Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju
-
- Viestit: 12957
- Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41
Re: Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
- Viestit: 4483
- Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19
Re: Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju
Noista kuvistakin sen näkee, että jos kuvataan Leicalla, ajetaan riisikupilla. Jos ajetaan Mersulla, kuvataan riisikupilla.
Hannu
-
- Viestit: 10662
- Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12
Re: Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju
Niin, eikä tuossa hintaerossa ole mitään järkeä. Toi Vanha Canon on osittain kehittyneempi kamera kuin nykyiset Leicat. Esim . AF.
Noh, eiköhän homma tästä vielä käänny. Euroopan taloustilanne on menossa niin pas*aan suuntaan, että kohta täällä ei ole varaa tehdä ja ostaa kuin halpiskameroita!
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
-
- Viestit: 11328
- Liittynyt: Loka 07, 2003 9 : 18
- Paikkakunta: Suur-Sawo
Re: Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju
Kuuleppas kunnianarvoisa kenraali Koskenkorva, ei ole lainkaan kirkossa kuulutettu, vaikka ajaisin vielä joku kaunis päivä Mersulla, jonka apukuljettajan jalkotilassa, pienessä sievässä Billinghamin olkalaukussa lepäisi jälleen ihka aito Leica M-sarjan filmikamerasetti. Olen kuitenkin saanut jo haltuuni titaanirunkoisen, aidolla Carl Zeiss 3D-objektiivilla varustetun Contax TVS III-filmipokkarin. Siitä ei ole enää ylettömän pitkä matka takaisin Leicalla työskenteleväksi herrasmiesvalokuvaajaksi.
Leica M-sarjan kameroiden loistavuutta ja sielukkuutta eivät ymmärrä sellaiset valokuvaajat, jotka eivät ole koskaan päässeet käsiksi tähän kameroiden kuningasmerkkiin.
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
-
- Viestit: 22644
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Re: Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju
Tee kompromissi. Zeissin Biogoneilla et kyllä menetä paljoa mitään mutta säästät isosti. M6 + 21/4.5 Biogon, 35/2 Biogon ja 50/1.5 C Sonnar. Toi 21mm on digimittapuussakin yksi terävimmistä kakkuloista vaikkakin digillä se kärsii mahdottomasta värisiirtymästä. Siinä on kunnon 3D-paketti millä poljetaan kaikki Sonit suohon tuosta vain.
-
- Viestit: 4483
- Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19
Re: Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju
No sitten olet varakas herra.spege kirjoitti: ↑Heinä 11, 2022 22 : 56Kuuleppas kunnianarvoisa kenraali Koskenkorva, ei ole lainkaan kirkossa kuulutettu, vaikka ajaisin vielä joku kaunis päivä Mersulla, jonka apukuljettajan jalkotilassa, pienessä sievässä Billinghamin olkalaukussa lepäisi jälleen ihka aito Leica M-sarjan filmikamerasetti. Olen kuitenkin saanut jo haltuuni titaanirunkoisen, aidolla Carl Zeiss 3D-objektiivilla varustetun Contax TVS III-filmipokkarin. Siitä ei ole enää ylettömän pitkä matka takaisin Leicalla työskenteleväksi herrasmiesvalokuvaajaksi.
Sinulla menee syy ja seuraus sekaisin. "Sielukkuuden" kokeminen (mitä sillä tarkoitetaankaan) on ihmisen psykologinen ominaisuus, joka vaihtelee valtavasti. Toiset eivät voi kokea sellaista käytännössä ollenkaan vaan pyrkivät tulkitsemaan havaintojaan objektiivisemmin ilman mitään tuollaista esoteeristä hömppää. He eivät ikinä ymmärrä "sielukkaiden" tuotteiden väitettyä paremmuutta eivätkä näe mielekkääksi ostaa sellaisia (jotkut ostavat rehvastellakseen, jos merkki on maineikas).Leica M-sarjan kameroiden loistavuutta ja sielukkuutta eivät ymmärrä sellaiset valokuvaajat, jotka eivät ole koskaan päässeet käsiksi tähän kameroiden kuningasmerkkiin.
