis aivan kaikki. Muistan sen ajan ja paikankin jokaiseen ottamaani kuvaan liittyen.
Eli se otettu kuva ei itselläni vähennä sen ajan ja paikan muistikuvaa, päin vastoin, se tukee sitä.
Hassua ajatella, että kuvan ottaminen jotenkin vähentäisi koetun tilanteen mieluisuutta.
-
- Viesti:
Laittaisin toisinpäin, en muista ainuttakaan tilannetta jossa kamera olisi jotenkin parantanut luontoelämyksiä. Omakohtaisesti mielipiteeni on jopa sellainen että elektroniset räpellettävät härvelit pilaavat luonnon rauhan ja vaikutuksen. Joku taustalla hyrräävä gopro tjsp. vois mennä retken taltiointiin.
Hyi hemmetti kun alkaa drone pöristä maisemassa.
-
- Viesti:
Eri tietokannoissa kirjattuna n.25000 havaintoa(n. 1400 hav./v) + kirjaamattomat. Hatikka ja Virtalan tietokanta taisivat olla ensimmäiset johon tallensin. Tiira julkaistiin 2006. Laji.fi on nykyään käytössä sinne on siirtynyt myös Hatikkaan ja Virtalaan talletetut havainnot. Ja kamera aina mukana.
Dronesta samaa mieltä. Ärsyttäviä pörisijöitä. Täällä niitä on onneksi suhteellisen vähän.
Dronesta samaa mieltä. Ärsyttäviä pörisijöitä. Täällä niitä on onneksi suhteellisen vähän.
-
- Viesti:
On varmaan väärät harrastukset kokonaan, en ymmärrä miksi ihminen kiusaa itseään jatkuvasti raivon partaalle kun varmaan voisi tehdä muutakin.Maffer kirjoitti: ↑Heinä 03, 2023 18 : 14 Laittaisin toisinpäin, en muista ainuttakaan tilannetta jossa kamera olisi jotenkin parantanut luontoelämyksiä. Omakohtaisesti mielipiteeni on jopa sellainen että elektroniset räpellettävät härvelit pilaavat luonnon rauhan ja vaikutuksen. Joku taustalla hyrräävä gopro tjsp. vois mennä retken taltiointiin.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
-
Melko niukasti on vastauksia avauksen kysymykseen, mutta filosohviaa tullut jo vaikka kuinka. Itse en osaa suositella kuin yhtä, kun siihen samaiseen paikkaan kilpistyy ainut kuvauskokemukseni karhukojuista. Elettiin vuotta 2008 ja muistaakseni paikan nimi oli silloin WildBrownBear. Nopsa googlailu kertoo, että nykyisin nimeltään https://bearcentre.fi/fi/bear-centre/
Mielestäni tuohon reissuun sisältyi aika paljon muutakin, kuin pelkkä samojen karhukuvien ottaminen, mitä tuhansilla muillakin. Ajomatka Satakunnasta silloisen työkaverini kanssa Vartiukseen, perillä hieman jäsenien oikomista ja sitten muutaman muun kuvaajan kanssa saliin ohjeita kuulemaan. Kojuille oli n. kilometrin matka, joka kuljettiin oppaan perässä jonossa, kuin ne kuuluisat vähävaraisen talon porsaat. Aavistelin, että kävelymatkalla saattaa olla kuvattavaa, niin laitoin Nikonin roikkumaan kaulasta exif-tietojen perusteella 60mm kakkulalla. Kojuille saapuessamme, oli paikalla jo todella suuri nalle perkeiden kimpussa, pisti hieman jännäämään. Kävelimme koko ajan viistoten karhua kohti, eikä opas tuosta sen kummemmin välittänyt - miksi siis itsekään mokomasta hermoilla. Parit kuvat tuosta lonkkalaukauksella täräytin.
https://www.dropbox.com/s/h71djhsobtjot ... e.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/kk08lxmf369fg ... n.jpg?dl=0
Karhuja kävi tasaisesti koko ajan, muistaakseni 7 eri yksilöä - kuvattavaa siis riitti. Pimeän saapuessa oli melko elämys kuunnella, kun suuret eläimet kulkivat aivan kojun takaa, ison kintun nostaminen upottavasta suorahkasta ei ole äänetöntä.
Aamulla oli tajuttoman kaunista, lammen pinta kimmelsi kuin kultaa ripoteltuna ja muutamia kauniita sorsakuvia siitä sai napsittua, ynnä muuta aamuvalomaisemaa.
Paluumatkalle kojulta sai lähteä aikaisintaan klo 8:00, joka myös omanlaisensa jännitys - etelän vetelät kaksin lampsien metsäpolkua, jossa juuri muutama tunti sitten ollut tienoo karhuja väärällään.
Monta kertaa tuota reissua muisteltu, eikä pahalla. Karhukuvat eivät olleet tuo koko suola, vaan retki kokonaisuudessaan.
