Ei pitäisi ruokkia trollia, mutta keskustelupalstahan tämä on, ihan ajatuksia herättävä avaus kuitenkin. Pahoittelut jos tämä on osittain offtopiccia, sivuaa kuitenkin noita ominaisuuksia. Kuitenkin: Jos kuvaat kuvan jossa on bokehia, piirrätkö itse sen kuvaasi epäterävän alueen siitä kuvasta, vai objektiivin suunnittelija ja valmistaja? Jos kamerasi viive laukaisimen painamisen ja sulkimen välillä vaihtelee yhtään, et ole periaatteessa ottanut niitäkään kuvia vaan hetken on määrännyt kameran softa. Tarkennat ehkä aina käsin ja valotat, ilman avustimia, moni muu kuitenkaan ei eikä niitä nykyään ole kilpailuissa hylätty. AI servo ainakin menee banniin samalla, sanoisin että autofokus myös, varmaan myös hitaammat sarjakuvaukset. Kännykkäni välillä vähän odottaa että luurin liike stabiloituu ennen kuin se valottaa sen kuvan, se on banaania sitten niillekin kuville, mun ottama olisi ollut (todennäköisesti, ainakin kamerasoftan mielestä mutta milläs todistan) heilahtanut. Mulle tuossa uutuudessa tärkein on tuo herkkyyden sieto, mutta ajattelin käyttää tuossa(kin) pro-capturea aikanaan. Kuten nykyäänkin joskus, samoin kuin kennovakaajaa, vaikka kuvan terävyys onkin silloin sen algoritminikkarin tuotoksia eikä mun.Maffer kirjoitti: ↑Helmi 15, 2022 18 : 04 Kenen tekijänoikeus kuvaan tulee jos se on otettu ProCapturella? Eihän kuvaaja sitä kuvaa ole silloi ottanut. Miten toi pitää ees tulkita? Kuvaajan omat taidot loppuivat ja kamera otti itsekseen ruudut. Mielestäni noiden kuvien julkaisu missään isommassa skabassa tulisi autoamaattisesti hylätä jos ei erikseen ole sallittu automaattinen kuvaus ilman kuvaajan inputtia.
Aika monissa saavutuksissamme mieleen tulee sellainen sanonta kuin ”Standing on the shoulders of giants”. Onko se kuva paljonkin mun, kun se on muodostettu kameravalmistajan kennolle, kameravalmistajan linssin piirrolla, kuvan ottohetkeen vaikutti nuo kaikki viiveet ja algoritmit, valotuksen määrityksessä ja tarkennuksen osumisessa auttoi joku avustin, vähintään etsin jonka tarkkuudesta, samoin kuin noista muiden osioiden laadusta saadaan kiittää valmistajan tuotesuunnittelijoita, tuotannon ja laatupuolen kavereita yms. Virta, piirit, prosessorit on jonkun tuotoksia. Sommittelussakin saatoin käyttää muiden ideoita ja suureen osaan kohteistakin on päässyt joku ihminen vaikuttamaan. Oma kontribuutioni saattaa jäädä kovin ohueksi noin tulkiten. Ihmismieli tutkitusti korostaa myös tuuri-onnistumisten taustalla omaa ansiotaan, ja epäonnistumisen syy vastaavasti löytyykin helposti jostain muusta. Siltikin on ehkä turhan masentavaa ajatella että kuvasta mahdollisesti 0% on minun.
Viime kesänä lupasin vanhalle äidilleni ottaa kuvan kuusitiaisesta kun se lähtee pöntöstään. Asetuin muutaman metrin päähän venaamaan, hain puolittaista vastavaloa ja tumman kuusen taustaksi (en ollut rakentanut tai kiinnittänyt pönttöä, kasvattanut kuusta enkä kuusitiaista, enkä sytyttänyt aurinkoa), pro-capture päälle ja laukaisin puoliväliin. Vaikka poikasiaan ruokkiva kuusitiainen näyttikin sellaiselta räjähtäneeltä stereotyyppiseltä pienen vauvan vanhemmalta, jonkinlaiset lentokuvat sain joka kerta, pro-capturella. Annoin toki propsit kameralle siltä osin ja kerroin että katsos mitä tämä lelu duunaa, ilman nykytekniikkaa, kertalaukaisulla, olisin kykkinyt siinä varmaan koko päivän ilman osumia. Tyytyväinen oli silti. Tiedän että äidin tehtävä on tukea ja kannustaa lastaan (ikuisesti, myös yli nelikymppisiä), joten en kysynyt tarkemmin millä prosenteilla kehut jakautuivat kameran, kameran valintaosaamiseni ja sommittelun välille. Juuri se siinä kuvaamisessa tai niissä kuvissa ei ollut silloinkaan kaikkein tärkeintä