Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
-
- Viestit: 1728
- Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
Siinähän nykyautot alkaa kaikki muistuttammaan panssarivaunua, että näkyvyys ulos on sammaa luokkaa noitten a-tolppien kanssa... muistaakos kuka kun peilissä roikkuva pikkunen karvanoppa tai wunderbaumi aiheutti virkavallan taholta vähintään vakavaa v-tuilua? Kun muisteluksi on menny muillakin, niin maastoautoista omia muistoja. Lappeenrannasta, KarTR:n kuljetuksesta pääsin siviiliin melko tarkkaan 51 vuotta sitten. Mt-au:na palvelin, ja muutaman kerran päästiin siihen lentokentän ja Chymoksen välissä olleisiin rinteisiin leikkimään Gazin tai Proto-Sisuksi kutsutun tykinvetäjä-auton kanssa. Sisun ohjaamossa kun meni rinnettä alas, tuntui että ollaan melko pystyssä, todellisuudessa ei varmaan edes 45 asteista ole rinne. Mutta oli se silti huima tunne, kun pysäytti, pisti pakin silmään ja lähti rinnettä ylös takaperin... usko ei oikein riittänyt siihen, mihin se kuivalla kelillä kaikki tasauspyörästöt lukittuna meni! Ois siellä ollu venäläisiä telaketjuilla kulkevia ATS-tykinvetäjiäkin, ne ois voinu mennä vielä pahempaan paikkaan, mutta sellasessa en oo ollu ko kyydissä.
No oon mie vielä kymmenkunta vuotta sitten menny varmaan vielä jyrkempiä rinteitä trial-moottoripyörällä. Nyt päälle seitenkymppisenä pysytään tiellä kaikilla vehkeillä, toivottavasti... ja toinen toivomus on, että kuljin kestäisi jatkossa siinä ikäluokassa, missä on tehtaan takuu eikä tarvi katsastaa, sen ajan minkä vielä voip ajokorttia pittää. Tuosta paksusta ohjekirjasta voin antaa ohjeen muille: ostakaa Hyundai, siinä ei ympäristönsuojelullisista syistä tuu mukana mittään ohjekirjaa, mutta netistä sen myyjän puhheitten mukkaan löytää...
Jaakko
No oon mie vielä kymmenkunta vuotta sitten menny varmaan vielä jyrkempiä rinteitä trial-moottoripyörällä. Nyt päälle seitenkymppisenä pysytään tiellä kaikilla vehkeillä, toivottavasti... ja toinen toivomus on, että kuljin kestäisi jatkossa siinä ikäluokassa, missä on tehtaan takuu eikä tarvi katsastaa, sen ajan minkä vielä voip ajokorttia pittää. Tuosta paksusta ohjekirjasta voin antaa ohjeen muille: ostakaa Hyundai, siinä ei ympäristönsuojelullisista syistä tuu mukana mittään ohjekirjaa, mutta netistä sen myyjän puhheitten mukkaan löytää...
Jaakko
-
- Viestit: 6449
- Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
Oli ne jyrkimmät yli 45 astetta, itse tuli ratin takaa tolla pikkunelikolla testattua. Rata ei oo mihinkään kadonnut, käyttöä vaan sillä taitaa olla aika vähän.JL Anttola kirjoitti: ↑Tammi 21, 2022 13 : 14 muutaman kerran päästiin siihen lentokentän ja Chymoksen välissä olleisiin rinteisiin leikkimään Gazin tai Proto-Sisuksi kutsutun tykinvetäjä-auton kanssa. Sisun ohjaamossa kun meni rinnettä alas, tuntui että ollaan melko pystyssä, todellisuudessa ei varmaan edes 45 asteista ole rinne. Mutta oli se silti huima tunne, kun pysäytti, pisti pakin silmään ja lähti rinnettä ylös takaperin... usko ei oikein riittänyt siihen, mihin se kuivalla kelillä kaikki tasauspyörästöt lukittuna meni! Ois siellä ollu venäläisiä telaketjuilla kulkevia ATS-tykinvetäjiäkin, ne ois voinu mennä vielä pahempaan paikkaan, mutta sellasessa en oo ollu ko kyydissä.
