javal kirjoitti: ↑Joulu 16, 2022 12 : 32
Vieläkö edelleen ihan oikeasti sinulla on tämä sama vanha harhakäsitys tästä asiasta?
Kyllä se on todellinen ilmiö ja jos se haittaa, ei kai sille mitään voi. Ongelma on silloin tietenkin koriven välinen kompromissikyvyttömyys eikä mikään tekniikkaan liittyvä.
Ainakin minulla on eri käyttötarpeita. Toisiin 4 k on parempi ja toisiin 2560x1440. Näytön valinta on siten kompromissi, kun kahta ei järkevästi mahdu työpöydälle (ja sitten tulee pään kääntely ym. kompromissit). 4k näyttö näyttää skaalattuna 2560x1440, mutta 2560x1440 ei voi näyttää tarkempaa kuin on. SIksi valinta on 4 k (32 tuumaa). Jos jotkut Windowsin krumeluurit ovat aavistuksen pehmeät, sittenpähän ovat. Minä pidän 4k kuvasta juuri siksi, että pikselit ovat näkökyvyn rajoja pienemmät ja esim. teksti näyttää luonnollisemmalta. Ja kuvat ovat aivan mahtavia, jos ei hirttäydy pikselitason hifistelyyn.
Kait minun pitää ottaa kameralla kuva retinaruudulta ja ei retinaruudulta ja laittaa tänne esille, niin kansa näkee miten epätarkkaa pikselitasolla kuva on ei retinakuva verrattuna retinakuvaan. Saapi sitten itse kukin arvioida asian ihan itse. Koska käytit väitteessäsi ilmaisua mikä vain skaalaus niin valitsen sattumalta skaalauksia joissa kuvat ovat ruudulla fyysisesti saman kokoisia. Stay tuned!
Ei tuollainen mitään todista kenellekään. Sinänsä tuo skaalauksen aiheuttama pehmeneminen on todellinen tekninen asia. Siitä ei ole mielekästä kinata. Ja se taas on yksilöllistä haittaako se vai ei. Kokemuksesta vain puolet on fysiikaalisia aistimuksia. Toinen puoli on psykologiaa, joka viis veisaa teknisistä testeistä. Jos monitori näyttää pahalta, on ihan fiksua vaihtaa se sellaiseen, joka näyttää hyvältä. Ja vaikka sitten raivata tilaa, laittaa kaksi ja käännellä päätä, jos tarvitsee molempien ominaisuuksia. Jos taas ei koe ongelmia, vaihtorumbaan ei ole järkeä ryhtyä siksi, että joku muu kokee.