Hannu
-
- Viestit: 4483
- Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19
Re: Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju
Siinä lienee toinen, joka ei koe "sielukkuutta", kun ehdottelee kompromisseja. Jos joku havittelee tosissaan Leicaa, silloin ei kompromissit kelpaa. Kuvat ja niiden tekninen laatu ovat täysin toissijainen asia ja sillä tavoitellaan jonkinlaista hämärämpää tunnekokemusta, jota ei saa tekniikalla tai rahaa säästämällä.Maffer kirjoitti: ↑Heinä 12, 2022 1 : 26 Tee kompromissi. Zeissin Biogoneilla et kyllä menetä paljoa mitään mutta säästät isosti. M6 + 21/4.5 Biogon, 35/2 Biogon ja 50/1.5 C Sonnar. Toi 21mm on digimittapuussakin yksi terävimmistä kakkuloista vaikkakin digillä se kärsii mahdottomasta värisiirtymästä. Siinä on kunnon 3D-paketti millä poljetaan kaikki Sonit suohon tuosta vain.
Hannu
-
- Viestit: 22644
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Re: Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju
Eipä noista luonnetta puutu. Kontrasti vaan parempaa pl. 50/1.5C mikä on täydellä aukolla ihan ehta vaseliinipommi. Vanhat Voigtlanderit on sitten niitä "taidelaseja" ja Biogonejakin halvempia.
-
- Viestit: 10662
- Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12
Re: Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju
Nyt ollaan ajelehtimassa syvissä vesissä.
Digissä sielukkuutta? Ei ole niin kauan kun kennot ovat tekniikaltaan samanlaista tavaraa. RAWista kuka tahansa voi kaivaa sopivan sielukkaat värit itselleen, merkistä riippumatta. Eri asia tietty, jos ei osaa. Silloin täytyy luottaa valmiiksi tehtyyn, ja voi vaikka unohtaa RAWin. Eri asia, jos oikeasti erillainen kenno, kuten foveon. Mutta sekin vain yhdenlainen kompromissi lisää.
Objektiivien sielukkuus? Okey, objektiivit piirtävät eri tavalla. Mutta peilittömiin sä voit naittaa melkein minkä objektiivin kiinni tahansa.
Leica? Ominaisuuksiin ja suorituskykyyn nähden suhteettoman ylikallis kamera. Sielukkuutta löytyy korkeintaan muotoilussa, käyttölogiikassa ja ergonomiassa. Eli ulkoisista asioista, ei kuvanlaadusta!
Digissä sielukkuutta? Ei ole niin kauan kun kennot ovat tekniikaltaan samanlaista tavaraa. RAWista kuka tahansa voi kaivaa sopivan sielukkaat värit itselleen, merkistä riippumatta. Eri asia tietty, jos ei osaa. Silloin täytyy luottaa valmiiksi tehtyyn, ja voi vaikka unohtaa RAWin. Eri asia, jos oikeasti erillainen kenno, kuten foveon. Mutta sekin vain yhdenlainen kompromissi lisää.
Objektiivien sielukkuus? Okey, objektiivit piirtävät eri tavalla. Mutta peilittömiin sä voit naittaa melkein minkä objektiivin kiinni tahansa.
Leica? Ominaisuuksiin ja suorituskykyyn nähden suhteettoman ylikallis kamera. Sielukkuutta löytyy korkeintaan muotoilussa, käyttölogiikassa ja ergonomiassa. Eli ulkoisista asioista, ei kuvanlaadusta!
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
-
- Viestit: 5412
- Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35
Re: Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju
Niinpä.temama kirjoitti: ↑Heinä 12, 2022 11 : 50 Nyt ollaan ajelehtimassa syvissä vesissä.
Digissä sielukkuutta? Ei ole niin kauan kun kennot ovat tekniikaltaan samanlaista tavaraa. RAWista kuka tahansa voi kaivaa sopivan sielukkaat värit itselleen, merkistä riippumatta. Eri asia tietty, jos ei osaa. Silloin täytyy luottaa valmiiksi tehtyyn, ja voi vaikka unohtaa RAWin. Eri asia, jos oikeasti erillainen kenno, kuten foveon. Mutta sekin vain yhdenlainen kompromissi lisää.
Objektiivien sielukkuus? Okey, objektiivit piirtävät eri tavalla. Mutta peilittömiin sä voit naittaa melkein minkä objektiivin kiinni tahansa.
Leica? Ominaisuuksiin ja suorituskykyyn nähden suhteettoman ylikallis kamera. Sielukkuutta löytyy korkeintaan muotoilussa, käyttölogiikassa ja ergonomiassa. Eli ulkoisista asioista, ei kuvanlaadusta!
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
-
- Viestit: 22644
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Re: Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju
Leicalla tulee huomioida se, että onko se kalibraatio kakkulan ja rungon välillä kohdallaan. Ei siinä muuta pahempaa ole. Kaikista laseista tulee yllättäen tuhnuja jos rangefinder ei osu. Pieni hillomunkki sinänsä kävi kerran kun kaikki biogonit oli M9:ssä riittävästä kohdallaan.
-
- Viestit: 4483
- Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19
Re: Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju
Sielukkuus on epäilemättä huonosti määritelty ja hyvin yksilöllinen tunnekokemus. En usko, että se on kiinni tekniikasta. Digikennojen tavassa toistaa värejä, kohinassa jne. on paljon epätäydellisyyksiä, jotka ovat ainesta sielukkuudelle, jos on sellaiseen ajatteluun taipuvainen. Tai se voi tulla täysin ulkoisista tekijöistä, kuten välinebrändin historiasta, jostain henkilökohtaisista kokemuksista jne. Filmi on ihan yhtä tekninen tallennusväline fotokemiallisine reaktioineen ja muine kommervenkkeineen.
Ulkoiset asiat ja olosuhteet ovat erittäin tärkeitä psykologisten kokemusten muodostumisessa. Leica on varsin ainutlaatuinen brändi ja sen saadakseen pitää laittaa rahaa haisemaan, mikä edistää kokemuksia monilla.Leica? Ominaisuuksiin ja suorituskykyyn nähden suhteettoman ylikallis kamera. Sielukkuutta löytyy korkeintaan muotoilussa, käyttölogiikassa ja ergonomiassa. Eli ulkoisista asioista, ei kuvanlaadusta!
Hannu
-
- Viestit: 11328
- Liittynyt: Loka 07, 2003 9 : 18
- Paikkakunta: Suur-Sawo
Re: Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju
En ole puhunut mitään Leican digitaalista kameroista, ne eivät minua kiinnosta eikä innosta.temama kirjoitti: ↑Heinä 12, 2022 11 : 50 Nyt ollaan ajelehtimassa syvissä vesissä.
Digissä sielukkuutta? Ei ole niin kauan kun kennot ovat tekniikaltaan samanlaista tavaraa. RAWista kuka tahansa voi kaivaa sopivan sielukkaat värit itselleen, merkistä riippumatta. Eri asia tietty, jos ei osaa. Silloin täytyy luottaa valmiiksi tehtyyn, ja voi vaikka unohtaa RAWin. Eri asia, jos oikeasti erillainen kenno, kuten foveon. Mutta sekin vain yhdenlainen kompromissi lisää.
Objektiivien sielukkuus? Okey, objektiivit piirtävät eri tavalla. Mutta peilittömiin sä voit naittaa melkein minkä objektiivin kiinni tahansa.
Leica? Ominaisuuksiin ja suorituskykyyn nähden suhteettoman ylikallis kamera. Sielukkuutta löytyy korkeintaan muotoilussa, käyttölogiikassa ja ergonomiassa. Eli ulkoisista asioista, ei kuvanlaadusta!
Olen kuitenkin sikäli onnellinen ihminen, että minulla on ollut aikoinaan suuri ilo omistaa Leica M-sarjan filmikamerasetti, vieläpä valmistajan omilla loistavilla objektiiveilla. Ne jotka ovat hiemankaan enemmän perehtyneet kameroiden arvostukseen, kultaisessa nuoruudessani omistamani Leica M6 on ehdottomasti yksi maailman kaikkien aikojen arvotetuimmista valokuvauskojeista mitä on ikinä valmistettu ja sillä on otettu vuosien ja vuosikymmenien aikana maailmalla paljon hyvin arvostettuja valokuvia.
Leica M6:n sielukkuuden taustalla vaikuttavat vankka kokometallinen rakenne, kompakti koko, loistava mittaetsin ja se, että kamera on täysin mekaaninen. Vain kameran valotusmittari tarvitsee paristovirtaa, mutta ilman paristoakin voi kuvata täysin, jos vain hallitsee oikeat valotusarvot erilaisissa olosuhteissa. Täysmekaaninen metallirakenne tekee kamerasta lähes ikuisen ja vaikka kamera tulikin markkinoille jo vuonna 1984, siihen on saatavilla tehtaalta edelleen kaikkia varaosia, mikäli kamera jostakin syystä vioittuu ja lähin korjaamo on Tampereen Kameratori.