-
- Viestit: 10655
- Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
voe pojjaat tässä meitsin hyundai tussoon ylittää kainuun puroloita niin että korealainen laatypelti rämisee ja muovipuskurit notkuu!!
Oli hirmuinen kiirus seuraavaan kuvauskohteeseen!
Nooh, eikait nyt sentään, meitsin hurjissa mielikuvissa korkeintaan :D
Mutta kyllä sitä maastossa ajeltiin ihan kunnolla tuossa viime syssynä! se on totta.
Oli hirmuinen kiirus seuraavaan kuvauskohteeseen!
Nooh, eikait nyt sentään, meitsin hurjissa mielikuvissa korkeintaan :D
Mutta kyllä sitä maastossa ajeltiin ihan kunnolla tuossa viime syssynä! se on totta.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
-
- Viestit: 6449
- Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
Vie vaan välillä se pois pikiteiltä, saa alustan osat elää liikeradoiltaan laidasta laitaan kunnolla, ei meinaan pahaa tee. Vaik hittaammin mut kuitenkin.
-
- Viestit: 979
- Liittynyt: Joulu 02, 2016 17 : 04
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
tervehdys
Herää pikkuinen epäilys että herroilla maastoajajilla on mennyt nousujen/laskujen suhteen asteet ja prosentit sekaisin. Jos Jaavalla on virtaa niin voisi vaikka vektoreilla vääntää mimmoinen mäki on 45 astetta noin kitkan, pidon kannalta. Ja sorasta puheenollen myös materiaalin pitävyyden kannalta.
Jostain nuoruudesta muistelen että protosisun nousukyky olisi ollut 60 prosentin luokkaa. Siis kilometrin matkalla 600 m, 45 astetta olisi kilsa/kilsa.
Herää pikkuinen epäilys että herroilla maastoajajilla on mennyt nousujen/laskujen suhteen asteet ja prosentit sekaisin. Jos Jaavalla on virtaa niin voisi vaikka vektoreilla vääntää mimmoinen mäki on 45 astetta noin kitkan, pidon kannalta. Ja sorasta puheenollen myös materiaalin pitävyyden kannalta.
Jostain nuoruudesta muistelen että protosisun nousukyky olisi ollut 60 prosentin luokkaa. Siis kilometrin matkalla 600 m, 45 astetta olisi kilsa/kilsa.
-
- Viestit: 1728
- Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
Ei oo menny miulla rosentit ja asteet sekasin, miehän kirjotin että vähemmän ko 45 astetta, ja sen takana seison vieläkin...
No oikeesti meijän trialin reenipaikalla Jyväskylässä oli - kait se on siellä vieläkin - sellanen lähes kymmenen metriä korkee kallio. Kun katsoi allaalta ylöspäin, se oli lähes pystysuora, ja kun katsoi ylläältä alaspäin, se oli pystysuora. Kun katto sivusta, se oli aika lähellä 45 astetta... siinä oli sellanen ei ihan terävä notko, eli siihen voi mennä trialpyörällä ihan reippaasti, ei tarvinnu paikaltaan notkosta lähteä, mutta aikamoinen miehuuskoe se oli ajaa ylös, ja vielä aikamoisempi ajaa alas. Just näin on asia, 100%:n eli 45 asteen nousu on ihmisen aisteille pystysuora, suurinpiirtein. Ja vaatii esimerkiks trialpyörällä sellasen pehmeen purukumirenkaan ja suunnilleen 0,3 barin paineen takaseen, siis puhtaalla karkeella kalliolla, ja vielä kuskille suunnilleen toimivat polvet ettei ponkase notkon jälkeen kosketusta hetkekskään irti, ja ymmärrys siitä, että ns. munat tankin korkissa asennossa mennään, muuten lähtee kippaamaan. Ja tietyn kokonen korkeenpaikan kammo on ihmiselle ihan terve ominaisuus, kunhan ei oo panikoitumisseen taipumusta. Oli siellä rinteissä sitte mitä vaan harrastamassa, vaikka valokuvaamista, ni tietty huolellisuus on viisautta, vaikka tyhjää ois vain muutama metri vieressä.
Jaakko
PS. Unohtu kehhuu Temaman kuvaa; tuo Tussoonin puronylitys on tarttunu taas osuvaan aikaan kennolle, menoa ja meininkiä on siinä!
