Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
jopisalo

Re: Marsalkka Spegen vuoden luonnonvalokuvat 2021

Viesti Kirjoittaja jopisalo »

tervehdys
Kyllä minunkin halpiseizolla nuo liikennemerkit näkyy ok (mulla onkin kaihi leikattu), radiomaston näkyminen saattaa olla haasteellista millä tahansa harrastajakameralla, tuommoinen pystyrinne antaa makoisasti tuulenpyörteitä ja lämpöväreilyä.
Levollista Joulua vaan kaikille foorumilaisille.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
spege

Viesti Kirjoittaja spege »

Sakke_K kirjoitti: Joulu 23, 2021 11 : 29 Esimerkkikuvan terävyys on melkoisen huono, helppo havaita mm. näistä: laskettelumäen huipulla oleva masto on täyttä suttua, melko keskellä olevat nopeuskyltit samoin (ei hajuakaan numerosta keskellä) ja nurkkien lehvästöt täyttä suttua. Joko kuva on tärähtänyt, kehitys mennyt metsään tai skannaus?

Myötävalo on sinänsä mainio ja valotus kunnossa, mutta todella kaksiulotteinen ja lattea kokonaisfiilis kuvassa on just esim. terävyyden puutteen vuoksi. Monet valkoisten talojen seinistä ovat täysin puhki ja varjokohdissa on paikoin täysin sävytöntä mustaa. En sanoisi teknisesti korkeatasoiseksi nykymittapuun mukaan ja kyllä kinofilmillä selvästi parempaakin on nähty?
Olen pitänyt DC.net foorumin vanhaa pierua Sigma-Sakkea aina hieman sakeaverisenä miehenä, mutta en olisi uskonut, että hän on näinkin paha puusilmä. Voihan tietysti olla, että Sakke tutkii kuvieni terävyyttä joltakin muinaiselta markettinäytöltä ikivanhalla suttuselaimella tai sitten miehen näkö on alkanut iän myötä heikkenemään pahemman kerran.

Jotta tämän toveri temaman esillenostaman esimerkkikuvan todellinen terävyys ei jäisi epäselväksi DC.netin kansalle, katsoin parhaaksi julkaista kuvasta 100% cropin Plustek-filmiskannerin tuottamasta alkuperäisestä, pienen rajauksenkin jälkeen noin 60 MP (7200 dpi) resoluution täysikokoisesta kuvasta. Otin tämän kuvan siis Ruotsin Lappiin syksyllä 2002 suuntautuneen sotaretkeni yhteydessä Kiirunan kaivoskaupungista jalustalle tuetulla EF 70-200/2,8L IS objektiivilla varustetulla Canon EOS-3 filmirungolla Kodak Ektachrome E100VS diafimille. Muistin virkistykseksi julkaisen ensiksi alkuperäinen nettikoon kuvan.

Kuva

Tässä sitten 100% (1:1) croppi saman kuvan täysikokoisesta, noin 60 megapikselin versiosta.

Kuva

Jotta asia menisi Sigma-Sakellekin jakeluun, käsittelin kuvasta vielä toveri temaman kuuluisan Sony A7rII-digitaalikameran resoluutiota vastaavan, täyden 8K-resoluutioisen version, jota voi vapaasti tutkia ja suurennella. Tähän viidentoista megatavun kokoiseen JPEG-kuvaan löytyy linkki alta. Tarkistin myös kuvan sävyhistogrammin. Minkään kohdan kuvassa ei pitäisi olla puhki tai tukossa mikäli kuvaa katsoo oikein kalibroidulta näytöltä. Kunnon kontrastin aikaansaamiseksi olen kylläkin nostanut huippuvalot lähes maksimiin ja laskenut tummat sävyt hyvin alas, mutta täysin valkoista tai mustaa kuvasta ei pitäisi löytyä.

https://pekkaturunen.kuvat.fi/kuvat/Sek ... iiruna.jpg

Vieläkö Sakke tämä filmikuvani vaikuttaa epäterävältä sutulta? :)
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

Ei ole suttu, enkä usko että tuosta olisi terävyytensä puolesta saanut juurikaan parempaa. Hyvälläkin filmillä on rajansa. Mulla on huippuluokan noritsu skannerin 30mp kinofilmi skannauksia. Mutta valitettavasti ne on otettu fujin c200 perusfilmille. Mutta voin sanoa, ettei niiden suht vaatimatonta rakeista terävyyttä voi verrata näihin tuloksiin.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
hkoskenv

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

jperala kirjoitti: Joulu 22, 2021 20 : 36 Luulen että Spege tässä yritteli herätellä jotain mitä ei ole enään, itse en ole noista oudon sävyisistä ja värisistä kuvista pitänyt enkä ala niitä kehumaan sen takia että kuvaajalle ei tulisi paha mieli, kuulostaa jo ajatuksen tasolla täysin hölmöltä toiminnalta kun oletan että aikuisista ihmisistä kyse.
Onko vai ei on henkilökohtaista. Jotkut tykkäävät, kukin omista syistään. Mutta onhan noissa kiistämättä tekniset vajavuutensa nykyaikaisiin digikuviin verrattuna. Intoilijoilla on liioittelua sillä puolella, mutta sallittakoon se. Ja sekin on mielipideasia onko puutteet teknisessä täydellisyydessa mielenkiintoista luonnetta antavia lisiä vai kuvaa heikentäviä virheitä.

Minä katselen filmikuvia välillä kiinnostuneena, mutta eivät ne herätä mitään kiinnostusta kokeilla itse. Olen enemmän kliinisen teknisesti täydellisen toiston ystävä kuin persoonallisten vivahteiden, toistetaan sitten mitä tahansa todellisuudesta tallennettua informaatiota. Nuo Spegen kuvat ovat laadukkaammasta päästä, sitä ei käy kiistäminen.
Hannu
jperala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jperala »

hkoskenv kirjoitti: Joulu 23, 2021 17 : 20
jperala kirjoitti: Joulu 22, 2021 20 : 36 Luulen että Spege tässä yritteli herätellä jotain mitä ei ole enään, itse en ole noista oudon sävyisistä ja värisistä kuvista pitänyt enkä ala niitä kehumaan sen takia että kuvaajalle ei tulisi paha mieli, kuulostaa jo ajatuksen tasolla täysin hölmöltä toiminnalta kun oletan että aikuisista ihmisistä kyse.
Onko vai ei on henkilökohtaista. Jotkut tykkäävät, kukin omista syistään. Mutta onhan noissa kiistämättä tekniset vajavuutensa nykyaikaisiin digikuviin verrattuna. Intoilijoilla on liioittelua sillä puolella, mutta sallittakoon se. Ja sekin on mielipideasia onko puutteet teknisessä täydellisyydessa mielenkiintoista luonnetta antavia lisiä vai kuvaa heikentäviä virheitä.

Minä katselen filmikuvia välillä kiinnostuneena, mutta eivät ne herätä mitään kiinnostusta kokeilla itse. Olen enemmän kliinisen teknisesti täydellisen toiston ystävä kuin persoonallisten vivahteiden, toistetaan sitten mitä tahansa todellisuudesta tallennettua informaatiota. Nuo Spegen kuvat ovat laadukkaammasta päästä, sitä ei käy kiistäminen.
No itse en kuvaa kovin nykyaikaisella, mutta värimaailma ja sävyt ihan omaa luokkaa ja onhan noita kuvia näkynyt täälläkin joten jokainen voi käydä ihmettelemässä ja nauramassa niille :) vaikka aloitin filmiaikana ja niitä kuvia oli laatikkokaupalla kaapit täynnä niin mitään hinkua ei siihen hommaan ole enään. On tosiaan henkilökohtaista, tähän ei ole mitään vastaansanomista jos tykkää niin ihan vapaasti.

