24-25mm nopea ja terävä maisemakuvauslasi D800:lle
-
Re: 24-25mm nopea ja terävä maisemakuvauslasi D800:lle
sigman 28-millinen ja pari askelta taaksepäin
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
-
Todellakin kuvanlaatu näkyy. Ei varmaan Facebookissa tai Instassa, mutta seinällä ja kunnon näytöllä kyllä näkyy.
Jos se kuva pitää jälkikäteen muodostaa, niin se on kyllä sit kuvausprosessimielessä ihan eri asia.
Mulla on ollut tämä D800 neljän kuukauden kuluttua 11 vuotta..pirkkapepe kirjoitti: ↑Marras 22, 2022 13 : 52 Noin 10 vuotta vanhoilla rungoillaa saa yhtä hienoja kuvia.
Vähän ihmetyttää missä kohtaa kuvan tekninen laatu meni kuvan sisällön ohi ?
Siinä oli ihan valtava hyppäys esimerkiksi maisemakuvauksessa kun kuvan resoluutio ylitti selvästi printin resoluution. Kun kuvassa oli niin paljon dynamiikkaa, että sitä pystyi oikeasti jälkikäsittelemään.
Näistä asioista keskusteltiin täällä vuosikausia jo silloin 10v sitten ja paljon.
Silloinkin D3/D700 omistajat olivat sitä mieltä, että 12mpx on riittävästi kaikkeen ja sisältö ratkaisee.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
-
Miksi 28? Miksei 24 Art tai 20mm Art?
-
Niin, onhan mulla jopa erillinen panoraamapää kolmijalan päähän sitä varten, että pystyn ottamaan vaikka pallopanoraamoja D800:lla. Niiden työstäminen on vaan niin tuskallista ( edes neljän kuvan mosaiikki ), että hyvin vähiin jäänyt, yleensä pari kuvaa on jaksanut ottaa rinnan.Maffer kirjoitti: ↑Marras 22, 2022 14 : 24 No näkyy se just niissä kuvissa. Muuten käyttäjä joutuu itse bongaamaan superresoluutiokuvan epäkohdat ja maskaamaan ne käsin tavallisesta bayer-kuvasta.
Panasonicilla ja Pentaksilla on tota varten oma rauta mikä sen laskee. Se puuttuu esim. leican SL-2:sta mikä on SR-1:n teknisesti halpuutettu ja rahallisti pilattu klooni. Leicasta puuttuu liikekorjauksen parempi moodi vaikka siinäkin on superresoluutiotila. Leicakin kuitenkin tajusi että se on se ratkaisu kinon parantamiseen.
160MP on pikkasen erinäköinen kuin joku 24MP kinotuhnu jo metrin vedoksessa. Sen voi helposti kokeilla vaikka panoraaman askartelemalla. Ymmärrän Avokidin vaatimukset huipputerävästä kuvasta kyll täysin. D800 on mainio, mutta haluttuun tarkoitukseen löytyy vielä parempaakin.
Toki mikään tekninen laskenta ei kaikkia keissejä ratkaise. Sekä Pana että Pena menevät solmuun jos kuvassa on liikkuvaa sumua/usvaa ja paljon veden liikettä (Penan ongelma).
-
- Viesti:
Ei oo sama.
Perspektiivi valitaan liikkumalla ja rajaus polttoväliä muuttamalla.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
-
- Viesti:
28mm ART on yhtä terävä nurkkiin asti kuin Otus. Siinä se syy sille. Diglloyd testasi senkin ja ainoo pikku moka siinä kakkulassa oli monen muun terävyys edellä tehdyn tapaan focus shift.
Peilittömällä parempi jos/kun voi himmentää käyttöaukolle ja tarkentaa samalla.
24mm "Art" on sarjan huonoin ja sumea nurkista joka aukolla. Kauaa en sitä jaksanu D810:n perässä roikuttaa. Parempaa nurkkataidetta sai sutun kannalta vanhimmalla Zeiss 25/2.8:lla läheltä kuvattuna. Voin kaivella jotain kuviakin arkistosta.
24mm "Art" on sarjan huonoin ja sumea nurkista joka aukolla. Kauaa en sitä jaksanu D810:n perässä roikuttaa. Parempaa nurkkataidetta sai sutun kannalta vanhimmalla Zeiss 25/2.8:lla läheltä kuvattuna. Voin kaivella jotain kuviakin arkistosta.
-
terävämpi, kun kerran terävyys edellä mennään. voit ihmetellä mtf-käppyröitä vaikka tuolla: https://www.the-digital-picture.com/Rev ... &FLIComp=0
sigman eka art-sarja (20, 24, 35, 50 jne) oli aikalaisvertaisiinsa nähden hyvä, mutta toinen art-aalto (28, 40, 105, 135) oli vielä parempi. peilittömien 20/24 -milliset on kanssa hyviä mutta niitä ei saa kiinni peililouskuun.
-
Ai hitsi, Diglloydikin vielä voimissaan. Mulla on viimeksi ollut tilaus sille varmaan 10v sittenMaffer kirjoitti: ↑Marras 22, 2022 15 : 56 28mm ART on yhtä terävä nurkkiin asti kuin Otus. Siinä se syy sille. Diglloyd testasi senkin ja ainoo pikku moka siinä kakkulassa oli monen muun terävyys edellä tehdyn tapaan focus shift.
Ei mua varsinaisesti Sigmat kiinnosta ja kun pakista löytyy jo 35mm prime, niin ei se 28mm ole riittävä. Ennemmin sit 20-21mm laajis. Milvus 21mm ei olisi sekään ihan mahdoton.
Maisemakuvauksessa harvemmin riittää polttovälin kompensoiminen ottamalla pari askelta taaemmas.
-
- Viesti:
Milvus 21mm näyttäis olee vanhan remake. 25 ja 35 sekä 18 sai ainakin boostia.
-
Rajalan Otista voisi käydä kokeilemassa ja kokeilla löytyiskö muita kilpailijoita hypisteltäväksi. Ehkä tässä kuitenkin merkkikohtaisesti rajoittuu Nikonin ja Zeissin vehkeisiin.
-
Vielä on tämä ratkaisemisematta lopullisesti ja pari asiaa ovat vahvistunut mitä enemmän olen asiaa miettinyt.
Resoluutiota pitää olla, mutta vielä tärkeämpää minun kuvaamisessa on dynamiikka ja se fiilis.
Nautin eniten kuvaamisesta kun saan rauhassa sommitella kuvaa ja lopputulos on teknisesti loistava. En oikeastaan edes kaipaa kuvien julkaisemista. Nytkin pääni yläpuolella seinällä on 120cm leveä vedos ja se on ehkä se minun tavoitteeni. Että parhaat kuvat pääsee seinälle ja ne kestää tarkastelua.
https://www.dxomark.com/Cameras/Compare ... _1177_1294
Vähän kurkkasin myös MF puolelle ja sieltä löytyy esim Fujilta GFX sarjaa, mutta ei dxomarkista. Cambo tekee paljettisettiä myös todella moniin digijärjestelmiin, mutta riittääkö sitten lasien terävyys..
Pitää jatkaa opiskelua
Resoluutiota pitää olla, mutta vielä tärkeämpää minun kuvaamisessa on dynamiikka ja se fiilis.
Nautin eniten kuvaamisesta kun saan rauhassa sommitella kuvaa ja lopputulos on teknisesti loistava. En oikeastaan edes kaipaa kuvien julkaisemista. Nytkin pääni yläpuolella seinällä on 120cm leveä vedos ja se on ehkä se minun tavoitteeni. Että parhaat kuvat pääsee seinälle ja ne kestää tarkastelua.
https://www.dxomark.com/Cameras/Compare ... _1177_1294
Vähän kurkkasin myös MF puolelle ja sieltä löytyy esim Fujilta GFX sarjaa, mutta ei dxomarkista. Cambo tekee paljettisettiä myös todella moniin digijärjestelmiin, mutta riittääkö sitten lasien terävyys..
Pitää jatkaa opiskelua
-
- Viesti:
GFX-systeemi mulla oli ennen kuin myin digit. Siinä on vain muutama terävä lasi ja loput nurkkasuttua millä ei eroa nikoniin saa. Paras käytettävyys on vanhimmassa 50S rungossa missä on talvikäytttöön dpad. Muut kuraa.
Terävät on 23mm laajis, 120mm makro ja 250/4 tele. 45mm semilaajis on 50mm pannarin kera myös OK. Zoomeista paras on Chambersin tämän vuoden testeissä ollut yllättäen halvin, ja pimein, 35-70mm.
Seinävedoksiin parasta saat pana s1r:llä superresoluutiolla ja adaptoimalla Milvus & Otus.
Terävät on 23mm laajis, 120mm makro ja 250/4 tele. 45mm semilaajis on 50mm pannarin kera myös OK. Zoomeista paras on Chambersin tämän vuoden testeissä ollut yllättäen halvin, ja pimein, 35-70mm.
Seinävedoksiin parasta saat pana s1r:llä superresoluutiolla ja adaptoimalla Milvus & Otus.
-
Tosiasia on, että mikä tahansa Nikon bajonettinen 20-30 mm: polttovälialueen objektiivi on aivan riittävän hyvä maisemakuvaukseen D800:n nokalla.
Aina sinne A0 A1 kokoon saakka voit teettää laadukkaita maisemaprinttejä. Alumiinipohjustus ja hahnemuhle photo rag satin paperi, niin a vot kun on hyvää jälkeä.
Jos et teetä kuvistasi printtejä, vaan käytät niitä netissä, voit ottaa maisemakuvasi ihan millä tahansa myynnissä olevalla kameralla. Kaikkien jälki on riittävän hyvää.
Aina sinne A0 A1 kokoon saakka voit teettää laadukkaita maisemaprinttejä. Alumiinipohjustus ja hahnemuhle photo rag satin paperi, niin a vot kun on hyvää jälkeä.
Jos et teetä kuvistasi printtejä, vaan käytät niitä netissä, voit ottaa maisemakuvasi ihan millä tahansa myynnissä olevalla kameralla. Kaikkien jälki on riittävän hyvää.
-
Niin, jos kuvaa dokumenttia.
Keskinkertaisella laadulla ei tehdä huippukuvia. SE on tosiasia.
Me kuvaajat ollaan erilaisia. Toisilla ei ole kykyä nähdä kuvissa niitä hiuksenhienoja eroja, jotka taas on toisille kuvaajille kaikki kaikessa.
-
näkispä muntin huippukuvia joskus
-
Nopeasti laskettuna olen kuvannut maisemia yli 20llä tuollaisella objektiivilla ja ainoastaan tuo Zeissin 25/2 on täyttänyt minun omat vaatimukseni.
Printtien minimipikselivaatimukset yms toimii paikkoihin, joissa katsoja ei voi päästä lähemmäs katsomaan kuvaa tai satu pysähtymään ja katsomaan kuvaa tarkemmin.
Ja eikös photorag-paperi ole aika möykkyistä? Muistaakseni mulla on setti sitä jossakin.. toimii potreteissa pirun hyvin kyllä
Tää oli hyvä tieto GFXstä.Maffer kirjoitti: ↑Joulu 13, 2022 0 : 20 GFX-systeemi mulla oli ennen kuin myin digit. Siinä on vain muutama terävä lasi ja loput nurkkasuttua millä ei eroa nikoniin saa. Paras käytettävyys on vanhimmassa 50S rungossa missä on talvikäytttöön dpad. Muut kuraa.
Mietin tuota superresoa, mutta mun kuvauskohteet ovat pitkälti metsiä tai vesistöjä, enkä vain usko että algoritmit osaa stitchata kuvan hyvin automaattisesti. Pitäisi kaivaa jostain..
Olen nyt vähän koeajanut vanhaa panoraamapäätäni. Sain viimein 10v harkinnan jälkeen sen kasattua valmiiksi. Lightroomin merge ei vain osannut ainakaan yhtä esimerkki settiä kasata kunnolla vaan venytti kuvia väärin, joten pitää kokeilla jotain muuta softaa.
-
Sinulla pitää olla hönnissäsi paljon seinätilaa, jos seinilläsi on useampia 1,2 metriä leveitä printtejä. Oletko koskaan harkinnut asuntosi seinien tapetoimista saumattomasti lattianrajasta aina katon rajaan saakka noilla 1,2 metriä leveillä valokuvillasi? Näin saisit mahtumaan maksimimäärän näitä suuria vedoksia seinillesi, eikä tarvitsisi tyytyä vain muutamaan kuvaan. Olen kuullut, että ainakin 3D-mies T71 on tehnyt tällaisen ratkaisun omassa asunnossaan ja Mafferillakin taitaa olla seinät jo tapetoitu isoilla valokuvaprinteillä.
Alkuperäiseen kysymykseesi liittyen, olisiko Nikonin omista G-sarjan 1,4 tai 1,8 valovoimaisista 24 mm tai 28 mm objektiiveista mihinkään vai eikö niiden kuvanlaatu riitä tyydyttämään tarpeitasi 1,2 metrisiin vedoksiin saakka.
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
-
- Viesti:
Nikkor 28/1.4E on tuju mutta ei pärjää murto-osan maksavalle Sigman 28:lle. Mistä janne tuossa mainitsi. Tuo Sigma olisi pienellä jalkaliikkeellä ihan hyvä optio vrt. 24/25.
-
Olen harkinnut. Harmi kun noita oikeidenkin taiteilijoiden töitä on niin paljon ja välillä pitääkin kierrättää että kaikki saa seinäaikaa. Ja tapettia on jo muuten mun kuvasta teetetty pari rullaa. Tietty ainahan voi rakentaa isomman talon.spege kirjoitti: ↑Joulu 15, 2022 20 : 19 Sinulla pitää olla hönnissäsi paljon seinätilaa, jos seinilläsi on useampia 1,2 metriä leveitä printtejä. Oletko koskaan harkinnut asuntosi seinien tapetoimista saumattomasti lattianrajasta aina katon rajaan saakka noilla 1,2 metriä leveillä valokuvillasi? Näin saisit mahtumaan maksimimäärän näitä suuria vedoksia seinillesi, eikä tarvitsisi tyytyä vain muutamaan kuvaan. Olen kuullut, että ainakin 3D-mies T71 on tehnyt tällaisen ratkaisun omassa asunnossaan ja Mafferillakin taitaa olla seinät jo tapetoitu isoilla valokuvaprinteillä.
Alkuperäiseen kysymykseesi liittyen, olisiko Nikonin omista G-sarjan 1,4 tai 1,8 valovoimaisista 24 mm tai 28 mm objektiiveista mihinkään vai eikö niiden kuvanlaatu riitä tyydyttämään tarpeitasi 1,2 metrisiin vedoksiin saakka.
28/1.4 kai olis aika hyvä, mutta 24mm versiot on kyllä huonoja.
Olen huomannut, että kun kalustossa ei ole enää päivitysvaraa niin kuvaaminen on paljon mukavampaa, eikä tarvitse harmitella teknisiä juttuja.
-
Hienoa, että joku osaa pitää kymmenen vuotta vanhaa digitaalikameraa niin hyvänä, ettei näe siinä päivitysvaraa. Minulla on pari vuotta tuoreempi D810 ja olen pohtinut hieman sen päivittämistä D850:een. Kuitenkin, koska kuvaan myös filmille ja minulla on lisäksi mainio D500 action-kamera, D850 on jäänyt vain satunnaisen haaveilun tasolle.
Jos olet arvon Avokado runkojen suhteen DC.netin mittakaavassa varsin vaatimaton, ihmettelen hieman tuota ylikriittistä asennoitumistasi objektiiveihin. Itse olen saanut ikuistettua paljon mainioita, vaativan DC.net kansankin ylistämiä maisemakuvia esimerkiksi monien morkkaamalla Nikonin 24-120 mm peruszoomilla ja mielestäni hiljattain pikkurahalla hankkimani ikivanha 24/2,8 AF Nikkor piirtää hieman himmennettynä kuva-alan nurkkia myöten vallan mainiosti D810:n kennolle, hyvä ettei ala puskemaan jo sitä kuuluisaa 3D-efektiä kuviin.
No, kukin tyylillään tavoittelee sitä Valtavaa Onnen Tunnetta tässä epätäydellisessä maailmassa.
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *