Kieltämättä täällä Savonmaallakin on ollut melkoisen kuumaa jo yli viikon ajan, mutta onneksi ainakin sääennusteiden mukaan alkavalla viikolla pitäisi ilmaston viilentyä suomalaisille siedettävämpiin lukemiin.
Helteistä huolimatta olen kuitenkin yrittänyt paiskia parhaani mukaan valokuvamarsalkalle kuuluvia töitäni menneellä viikollakin. Itse asiassa en malttanut jättää kokonaan kameroita kotiin edes juhannuslomallani, jonka vietin Heinävedellä, entisessä savolaiskunnassa, joka kuuluu ikävä kyllä nykyisin virallisesti Pohjois-Karjalaan.
Näin ollen helteen uuvuttamat DC.netin kansalaiset pääsevät nauttimaan nyt uusista vilvoittavista valokuvistani. Oheisen kahdeksan valokuvan sarjan neljä ensimmäistä kuvaa ikuistin juhannuslomallani 24-120 mm Nikkor-zoomilla varustetulla F100-filmikameralla ja 40/2,8 Zuiko-objektiivilla varustetulla, täysin ilman paristovirtaa toimivalla vanhan hyvän ajan Olympus Trip 35-filmipokkarilla Heinäveden nähtävyyksistä.
Loput neljä valokuvaa ovat sitten iki-ihanasta kotikunnastani Joroisista. Vierailin menneellä viikolla aivan Savon Pariisin ydinkeskustassa seurakunnan järjestämällä iltatorilla, jossa kuvasin juuri Kameratorilta saamallani uudella peilittömällä kamerallani, vuonna 1999 julkaistulla, Carl Zeiss Vario-Sonnar 30-60 mm T* 3D-objektiivilla varustetulla, titaanirunkoisella Contax TVS III-jalokompaktikameralla. Tällä kameralla otin valokuvan myös paikallisesta, legendaarista mainetta nauttivasta pahuuden pesästä, Hotelli Joronjäljestä keskikesän valon, lämmön ja vehreyden keskellä.
Filmimateriaaleina näissä kuvissa käytin hyväksi havaitsemani Kodak Ultramax 400-värinegatiivifilmin lisäksi kokeilumielessä Kodak ColorPlus 200-filmiä, jolle en ole koskaan aikaisemmin yli 30 vuotta kestäneen ammattivalokuvaajan urani aikana kuvannut. Filmit kehitin entiseen malliin itse CineStill Cs41 kemioilla ja skannaus Lightroom-katalogiin myös omatoimisesti SilverFast-ohjelmalla varustetulla Plustek 8200i-filmiskannerilla.
Kuva 1
Kuva 2
Kuva 3
Kuva 4
Kuva 5
Kuva 6
Kuva 7
Kuva 8