OM-1

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
thirvi
Viestit: 344
Liittynyt: Touko 06, 2003 15 : 57

Re: OM-1

Viesti Kirjoittaja thirvi »

Maffer kirjoitti: Helmi 15, 2022 18 : 04 Kenen tekijänoikeus kuvaan tulee jos se on otettu ProCapturella? Eihän kuvaaja sitä kuvaa ole silloi ottanut. Miten toi pitää ees tulkita? Kuvaajan omat taidot loppuivat ja kamera otti itsekseen ruudut. Mielestäni noiden kuvien julkaisu missään isommassa skabassa tulisi autoamaattisesti hylätä jos ei erikseen ole sallittu automaattinen kuvaus ilman kuvaajan inputtia.
Ei pitäisi ruokkia trollia, mutta keskustelupalstahan tämä on, ihan ajatuksia herättävä avaus kuitenkin. Pahoittelut jos tämä on osittain offtopiccia, sivuaa kuitenkin noita ominaisuuksia. Kuitenkin: Jos kuvaat kuvan jossa on bokehia, piirrätkö itse sen kuvaasi epäterävän alueen siitä kuvasta, vai objektiivin suunnittelija ja valmistaja? Jos kamerasi viive laukaisimen painamisen ja sulkimen välillä vaihtelee yhtään, et ole periaatteessa ottanut niitäkään kuvia vaan hetken on määrännyt kameran softa. Tarkennat ehkä aina käsin ja valotat, ilman avustimia, moni muu kuitenkaan ei eikä niitä nykyään ole kilpailuissa hylätty. AI servo ainakin menee banniin samalla, sanoisin että autofokus myös, varmaan myös hitaammat sarjakuvaukset. Kännykkäni välillä vähän odottaa että luurin liike stabiloituu ennen kuin se valottaa sen kuvan, se on banaania sitten niillekin kuville, mun ottama olisi ollut (todennäköisesti, ainakin kamerasoftan mielestä mutta milläs todistan) heilahtanut. Mulle tuossa uutuudessa tärkein on tuo herkkyyden sieto, mutta ajattelin käyttää tuossa(kin) pro-capturea aikanaan. Kuten nykyäänkin joskus, samoin kuin kennovakaajaa, vaikka kuvan terävyys onkin silloin sen algoritminikkarin tuotoksia eikä mun.

Aika monissa saavutuksissamme mieleen tulee sellainen sanonta kuin ”Standing on the shoulders of giants”. Onko se kuva paljonkin mun, kun se on muodostettu kameravalmistajan kennolle, kameravalmistajan linssin piirrolla, kuvan ottohetkeen vaikutti nuo kaikki viiveet ja algoritmit, valotuksen määrityksessä ja tarkennuksen osumisessa auttoi joku avustin, vähintään etsin jonka tarkkuudesta, samoin kuin noista muiden osioiden laadusta saadaan kiittää valmistajan tuotesuunnittelijoita, tuotannon ja laatupuolen kavereita yms. Virta, piirit, prosessorit on jonkun tuotoksia. Sommittelussakin saatoin käyttää muiden ideoita ja suureen osaan kohteistakin on päässyt joku ihminen vaikuttamaan. Oma kontribuutioni saattaa jäädä kovin ohueksi noin tulkiten. Ihmismieli tutkitusti korostaa myös tuuri-onnistumisten taustalla omaa ansiotaan, ja epäonnistumisen syy vastaavasti löytyykin helposti jostain muusta. Siltikin on ehkä turhan masentavaa ajatella että kuvasta mahdollisesti 0% on minun.

Viime kesänä lupasin vanhalle äidilleni ottaa kuvan kuusitiaisesta kun se lähtee pöntöstään. Asetuin muutaman metrin päähän venaamaan, hain puolittaista vastavaloa ja tumman kuusen taustaksi (en ollut rakentanut tai kiinnittänyt pönttöä, kasvattanut kuusta enkä kuusitiaista, enkä sytyttänyt aurinkoa), pro-capture päälle ja laukaisin puoliväliin. Vaikka poikasiaan ruokkiva kuusitiainen näyttikin sellaiselta räjähtäneeltä stereotyyppiseltä pienen vauvan vanhemmalta, jonkinlaiset lentokuvat sain joka kerta, pro-capturella. Annoin toki propsit kameralle siltä osin ja kerroin että katsos mitä tämä lelu duunaa, ilman nykytekniikkaa, kertalaukaisulla, olisin kykkinyt siinä varmaan koko päivän ilman osumia. Tyytyväinen oli silti. Tiedän että äidin tehtävä on tukea ja kannustaa lastaan (ikuisesti, myös yli nelikymppisiä), joten en kysynyt tarkemmin millä prosenteilla kehut jakautuivat kameran, kameran valintaosaamiseni ja sommittelun välille. Juuri se siinä kuvaamisessa tai niissä kuvissa ei ollut silloinkaan kaikkein tärkeintä
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
temama
Viestit: 10648
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: OM-1

Viesti Kirjoittaja temama »

thirvi kirjoitti: Helmi 15, 2022 19 : 04
Maffer kirjoitti: Helmi 15, 2022 18 : 04 Kenen tekijänoikeus kuvaan tulee jos se on otettu ProCapturella? Eihän kuvaaja sitä kuvaa ole silloi ottanut. Miten toi pitää ees tulkita? Kuvaajan omat taidot loppuivat ja kamera otti itsekseen ruudut. Mielestäni noiden kuvien julkaisu missään isommassa skabassa tulisi autoamaattisesti hylätä jos ei erikseen ole sallittu automaattinen kuvaus ilman kuvaajan inputtia.
Ei pitäisi ruokkia trollia, mutta keskustelupalstahan tämä on, ihan ajatuksia herättävä avaus kuitenkin. Pahoittelut jos tämä on osittain offtopiccia, sivuaa kuitenkin noita ominaisuuksia. Kuitenkin: Jos kuvaat kuvan jossa on bokehia, piirrätk pälä pölö jne
Mielestäni mafferilla on tosiaan pointti, eikä mikään trolli-heitto, korkeintaan lievä provo.

Bokehin vertaaminen on taas suhteetonta kärjistämistä. Bokehin muodostumisessa on kuitenkin aika monta tekijää mihin kuvaaja vaikuttaa.

Procapture ei nyt vielä ole mikään mahottoman automaagista hommaa, mutta siinä vaiheessa kun kameraatukset alkavat olemaan lähes kuvaaja-robottiystäviä joita voi jättää mestoille seuraavaksi 24 tunniksi 'tulkitsemaan' skeneä ja nappailemaan kuvia vaikkapa kuvaajan ennalta määrittelemän suunnitelman mukaan (esim; ota kuvia ohi lentävistä linnuista, tai ota kuvia kaikista karvaisista nelijalkaisista mitä menee ohi) , niin ei voida enää puhua mistään luontovalokuvaajasta/luontovalokuvaaja taiteilijasta, vaan enneminkin luontokuvaustekniikan hoitajasta.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
thirvi
Viestit: 344
Liittynyt: Touko 06, 2003 15 : 57

Re: OM-1

Viesti Kirjoittaja thirvi »

temama kirjoitti: Helmi 15, 2022 19 : 32 Mielestäni mafferilla on tosiaan pointti, eikä mikään trolli-heitto, korkeintaan lievä provo.

Bokehin vertaaminen on taas suhteetonta kärjistämistä. Bokehin muodostumisessa on kuitenkin aika monta tekijää mihin kuvaaja vaikuttaa.
Pahoittelut jos termi oli raju, noita termejä käytetään välillä ristiin. Lievä provo, lievä trollaus. Ehkä myös suhteeton kärjistys on juuri tuo lievä provo, että juuri se pro-capture on se joka muutenkin kovin pitkälle kameran ja objektiivin määrittämästä kuvasta vie ne tekijänoikeudet ja pitäisi kieltää kilpailuista. Sarjakuvausta ovat nopeuttaneet kaikki valmistajat jatkuvasti. Suhteellisuuden osalta: Minun kuvissani kyllä koen, että enemmän minä niissä pro-capture -kuvissa vaikutan niihin kuvan tekijöihin (kaikkeen muuhun kuin laukaisuhetkeen, mihin kamera aina vähän vaikuttaa), kuin bokehin piirrossa (ei niinkään määrässä, mihin voin vaikuttaa tietyissä rajoissa).
temama kirjoitti: Helmi 15, 2022 19 : 32 Procapture ei nyt vielä ole mikään mahottoman automaagista hommaa, mutta siinä vaiheessa kun kameraatukset alkavat olemaan lähes kuvaaja-robottiystäviä joita voi jättää mestoille seuraavaksi 24 tunniksi 'tulkitsemaan' skeneä ja nappailemaan kuvia vaikkapa kuvaajan ennalta määrittelemän suunnitelman mukaan (esim; ota kuvia ohi lentävistä linnuista, tai ota kuvia kaikista karvaisista nelijalkaisista mitä menee ohi) , niin ei voida enää puhua mistään luontovalokuvaajasta/luontovalokuvaaja taiteilijasta, vaan enneminkin luontokuvaustekniikan hoitajasta.
Niinpä juuri, se tuossa pointti olikin että se pro-capture nyt ihan niin automaattista ole, verrattuna muuhunkaan kuvaukseen ja siitäpä tuota pohdintaa. Sen sijaan itsestäni tuntuu että "live composite" alkaa olla jo vähän lähempänä sitä rajaa missä jätetään automaatiikalle ja AI:lle niin paljon noita hommia että tekijänoikeudet saa softatiimi. Jätän uutenavuotena Olympuksen ulos kuvaamaan raketteja superlaajiksella yläviistoon vaikka tunniksi, asetan iso 200 / aukko 11 / liukuva 8sec valotusaika, jossa kamera sitten vaan tunnin ajan korvaa ne tummemmat pikselit uusilla valoisemmilla, sitä mukaan kun niitä raketteja tulee. Sitten voin mennä tarkistamaan tuloksen ja rajata kuvasta alueen jossa on ollut raketteja. Ei ole enää oikein kuvaaja-olo vaikka kuva syntyykin.

Kalastamisessa verrokiksi, en jotenkin enää osaa arvostaa siitä että viistokaiulla ajellaan kunnes nähdään 10m syvyydessä se kalastajia 12 vuotta väistellyt iso kuha, haetaan se livescopeen jossa tunnistaa jopa kalan lajin ja mennään kiusaamaan sitä pöllyttämällä ja nykimällä jigiä sen naaman eteen kunnes se suuttuu ja iskee. Ne järven salat on paljastettu tekniikka-arsenaalilla, ei välttämättä enää omalla tiedolla ja ymmärryksellä siitä kalan sijoittumisesta vuodenaikojen ja säiden mukaan, ruokailutottumuksista yms.
Viimeksi muokannut thirvi, Helmi 15, 2022 20 : 16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jopisalo
Viestit: 979
Liittynyt: Joulu 02, 2016 17 : 04

Re: OM-1

Viesti Kirjoittaja jopisalo »

tervehdys kuvaajahenkilöille
Pro Capture on yksi sarjakuvauksen muoto. Kuvaaja käyttää aktiivisena laukaisunappulaa, puoliväli, pohjaan. Ainoa ero ns normaaliin sarjakuvaukseeen kyttäysprojekteissa on kuvamäärän pysyminen (lähes) järkevissä rajoissa. Kameravalmistaja fiksusti vapauttaa tuhannen++ kuvan plokkaamisesta.
Maffer
Viestit: 22632
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: OM-1

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Ei se ollu mikää rölläys. Mä pistän sen samaan kategoriaan kuin vaikka 8K videon nauhoitus 24/7 ja sieltä snapshottien tallennus mistä haluaa. Tai riistakamera joka suurin piirtein sihdataan ja välillä katsotaan mitä jäi käteen. Apuvälineitä kyllä, kuvaajan ottamia kuvia - ei.

Se o vain oma mielipide, jokaisella on omansa.
AnHa
Viestit: 1805
Liittynyt: Elo 04, 2009 17 : 33
Viesti:

Re: OM-1

Viesti Kirjoittaja AnHa »

TOJJ kirjoitti: Helmi 15, 2022 17 : 07 Kokemusta puolitoista vuotta em1x ja tuo m.zuiko 300mm. Parasta tuossa kombossa oli lintukuvauksessa kaluston koko ja paino.
Tämä. Mun mielestä OM:n suurin ongelma on puoleenväliin jäänyt tuotekehitys. Tuo Olyn 300/4 painaa itse asiassa enemmän kuin Nikonin 500 /5.6 PF, joka on tehty kinokennolle. Silloin ei enää oikein m43:n koko ja paino ole etulyöntiasemassa.

Esim. Nikon D850 + 500/5.6 PF painaa vähemmän kuin Olyn em1x + 300/4. Jos Olyn 20 mpix kennolla saa 600mm vastaavan kuvan, niin samalla logiikalla silloin D850:llä saa 500mm 47 mpix ja noin 750mm 20 mpix eli:

samalla painolla ja koolla Nikon D850 + 500 /5.6 PF vastaa OM-maailmassa 500–750mm tsuumia.

Tarkoitan siis, että jotain siitä m43-tekniikasta on jäänyt hyödyntämättä noissa teleopiskoissa.
thirvi
Viestit: 344
Liittynyt: Touko 06, 2003 15 : 57

Re: OM-1

Viesti Kirjoittaja thirvi »

Maffer kirjoitti: Helmi 15, 2022 20 : 28 Ei se ollu mikää rölläys. Mä pistän sen samaan kategoriaan kuin vaikka 8K videon nauhoitus 24/7 ja sieltä snapshottien tallennus mistä haluaa. Tai riistakamera joka suurin piirtein sihdataan ja välillä katsotaan mitä jäi käteen. Apuvälineitä kyllä, kuvaajan ottamia kuvia - ei.

Se o vain oma mielipide, jokaisella on omansa.
Ok, ja se on vallan OK, tietysti. Luulin toisin, kun ei tuo tosiaan muista kameran avustimista, tai tavallisesta sarjakuvauksesta periaatteessa eroa. Melko kaukana tuo pro capture tuosta 24/7:sta tai riistakameralla sihtaamisesta vielä on, buffer on amateurphotographer.co.uk:n mukaan 120fps:llä 92 framea, eli saat sen reilusti alle sekunnin "videon", kuvakasan, vain sen ympäriltä kun painat sitä laukaisinta. Eli sarjakuvaus, mutta tavallista nopeampi toki, taas kerran. Helpottava, kuten automaattivalotuskin, ja oikeastaan kaikki muutkin featuret joita noissa kameroissa kehittyy koko ajan. Kaikkien raja menee tuossa liiallisessa automatiikassa tosiaan eri kohdassa, ihmiset myös lähestyvät valokuvausta kovin eri näkökulmista ja lähtökohdista. Itse kuvaan monesti aukon esivalinnalla ja jopa auto-isolla, jotta saan kuvia aikaiseksi kiireen keskellä (koko perheelle, jopa isovanhemmille, enkä vaan itselleni omilla ehdoillani) enkä silloin jaksa suhtautua siihen joka kerta kovin puristisesti. Kaikki mikä tässä lapsiperheen härdellissä auttaa, se auttaa. Olisi jäänyt kesällä pyydetyt lintukuvat ottamatta ilman tuota.

Isot pojat ovat kertoneet että jo joskus kun automaattitarkennus ja -valotus aikanaan tuli, porukka kirosi sitä että valokuvaus on tuhottu, pilalla, nyt kaikki saavat hyviä kuvia ihan liian helposti, kun kamera hoitaa kaiken.
aikaarska
Viestit: 12948
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: OM-1

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Joo, onneksi tosiaan näitä kaikkia erikoistoimintoja ei ole pakko käyttää. Myös OM-1 kameralla voi kuvata enemmän perinteisellä tavalla jos haluaa.
Pääasia, että kuvanlaatu olisi kunnossa myös tämän uuden 20MP quad-pixel AF Stacked CMOS kennon osalta.... Erityisen tärkeää se on kun ottaa huomioon, että m43 kenno on vähän pienempi kooltaan. Pikselikoko on aika pieni.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
JL Anttola
Viestit: 1728
Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39

Re: OM-1

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Kattelin suomalaisen Olympus kuvaajien facebook-ryhmän viestejä, sekä mu-43 foorumia (enklanninkielinen, USAlaisen ylläpitämä m43-kameroiden keskustelupalsta). En nyt oo tilastoja tehny, ja muistikin on sitä mitä on, mutta tuntumaltaan on aika moni räpänny ennakkotilauksen heti kiinni? Etukäteishypetystähän oli nyt vähemmän kuin jossain aiemmassa Olympuksen uuden mallin lanseerauksessa, ja miun näppituntumalla enemmän ko koskaan ennen on kuitenkin niitä, jotka löi saman tien tilauksen sisään. Tai siis kertoivat tilanneensa.

Aiemmin on ollu ensimmäiset kokemukset sitten monelle vähän pettymyksen puolella. Esimerkiks tuota tarkennusta sekä ISOn kestoa on ennenkin kehuttu parannetun roimasti, ja sitten on todettu, että parani, mutta ei ihan niin roimasti. Testattavana tuo on ollut vasta ambassadooreilla, ja sieltä tietysti tullee kehuja. Aika näyttää, yllättävän paljon kiinnostusta herätti itelleni? Etenkin siihen nähen, että viime vuoden lopussa vasta ostin em1 mk kolmosen... no katellaan ja kuunnellaan nyt kuitenkin, ei hötkyillä. Sehän tuossa tosin on hyvä, kun se on edelleen nimeltään Olympus, eikä ulkonäkö just poikkee em1 mk kolmesta (esim. tärkeä pointti, että väri on sama); jos päätyy vaihtamaan, ei tarvi kotona mainita mittään...
disto
Viestit: 98
Liittynyt: Tammi 27, 2004 20 : 29
Paikkakunta: Oulu

Re: OM-1

Viesti Kirjoittaja disto »

AnHa kirjoitti: Helmi 15, 2022 20 : 50 Tämä. Mun mielestä OM:n suurin ongelma on puoleenväliin jäänyt tuotekehitys. Tuo Olyn 300/4 painaa itse asiassa enemmän kuin Nikonin 500 /5.6 PF, joka on tehty kinokennolle. Silloin ei enää oikein m43:n koko ja paino ole etulyöntiasemassa.

...

Tarkoitan siis, että jotain siitä m43-tekniikasta on jäänyt hyödyntämättä noissa teleopiskoissa.
Nikonin PF-teknologia sopisi Olympuksen tarpeisiin aivan uskomattoman hyvin. Nikkor 300mm f:4 PF painaa 750 grammaa, Olympuksen 300mm f:4 PRO 1,3kg. Silti tuo D850+500/5.6:n vertailu em1x+300mm:iin on hieman kyseenalaista, koska Nikonin paketti maksaa huomattavasti enemmän ja Olyn saadaan puoli kiloa kevyemmäksi käyttämällä jotain muuta runkoa kuin tuota möhköä. Ymmärrän silti mitä tässä haetaan.
Maffer
Viestit: 22632
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: OM-1

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No peilittömät on jääneet kokonaisuudessaan kyseenalaiseksi. Aluksi myytiin höyheniä taskussa, nyt ollaan samassa mistä lähdettiin.

Tässä kohtaan Leican M-systeemi vetää edelleen pisimmän korren.
janne.
Viestit: 2529
Liittynyt: Maalis 01, 2009 21 : 16
Paikkakunta: Suur-Sawo

Re: OM-1

Viesti Kirjoittaja janne. »

Maffer kirjoitti: Helmi 16, 2022 11 : 22Tässä kohtaan Leican M-systeemi vetää edelleen pisimmän korren.
jos rölläät, niin röllää edes jotenkin aiheeseen liittyen
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
Maffer
Viestit: 22632
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: OM-1

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kuin? M-lasit on kokonaisuutena kevein peilitön lasisarja ja vielä kinokoossa. On sielläkin se Noctilux, mutta niin on muillakin.
temama
Viestit: 10648
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: OM-1

Viesti Kirjoittaja temama »

Nooh, jos puhtaasti käyttöön mulle lahjoitettaisiin (en saisi myydä eteenpäin) joko tää OM m43 runko kolmella prime objektiivilla tai vaihtoehtoisesti Leican vermeet, niin ilman muuta ottaisin tän OM-1 rungon laseilla. Käyttöarvo olisi luultavasti selkeästi parempi. Näin se vaan on.

Mutta mulla onkin mukavan kokoinen Sony A7Ärrkakonen hyvällä kinokennolla, ja tarvittaessa senkin saa varustettua pienikokoisella hyvällä lasitavaralla. Tosin puhtaasti AF suorituskykyä ajatellen pitäisi olla uudempi Sonyn runko, ja varmaan tässä OM-1 kapistuksessaki on mukiinmenevä AF.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
janne.
Viestit: 2529
Liittynyt: Maalis 01, 2009 21 : 16
Paikkakunta: Suur-Sawo

Re: OM-1

Viesti Kirjoittaja janne. »

Maffer kirjoitti: Helmi 16, 2022 12 : 18 Kuin? M-lasit on kokonaisuutena kevein peilitön lasisarja ja vielä kinokoossa. On sielläkin se Noctilux, mutta niin on muillakin.
no puurot ja evfellit
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
jjappinen
Viestit: 21
Liittynyt: Elo 25, 2014 22 : 33

Re: OM-1

Viesti Kirjoittaja jjappinen »

thirvi kirjoitti: Helmi 15, 2022 20 : 12
Niinpä juuri, se tuossa pointti olikin että se pro-capture nyt ihan niin automaattista ole, verrattuna muuhunkaan kuvaukseen ja siitäpä tuota pohdintaa. Sen sijaan itsestäni tuntuu että "live composite" alkaa olla jo vähän lähempänä sitä rajaa missä jätetään automaatiikalle ja AI:lle niin paljon noita hommia että tekijänoikeudet saa softatiimi. Jätän uutenavuotena Olympuksen ulos kuvaamaan raketteja superlaajiksella yläviistoon vaikka tunniksi, asetan iso 200 / aukko 11 / liukuva 8sec valotusaika, jossa kamera sitten vaan tunnin ajan korvaa ne tummemmat pikselit uusilla valoisemmilla, sitä mukaan kun niitä raketteja tulee. Sitten voin mennä tarkistamaan tuloksen ja rajata kuvasta alueen jossa on ollut raketteja. Ei ole enää oikein kuvaaja-olo vaikka kuva syntyykin.
Ehkä tekniikan sijasta se miten sitä käyttää rajaa enemmän. Itse en kehtaisi antaa esim. Hannu Huhtamon töiden tekijänoikeutta Olympukselle, vaikka LiveComposite niissä kovasti auttaakin. http://www.hannuhuhtamo.com/light-art-photography/
Tietty Picasso ei saanut tarkistettua tuloksia yhtä nopeasti https://www.life.com/arts-entertainment ... ith-light/
Maffer
Viestit: 22632
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: OM-1

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Livecomposiitti on, AI-ohjelmien ohella, jotain minkä kuvaaja käynnistää tallentamaan omasta syötteestään ja sitten tekee temppunsa. Sen sijaan jos otetaan kuvaa menneisyydestä mukaan ennen käyttäjän interaktiota kuvan ottamiseksi, on kuvaamisen hoitanut kone joka paikkaa huonoja refleksejä tai muuten päissään husivaa kuvaajaa.

Erotetaan siis koneen toiminta ihmisen toiminnasta.
oka
Viestit: 275
Liittynyt: Kesä 15, 2004 13 : 53

Re: OM-1

Viesti Kirjoittaja oka »

AnHa kirjoitti: Helmi 15, 2022 20 : 50 Tarkoitan siis, että jotain siitä m43-tekniikasta on jäänyt hyödyntämättä noissa teleopiskoissa.
Mielestäni unohdat tässä yhden parametrin: hinta. Varsinkin M.Zuikoissa value for money on aika hurja.
AnHa
Viestit: 1805
Liittynyt: Elo 04, 2009 17 : 33
Viesti:

Re: OM-1

Viesti Kirjoittaja AnHa »

oka kirjoitti: Helmi 16, 2022 15 : 18
AnHa kirjoitti: Helmi 15, 2022 20 : 50 Tarkoitan siis, että jotain siitä m43-tekniikasta on jäänyt hyödyntämättä noissa teleopiskoissa.
Mielestäni unohdat tässä yhden parametrin: hinta. Varsinkin M.Zuikoissa value for money on aika hurja.
Hitusen kyseenalaistan tätä. Nikkor 300 f/4 PF maksaa 2000€ ja M.Zuiko 300/4 maksaa 3000€. Edellinen on kinokennolasi ja jälkimmäinen m43. Ennemmin sanoisin, että m43:sta maksetaan tässä ekstraa.

EDIT: En kiistä, että hintaetua ei olisi muissa linsseissä.
Myynnissa
Viestit: 547
Liittynyt: Marras 30, 2014 0 : 31

Re: OM-1

Viesti Kirjoittaja Myynnissa »

AnHa kirjoitti: Helmi 16, 2022 15 : 40
oka kirjoitti: Helmi 16, 2022 15 : 18
AnHa kirjoitti: Helmi 15, 2022 20 : 50 Tarkoitan siis, että jotain siitä m43-tekniikasta on jäänyt hyödyntämättä noissa teleopiskoissa.
Mielestäni unohdat tässä yhden parametrin: hinta. Varsinkin M.Zuikoissa value for money on aika hurja.
Hitusen kyseenalaistan tätä. Nikkor 300 f/4 PF maksaa 2000€ ja M.Zuiko 300/4 maksaa 3000€. Edellinen on kinokennolasi ja jälkimmäinen m43. Ennemmin sanoisin, että m43:sta maksetaan tässä ekstraa.

EDIT: En kiistä, että hintaetua ei olisi muissa linsseissä.
Ainakin täältä Helsingistä tuon M.Zuiko 300/4 lasin saa 2500 eurolla. Ja M.Zuiko laseja on toki muitakin kuin tuo kolmesatanen, joka on muistaakseni vuodelta 2016 eli enää ihan tuore lasi. Tuosta uusi versio olisi paikallaan. Esimerkiksi 12-100 f4 on todella monipuolinen lasi moneen käyttöön ja hinta on vähän yli tonnin. Tai 12-40 f2.8, hinta n 800eur. Molempia käyttäneenä voin sanoa että ovat huippulaseja. kuten yleensäkin M.Zuikot ovat.

ppie
www.petripietilainen.fi
Vastaa Viestiin