350d/d70 kuvanlaatu kittilinssillä?

Nikon D5500, Nikon D3300, Nikon D5300 jne.
Vemppu

Viesti Kirjoittaja Vemppu »

tareone kirjoitti: Kuten sanottu yli 2 megapikselin ero ei tietystikkään ole merkittävä. Jos ero olisi Nikonin eduksi, olisi markkinointiosaston johtajankin ääni kellossa toinen.
;)
Eikös se Caanonin markkinaosasto prosenttinsa tee juuri noilla työkaluilla? Markkinointiosaston mainospohjassa on tyhjää vain megapimpelien ja painon/koon kohdalla; megapimpeleitä ruuvataan isommaksi ja muita kohtia pienemmiksi... :-o Parit megat pikseleitä lisää ja *askempi putki mukaan mutta ostajat on onnellisia kun voi cropata entistä enemmän :-D Ja kuvanlaatu parani ihan aikuisten oikeasti.

Nikonit (kuten Olympukset ja Pentaxit:kin) myydään muilla perusteilla kuin megapimpelihömpällä tai metallinhohto värillä...
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
kaptah

Viesti Kirjoittaja kaptah »

Viimeksi muokannut kaptah, Tammi 10, 2013 3 : 29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
solarflare

Re: 350D vs. D70

Viesti Kirjoittaja solarflare »

kaptah kirjoitti:Ehkä paskin pointti koskaan :) Terävämmän kuvan sinä saat interpoloimalla 8MP kuvaa alaspäin kuin käyttämällä 1:1 6MP:iä. Olen tehnyt 50x75 4MP kuvista, ja voit tulla katsomaan, eroa et isomman koon kameroihin normaalilta katseluetäisyydeltä huomaa.
Normaali katseluetäisyys on siis yli viisi metriä. Mullakin on nimittäin yksi S-Splinellä interpoloitu 50x75:nen 4 Mpix (PowerShot G2) kuvasta, eikä siinä ole kamalasti hurrattavaa. Kuva on otettu keskellä kesää kirkkaassa päivänvalossa myötävaloon lyhyellä valotusajalla ja keskivaiheen aukolla. Interpoloimattomana siinä näkyy jo noin A4-koossa selviä artifakteja, vaikka originaali on "maksimikokoinen" fine JPEG.

Saako 32,7% kohdekokoa isommasta originaalista oikeasti parempaa jälkeä kuin 1:1 -koosta? Uskoisin heti, jos ero olisi tasan kaksinkertainen tai muuta vastaavaa. Tuo taas on alle 4/3.
mjalka kirjoitti:
solarflare kirjoitti:ifin 3000x2000 -tiedosto
Mikä ihme tämä on?
Se on 20x30 cm:n kuvan tarkka valotuskoko paikassa jonne olen ulkoistanut valokuvavalmistuksen. (Valokuvia valotetaan paperille, eikä maalata musteruiskutulostimella. Tai siis täällä ainakin niin.)
kaptah

Re: 350D vs. D70

Viesti Kirjoittaja kaptah »

Viimeksi muokannut kaptah, Touko 28, 2009 15 : 42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Islander

Viesti Kirjoittaja Islander »

Täällä sitä voi aina luottaa siihen että saadaan tappelu aikaan välillä canon - nikon, nekun on ne ainoat oikeat kameramerkit. Kummankin puolen miehet on linnoittautuneet omalle puolelle. Sieltä sitten poteroista heitellään toisilleen argumentteja millä ei oikeasti ole yhtään mitään merkitystä. Varsinkin tämä nikonin puolustaminen jollain ifin kuvakolla on minusta aika naurettava veto. Kumpikin puoli löytää omasta kamerastaan pelkkää hyvää sanottavaa ja toisen puolen kamerasta pelkkää vikaa. Onko todella niin vaikeaa myöntää että omassa kamerassa on jotain heikkouksia verrattuna kilpailijamerkkiin? Miksi täällä muutenkin saa aina vastaukseksi pelkkää kehumista kun kysyy jostain kamerasta käyttökokemuksia? Katoaako kenties kritiittisyys sen kameran hinnan mukana? Ihmetyttää. Sen verran olen kameroita minäkin käsissäni pyöritellyt että osaan sellaisista sanoa myös huonoja puolia. Tässä on tapeltu siitä kumpi on parempi Nikonin D70:nen vai Canonin 350:nen... siihen kysymykseen ei ole yksiselitteistä vastausta, onko se mahdoton hyväksyä?
Hetken he olivat legendaa...
jtiira

Viesti Kirjoittaja jtiira »

Osta sigma tai minolta :D

Kuva

Kuva

Tossa pari Nikonin kittiputkella otettua kuvaa noin referenssiks.
jtiira

Islander kirjoitti:..siihen kysymykseen ei ole yksiselitteistä vastausta, onko se mahdoton hyväksyä?
ei.. Itse valitsin noin 2 viikkoa sitten Nikonin.

Omia syitäni

- Sopi paremmin omaan käteeni
- Alkuun ei varaa kuin kittiin ja Nikonin optiikka vakuutti
- Kameraa oli lähes välittömästi saatavilla kun Canonia myytiin "tulee joskus"-periaatteella
- Canonistit tyrkyttivät niin paljon sitä Ei Osaa Sanoaan, että rupesi jo hirvittämään. Olisi myös ehkä joutunut kirjoittelemaan L-kirjaimet punaisella ;D
Islander

jtiira kirjoitti:[

ei.. Itse valitsin noin 2 viikkoa sitten Nikonin.

Omia syitäni

- Sopi paremmin omaan käteeni
- Alkuun ei varaa kuin kittiin ja Nikonin optiikka vakuutti
- Kameraa oli lähes välittömästi saatavilla kun Canonia myytiin "tulee joskus"-periaatteella
- Canonistit tyrkyttivät niin paljon sitä Ei Osaa Sanoaan, että rupesi jo hirvittämään. Olisi myös ehkä joutunut kirjoittelemaan L-kirjaimet punaisella ;D
Syyt ovat hyviä, mutta mitäpä huonoa olet löytänyt nikonista. Olen itse canonisti, mutta en ole punaisen ällän miehiä. Minua niin riepoo se että pitää koittaa päteä jollain omalla laitteellaan, kasvaako se itsetunto sellaisesta. Tästä riepomisesta johtuen koitan olla elvistelemättä tavaroillani, etten sorru samaan hölmöyteen. Itse päädyin canoniin erinäisistä syistä, ja joudun ihan rehellisesti myöntämään että nikonin kittiputki on laadukkaampi, jopa huomattavasti, kuin canonin vastaava. Niin ja canon on niin kysytty, siksi siinä on pitkät toimitusajat. Canoni puolesta puhui se kuinka pientä kohina on kyseisellä kameralla, saa ottaa himmeämmässäkin kuvia eikä kohina kovin helposti pääse syömään kuvista terää pois. Mutta miinuksena on se että tuolla kitillä ei kovin pitkään pärjää, kovasti himottaa jo päästä lopuistakin rahoista eroon, pitää vaan hieman pistää jäitä hattuun tässä lisäokuläärien valinnassa.
jtiira

Islander kirjoitti:
Syyt ovat hyviä, mutta mitäpä huonoa olet löytänyt nikonista.
Huonoina puolina olen huomannut, ettei ISO-luku näy ilman ISO-nappulan painamista. Itse tuppaan aina unohtamaan jonkun liian suuren ISO-herkkyyden. Toinen juttu on, että n. 2 viikon käytöllä kameran kennoon on ilmestynyt pölyä. Painin tuon kohinajutun kanssa ja se oli yksi vahva syy vetämään minua Canonin puoleen. Päädyin kuitenkin Nikoniin, enkä ole kokenut kohinaa ongelmaksi ainakaan päiväkäytössä. En ole vielä oikein iltaoloissa päässyt testailemaan. Kamera ei myöskään sammuta itseään vaikka unohtuisi päälle ikuisuuksiksi. Tykkäisin myös, että kamera nimeäisi tiedostot mallia ppkkvvxxxx.NEF/TIF/JPG/WHATEVER.

Näitä kovin kohuttuja moire ja backfocus-ongelmia en ole kokenut. Mutta kuten sanottu kamera ollut käytössä noin 2 viikkoa.
Jonesy

Viesti Kirjoittaja Jonesy »

jtiira kirjoitti:Huonoina puolina olen huomannut, ettei ISO-luku näy ilman ISO-nappulan painamista. Itse tuppaan aina unohtamaan jonkun liian suuren ISO-herkkyyden. Toinen juttu on, että n. 2 viikon käytöllä kameran kennoon on ilmestynyt pölyä. Painin tuon kohinajutun kanssa ja se oli yksi vahva syy vetämään minua Canonin puoleen. Päädyin kuitenkin Nikoniin, enkä ole kokenut kohinaa ongelmaksi ainakaan päiväkäytössä. En ole vielä oikein iltaoloissa päässyt testailemaan. Kamera ei myöskään sammuta itseään vaikka unohtuisi päälle ikuisuuksiksi. Tykkäisin myös, että kamera nimeäisi tiedostot mallia ppkkvvxxxx.NEF/TIF/JPG/WHATEVER.

Näitä kovin kohuttuja moire ja backfocus-ongelmia en ole kokenut. Mutta kuten sanottu kamera ollut käytössä noin 2 viikkoa.
Tuo ISO herkkyys voisi kyllä tosiaankin olla jossain näkyvillä koko ajan. Ja nuo kaksi toimintakiekkoa tuo käyttöön joustavuutta. Kohinasta voi sanoa sen että puhukoon kuva puolestaan...

Kuva

ISO 1600, 1/50s, f3.5, neatimagen läpi ajettu ja photarissa jotain säätöä mm. valkotasapainon suhteen, kun unohtui vaihtaa asetus. Niin ja otettu siis tuolla 18-70 kittiputkella.

Lisäys...
Ja tuota moirea olen vasta noin tuhannen otetun kuvan joukosta päässyt toteamaan vain yhdessä.
emerik

Viesti Kirjoittaja emerik »

Kohina on kyllä karmean näköistä Nikon D70 jos ei aja tuota kohinan poistoa tai/ja pienennystä. Mutta kuten todettu asian kanssa pystyy elämään koska joskus tarvitsee sitä suurta herkkyyttä.
seppot

Viesti Kirjoittaja seppot »

emerik kirjoitti:Kohina on kyllä karmean näköistä Nikon D70 jos ei aja tuota kohinan poistoa tai/ja pienennystä. Mutta kuten todettu asian kanssa pystyy elämään koska joskus tarvitsee sitä suurta herkkyyttä.
Onhan se todettu monta kertaa, että D70 kohisee hitusen enempi kuin CMOS -kennolla olevat Canonit, mutta tuollainen lausunto on "vähän liikaa". Canonilla se on sitten miltei karmean näköistä ;)

Tässä ISO1250 kuva ilman kohinanpoistoa. RSE:n näkemys aiheesta. Valotettu "oikealle" tai ainakin yritetty.

Sepe
--
lasse_a83

Viesti Kirjoittaja lasse_a83 »

Kohinan takia ei kannata valikoida canon ja nikonin välillä!

Noi megapixeli jutut on tosi alkeellisia, oikeesti kuinka usein tarvit jotain valokuva laatuista (300dpi) kuvaa 50 x 75 ???!!!.
luulis menevän silmät ristiin kun katselee 20cm päästä tuon kokoista taulua.
Tuo 6MPix riittä ihan hyvin vaikka metri kertaa metri kokoiseen tauluun.

Mitään suurempaa eroa kameroissa ei ole kuin että:

miten sopii käteen
missä nippelit ja nappulat sijaitsee
millaset menut kamerassa

Ja tämähän on kaikkien oma mielipide. (varmaan huomasit kin) :)
Kitti-laseissa ei ole paljon muuta eroa kuin että canon on kevyempi, äänekkäämpi ja muovinen.

Ratkaisu kameroitten valikoimiseen selviää kun kokeilee molempia malleja.
Minulle selvisi heti kun otin canonin kouriini ja huomasin että oli liian pieni ja heiveröinen.

Kumpikin valinta on tosi hyvä!
Fr0Z
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fr0Z »

lasse_a83 kirjoitti:Kohinan takia ei kannata valikoida canon ja nikonin välillä!
Olen omistanut sekä d70 ja 20d... lyhyesti, d70 kohisi imo liian herkästi... 20d:hen olen tyytyväinen... kohina oli yksi syistä jonka takia vaihdoin nikonista canoniin... enkä ole katunut päivääkään ,)
Jonesy

Viesti Kirjoittaja Jonesy »

Fr0Z kirjoitti:
lasse_a83 kirjoitti:Kohinan takia ei kannata valikoida canon ja nikonin välillä!
Olen omistanut sekä d70 ja 20d... lyhyesti, d70 kohisi imo liian herkästi... 20d:hen olen tyytyväinen... kohina oli yksi syistä jonka takia vaihdoin nikonista canoniin... enkä ole katunut päivääkään ,)
Pisteet sulle kahden hyvin samanlaisen kameran vertailusta.
emerik

Viesti Kirjoittaja emerik »

Jonesy kirjoitti:
Fr0Z kirjoitti:
Sulle puolipistettä. ;) Sana on vapaa ja kertoo että Nikon on hintaansa nähden erinomainen kamera. Luonnollisesti 20D on kova peli speksien puolesta ja kun tuosta halpenee niin siinä on monelle aika harkitsemisen arvoinen kamera. Ellei sitten Nikon repäise kehiin jotain kovempaa. ;)
Fr0Z
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fr0Z »

Jonesy kirjoitti:
Fr0Z kirjoitti:
Vertailin kuvanlaatuja... 20d ja 350d:hän on kuvanlaadullisesti ja kohinallisesti lähes samalla viivalla... ja eikös tässä d70 ja 350d vertailla??

eli pisteet sulle turhasta huomautuksesta...
jtiira

Fr0Z kirjoitti:
Vertailin kuvanlaatuja... 20d ja 350d:hän on kuvanlaadullisesti ja kohinallisesti lähes samalla viivalla... ja eikös tässä d70 ja 350d vertailla??

eli pisteet sulle turhasta huomautuksesta...
Ylipäänsä noiden kameroiden vertailu on ihan huuhaata... jokainen varmaan tekis noista kaikista kameroista ihqn hybridin jossa olis jokaisen kameran hyvät puolet. Yksi tykkää äidistä toinen tyttärestä ja kolmas on muuten vaan sekasin.

Hulluksi noissa tulee, ja omaa valintaa on ihan turha katua jälkikäteen koska "siitä toisesta" merkistä olisi löytynyt varmasti ihan yhtä lailla jotain nuristavaa. Ihminen on hassu otus kun se ostaa jotain näennäisesti kallista. Sitä nysvätään ja tutkitaan ja sitten kun siihen ratkaisuun päästään niin se on se ainut ja oikea ja sitä puolustetaan henkeen ja vereen. Samalla salassa käydään kyselemässä kamerakauppiaalta, että onko tää nyt vika kun tää tästä vähän natisee tää kamera. Tai onko tässä nyt jotain vikaa kun taivas palaa puhki ja joku muu saa samalla kameralla parempia kuvia..

Ja D70 kestää vertailun 20D:n kanssa yllättävän hyvin, kun ottaa huomioon hintaeron. Siinä mielessä D70 ja 350D on hyvä verrata keskenään, että hinta rungon osalta on lähelle samaa. Toisille se 350D on kleha rimpula. Toisille maailma kaatuu kun D70 ei saa akkukahvaa.

Loppupelissä kyse on siitä mistä itse tykkää, ei siitä mitä muut sanoo. Niin ja siitä paljonko haluaa lyödä taalaa tiskiin. Käytännössä on turha ajatella niinkin pitkälle, kenen optiikkaan sitoutuu. Osa saattaa kuvata sillä kitissä olevalla objektiivillä lopunelämäänsä. Ja molemmille valmistajille löytyy hyvää optiikkaa alkuperäisenä sekä tarvikkeena.

Joten hus hus ostamaan se kamera ja kuvailemaan...
Islander

Niin kyllä se on totta että nikonissa kohina saattaa häiritä joissain olosuhteissa, enemmän kuin canonissa. Mutta en silti menisi nikonia väittämään surkeaksi kameraksi sillä saralla. Ero canoniin on pieni lopulta. Se on varmaan selvää kaikille että kumpikin näistä kameroista pesee muut vastustajansa mennen tullen, jos siis puhutaan saman hintaluokan vehkeistä.

Ollaan vaan siis tyytyväisiä omiin kameroihimme ja koitetaan tulle niiden puuteiden kanssa toimeen. Ei se oma kamera siitä paremmaksi muutu vaikka haukkuu toisen oman rimpulaksi. Täydellistä kameraa kun ei ole vielä tehtykkään.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Islander kirjoitti: Se on varmaan selvää kaikille että kumpikin näistä kameroista pesee muut vastustajansa mennen tullen, jos siis puhutaan saman hintaluokan vehkeistä.
Niinkö?

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Vastaa Viestiin