Kuten monesti todettu että jos haluaa sitä palautetta niin se pitäisi myös pystyä ottamaan vastaan ilman suuria tunteita.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
Lay

Viesti Kirjoittaja Lay »

Kyllähän tuossa viimeisessä sarjassa on keskimääräistä parempi sisältö ja kiva katsella. Ihan sama onko kuvattu digillä tai filmillä. Värien säädöistä varmaan kaikilla oma mielipide ja mieltymys. Kiitos näistä.
spege

jperala kirjoitti: Joulu 23, 2021 19 : 06

No itse en kuvaa kovin nykyaikaisella, mutta värimaailma ja sävyt ihan omaa luokkaa ja onhan noita kuvia näkynyt täälläkin joten jokainen voi käydä ihmettelemässä ja nauramassa niille :) vaikka aloitin filmiaikana ja niitä kuvia oli laatikkokaupalla kaapit täynnä niin mitään hinkua ei siihen hommaan ole enään. On tosiaan henkilökohtaista, tähän ei ole mitään vastaansanomista jos tykkää niin ihan vapaasti.

Kuten monesti todettu että jos haluaa sitä palautetta niin se pitäisi myös pystyä ottamaan vastaan ilman suuria tunteita.
Toki palautetta kuvilleni saa ja on hyvin suotavaakin antaa, mutta tämä on kuitenkin lähtökohtaisesti korkean upseeritason valokuvaketju, jossa mahdollisen kritiikin tulisi perustua vankkoihin tosiasioihin, eikä tarkoitushakuiseen dissaamiseen tai puhtaaseen puusilmäisyyteen, kuten esimerkiksi tässä Sigma-Saken tapauksessa. Julkaisemani 100% croppi ja 8K-laatuinen versio tuosta kuvastani saattoi kieltämättä yllättää monet, jotka ovat jo toistakymmentä vuotta eläneet uskossa, että kinofilmin tarkkuus on onneton digitaalikameroihin verrattuna. Toki uudet skannerit ja skannusohjelmat ovat osittain vaikuttaneet asiaan ja en tiedä, onko todellinen filmistä irti saatava maksimiresoluutio vieläkään saavutettu.

Mitä mainitsemiisi menneisiin aikoihin ja niiden häviämiseen tulee, ei asia ole lainkaan noin yksiselitteinen. Filmikuvauksen suosio on kasvanut viime vuosina hurjasti ja kasvaa koko ajan lisää, mitä ei voi mielestäni selittää pelkällä nostalgiahuumalla, vaikka kieltämättä silläkin on osuutta asiaan. Olenhan osoittanut jo aiemmin, että filmillä pääsee varsin hyvän terävyyden lisäksi erittäin miellyttävään väri- ja sävytoistoon (värinegatiivifilmit) ja korkeaan sävydynamiikkaan. Tämä kiistanalainen kuvani on otettu diafilmille, jossa on yleensä erittäin hyvä terävyys ja vähäinen rakeisuus, mutta huomattavasti rajallisempi sävyntoistokyky kuin värinegatiivifilmissä.

Eikä vanhat hyvät ajat ole ainakaan vielä muutenkaan täysin elettyä elämää. Hyvänä osoituksena tästä on muun muassa se tosiasia, että tässä valokuvaketjussani on nyt 25 sivua tekstiä ja kuvia, mitä pidettiin aikoinaan onnistuneen spege-ketjun merkkinä. Toki kovin lyhyessä ajassa tämä ei ole tapahtunut kuten aikoinaan, mutta toisaalta foorumin aktiivisten käyttäjien määrä on romahtanut huippuvuosien tasolta ja tämän ketjun sisältö on pysynyt varsin asiallisena ainakin tähän saakka, mitä ei voi sanoa monista vanhoista ketjuistani.
jperala
Viesti:

spege kirjoitti: Joulu 23, 2021 20 : 01
jperala kirjoitti: Joulu 23, 2021 19 : 06

Toki palautetta kuvilleni saa ja on hyvin suotavaakin antaa, mutta tämä on kuitenkin lähtökohtaisesti korkean upseeritason valokuvaketju, jossa mahdollisen kritiikin tulisi perustua vankkoihin tosiasioihin, eikä tarkoitushakuiseen dissaamiseen tai puhtaaseen puusilmäisyyteen, kuten esimerkiksi tässä Sigma-Saken tapauksessa. Julkaisemani 100% croppi ja 8K-laatuinen versio tuosta kuvastani saattoi kieltämättä yllättää monet, jotka ovat jo toistakymmentä vuotta eläneet uskossa, että kinofilmin tarkkuus on onneton digitaalikameroihin verrattuna. Toki uudet skannerit ja skannusohjelmat ovat osittain vaikuttaneet asiaan ja en tiedä, onko todellinen filmistä irti saatava maksimiresoluutio vieläkään saavutettu.

Mitä mainitsemiisi menneisiin aikoihin ja niiden häviämiseen tulee, ei asia ole lainkaan noin yksiselitteinen. Filmikuvauksen suosio on kasvanut viime vuosina hurjasti ja kasvaa koko ajan lisää, mitä ei voi mielestäni selittää pelkällä nostalgiahuumalla, vaikka kieltämättä silläkin on osuutta asiaan. Olenhan osoittanut jo aiemmin, että filmillä pääsee varsin hyvän terävyyden lisäksi erittäin miellyttävään väri- ja sävytoistoon (värinegatiivifilmit) ja korkeaan sävydynamiikkaan. Tämä kiistanalainen kuvani on otettu diafilmille, jossa on yleensä erittäin hyvä terävyys ja vähäinen rakeisuus, mutta huomattavasti rajallisempi sävyntoistokyky kuin värinegatiivifilmissä.

Eikä vanhat hyvät ajat ole ainakaan vielä muutenkaan täysin elettyä elämää. Hyvänä osoituksena tästä on muun muassa se tosiasia, että tässä valokuvaketjussani on nyt 25 sivua tekstiä ja kuvia, mitä pidettiin aikoinaan onnistuneen spege-ketjun merkkinä. Toki kovin lyhyessä ajassa tämä ei ole tapahtunut kuten aikoinaan, mutta toisaalta foorumin aktiivisten käyttäjien määrä on romahtanut huippuvuosien tasolta ja tämän ketjun sisältö on pysynyt varsin asiallisena ainakin tähän saakka, mitä ei voi sanoa monista vanhoista ketjuistani.
Itse en nyt jaksa innostua noista upseeri ja muista arvo höpinöistä, ehkä jo liian wanha noihin leikkeihin. Eikä nuo ketjujen pituudet ole mikään meriitti tänään eikä ollut 100 vuotta sitten. Mitä tulee kuvaamiseen ja sen lopputuloksen arvioimiseen se menee jo aika henkilökohtaisten mieltymysten piikkiin kun ei ole selkeitä mittareita kuvan hyvyyteen, kun se lopputulos on yleensä kuvaajan näkemys.

Itse näkisin että jos siihen kuvaamiseen on laitettu hieman ajatusta ja aikaa niin se yleensä näkyy, samoin se jos on laiskoteltu.
Mitä tulee niihin vanhoihin aikoihin ja paskoihin ketjuihin, ei voisi vähempää kiinnostaa palata siihen aikaan.
spege

Viikon kuluttua vuosi vaihtuu uudeksi, joten on aika kiittää kaikkia tähän erittäin korkeatasoiseen valokuvaketjuuni vuoden mittaan osallistuneita kymmeniä kuvieni kommentoijia ja muita kirjoittajia. Toivottavasti tämä mahtava luonnonvalokuvaketjuni on tuonut paljon iloa, valoa ja tulevaisuudenuskoa mahdollisimman monelle DC.netin kansalaiselle ikään, rotuun, sukupuoleen, seksuaaliseen suuntautumiseen, yhteiskunnalliseen asemaan, uskonnolliseen ja poliittiseen vakaumukseen, kameramerkkiin, peiliin tai sen puutteeseen ja valokuvaajan sotilasarvoon katsomatta.

Haluan nyt toivottaa tämän mahtavan kuvaketjuni viimeisen, iPhone 12 Pro Max-taskuaseeni teledigikameralla ottamani jouluvalokuvan myötä kaikille DC.netin käyttäjille mahdollisimman hyvää joulua ja onnellista, valokuvatäyteistä uutta vuotta!

Kuva
Sakke_K

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

spege kirjoitti: Joulu 23, 2021 15 : 48
Sakke_K kirjoitti: Joulu 23, 2021 11 : 29 Esimerkkikuvan terävyys on melkoisen huono, helppo havaita mm. näistä: laskettelumäen huipulla oleva masto on täyttä suttua, melko keskellä olevat nopeuskyltit samoin (ei hajuakaan numerosta keskellä) ja nurkkien lehvästöt täyttä suttua. Joko kuva on tärähtänyt, kehitys mennyt metsään tai skannaus?

Myötävalo on sinänsä mainio ja valotus kunnossa, mutta todella kaksiulotteinen ja lattea kokonaisfiilis kuvassa on just esim. terävyyden puutteen vuoksi. Monet valkoisten talojen seinistä ovat täysin puhki ja varjokohdissa on paikoin täysin sävytöntä mustaa. En sanoisi teknisesti korkeatasoiseksi nykymittapuun mukaan ja kyllä kinofilmillä selvästi parempaakin on nähty?
Olen pitänyt DC.net foorumin vanhaa pierua Sigma-Sakkea aina hieman sakeaverisenä miehenä, mutta en olisi uskonut, että hän on näinkin paha puusilmä. Voihan tietysti olla, että Sakke tutkii kuvieni terävyyttä joltakin muinaiselta markettinäytöltä ikivanhalla suttuselaimella tai sitten miehen näkö on alkanut iän myötä heikkenemään pahemman kerran.

Vieläkö Sakke tämä filmikuvani vaikuttaa epäterävältä sutulta? :)
Näyttää :-) Onhan tuo nyt melkoisen epäterävää rakeisuuden vuoksi... eihän tuo kyltti ole mistään kohtaa terävä. Tuo kyltin jalan anomalia lienee skannauksen tekosia, mutta kyllähän nuo isot rakeet terävyyden syö tästä? Ja kontrastin, nuo numerothan pitäisi olla mustia.

Joo sen verran puusilmää tunnustan, että tuo terävyyden puutteen subjektiivinen kokemus oli näemmä yhtä paljon kontrastin puutetta. Hämäsi, eikä numeroa erottanut ollenkaan pienimmästä kuvasta, jossa se digioriginaalista olisi varmaan jo lurkkinut näkyville.
spege

Sakke_K kirjoitti: Joulu 25, 2021 20 : 22
spege kirjoitti: Joulu 23, 2021 15 : 48 Vieläkö Sakke tämä filmikuvani vaikuttaa epäterävältä sutulta? :)
Näyttää :-) Onhan tuo nyt melkoisen epäterävää rakeisuuden vuoksi... eihän tuo kyltti ole mistään kohtaa terävä. Tuo kyltin jalan anomalia lienee skannauksen tekosia, mutta kyllähän nuo isot rakeet terävyyden syö tästä? Ja kontrastin, nuo numerothan pitäisi olla mustia.

Joo sen verran puusilmää tunnustan, että tuo terävyyden puutteen subjektiivinen kokemus oli näemmä yhtä paljon kontrastin puutetta. Hämäsi, eikä numeroa erottanut ollenkaan pienimmästä kuvasta, jossa se digioriginaalista olisi varmaan jo lurkkinut näkyville.
Voi hemmetti Sigma-Sakke sinun kanssasi! Tiesitkö, että rikoit tällä valitusviestilläsi nyt joulurauhani, rauhallisen joulunviettoni vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen syntymäjuhlan kunniaksi täällä Suur-Savon sydänmailla!

On se nyt kerrassaan kumma, että tämän kuvan tekninen laatu on tyydyttänyt kaikkien muiden DC.netin laatutietoisten kansalaisten tarpeet, mukaan lukien tarkkasilmäiset valokuvakenraalit temama ja Maffer, mutta sinä jaksat vieläkin valittaa ja mylkyttää vastaan jopa julkaisemani 8K-laatuisen version jälkeen tuon valokuvan terävyydestä. Ei kyseinen filmikuva tietenkään ole yhtä terävä, mitä nykyajan parhaimmilla digikameroilla hyvällä objektiivilla on mahdollista saada, mutta jos se kelpaa teknisen laadun puolesta DC.netin ylimmälle päällystöllekin, pitäisi sen nyt kyllä kelvata sinullekin. Vai haluatko vain provosoida ja soittaa suutasi, että saat näin häirittyä joulurauhaani.

Tarkempaa kinofilmille ikuistettua valokuvaa saat kyllä hakea. Onneksi minulla oli tuota kuvaa ottaessani käytössäni Canon L-sarjan objektiivi. Jos olisin käyttänyt kuvaa ottaessani mitä tahansa vuonna 2002 saatavilla ollutta Sigman suttuobjektiivia, voisi valituksessasi olla aihettakin. Tietysti tuo kuva olisi todennäköisesti vielä hieman terävämpi, jos olin ymmärtänyt käyttää jo silloin kuvan ottamisessa aitoa Nikkoria tai Leican objektiivia.
Sakke_K

Toivottavasti syvässä mielipahassa syöty kinkku on sentään sulanut kohtuullisesti, pahoittelut mahanpuruista!

Riita puoliksi ja paistorasvat väliin... sanotaan sitten vaikka niin, että filmipohjaiseksi kuvaksi aivan ok :-)
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kerrataanpas nyt vähän. Tässä 100% kroppi Sonyn A7R1:stä joka on sitä mahtavaa digisukupolvea jo.

Kuva

Spegen skannikin on parempi kuin Sonin sotkema "36MP" muusi-RAW.

--

Nikon Z6

Kuva

Kuva

PDAF-raitaa ja pilkkutautia kuvat täynnä. Se siitä tämän päivän digistä. Ei kandee selittää miten parempi se repusta löytyvä SER-jäte mahtaa olla, kun Sony, Nikon, Canon, Fuji ja Petnax kaikki paskoo RAWit jo suoraan paketista. Isolla vedoksella sekä analogi- että digikuva saattaa olla lähemmällä tarkastelulla aivan yhtä huono vuonna 2021 jos ei tasan tiedä ja ota selvää miten omaa digiä pitää veivata.
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

mut maffers, kantsii nyt muistaa, että toi eka sonyn esimerkki on otettu pitkällä valotuksella milloin se Sonyn star eateri iski peliin mukaan. Se on ihan varma, että jos jos croppaat samanlaisen 100% cropin 36mp filmiskannauksesta, niin se on hirveetä kuraa, oli pitkä tai lyhyt valotus.

Minusta filmikuvia ei pitäis verrata teknisesti näin. Sama kuin vertaisi eläkeläisen urheilusuoritusta 3 kymppisen vastavaan! Mutta sillä eläkeläisellä on todennäköisesti henkistä pääomaa huomattavasti laajemmin kun nuorella miehen klopilla!
Siinä mielessä olen saken viimeisen kommentin komppaaja, että spegen filmiskannaus on hyvä, filmiksi. Paitsi, että minusta se on erittäin hyvä. Värisävyihin en ota kantaa, koska niitä voi säädellä.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Maffer
Viesti:

Niin, siinäpä se onkin. Asenne on pitkälti hälläväliä niin eipä noita tule ajateltua ennen kuin se kakki meni jo tuulettimeen. Samanlainen pommi moderni digi on kuin skannattu filmi - tästä oletuksesta kannattaa nykyään lähteä kun kameran hankkii ja alkaa selvittämään mitä miinoja tuli mukana.
jperala
Viesti:

Puuttuu vielä kuva tiiliseinästä ja sanomalehdestä niin nostalgia ryöppy on maximissaan :) ilmeisesti mikään edellä mainituista kuvaustavoista ei sitten sovi 100% croppimiehille. Pitäisikö siirtyä suosiolla johonkin hasselin mediumformat digihässäkkään ?
Sakke_K

Maffer kirjoitti: Joulu 28, 2021 16 : 00 Niin, siinäpä se onkin. Asenne on pitkälti hälläväliä niin eipä noita tule ajateltua ennen kuin se kakki meni jo tuulettimeen. Samanlainen pommi moderni digi on kuin skannattu filmi - tästä oletuksesta kannattaa nykyään lähteä kun kameran hankkii ja alkaa selvittämään mitä miinoja tuli mukana.
Unohdit enää kännykät tästä :-)

Nikon Z6 on sitäpaitsi eilistä päivää, jos haluaa marginaalin marginaaliin korjauksen niin voi hankkia tätä päivää myös. Täyttä tuulettimeen osuvaa eritettä on väittää, että Nikon Z9:ssä ei ole parasta tasoa AF tai että digi on samanlaista soopaa kuin filmit aikoinaan. Maffer, edes joulun aikaan nyt vähän asiallisempaa tekstiä.
Maffer
Viesti:

Digi oli ihan hyvässä jamassa D810 aikoihin saakka. Sen jälkeen onkin mennyt vain alamäkeä kuvanlaadun suhteen. Nykyään, resoluution yhä kasvaessa ja hällä väliä -asenteen johdosta, uudet vehkeet ovat sitä samaa soosia kun aletaan himmentämään kuvaa eikä ymmärretä käyttää vaikkapa fokuspinoa. Filmi siellä, digi täällä mutta filmi vie dynyosastolla. Pixel-shiftillä päästään isomman kennokoon kuvanlaatuun, mutta ainoastaan Pentax ja Panasonic ovat tehneet siitä formaatista käyttökelpoisen (yksi RAW-kuva, ei kuusitoista erillistä palapelin palaa).

Z9:sta ei kandee sanoa mittään tässä vaiheessa. Olemassa olevat revikat on maksettua tuubaa ja aivan päivän selvää on että mekaanisen sulkimen puute tekee pitkistä valotuksista riisitautista pilkkusoosia. Nikonin extrapakatut "RAW"-tiedostotkaan eivät lupaa hyvää.

Jos pelkkää jalustalaatua haluaa digistä, GFX50R:n saa halvemmalla kuin uuden kinon. Talvikäyttöön 50S on sekin halvempi kuin moni uutuuskino. 44x33mm digillä päästään hieman filmistä jo ohi mutta dynyssä tulee yhä takkiin.
Sakke_K

Maffer kirjoitti: Joulu 28, 2021 22 : 17 Digi oli ihan hyvässä jamassa D810 aikoihin saakka. Sen jälkeen onkin mennyt vain alamäkeä kuvanlaadun suhteen. Nykyään, resoluution yhä kasvaessa ja hällä väliä -asenteen johdosta, uudet vehkeet ovat sitä samaa soosia kun aletaan himmentämään kuvaa eikä ymmärretä käyttää vaikkapa fokuspinoa. Filmi siellä, digi täällä mutta filmi vie dynyosastolla. Pixel-shiftillä päästään isomman kennokoon kuvanlaatuun, mutta ainoastaan Pentax ja Panasonic ovat tehneet siitä formaatista käyttökelpoisen (yksi RAW-kuva, ei kuusitoista erillistä palapelin palaa).

Z9:sta ei kandee sanoa mittään tässä vaiheessa. Olemassa olevat revikat on maksettua tuubaa ja aivan päivän selvää on että mekaanisen sulkimen puute tekee pitkistä valotuksista riisitautista pilkkusoosia. Nikonin extrapakatut "RAW"-tiedostotkaan eivät lupaa hyvää.

Jos pelkkää jalustalaatua haluaa digistä, GFX50R:n saa halvemmalla kuin uuden kinon. Talvikäyttöön 50S on sekin halvempi kuin moni uutuuskino. 44x33mm digillä päästään hieman filmistä jo ohi mutta dynyssä tulee yhä takkiin.
Sinähän ITSE perustit oman kommenttisi youtubessa julkaistuun videoon ja haukuit Z9:n AF:n. Maffer, mä alan uskoa, että sinä olet maksettua tuubaa, ei voi olla muuta selitystä enää :-D Voi herranen aika kun sä jaksat vetää linjaasi veturin lailla.
habannaama

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Sakke_K kirjoitti: Joulu 28, 2021 22 : 22 Maffer, mä alan uskoa, että sinä olet maksettua tuubaa, ei voi olla muuta selitystä enää :-D
Ainoastaan vaan maksajan suhteen on hieman epäselvää ja Mafferin kirstu ammottaa tyhjyyttään, sen verran herra on antanut sapiskaa vasemmalle ja oikealle =)
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Vastaa Viestiin