Ainakin kerran kannattaa kokeilla, sittenhän tuon tietää, mitä mieltä siitä on.
Mielestäni tuohon reissuun sisältyi aika paljon muutakin, kuin pelkkä samojen karhukuvien ottaminen, mitä tuhansilla muillakin. Ajomatka Satakunnasta silloisen työkaverini kanssa Vartiukseen, perillä hieman jäsenien oikomista ja sitten muutaman muun kuvaajan kanssa saliin ohjeita kuulemaan. Kojuille oli n. kilometrin matka, joka kuljettiin oppaan perässä jonossa, kuin ne kuuluisat vähävaraisen talon porsaat. Aavistelin, että kävelymatkalla saattaa olla kuvattavaa, niin laitoin Nikonin roikkumaan kaulasta exif-tietojen perusteella 60mm kakkulalla. Kojuille saapuessamme, oli paikalla jo todella suuri nalle perkeiden kimpussa, pisti hieman jännäämään. Kävelimme koko ajan viistoten karhua kohti, eikä opas tuosta sen kummemmin välittänyt - miksi siis itsekään mokomasta hermoilla. Parit kuvat tuosta lonkkalaukauksella täräytin.
https://www.dropbox.com/s/h71djhsobtjot ... e.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/kk08lxmf369fg ... n.jpg?dl=0
Karhuja kävi tasaisesti koko ajan, muistaakseni 7 eri yksilöä - kuvattavaa siis riitti. Pimeän saapuessa oli melko elämys kuunnella, kun suuret eläimet kulkivat aivan kojun takaa, ison kintun nostaminen upottavasta suorahkasta ei ole äänetöntä.
Aamulla oli tajuttoman kaunista, lammen pinta kimmelsi kuin kultaa ripoteltuna ja muutamia kauniita sorsakuvia siitä sai napsittua, ynnä muuta aamuvalomaisemaa.
Paluumatkalle kojulta sai lähteä aikaisintaan klo 8:00, joka myös omanlaisensa jännitys - etelän vetelät kaksin lampsien metsäpolkua, jossa juuri muutama tunti sitten ollut tienoo karhuja väärällään.
Monta kertaa tuota reissua muisteltu, eikä pahalla. Karhukuvat eivät olleet tuo koko suola, vaan retki kokonaisuudessaan.
Ainakin kerran kannattaa kokeilla, sittenhän tuon tietää, mitä mieltä siitä on.
Metsäsuomalainen
-
Noissa todennäköisesti on ainutlaatuisia kuvia. Ei läheskään kaikista niveljalkaisista liene yhtään lajinmääritykseltään varmistettua kuvaa elävästä yksilöstä. Mutta ei tuo oikein vertaudu karhun kuvaamiseen kojulla. Hyönteisissä vertailukohde voisi olla käydä kuvaamassa joku ulkomailta tuodusta kotelosta kasvatettu näyttävä trooppinen perhonen perhospuutarhan kasvihuoneessa. Tuskinpa turistien räpsimistä karhun kuvista löydetään uutta karhulajia tai kukaan opi määrittämään karhua tai muuta vastaavaa, josta syystä niveljalkaisten kuvat voivat olla arvokkaita muutenkin kuin keräilymuistona.
Hannu
-
Se on varmaan aika yleinen ongelma, että harva käy kokeilemassa montaa firmaa montaa kertaa muodostaakseen vertailukelpoisen mielipiteen. Kun karhut on kerran nähty, sitten ne ovat nähty, ainakin tuollaisissa keinotekoisissa olosuhteissa. Sen mukaan mitä olen kuullut, noilla kuvauskojuilla näkee useimmiten karhuja, usein paljon lähempää kuin kenties toivoisi, mutta jos menee karhunmetsästyssafareille, viekkaat paikalliset vievät takuulla paikkoihin, joissa ei ole kilometrien säteellä ainoatakaan karhua.Kuusisto kirjoitti: ↑Heinä 03, 2023 19 : 49 Melko niukasti on vastauksia avauksen kysymykseen, mutta filosohviaa tullut jo vaikka kuinka. Itse en osaa suositella kuin yhtä, kun siihen samaiseen paikkaan kilpistyy ainut kuvauskokemukseni karhukojuista. Elettiin vuotta 2008 ja muistaakseni paikan nimi oli silloin WildBrownBear. Nopsa googlailu kertoo, että nykyisin nimeltään https://bearcentre.fi/fi/bear-centre/
Hannu
-
- Viesti:
Jaa, no en minä ole pariin vuoteen enää järkkää raahannut yhdellekään luontoreissulle. Aktiivinen kuvaustouhu poltti loppuun siten et ei enää loma tuntunu lomalta lainkaan. Siihen sai luvan jäädä. Ja noina vuosina kun vanne päässä painettiin usean hengen voimin kuvausreissuja, en kyll muista kenenkään siitä itse kuvaamisesta nauttineen vaan aina meni vähän suorittamisen puolelle. Monta vuotta kamera silmän ja luonnon välissä sen sijaan että katsoisi suoraan sitä luontoa silmiin. En ymmärrä.jperala kirjoitti: ↑Heinä 03, 2023 19 : 45On varmaan väärät harrastukset kokonaan, en ymmärrä miksi ihminen kiusaa itseään jatkuvasti raivon partaalle kun varmaan voisi tehdä muutakin.Maffer kirjoitti: ↑Heinä 03, 2023 18 : 14 Laittaisin toisinpäin, en muista ainuttakaan tilannetta jossa kamera olisi jotenkin parantanut luontoelämyksiä. Omakohtaisesti mielipiteeni on jopa sellainen että elektroniset räpellettävät härvelit pilaavat luonnon rauhan ja vaikutuksen. Joku taustalla hyrräävä gopro tjsp. vois mennä retken taltiointiin.
-
- Viesti:
Nyt kun muistutat itseäsi että kaikille se ei ole sama, täällä moni varmaan pystyy kuvailemaan rennoin hartioin, ottamaan niitä räpsyjä tai jopa jättämään sen kameran kotiin, itse mukaan lukien. Sellainen itsensä ja muiden kanssa kilpailu voi olla ihan ok hetkittäin, ehkä siinä paranee kuvaajana mutta jos se jää päälle lopputulos on nähtävissä.Maffer kirjoitti: ↑Heinä 03, 2023 23 : 34Jaa, no en minä ole pariin vuoteen enää järkkää raahannut yhdellekään luontoreissulle. Aktiivinen kuvaustouhu poltti loppuun siten et ei enää loma tuntunu lomalta lainkaan. Siihen sai luvan jäädä. Ja noina vuosina kun vanne päässä painettiin usean hengen voimin kuvausreissuja, en kyll muista kenenkään siitä itse kuvaamisesta nauttineen vaan aina meni vähän suorittamisen puolelle. Monta vuotta kamera silmän ja luonnon välissä sen sijaan että katsoisi suoraan sitä luontoa silmiin. En ymmärrä.jperala kirjoitti: ↑Heinä 03, 2023 19 : 45On varmaan väärät harrastukset kokonaan, en ymmärrä miksi ihminen kiusaa itseään jatkuvasti raivon partaalle kun varmaan voisi tehdä muutakin.Maffer kirjoitti: ↑Heinä 03, 2023 18 : 14 Laittaisin toisinpäin, en muista ainuttakaan tilannetta jossa kamera olisi jotenkin parantanut luontoelämyksiä. Omakohtaisesti mielipiteeni on jopa sellainen että elektroniset räpellettävät härvelit pilaavat luonnon rauhan ja vaikutuksen. Joku taustalla hyrräävä gopro tjsp. vois mennä retken taltiointiin.
Mitä jos jättäisit itsellesi ja muille tilaa harrastaa, juurikin niin kun kukin itse haluaa valitsemallaan välineellä ?
-
- Viesti:
Jokainen kirjoitus on aina vain mielipide. En ny näkisi et sellaisilla voi vaikuttaa kenenkään päätöksiin. Toivon vain ettei nuoremmilla lupaavilla kuvaajilla lipsahda varustelukierteeseen reissujen ohessa.
-
- Viesti:
Kyllä, juurikin näin. Päätöksiin ei varmasti vaikuta mutta kyllä se mielipiteen jatkuva esille tuonti johonkin vaikuttaa, on se sitten siihen yleiseen ilmapiiriin tai se suuntaa keskustelun täysin eri raiteille kum on tarkoitettu.
Esimerkkinä, jos alkaisin esittämään mielipidettä "kaikkien pitää kuvata D4 kameralla" sehän on vain mielipide, Kirjoittelisini tätä jokaiseen ketjuun missä vaan vähänkään viittaa valokuvaukseen, vaikuttaisiko se johonkin, väittäisin että viikon jälkeen olisin bannisaarilla viettämässä lomaa, ehkä lopullisesti.
Kyseessä olisi vaan mielipide.
Mitä tulee tuohon varustelukierteeseen, siihen on jokaisella mahdollisuus niin hyvässä kun pahassa.
-
Esimerkkinä, jos alkaisin esittämään mielipidettä "kaikkien pitää kuvata D4 kameralla" sehän on vain mielipide, Kirjoittelisini tätä jokaiseen ketjuun missä vaan vähänkään viittaa valokuvaukseen, vaikuttaisiko se johonkin, väittäisin että viikon jälkeen olisin bannisaarilla viettämässä lomaa, ehkä lopullisesti.
[/quote]
Jokaisen on otettava valokuvia, joissa on kiinnostava sisältö. Kiinnostavuus tulee sommittelusta, aiheesta, aiheen ainutlaatuisuudesta, tilanteesta, kuvan rakenteesta. Hyvä kuva imaisee katsojan kuvaan.