Leica M-sarjalaisten sielukkuutteen vaikuttaa paljon myös se, että kameralla on hemmetin kiva kuvata. Kameran käyttöergonomia on mainio, siitä saa tukevan otteen ja rungossa ei ole mitään turhia nappeja ja säätimiä, vähäiset säätimet toimivat saksalaisella täsmällisyydellä. Kameran laukaisuääni on erittäin hiljainen ja suljin niin värinätön, että melko pitkilläkin valotusajoilla saa käsivaralta helposti teräviä kuvia, vaikka kuvanvakaajaa ei ole sen enempää rungossa, kuin objektiiveissakaan. Toki kamera ei sovellu kovin hyvin nopean toiminnan kuvaamiseen ja varsinkaan telekuvaukseen, mutta maisema- ja ihmiskuvaukseen sitäkin paremmin.
Totta puhuen en ole kuitenkaan tällä haavaa lyömässä niin suuria summia rahaa tiskiin, että saisin Leica M-setin takaisin käyttööni, vaikka jonkinlaisena haaveena se on pyörinyt päässäni jo parin vuoden ajan. Työskentelen toistaiseksi jalon filmivalokuvauksen kunnian kentillä lähinnä erinomaisen monipuolisella AF-S Nikkor 24-120/4 VR-zoomobjektiivilla varustetulla Nikon F100 SLR-filmikameralla ja hiljattain hankkimallani, tälläkin hetkellä vyölläni alkuperäisessä nahkakotelossa lepäävällä, 30-60 mm Zeiss-zoomobjektiivilla varustetulla, peilittömällä Contax TVS III-jalokompaktikameralla.
Haluan kuitenkin huomauttaa vielä Leica-skeptisille tovereille temamalle ja hapannaamelle siitä, että maailman ylivoimaisesti kallein kamera on oheinen, vuonna 1923, eli lähes sata vuotta sitten valmistettu Leican prototyyppi, josta maksettiin hiljattain huutokaupassa lähes viisitoista miljoonaa euroa. Kamerassa on vain f/3,5 valovoimainen 50 mm normaaliobjektiivi, eikä puhettakaan mistään digikennosta, automaattitarkennuksesta tai -valotuksesta, kuvanvakaajasta tai edes vaihdettavista objektiiveista.
https://www.dpreview.com/news/821677468 ... at-auction
Viimeksi muokannut spege, Heinä 12, 2022 16 : 39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
-
- Viestit: 1729
- Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39
Re: Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju
Eikös missä hyvänsä kaupankäynnissä hinta ole oikea silloin, kun ostajan ja myyjän näkemykset kohtaavat. Siis yhden ostajan ja yhden myyjän; ei siihen kellään muulla ole puuttumista. Mielipide toki voi olla, ja sen voi ilmoittaakin, mutta sillä ei ole vaikutusta itse transaktioon.
-
- Viestit: 22644
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Re: Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju
No muista että talvella kannattaa jättää Leica sisään. M9:n suljin hirtteli parin asteen pakkasessa ja tuskin M6:sta on tapahtunut isoa hyppyä noiden välillä
-
- Viestit: 11328
- Liittynyt: Loka 07, 2003 9 : 18
- Paikkakunta: Suur-Sawo
Re: Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju
M9:ssä ja muissa digitaalisissa M-sarjan Leicoissa on täysin erilainen, elektronisesti ohjattu sähköinen suljin. Legendaarisessa M6:ssa ja yhä edelleen valmistettavassa MP (Mechanical Perfection) filmikameroissa on sama, vuosikymmeniä tuotannossa ollut erittäin varmatoiminen, täysin mekaaninen suljin 1-1/1000 s + B valotusajoilla. Toki jos suljinmekanismin öljyt pääsevät jähmettymään kovassa pakkasessa, voi tulla ongelmia.
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
-
- Viestit: 11328
- Liittynyt: Loka 07, 2003 9 : 18
- Paikkakunta: Suur-Sawo
Re: Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju
Tänään, heinäkuun ja samalla kesälomani viimeisen päivän iltana, minulla on suuri ilo ilahduttaa koronan, sodan, inflaation ja orastavan energiakriisin sekä talouslaman ahdistamaa, rauhaa ja hyvinvointia rakastavaa DC.netin kansaa peräti kymmenellä lomani aikana ikuistamallani aidolla filmivalokuvalla.
Ikuistin kaikki nämä valokuvat Suur-Savon ammattivalokuvaajien päämajapaikassa ja samalla kotikunnassani Joroisissa, eli Savon Pariisissa. Ensimmäiset neljä kuvaa taltioin kunnan kenties merkittävimmästä kesätapahtumasta, puolimatkan Finntriathlon-teräsmieskilpailuista ja loput kuusi kuvaa esittelevät kaunista kotikuntaani eri puolilta kaikessa kesän väriloistossaan.
Kuvauskalustona käytin näissä kuvissa Nikon F100-filmikameraani pääosin AF-S Nikkor 16-35/4G VR-laajakulmazoomin kanssa sekä 30-60 mm Zeiss 3D-zoomobjektiivilla varustettua Contax TVS III-kompaktikameraani. Filmeinä olen käyttänyt näissä kuvissa peräti neljää eri materiaalia, Fuji Superia 400:aa sekä Kodak Ektar 100, ColorPlus 200 ja Portra 400 värinegatiivifilmejä.
Filmien kehitys ja skannaus entiseen malliin omatoimisesti ja kuvien säätö lopulliseen julkaisukuntoon Lightroom- ja Photoshop-ohjelmilla. Toivottavasti nämä kuvat riittävät tyydyttämään DC.net kansan laatuvalokuvien tarpeet pidemmäksikin aikaa, ettei ahkera työskentelyni kesälomani aikana ja käyttämäni lukuisat filmirullat menneet aivan hukkaan.
Kuva 1
Kuva 2
Kuva 3
Kuva 4
Kuva 5
Kuva 6
Kuva 7
Kuva 8
Kuva 9
Kuva 10
Ikuistin kaikki nämä valokuvat Suur-Savon ammattivalokuvaajien päämajapaikassa ja samalla kotikunnassani Joroisissa, eli Savon Pariisissa. Ensimmäiset neljä kuvaa taltioin kunnan kenties merkittävimmästä kesätapahtumasta, puolimatkan Finntriathlon-teräsmieskilpailuista ja loput kuusi kuvaa esittelevät kaunista kotikuntaani eri puolilta kaikessa kesän väriloistossaan.
Kuvauskalustona käytin näissä kuvissa Nikon F100-filmikameraani pääosin AF-S Nikkor 16-35/4G VR-laajakulmazoomin kanssa sekä 30-60 mm Zeiss 3D-zoomobjektiivilla varustettua Contax TVS III-kompaktikameraani. Filmeinä olen käyttänyt näissä kuvissa peräti neljää eri materiaalia, Fuji Superia 400:aa sekä Kodak Ektar 100, ColorPlus 200 ja Portra 400 värinegatiivifilmejä.
Filmien kehitys ja skannaus entiseen malliin omatoimisesti ja kuvien säätö lopulliseen julkaisukuntoon Lightroom- ja Photoshop-ohjelmilla. Toivottavasti nämä kuvat riittävät tyydyttämään DC.net kansan laatuvalokuvien tarpeet pidemmäksikin aikaa, ettei ahkera työskentelyni kesälomani aikana ja käyttämäni lukuisat filmirullat menneet aivan hukkaan.
Kuva 1
Kuva 2
Kuva 3
Kuva 4
Kuva 5
Kuva 6
Kuva 7
Kuva 8
Kuva 9
Kuva 10
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
-
- Viestit: 22644
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Re: Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju
Ei kyll menneet. Mukavan leppoista tunnelmaa ja ilmeisesti modernia laajistakin yhdistelty ladassa avokätisesti
Laiturikuvasta tulee mieleen vuosi -95 about. Tuolloin muistaakseni Vääksyssä istutettiin aivan posketon määrä n. kilon painoisia järvitaimenia lähirantaan ja ne jäivät sinne pyörimään useaksi viikoksi syystä tai toisesta. Parina iltana siellä oli koko katu kalassa junnusta vaariin kun mitään kieltojakaan ei ollut enää mailla halmeilla. Ja sitähän sitten piisasi iha sama millä härvelillä kalasti.
Laiturikuvasta tulee mieleen vuosi -95 about. Tuolloin muistaakseni Vääksyssä istutettiin aivan posketon määrä n. kilon painoisia järvitaimenia lähirantaan ja ne jäivät sinne pyörimään useaksi viikoksi syystä tai toisesta. Parina iltana siellä oli koko katu kalassa junnusta vaariin kun mitään kieltojakaan ei ollut enää mailla halmeilla. Ja sitähän sitten piisasi iha sama millä härvelillä kalasti.
-
- Viestit: 10662
- Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12
Re: Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju
Yep, on kyllä hienoo dokumentaarista käyttökuvaa filmille. Täytyy nostaa hattua spegen DIY himaprosessille, että tekee kaiken itse alusta loppuun, filmin kehityksestä aina digitointiin.
Kuvien värisävyt ovat taas 'filmimäisiä' , tykkää tai ei.
Olen itekin täsä jännän äärellä kun Kodak GOLD 200 filmirulla on yhtä valotusta vaille valmis. Mutta joudun valitettavasti luottamaan vain stadilaisen fotoyks liikkeen kehitykseen ja heidän Noritsu HS-1800-filmiskannerin (+ heidän ICE-korjausohjelman) tuloksiin. Eli saan filmikuvistani kehitetyt negat ja TIFF tiedostot takaisin.
Kuvien värisävyt ovat taas 'filmimäisiä' , tykkää tai ei.
Olen itekin täsä jännän äärellä kun Kodak GOLD 200 filmirulla on yhtä valotusta vaille valmis. Mutta joudun valitettavasti luottamaan vain stadilaisen fotoyks liikkeen kehitykseen ja heidän Noritsu HS-1800-filmiskannerin (+ heidän ICE-korjausohjelman) tuloksiin. Eli saan filmikuvistani kehitetyt negat ja TIFF tiedostot takaisin.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
-
- Viestit: 11328
- Liittynyt: Loka 07, 2003 9 : 18
- Paikkakunta: Suur-Sawo
Re: Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju
Kun filmien kotikehityksen kaikki vaiheet oppii kunnolla, ei se ole kovin vaikeaa tai edes hidasta. Toki kehitysprosessiin sisältyy monta kriittistä vaihetta, joissa ei ole juuri varaa mokata. Mustavalkofilmien kehittäminen olisi helpompaa ja vähemmän tarkkuutta vaativaa, mutta toisaalta värinegatiivifilmien kehittäminen C-41 prosessilla on suhteellisen helppoa verrattuna dia-, eli väripositiivifimien vaatimaan hyvin kriittiseen E-6 prosessiin.
Oikeastaan ainut ongelma omatoimisessa filmien kehittämisessäni on ollut kehityksen jälkeisen huuhtelun jälkeinen kuivaus taloni lämpöhuoneessa, kun filmipintaan jää usein vesijohtovedestä peräisin olevia kalkkitahroja, joita joutuu sitten skannausvaiheessa puhdistamaan filmipinnalta, mikä voi aiheuttaa herkkään filmipintaan naarmuja. Olisiko valokuvakenraali Mafferilla ratkaisua tähän ongelmaan, kun Maffukka on itsekin kehittänyt paljon filmejä kotona.
Mitä valokuvieni värisävyihin tulee, haluan edelleen painottaa jo monta kertaa tässä ketjussa esille tuomaani seikkaa, etten suinkaan pyri vääntämään skannatuista filmikuvista väkisin kliinisten digikamerakuvien kaltaisia sieluttomia otoksia, vaan tavoittelen filmikuvauksen kautta kuviini sellaista vanhan hyvän ajan ilmettä, jolloin Euroopassa ja Suomessa vallitsi paksu rauha sekä kaikkinainen hyvinvointi, Urho Kekkonen oli vallankahvassa ja Suomella oli loistava YYA-sopimus Neuvostoliiton kanssa, eikä EU:sta ja Natosta ollut vielä tietoakaan.
Mikäli filmikuvieni värisävyt tuntuvat DC.netin savuttoman ja sivistyneen digikansan silmissä hieman erikoisilta, kannattaa kiinnittää huomiota värinegatiivifilmien suomaan mahtavaan sävydynamiikkaan. Toisin kuin digikamerakuvissa, filmikuvien sävyskaala on paljon luonnollisempi ja rauhallisempi, eikä huippuvalot pala puhki tai tummat sävyt mene tukkoon kunnon kontrastista huolimatta, kuten niin usein näkee käyvän tämänkin foorumin digikuvissa.
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *