24-25mm nopea ja terävä maisemakuvauslasi D800:lle

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
elmar

Re: 24-25mm nopea ja terävä maisemakuvauslasi D800:lle

Viesti Kirjoittaja elmar »

Avokid kirjoitti: Joulu 15, 2022 22 : 47 Olen huomannut, että kun kalustossa ei ole enää päivitysvaraa niin kuvaaminen on paljon mukavampaa, eikä tarvitse harmitella teknisiä juttuja.
En sano, etteikö sairaalloinen pikselirunkkaus olisi taiteenlaji ja harrastus sinänsä, mut sanon myös ettei sillä oo mitään tekemistä valokuvauksen kanssa.

Oikeasti hyvän kuvan idea näkyy jo thumbnail-koossa. Esim. P. Sammallahti julkaisi Helsinki-sarjansa kuvat n. 10x15 cm koossa kirjassaan. Syynä oli ajatus siitä, että silloin kukaan ei kiinnitä huomiota turhiin yksityiskohtiin.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

elmar kirjoitti: Joulu 16, 2022 3 : 02
Avokid kirjoitti: Joulu 15, 2022 22 : 47 Olen huomannut, että kun kalustossa ei ole enää päivitysvaraa niin kuvaaminen on paljon mukavampaa, eikä tarvitse harmitella teknisiä juttuja.
En sano, etteikö sairaalloinen pikselirunkkaus olisi taiteenlaji ja harrastus sinänsä, mut sanon myös ettei sillä oo mitään tekemistä valokuvauksen kanssa.

Oikeasti hyvän kuvan idea näkyy jo thumbnail-koossa. Esim. P. Sammallahti julkaisi Helsinki-sarjansa kuvat n. 10x15 cm koossa kirjassaan. Syynä oli ajatus siitä, että silloin kukaan ei kiinnitä huomiota turhiin yksityiskohtiin.
Teknisen huippulaadun ongelmana on se, ettei kaikki sitä näe.
Huonompi näyttö, väärä pikselitiheys tai skaalaus ja/tai väärin toimivat selaimet aiheuttaa ongelmia tai sitten puuttuu kyky nähdä kuvista sitä eroa. Parasta on tietty se, että huonolla näytöllä, väärällä skaalauksella ja selaimella ja omalla kyvyttömyydellä nähdä kuvista yksityiskohtia saadaan aikaiseksi sellainen kombo, että siinä voi tukevasti arvostella muiden mieltymyksiä, koska on vahva omakohtainen kokemus siitä, että kuvissa ei ole mitään eroa.
Oma ongelmansa on se, että tietyillä kuvankäsittelyohjelmilla kuvan terävyysalue ei näy ollenkaan. Voit siis kuvata vuosia jollain Zeissillä tietämättä missä oikea tarkennuskohta kuvassa on. Muutenkin kannattaa availla samoja kuvia eri ohjelmilla, niin tajuaa miten surkea esim lightroom on.

Pari kommenttia näytön valinnasta:

Tietokoneen näyttöjen testaajan kommentti: Valitse näytön tarkkuus oikein

https://www.mikrobitti.fi/blogit/tietok ... 25ae423517
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Juurikin tämä. 4K, Retina... Kaikki täysin turhaa digikuvan käsittelyyn ja arviointiin jos käytössä on mikä vain skaalaus. 2560x1600 30" tai 4K 65" alkaa olla sopiva.
javal

Viesti Kirjoittaja javal »

Maffer kirjoitti: Joulu 16, 2022 12 : 13 Juurikin tämä. 4K, Retina... Kaikki täysin turhaa digikuvan käsittelyyn ja arviointiin jos käytössä on mikä vain skaalaus. 2560x1600 30" tai 4K 65" alkaa olla sopiva.
Vieläkö edelleen ihan oikeasti sinulla on tämä sama vanha harhakäsitys tästä asiasta? Kait minun pitää ottaa kameralla kuva retinaruudulta ja ei retinaruudulta ja laittaa tänne esille, niin kansa näkee miten epätarkkaa pikselitasolla kuva on ei retinakuva verrattuna retinakuvaan. Saapi sitten itse kukin arvioida asian ihan itse. Koska käytit väitteessäsi ilmaisua mikä vain skaalaus niin valitsen sattumalta skaalauksia joissa kuvat ovat ruudulla fyysisesti saman kokoisia. Stay tuned!
Maffer
Viesti:

Mitä horiset? Idea mikrobitin artikkelissa on täysin selvä. Valitse näyttö jonka natiivitarkkuutta käytät ilman skaalausta. Windows-puolella yli puolet softasta piirtyy miten sattuu kun skaalaus on jotain muuta kuin 100%. Esim. Lightroom ja winkkarin skaalaus, valikoissa iso ja vivut paneeleissa pientä töheröä. Täysi sekasotku.

Jos katton kuvia omasta 4K-näytöstä missä 150% skaalaus niin kaikki kuvat täälläkin on Chromella pehmeää mössöä. Luurilla kaikki suttukin on muutaman tuuman leveyteen ängettynä huippua joten aivan sama millä söherökameralla kuvat ottaa, kun kaikki on upeeta ja nättiä. Ei mitään virkaa.
elmar

T71 kirjoitti: Joulu 16, 2022 12 : 08 Teknisen huippulaadun ongelmana on se, ettei kaikki sitä näe.
Huonompi näyttö, väärä pikselitiheys tai skaalaus ja/tai väärin toimivat selaimet aiheuttaa ongelmia tai sitten puuttuu kyky nähdä kuvista sitä eroa. Parasta on tietty se, että huonolla näytöllä, väärällä skaalauksella ja selaimella ja omalla kyvyttömyydellä nähdä kuvista yksityiskohtia saadaan aikaiseksi sellainen kombo, että siinä voi tukevasti arvostella muiden mieltymyksiä, koska on vahva omakohtainen kokemus siitä, että kuvissa ei ole mitään eroa.
Oma ongelmansa on se, että tietyillä kuvankäsittelyohjelmilla kuvan terävyysalue ei näy ollenkaan. Voit siis kuvata vuosia jollain Zeissillä tietämättä missä oikea tarkennuskohta kuvassa on. Muutenkin kannattaa availla samoja kuvia eri ohjelmilla, niin tajuaa miten surkea esim lightroom on.
Juu, en oo kieltämässä toisten tapaa harrastaa. Tekninen briljeeraus on kuvaustyyli siinä kuin joku muukin. Tietyn pisteen ylittävällä laadulla ei vain ole mulle mitään käyttöä, etenkin kun sen näkee itsensä lisäksi vain kourallinen ihmisiä.

T. 200 e:n fhd-markettinäytöllä ja lightroomilla kuvansa pilaava. :D
hkoskenv

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

MInulle kävi vähän niin, että suurin into hommasta katosi, kun hankin kaluston, jonka parantamisessa ei ole enää mitään järkeä edes minun omasta mielestä. Mikä on seuraava askel, josta haaveilla? Tietysti voisin ostaa modernin peilittömän järjestelmän ja se olisi monessa teknisessä mielessä parempi kuin vanha 5D3, mutta eivät minun puusilmät sitä paremmuutta näe ja sitä on tullut vanhemmiten jotenkin kyyniseksi sen suhteen, että leluja ostamalla saisi mielihyvää. Pelko siitä, että saa maanantaikappaleita ja joutuu johonkin mielettömään huoltosirkukseen tai nielemään tappionsa "valmistajan toleransseissa", on niin suuri, ettei viitsi ostaa arpaa.
Hannu
hkoskenv

javal kirjoitti: Joulu 16, 2022 12 : 32 Vieläkö edelleen ihan oikeasti sinulla on tämä sama vanha harhakäsitys tästä asiasta?
Kyllä se on todellinen ilmiö ja jos se haittaa, ei kai sille mitään voi. Ongelma on silloin tietenkin koriven välinen kompromissikyvyttömyys eikä mikään tekniikkaan liittyvä.

Ainakin minulla on eri käyttötarpeita. Toisiin 4 k on parempi ja toisiin 2560x1440. Näytön valinta on siten kompromissi, kun kahta ei järkevästi mahdu työpöydälle (ja sitten tulee pään kääntely ym. kompromissit). 4k näyttö näyttää skaalattuna 2560x1440, mutta 2560x1440 ei voi näyttää tarkempaa kuin on. SIksi valinta on 4 k (32 tuumaa). Jos jotkut Windowsin krumeluurit ovat aavistuksen pehmeät, sittenpähän ovat. Minä pidän 4k kuvasta juuri siksi, että pikselit ovat näkökyvyn rajoja pienemmät ja esim. teksti näyttää luonnollisemmalta. Ja kuvat ovat aivan mahtavia, jos ei hirttäydy pikselitason hifistelyyn.
Kait minun pitää ottaa kameralla kuva retinaruudulta ja ei retinaruudulta ja laittaa tänne esille, niin kansa näkee miten epätarkkaa pikselitasolla kuva on ei retinakuva verrattuna retinakuvaan. Saapi sitten itse kukin arvioida asian ihan itse. Koska käytit väitteessäsi ilmaisua mikä vain skaalaus niin valitsen sattumalta skaalauksia joissa kuvat ovat ruudulla fyysisesti saman kokoisia. Stay tuned!
Ei tuollainen mitään todista kenellekään. Sinänsä tuo skaalauksen aiheuttama pehmeneminen on todellinen tekninen asia. Siitä ei ole mielekästä kinata. Ja se taas on yksilöllistä haittaako se vai ei. Kokemuksesta vain puolet on fysiikaalisia aistimuksia. Toinen puoli on psykologiaa, joka viis veisaa teknisistä testeistä. Jos monitori näyttää pahalta, on ihan fiksua vaihtaa se sellaiseen, joka näyttää hyvältä. Ja vaikka sitten raivata tilaa, laittaa kaksi ja käännellä päätä, jos tarvitsee molempien ominaisuuksia. Jos taas ei koe ongelmia, vaihtorumbaan ei ole järkeä ryhtyä siksi, että joku muu kokee.
Hannu
Maffer
Viesti:

Ongelma on paha. Sen takia että nettiin tungetaan max fullhd matskua kuvafoorumille. Tämäkin foorumi paskoo nekin onnettoman kapeaksi. Vanha oli parempi vaikka leiska räjähti.

Otetaa ny tyypilline joku 1280px leveä tuhnu jonka näen Chromella 150% skaalauksella. Oksennus vaikka olisi kuvattu 50k€ Phasella. FullHD tai 30" 2560x1600 näyttää tuhnukuvatkin sellaisena kun ne pitää 100% skaalauksella.

Totta hitossa hires matsku on hianoo retinavehkeellä isona.
hkoskenv

Maffer kirjoitti: Joulu 16, 2022 14 : 44 Ongelma on paha. Sen takia että nettiin tungetaan max fullhd matskua kuvafoorumille. Tämäkin foorumi paskoo nekin onnettoman kapeaksi. Vanha oli parempi vaikka leiska räjähti.

Otetaa ny tyypilline joku 1280px leveä tuhnu jonka näen Chromella 150% skaalauksella. Oksennus vaikka olisi kuvattu 50k€ Phasella. FullHD tai 30" 2560x1600 näyttää tuhnukuvatkin sellaisena kun ne pitää 100% skaalauksella.

Totta hitossa hires matsku on hianoo retinavehkeellä isona.
No mitä väliä sillä on miltä netin tuhnut näyttävät selaimessa? Niistä katsotaan mitä kuva esittää ja tekninen laatu saa olla ihan mitä tahansa. Kuvista, joila demotaan jotain sen tallentaneen välineistön teknisiä ominaisuuksia, saa yleensä ladattua tiedoston, jonka voi katsoa omalla lempiohjelmalla juuri sellaiseksi skaalattuna kuin oma mieli haluaa. Omilla kuvilla hifistellään teknisesti.

Keksit itsellesi aika vaikean ongelman, jos vaadit, että kaikkien tampioiden kaikenlaisiin palveluihin lataamien kuvien pitää näkyä sinulle teknisestä virheettöminä. Pahoin pelkään, että se ei tule korjaantumaan täydellisillä monitoreilla.
Hannu
Maffer
Viesti:

No ei. 4K on minimi mitä pitäisi pystyä esittämään.
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

27" iMac on hyvä esimerkki koneesta, joka skaalaa yleensä kuvat siten, että omat näyttää hyviltä (natiivi 5K) ja muiden julkaisemat pehmeiltä. Ei näy silloin se 3D.
Tätä voi helposti demota kaupassa katsomalla jostain sivustolta hyvälaatuisia kuvia rinnakkain eri näytöillä ja verrata tuohon melko yleiseen iMaciin.
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

elmar kirjoitti: Joulu 16, 2022 3 : 02
Valokuvaus ei ole heterogeenisesti sama harrastus, vaan yhteinen nimittäjä joukolle harrastuksia, joissa otetaan kuvia kameroilla ja objektiiveilla, joskus jopa ilman kameraa ja ilman objektiivia.
Osassa valokuvauskenttää on luonnollisesti tärkeää korkea tekninen laatu, mutta toisille sillä ei ole suurta merkitystä. Hyvä terävys ja läsnäolon tuntu voi kuitenkin olla kuvan tärkeä osatekijä, esim maisemakuvissa ja aiheissa, joissa tavoitellaan suurta yksityiskohtien määrää.
elmar

T71 kirjoitti: Joulu 16, 2022 15 : 32 Valokuvaus ei ole heterogeenisesti sama harrastus, vaan yhteinen nimittäjä joukolle harrastuksia, joissa otetaan kuvia kameroilla ja objektiiveilla, joskus jopa ilman kameraa ja ilman objektiivia.
Osassa valokuvauskenttää on luonnollisesti tärkeää korkea tekninen laatu, mutta toisille sillä ei ole suurta merkitystä. Hyvä terävys ja läsnäolon tuntu voi kuitenkin olla kuvan tärkeä osatekijä, esim maisemakuvissa ja aiheissa, joissa tavoitellaan suurta yksityiskohtien määrää.
Näin on, mulle valokuvaus on yksi kuvataiteen laji. Kohinattomuus, terävyys, dynamiikka, yksityiskohtien määrä yms. ovat vain tietynlaisen kuvan tekniikkaa, mutta eivät kuvan idea tai sisältö.
javal

javal kirjoitti: Joulu 16, 2022 12 : 32
Maffer kirjoitti: Joulu 16, 2022 12 : 13 Juurikin tämä. 4K, Retina... Kaikki täysin turhaa digikuvan käsittelyyn ja arviointiin jos käytössä on mikä vain skaalaus. 2560x1600 30" tai 4K 65" alkaa olla sopiva.
Vieläkö edelleen ihan oikeasti sinulla on tämä sama vanha harhakäsitys tästä asiasta? Kait minun pitää ottaa kameralla kuva retinaruudulta ja ei retinaruudulta ja laittaa tänne esille, niin kansa näkee miten epätarkkaa pikselitasolla kuva on ei retinakuva verrattuna retinakuvaan. Saapi sitten itse kukin arvioida asian ihan itse. Koska käytit väitteessäsi ilmaisua mikä vain skaalaus niin valitsen sattumalta skaalauksia joissa kuvat ovat ruudulla fyysisesti saman kokoisia. Stay tuned!
No niin, tässä kuvaa retina (vasemmalla) ja ei-retina (oikealla). Skaalaus sai olla mitä tahansa, ja valitsin sellaiset skaalaukset että kuvan koko ruudulla sama molemmilla 27" näytöllä.

Kuva

Arvasin tietenkin että Maffer lähtee kiemurtelemaan ulos tuosta mikä vain skaalaus näkemyksestään ja asettelemaan tilannetta ei-retinan eduksi. Siksi tässä kuva sitten retina skaalattu 200% kuva vasemalla ja ei-retina skaalaamaton (super hyvä) natiivi 100% kuva oikealla.

Kuva

Ja tässä se alkuperäinen kuvio mitä noi kuvat yrittää esittää.

Kuva
Maffer
Viesti:

Mitä ihmettä sinä nyt yrität? Kyseessä oli ongelma missä yritän katsoa nettifoorumin downsamplattua kuvaa mikä on väkisin väännetty 150% ylöspäin windowsin toimesta. Se on aivan kaamean näköistä. En koskaan katso tämän foorumin kuvia ennen kuin olen laittanut skaalauksen 100% että saan selvää onko tekninen laatu millä mallilla. Joudun sitten tunkemaan nenän näyttöön kiinni että näkisin kunnolla.

Kyseessä on 42" 4K-paneeli. Kaikki yli 100% skaalauksella katsottavat kuvat on aivan karseita katella jos softa ei ymmärrä asiasta mitään eikä selaimet niin Windowsilla toimi.
javal

Maffer kirjoitti: Joulu 16, 2022 17 : 22 Mitä ihmettä sinä nyt yrität? Kyseessä oli ongelma missä yritän katsoa nettifoorumin downsamplattua kuvaa mikä on väkisin väännetty 150% ylöspäin windowsin toimesta. Se on aivan kaamean näköistä. En koskaan katso tämän foorumin kuvia ennen kuin olen laittanut skaalauksen 100% että saan selvää onko tekninen laatu millä mallilla. Joudun sitten tunkemaan nenän näyttöön kiinni että näkisin kunnolla.

Kyseessä on 42" 4K-paneeli. Kaikki yli 100% skaalauksella katsottavat kuvat on aivan karseita katella jos softa ei ymmärrä asiasta mitään eikä selaimet niin Windowsilla toimi.
Tuolla yllä kirjoitit kylläkin että retina ei sovi "digikuvan käsittelyyn ja arviointiin". Nytkö sitten nettiselaimella käsittelet kuviasi vai tuliko tässä sinulta nyt väistöliike #2.

Olen kyllä tietoinen tuosta nettiselaimen skaalaamisen ongelmasta, mutta ei ole näytön ongelma, vaan se on ohjelmiston (selaimen) ongelma/puute jos ei se osaa tehdä skaalausta järkevällä tavalla kuten esim Lightroom tekee. Ja sama "skaalausongelma" on myös ei-retina näytöllä, vielä paljon pahempana, jos sitä lähdetään skaalaamaan, ylös tai alaspäin.
Maffer
Viesti:

Ei sovi minulle, ei jälkikäsittelyssä eikä katselussa. En siirry macciin, nyt tai ensi vuonnakaan. 4K 65" töllöstä onnistuu 100% skaalauksella omille silmille läheltä katsottuna.

Mistä minä arvioin muiden digikuvia muusta kuin selaimesta käsin? Nyt alas sieltä iCloud pilvimaailmasta vaihteeksi.
hkoskenv

Maffer kirjoitti: Joulu 16, 2022 18 : 32 Mistä minä arvioin muiden digikuvia muusta kuin selaimesta käsin? Nyt alas sieltä iCloud pilvimaailmasta vaihteeksi.
Miksi sinun pitää arvioida muiden digikuvia netissä? Jos olet esim. tosissaan harkitsemassa ostamista, myyjä varmaan lähettää sinulle jossain muodossa esimerkkitiedostoja. Tai kuvanörttikerhossa voidaan vaihtaa tiedostoja.
Hannu
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

hkoskenv kirjoitti: Joulu 16, 2022 18 : 50 Miksi sinun pitää arvioida muiden digikuvia netissä? Jos olet esim. tosissaan harkitsemassa ostamista, myyjä varmaan lähettää sinulle jossain muodossa esimerkkitiedostoja. Tai kuvanörttikerhossa voidaan vaihtaa tiedostoja.
Missä niitä sitten arvioidaan? Kirkkokuorossako?
Hemmetin typerää ajatuksenjuoksua nyt, mikä lie aivopieru lähtenyt viikonloppuajelulle...
Vastaa Viestiin