Nikon Z9
-
Re: Nikon Z9
Tarkoittiko maffer kenties nimenomaan erillistä kahvaa jonka voi kiinnittää kameran pohjaan pystykuvauskahvaksi?
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
Samaa mieltä. Integroidun kahvan ohella Z9:ssä on monta kustomoitavaa lisänamiskaa, osa heti siinä näytön alapuolella. Tämä on hyvä esim. videokuvauksessa, kun esimerkiksi mikin äänenvoimakkuuden, valkotasapainon ja kuvaprofiilit saa kätevästi omille nappuloilleen helpoisti lähestettävällä sijainnilla.
-
Saaks siinä valkotasapainon mittaamisen pikanappiin? Semmonen on näppärä C70:ssä. Sen sijaan R6:ssa ei tuu ikinä mitattua wb:tä ku se on niin hemmetin vaikeaksi saatu tehtyä.
Showreel:
https://vimeo.com/814152881
-
Hyvä kun kysyit Kun WB-asetukseksi on ensin valittu jokin Preset 1-6, niin samaista WB-nappulaa pitämällä pohjassa pääsee "Direct measurement" -tilaan. Tässä voi keltaista laatikkoa liikuttamalla ja OK-nappulaa painaen mitata valkotasapainon. Kun mittaus on ok, niin tilasta pääsee pois info-nappulalla. Eli mittauksia voi tehdä niin kauan, kunnes tuosta tilasta poistuu.
https://onlinemanual.nikonimglib.com/z9 ... set_manual
Toinen tapa on käyttää Auto WB:n lukitusta, jonka voi asettaa johinkin pikanappuloista kuvaustilasta riippuen.
-
C70:ssä se menee kyl niinku sen pitääkin. Yhtä nappia painat ja se mittaa keskeltä ruutua wb:n. Noin sen pitäisi toimia. Ei toisaalta paha toi Nikonin systeemikään.
Showreel:
-
Nikon systeemi on ehkä hitaampi, mutta toisaalta siinä voi kosketusnäyttöä napauttamalla valita mittauspisteen haluamastaan kohdasta.
-
-
Missä tilanteessa siis tarvitset tuollaista mittaamista? Mitä itse iät ja ajat RAW kuvannut niin en ole kyllä ikinä edes jpeggiä varten mitannut WB manuaalisesti missään muualla kuin jäähallilla maalin edestä, mutta senkin K luvun lopulta oppinut ulkoa. Ja oon senkin kyllä saanut hoidettua ihan siittä kahvan WB napista ihan parissa sec.
Ja en ole kyllä Z9 videossakaan tota tarttenut kun on kuvannut raakakuvaa ja värimäärittelee myöhemmin.
Luulin että itse teen nopeaa kuvaamista kun tuuppaan FTP yli jpeg uutiskuvaa parissa sec mutta ilmeisesti oon erehtynyt jos WB mittauksellekkin jo määritetty joku aika / nopeus
"If your pictures aren't good enough, you're not close enough." - Robert Capa
-
villeh kirjoitti: ↑Heinä 16, 2022 0 : 15
Missä tilanteessa siis tarvitset tuollaista mittaamista? Mitä itse iät ja ajat RAW kuvannut niin en ole kyllä ikinä edes jpeggiä varten mitannut WB manuaalisesti missään muualla kuin jäähallilla maalin edestä, mutta senkin K luvun lopulta oppinut ulkoa. Ja oon senkin kyllä saanut hoidettua ihan siittä kahvan WB napista ihan parissa sec.
Ja en ole kyllä Z9 videossakaan tota tarttenut kun on kuvannut raakakuvaa ja värimäärittelee myöhemmin.
Luulin että itse teen nopeaa kuvaamista kun tuuppaan FTP yli jpeg uutiskuvaa parissa sec mutta ilmeisesti oon erehtynyt jos WB mittauksellekkin jo määritetty joku aika / nopeus
Videohommissa. En millään jaksa keikoilla kuvata RAWia ku se vie niin penteleesti tilaa. Kuvituskuvissa se nopeuttaa ku otetaan puolenkymmentä ottoa yhdessä paikassa ja eteenpäin.
Eikä sille nyt tietenkään oo mitään aikaa / nopeutta määritelty, älä ole naurettava. Siinä on vain se että jos se on kovin monimutkainen, ei sitä tule käytettyä vaan mentyä awb:lla ja kiroiltua postissa. Kuvatessa on kuitenkin niin vähän aikaa ja kaikki keskittyminen on muualla kuin kamerassa.
Tossa haisee todella pahasti vanha kunnon ”en minä sitä tarvii, joten se on turha toiminto” ajatusmaailma.
Showreel:
-
Siis näytön alapuolella on WB nappi, voit ennen keikkaa määrittää siihen K arvon ja sitten tarvittaessa kesken kaiken ruuvvata sen perus 4000-6000 välin parissa sec? Mitä nyt missaan? tälleen 20 vuotta videoo tehneenä ja 10 vuotta DSLR myös.. saako tosta joku oikeasti ongelman aikaan nopeuden suhteen? jos saa niin huh huijjaa.. pitäskö keskittyä ennemmin sisältöön?nsamppa kirjoitti: ↑Heinä 16, 2022 1 : 05villeh kirjoitti: ↑Heinä 16, 2022 0 : 15
Videohommissa. En millään jaksa keikoilla kuvata RAWia ku se vie niin penteleesti tilaa. Kuvituskuvissa se nopeuttaa ku otetaan puolenkymmentä ottoa yhdessä paikassa ja eteenpäin.
Eikä sille nyt tietenkään oo mitään aikaa / nopeutta määritelty, älä ole naurettava. Siinä on vain se että jos se on kovin monimutkainen, ei sitä tule käytettyä vaan mentyä awb:lla ja kiroiltua postissa. Kuvatessa on kuitenkin niin vähän aikaa ja kaikki keskittyminen on muualla kuin kamerassa.
Tossa haisee todella pahasti vanha kunnon ”en minä sitä tarvii, joten se on turha toiminto” ajatusmaailma.
Meidän tuottamaan videomateriaaliin asiakkaille ei missään tilanteessa kuulu sanat "En millään jaksa keikoilla kuvata RAW" - kun homma on hoidettavissa muistikorteilla. Me tuotetaan aina sitä parasta mitä asiakas haluaa - on surullista jos jotkut tuosta motivaatiosta maksaa.
Tehdään viikottain reality ja dokkari matskua täällä ja joka ikiseen ottoon meillä on aikaa jopa 2-3 ENG cameran setissä kysyä jokaiselta kuvaajalta että onhan WB ok ja jokainen kuvaaja kuittaa että WB ok ja arvon.. menee aikaa n 2-3sec.. Meillä ainakin WB settaus on aivan normaalia toimintaa jokaisessa uudessa setissä, aivan hullua että jollekkin ammatti(?) kuvaajalle tuo on kynnyskymys rungossa mistä napista se tulee ja miten nopeaa, varsikin jos ei edes jaksata tarjota asiakkaalle parasta eli LOG kuvaa.
Kuka ammattilainen oikeasti menee AWB kun ei jaksa painaa paria nappia? noh, nyt tuli tämäkin eteen, ja tästä asiakkaat maksaa valitettavasti. Me ei kiroilla tosiaan postissa, me otetaan se WB joka ottoon kohdalleen koska ammattilaiset sen ottaa. Eikä kitise netissä että onko se nappi kohdallaan rungossa vai ei.
-
On vain puhdasta idiotismia kuvata rawia kun pakatulla tekee saman homman niin ettei eroa huomaa. Esim vaikka haastis joka kestää 30-45min ja mistä tulee näkymään vain 10-15s mutta ääni tulee olemaan koko ajan. Noita jos paukutat kahdella kameralla kolme päivässä ni oot kyl vaan tyhmä jos kuvaat rawia. Varsinkin kun saat valmistella lokaation valaistuksineen. Toki jos ei osaa yksinkertaista valaistusta tehdä tai valottaa oikein kannattaa toki kuvata rawia. Jatka valitsemallasi linjalla. Varmasti on sisältö laadukasta kun on rawia.
Mä taas ratkaisen asiakkaan ongelmat enkä lähde kyselemään haluatko rawia vai h.265 vai proressia. Asiakas haluaa laadukkaan videon ja semmoisen se saa ilman täysin irrelevantteja ”mitä formaattia saisi olla?” kysymyksiä. Mä keskityn sisältöön enkä kysymyksiin mitkä ei asiakkaalle kuulu. Kyllä ammattilaisen pitäisi tietää vehkeensä niin ettei niitä pidä asiakkaalta kysellä. Ihme että joku tommosestakin maksaa.
Te ammattilaiset siis otatte wb:n ja kuvaatte rawia? Ootteko te niin surkeita valottamaan että tarviitte niin paljon säätöä korjauksiin vai söhlittekö te sen wb:n mittaamisen? Kai te nyt sentään tiedätte mistä valo menee sisään? Toivottavasti teillä on hyvät myyjät ku ei toi nyt kovin hyvältä kuulosta. ”Me kuvataan rawia. Me ollaan ammattilaisia.”
Kuka ammattilainen menee keikalle räpläämään kameraa? Varmasti kuvattavalla rentoutunut fiilis ku neljä kuvaajaa pyörii ympärillä miettimässä miten nää kamerat toimii. Mä kuvatessa keskityn täysin kuvattavaan jotta sillä olis mahdollisimman rento fiilis. Toiset keskittyy kuvattavaan, toiset kameroihin. Hyvä että saa rawia.
Ei se wb:n mittaaminen oo mikään kynnyskysymys mulle. Kunhan kysyin miten se Nikonilla toimii. Koville ottaa Nikon fanipojille jos joku toiminto ei Nikonilla oo niin hyvä ku se vois olla.
Mä taas ratkaisen asiakkaan ongelmat enkä lähde kyselemään haluatko rawia vai h.265 vai proressia. Asiakas haluaa laadukkaan videon ja semmoisen se saa ilman täysin irrelevantteja ”mitä formaattia saisi olla?” kysymyksiä. Mä keskityn sisältöön enkä kysymyksiin mitkä ei asiakkaalle kuulu. Kyllä ammattilaisen pitäisi tietää vehkeensä niin ettei niitä pidä asiakkaalta kysellä. Ihme että joku tommosestakin maksaa.
Haha. Nyt Ville takaisin koulunpenkille. Raw ja log ei oo sama asia. Jos nyt ei ees ton vertaa oo homma hyppysissä, en kehtaisi ees kameraa pitää käsissä. Kai te ees käsittelitte sen raakamatskun ennen ku paatte asiakkaalle ettekä vaan väitä et se on ny hienoa ku se on rawia? Muutenkaan mun mielestä ammattimaisuutta ei kuvaa se että kuvaako rawia vaan pikemminkin se että osaa valita oikean formaatin oikeaan tilanteeseen.villeh kirjoitti: ↑Heinä 16, 2022 1 : 57 Tehdään viikottain reality ja dokkari matskua täällä ja joka ikiseen ottoon meillä on aikaa jopa 2-3 ENG cameran setissä kysyä jokaiselta kuvaajalta että onhan WB ok ja jokainen kuvaaja kuittaa että WB ok ja arvon.. menee aikaa n 2-3sec.. Meillä ainakin WB settaus on aivan normaalia toimintaa jokaisessa uudessa setissä, aivan hullua että jollekkin ammatti(?) kuvaajalle tuo on kynnyskymys rungossa mistä napista se tulee ja miten nopeaa, varsikin jos ei edes jaksata tarjota asiakkaalle parasta eli LOG kuvaa.
Te ammattilaiset siis otatte wb:n ja kuvaatte rawia? Ootteko te niin surkeita valottamaan että tarviitte niin paljon säätöä korjauksiin vai söhlittekö te sen wb:n mittaamisen? Kai te nyt sentään tiedätte mistä valo menee sisään? Toivottavasti teillä on hyvät myyjät ku ei toi nyt kovin hyvältä kuulosta. ”Me kuvataan rawia. Me ollaan ammattilaisia.”
Kuka ammattilainen menee keikalle räpläämään kameraa? Varmasti kuvattavalla rentoutunut fiilis ku neljä kuvaajaa pyörii ympärillä miettimässä miten nää kamerat toimii. Mä kuvatessa keskityn täysin kuvattavaan jotta sillä olis mahdollisimman rento fiilis. Toiset keskittyy kuvattavaan, toiset kameroihin. Hyvä että saa rawia.
Ei se wb:n mittaaminen oo mikään kynnyskysymys mulle. Kunhan kysyin miten se Nikonilla toimii. Koville ottaa Nikon fanipojille jos joku toiminto ei Nikonilla oo niin hyvä ku se vois olla.
Showreel:
-
Raw on valokuvauksen raakatiedosto ja LOG on LOG kuvaa esim S-LOG, N-LOG videolle... kyllä tämä ihan tuttua termistöä on.nsamppa kirjoitti: ↑Heinä 16, 2022 10 : 51 On vain puhdasta idiotismia kuvata rawia kun pakatulla tekee saman homman niin ettei eroa huomaa. Esim vaikka haastis joka kestää 30-45min ja mistä tulee näkymään vain 10-15s mutta ääni tulee olemaan koko ajan. Noita jos paukutat kahdella kameralla kolme päivässä ni oot kyl vaan tyhmä jos kuvaat rawia. Varsinkin kun saat valmistella lokaation valaistuksineen. Toki jos ei osaa yksinkertaista valaistusta tehdä tai valottaa oikein kannattaa toki kuvata rawia. Jatka valitsemallasi linjalla. Varmasti on sisältö laadukasta kun on rawia.
Haha. Nyt Ville takaisin koulunpenkille. Raw ja log ei oo sama asia. Jos nyt ei ees ton vertaa oo homma hyppysissä, en kehtaisi ees kameraa pitää käsissä. Kai te ees käsittelitte sen raakamatskun ennen ku paatte asiakkaalle ettekä vaan väitä et se on ny hienoa ku se on rawia? Muutenkaan mun mielestä ammattimaisuutta ei kuvaa se että kuvaako rawia vaan pikemminkin se että osaa valita oikean formaatin oikeaan tilanteeseen.villeh kirjoitti: ↑Heinä 16, 2022 1 : 57 Tehdään viikottain reality ja dokkari matskua täällä ja joka ikiseen ottoon meillä on aikaa jopa 2-3 ENG cameran setissä kysyä jokaiselta kuvaajalta että onhan WB ok ja jokainen kuvaaja kuittaa että WB ok ja arvon.. menee aikaa n 2-3sec.. Meillä ainakin WB settaus on aivan normaalia toimintaa jokaisessa uudessa setissä, aivan hullua että jollekkin ammatti(?) kuvaajalle tuo on kynnyskymys rungossa mistä napista se tulee ja miten nopeaa, varsikin jos ei edes jaksata tarjota asiakkaalle parasta eli LOG kuvaa.
Kyllä käsitellään materiaali aina, enhän minä muuta ole väittänyt? Tosin nykyään yhä useampi tuotantoyhtiö haluaa sen perus S-LOG materiaalin itselle, eli ei välttämättä tarvitse edes käsitellä vaan suurinosa osaa tehdä sen itsekkin.
Kyllä, otan WB myös raw kuviin koska se nopeuttaa ja tarttuu myös samaan aikaan kuvattaviin JPEG kuviin jotka lähetetään lähettimillä.
Ja videossa taas vaikka kuvataan LOG kuvaa, siihen tarttuu kuitenkin vähän myös sitä WB arvoa vaikka kuva olisi harmaa, se helpottaa edittiä, ei tarvitse mainitsemallasi tavalla "kirota postissa" - tehdään asioita ns helpoimman kautta.
Ja kyllä, kuvataan myös koko haastattelu SLOG koska muistikortit on edullisia, ei jää sitten joku oleellinen kohta pois haastiksesta mikä pitäisikin näkyä - ei tarvitse taas ns kiroilla postissa. Ja toisaalta eipä se SLOG vie yhtään sen enempää tilaa kuin perus värimääritelty REC.709 profiili esim sonyn eng kameroissa.
Ei tarvitse olla mitään myyjiä? missä olisin sellaista väittänyt? Miksi menisin räpläämään kameraa? Ja kyllä, taustatiedoksi esim TV ENG hommissa siellä saattaa olla se 2-3 kuvaajaa, äänittäjä ja esim kuvaussihteeri + ohjaaja, se on aivan normaalia alalla.
Fanipoika? Siis fanittaako joku kameroita? mitä ihmettä? Minulla on Nikonia ja Sonyn eng kameroita ja niihin esim canonin laseja sujuvasti ristiin, miksi minun pitäisi fanittaa jotain työvälinettä?
Silleen hämmentävä keskustelu että yritit työntää hirveästi sanoja suuhun ja väittää kaikkea epäpätevää, haukkuu toista tyhmäksi kun tekee asioita eritavalla kuin itse. En ole kyllä noin heikolla itsetunnolla olevaa hetkeen osunut vastaan, toivottavasti emme joudu ikinä samoille keikoille / joudu sinua mihinkään suosittelemaan jos julkinen ulosanti on tuota tasoa. Pistetään ns nimi muistiin alalle.
Tulee varmasti olemaan hankalia ja raskaita työkeikkoja sinulla mutta hyvää viikonloppua kuitenkin!
-
- Viesti:
No mitä tuotantoa sitten olisi nähtävillä kun noin keulitaan? Linkkiä videoon ja kuviin kiitos. Eipä niitä kuvia ole näkynyt kuin nimimerkiltä Araneva. Ongelma tais lähtee ny tästä:
Eli "me" kuvataan raakavideoo ja säädetään kaikki jälkikäteen. Kun tollee lähdet dumaa muita laitteen sijasta niin arvaatko mitä suosituksia itse tulette saamaan?Ja en ole kyllä Z9 videossakaan tota tarttenut kun on kuvannut raakakuvaa ja värimäärittelee myöhemmin.
-
Muutama tuhat ruutua tykitelty nyt Z9:llä... Mahtava laitos! <3
Turha varmaan plussia toistella kun kaikki ne jo tietää.
Vaikka onkin varsin hyvä focus peakingeineen MF laseille, niin harmi kuitenkin ettei vanhat AF D mottorilinssit näissä Zetoissa toimi. Ainoa varsinainen miinus siitä. Parhaat AF tähdet ja monesti parhaat AF popitkin noista vanhoista D Nikkoreista. Moottorirunko löytyy kyllä edelleen mutta mahtaako jäädä kokonaan pölyttymään AF D linssien kanssa nyt kun Z9 saapui taloon... Saas nähdä.
Toki Z9 kokoa ja painoakin on, mutta sen myötä myös käytettävyyttä. Mieluummin näin päin.
Pikkuisen Z6 kanssa nysvääminen on tosiaan nysväämistä. Mutta sepäs mahtuu taas jo sitten melkeinpä taskuun kuin taskuun, niinkuin kakkoskameran kuuluukin
Turha varmaan plussia toistella kun kaikki ne jo tietää.
Vaikka onkin varsin hyvä focus peakingeineen MF laseille, niin harmi kuitenkin ettei vanhat AF D mottorilinssit näissä Zetoissa toimi. Ainoa varsinainen miinus siitä. Parhaat AF tähdet ja monesti parhaat AF popitkin noista vanhoista D Nikkoreista. Moottorirunko löytyy kyllä edelleen mutta mahtaako jäädä kokonaan pölyttymään AF D linssien kanssa nyt kun Z9 saapui taloon... Saas nähdä.
Toki Z9 kokoa ja painoakin on, mutta sen myötä myös käytettävyyttä. Mieluummin näin päin.
Pikkuisen Z6 kanssa nysvääminen on tosiaan nysväämistä. Mutta sepäs mahtuu taas jo sitten melkeinpä taskuun kuin taskuun, niinkuin kakkoskameran kuuluukin
Runkojakakkuloita...
-
Noh. Tähän nyt vois jatkaa vaikka ja mitä mutta kuka siinä voittaisi ja mitä. Fakta kuitenkin lienee se että samaan lopputulokseen pääsee useampaa reittiä eikä yhtä ainutta oikeaa tai väärää ole. Tai ehkä se on pikemminkin niin että jos laskut maksetaan ja keikkaa on, tehdään oikeita asioita.villeh kirjoitti: ↑Heinä 16, 2022 12 : 03
Silleen hämmentävä keskustelu että yritit työntää hirveästi sanoja suuhun ja väittää kaikkea epäpätevää, haukkuu toista tyhmäksi kun tekee asioita eritavalla kuin itse. En ole kyllä noin heikolla itsetunnolla olevaa hetkeen osunut vastaan, toivottavasti emme joudu ikinä samoille keikoille / joudu sinua mihinkään suosittelemaan jos julkinen ulosanti on tuota tasoa. Pistetään ns nimi muistiin alalle.
Tulee varmasti olemaan hankalia ja raskaita työkeikkoja sinulla mutta hyvää viikonloppua kuitenkin!
Josko tehdään niin että puolestani pahoittelen kelvotonta ulosantiani ja toivottelen hyvää viikonloppua niin saadaan tämä typerä vääntö siististi maaliin. Joten anteeksi ja hyvää viikonloppua
Showreel:
-
Piti oikein kaivaa Canon C70 manuaali, ja tutkia WB-asetuksia. Ainakin nopeasti silmäilemällä Nikonin systeemi vaikuttaisi huomattavasti monipuolisemmalta, sillä kustomoitavia WB-paikkoja on jopa 6 kpl vs. Canonin 2 kpl. Kuhunkin voi tallentaa suoran mittauksen mistä tahansa kohdasta kuva-alaa kostenusnäytöltä täppäämällä, tai valitsemalla aiemmin otetun kuvatiedoston. Näitä voi vielä hienosäätää eteenpäin värimatriisin ja nuolinäppäinten avulla, jossa akseleina amber-blue-magenta-green.
Lisäksi valmiita WB-asetuksia näyttäisi olevan enemmän, ja näissäkin on vielä osassa useita alavaihtoehtoja, esim. fluerescent valoille 3 kpl vakio-asetuksia. Samoin Auto WB:lle on useita vaihtoehtoja (cool, natural jne), joita kaikkia voi muokata pitämällä WB-nappia pohjassa, ja valitsemalla nuolinäppäimillä haluttu sävykorjaus. Lisäksi tietysti tuo manuaalinen kelvinin valinta.
Eiköhän noilla asetuksilla saa valkotasapainon säädettyä haluamakseen, ja jos suoramittaus vie ehkä sen pari sekuntia enemmän aikaa, ei ainakaan minua sen kummemmin stressaa, jos systeemi on muuten joustavampi ja intuitiivisempi.
-
Löytypäs todella mielenkiintoinen ominaisuus Z9!
Tämmösenä pitkän linjan videon tekijänä nämä järkkärit jääny aina itellä vähän pois tuotannoista lähinnä siksi että kun ei ole sähköistä aukonsäätöä (paitsi cine laseissa toki on pehmeä stepitön rengas) eli järkkärit menee steppien mukaan jos pitää valottaa / muuttaa aukkoa ns lennosta. Eli se kuva räpsähtää aina aukon verran alas.
Mutta eipäs ole näin Z9. Z9 on tehty niin että vaikka vedät f11 - f2.8 ruuvvaamalla rungon rullasta, niin se pehmentää sähköisesti sen aukotuksen ja valaistus himmenee / kirkastuu pehmeästi. Aivan törkeän hyvä ominaisuus!
Tämmösenä pitkän linjan videon tekijänä nämä järkkärit jääny aina itellä vähän pois tuotannoista lähinnä siksi että kun ei ole sähköistä aukonsäätöä (paitsi cine laseissa toki on pehmeä stepitön rengas) eli järkkärit menee steppien mukaan jos pitää valottaa / muuttaa aukkoa ns lennosta. Eli se kuva räpsähtää aina aukon verran alas.
Mutta eipäs ole näin Z9. Z9 on tehty niin että vaikka vedät f11 - f2.8 ruuvvaamalla rungon rullasta, niin se pehmentää sähköisesti sen aukotuksen ja valaistus himmenee / kirkastuu pehmeästi. Aivan törkeän hyvä ominaisuus!
-
- Viesti:
Niin eli sisäisesti vanha tapa valottaa on heitetty metsään. Nyt vaan mäkeen aukot ja ajat kokonaan järkkäreistä herkkyyksistä puhumattakaan.
Jos siellä on jo liukuvat arvot, ei vanhaa tapaa enää tarvita mihinkään.
Jos siellä on jo liukuvat arvot, ei vanhaa tapaa enää tarvita mihinkään.
-
No eihän toi maffer liity nyt siihen, vaan miten videoinnissa kameran aukon säätö ei vaikuta videokuvaan kökösti niin että kuvan valoisuus muuttuu nopeasti.
Hyvä ominaisuus, ja löytyy muiltakin merkeiltä.
Hyvä ominaisuus, ja löytyy muiltakin merkeiltä.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
-
Ööh täh? millä tavalla manuaalinen aukonsäätö on heitetty metsään? En ainakaan itse tiedä videokuvauksessa parempaa tapaa valottaa kuin mnuaalisesti. Mä en ymmärrä miksi sä tuut trollaan näihin jokaisiin ketjuihin täysin päättömiä asioita.