No oikeesti meijän trialin reenipaikalla Jyväskylässä oli - kait se on siellä vieläkin - sellanen lähes kymmenen metriä korkee kallio. Kun katsoi allaalta ylöspäin, se oli lähes pystysuora, ja kun katsoi ylläältä alaspäin, se oli pystysuora. Kun katto sivusta, se oli aika lähellä 45 astetta... siinä oli sellanen ei ihan terävä notko, eli siihen voi mennä trialpyörällä ihan reippaasti, ei tarvinnu paikaltaan notkosta lähteä, mutta aikamoinen miehuuskoe se oli ajaa ylös, ja vielä aikamoisempi ajaa alas. Just näin on asia, 100%:n eli 45 asteen nousu on ihmisen aisteille pystysuora, suurinpiirtein. Ja vaatii esimerkiks trialpyörällä sellasen pehmeen purukumirenkaan ja suunnilleen 0,3 barin paineen takaseen, siis puhtaalla karkeella kalliolla, ja vielä kuskille suunnilleen toimivat polvet ettei ponkase notkon jälkeen kosketusta hetkekskään irti, ja ymmärrys siitä, että ns. munat tankin korkissa asennossa mennään, muuten lähtee kippaamaan. Ja tietyn kokonen korkeenpaikan kammo on ihmiselle ihan terve ominaisuus, kunhan ei oo panikoitumisseen taipumusta. Oli siellä rinteissä sitte mitä vaan harrastamassa, vaikka valokuvaamista, ni tietty huolellisuus on viisautta, vaikka tyhjää ois vain muutama metri vieressä.
Jaakko
PS. Unohtu kehhuu Temaman kuvaa; tuo Tussoonin puronylitys on tarttunu taas osuvaan aikaan kennolle, menoa ja meininkiä on siinä!
-
- Viestit: 6449
- Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
Kouluttajat silloin ja viel viime vuonna kun katseltiin rinteitä sanoivat että jyrkimmät laskut on yli 45 astetta. Ei siinä pikkuigorin renkaissa enää koko matkalla pito piisannut kun liuttiin mäkiä alas. Siis asteista kyse.
-
- Viestit: 6449
- Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
Lainau offipalstalta:
Tossa on oikeasti 40 astetta ei 45 (kallistusmittarin mukaan). Kuivalla kelillä Jeeppi meni ylös. Kivinen meni märälläkin siitä. Pidän 45 astetta mahdollisena, mutta pitoa pitää olla paljon. Ei vielä kippaa. Raja kippaamiseen Jeepillä on 50-55 astetta
https://www.youtube.com/watch?v=3KdX0mDnUKk
Tossa on oikeasti 40 astetta ei 45 (kallistusmittarin mukaan). Kuivalla kelillä Jeeppi meni ylös. Kivinen meni märälläkin siitä. Pidän 45 astetta mahdollisena, mutta pitoa pitää olla paljon. Ei vielä kippaa. Raja kippaamiseen Jeepillä on 50-55 astetta
https://www.youtube.com/watch?v=3KdX0mDnUKk
-
- Viestit: 6449
- Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
https://www.youtube.com/watch?v=kGLy96472hQ
Näitä löytyy jos kiinnostaa.
https://www.motorbiscuit.com/heres-why- ... 100-grade/
https://legendaryspeed.com/watch-toyota ... ill-climb/
https://www.youtube.com/watch?v=3U9lNv-NOqc
Simpeleellä on yks vanha tienpätkä josta vein CR-Vn ylös, ei pitkä nousu mutta koko auto oli melkosen jyrkässä nousussa, sillo tuli mieleen että jos valuu alas taka ja etupää kevenee ni mite meiän käy. Se oli testi jota en viitti kyl toistaa. Mut CR-V meni siitä läpi.
Näitä löytyy jos kiinnostaa.
https://www.motorbiscuit.com/heres-why- ... 100-grade/
https://legendaryspeed.com/watch-toyota ... ill-climb/
https://www.youtube.com/watch?v=3U9lNv-NOqc
Simpeleellä on yks vanha tienpätkä josta vein CR-Vn ylös, ei pitkä nousu mutta koko auto oli melkosen jyrkässä nousussa, sillo tuli mieleen että jos valuu alas taka ja etupää kevenee ni mite meiän käy. Se oli testi jota en viitti kyl toistaa. Mut CR-V meni siitä läpi.
-
- Viestit: 979
- Liittynyt: Joulu 02, 2016 17 : 04
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
tervehdys
Mutu-tuntumalla tuota pohdein: kun jyrkässä mäessä veto on lähes kokonaan takapyörillä, niinkuin noissa esimerkeissäkin näkyy, niin takapyörän vääntömomentti nostaa etupäätä lisää ja takakautta ympäri. Traktorin saa loivemmassakin mäessä pyörähtämään. -Ehkä sitten noin, en kinaa enkä kokeile.
Alaspäin menoon sitten toinen asia, menee kait ihan ok ellei jarruta, ainakaan etupyörillä.
Mutu-tuntumalla tuota pohdein: kun jyrkässä mäessä veto on lähes kokonaan takapyörillä, niinkuin noissa esimerkeissäkin näkyy, niin takapyörän vääntömomentti nostaa etupäätä lisää ja takakautta ympäri. Traktorin saa loivemmassakin mäessä pyörähtämään. -Ehkä sitten noin, en kinaa enkä kokeile.
Alaspäin menoon sitten toinen asia, menee kait ihan ok ellei jarruta, ainakaan etupyörillä.
-
- Viestit: 6449
- Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
Jätetään asteet ja mennään ajelulle. Samanlainen historiallinen nelikko kuin meillä, en tiiä onko tomaattilaatikko vai patalaatikko, meillä tomaattilaatikko. Totta hitossa rajansa kaikella. Ihan alussa mutapätkä liki samanlainen kuin vuosia sitten kun olin jäädä mottiin keväisellä Konnunsuon peltotiellä, eroa sen verran että meidän auto oli kattoa myöten kuorrutettu turpeella, ei mudalla. Oli muutes autopesulan lattia näkemisen arvoinen kun ajoin auton ulos, tottakai pesin koko hallin korkeapainepesurilla ennen lähtöä.
Videolla noin ajallisesti kohdasta 4.40 eteenpäin on tie sitä samaa kuin vuosittain meillä monesti. Pahempien vedensyömien teiden kautta on autioille ajettu ja palattu maantielle. Temama, kyllä autolla pääsee kun haluaa. Siulla jopa tietyssä mielessä parempi kulkine kuin meillä.
https://www.youtube.com/watch?v=6hDa5SOul4M
Maffer, nyt ehkä siulle selviää miks Suomessa on maantiet miun mielestä ajokuntoisia. 😂
Videolla noin ajallisesti kohdasta 4.40 eteenpäin on tie sitä samaa kuin vuosittain meillä monesti. Pahempien vedensyömien teiden kautta on autioille ajettu ja palattu maantielle. Temama, kyllä autolla pääsee kun haluaa. Siulla jopa tietyssä mielessä parempi kulkine kuin meillä.
https://www.youtube.com/watch?v=6hDa5SOul4M
Maffer, nyt ehkä siulle selviää miks Suomessa on maantiet miun mielestä ajokuntoisia. 😂
Viimeksi muokannut ©pjm, Tammi 21, 2022 16 : 47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 6449
- Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
Ei tässä olla tietääkseni Nuffilla oltu mäkeä nousemassa vaan autolla.jopisalo kirjoitti: ↑Tammi 21, 2022 16 : 30 tervehdys
Mutu-tuntumalla tuota pohdein: kun jyrkässä mäessä veto on lähes kokonaan takapyörillä, niinkuin noissa esimerkeissäkin näkyy, niin takapyörän vääntömomentti nostaa etupäätä lisää ja takakautta ympäri. Traktorin saa loivemmassakin mäessä pyörähtämään. -Ehkä sitten noin, en kinaa enkä kokeile.
Alaspäin menoon sitten toinen asia, menee kait ihan ok ellei jarruta, ainakaan etupyörillä.
https://www.youtube.com/watch?v=gzItF8P37Zw
Kaikella kunnioituksella kaikkia kohtaan, paperilla ei kaikki ole sitä mitä elävässä elämässä ja jos ei itse ole jotain kokenut niin takaan että kannattaa kokeilla. SE on vapauttava tunne.
-
- Viestit: 3657
- Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
Auton saa kiinni vaikka alamäkeen, nähty satoja kertoja :) on kokeiltu itse ja oltu kyydissä vaikka minkälaisessa härpäkkeessä.
Tällä netissä offailu on kovin erinlaista.
Tällä netissä offailu on kovin erinlaista.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
-
- Viestit: 6449
- Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
No näin se on. Ja harva tuolleen liikkuu. Mut jos on haluja niin jopa niillä SUVeilla pääsee aika pahoista paikoista jos on järkeä päässä yhtään. Hullu se on kuka ajaa vaikka ei ymmärrä. Meiän auto jo kahdesti vedetty tielle metsäkoneen avustuksella, syyttää saan kyllä itteeni.
-
- Viestit: 3600
- Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
Lada se on paras maastoauto. Kovaa rantua vaan, niin menee mistä citymaasturitkin. Renkaista se on aika paljon kiinni ja kantista. Molemmat pitää olla kunnossa ja vähän tuuria, niin pääsee minne pitääkin.
-
- Viestit: 6449
- Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
Etpä oo paljoo Ladalla liikkunu, pikiteiden ulkopuolella.
-
- Viestit: 3600
- Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
-
- Viestit: 6449
- Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
Nyt nostan hattua, aloittelija olen vaikka Lada tuttu on. Metsätiet on kuitenkin pääosin hyviä tässä maassa, siis mitä yleensä metsäteinä pidetään, tukkiautoja jne varten. Ladan maavara tuli joskus esteeksi, toisaalta vanhat nastoista puhdistetut talvirenkaat auttaa kyllä lumettomaan aikaan pitkälle jopa farmari Ladaa.
-
- Viestit: 3600
- Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
Keväällä, kun tiet on pehmeät, niin sinne upposi landcruiser ja landrover ja lada ihan samalla tapaa. Kunhan kuivavat, niin ladalla pääsee yllättävän hyvin, mutta purojen ylitykset oli välillä haastavia. Joskus piti etukäteen vetää rankoja ojaan, ettei jääty siihen, kun jossain kainuussa oli 90 luvulla ennen kännyköitä aika pitkä matka seuraavaan taloon traktoria hakemaan. Siinä siperia opetti ajamaan... ;)
-
- Viestit: 6449
- Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
-78 intissä sillä idän ihmeellä, sen jälkeen autosuunnistuksessa muutama vuosi, kiinnostus kavereiden ralli, jokkis, enduro jne hommiin opetti katsomaan & lukemaan maastoa ja kuinka muut selvitti reitit. Emännän kanssa ajettiin metsäteiltä Marellalla ulos varvikkoon sieneen ja marjaan. Yhtään en niitä vuosia kadu koska sitä oppia ja kokemusta ei olis muualta saanut. Laatokan Karjalassa muutamat retket 90-luvun alussa sen aikaisen pomon kanssa farmari Sierralla ja Mondeolla niillä UAZ lehmipoluilla opetti ettei äidin ikävä ja läntiset puhelinkeksinnöt auta mitään, etenkään keskellä venäläistä yötä. Sieltä vaan oli päästävä hotelliin ja myös baariin ryypylle vaikka kalsarit mudassa ja auto korjaamokeikkaa oottaen ja vielä oman rakkaan perheen luokse Suomeen. 👨👩👧T71 kirjoitti: ↑Tammi 21, 2022 17 : 40Keväällä, kun tiet on pehmeät, niin sinne upposi landcruiser ja landrover ja lada ihan samalla tapaa. Kunhan kuivavat, niin ladalla pääsee yllättävän hyvin, mutta purojen ylitykset oli välillä haastavia. Joskus piti etukäteen vetää rankoja ojaan, ettei jääty siihen, kun jossain kainuussa oli 90 luvulla ennen kännyköitä aika pitkä matka seuraavaan taloon traktoria hakemaan. Siinä siperia opetti ajamaan... ;)
Ei tartte puhua autoista, niiden tekniikasta eikä paremmuudesta vaan ihan mistä vaan kun tullaan siihen että omakohtainen oppi ja koetut kokemukset sekä kommellukset kantaa pitkälle, kuvauksessakin. Menkää ja kokekaa, kuolette kuitenkin joskus.