habannaama kirjoitti: ↑Joulu 22, 2021 7 : 47
Vähemmästäkin naama happamoituu, kun katsoo mm. muhjaantuneita pilviä ja kuten jperala hyvin ilmaisi, harmaapestyjä, latteita ja outoja sävyjä.
Mutta pitää nyt laittaa arvostelussakin jäitä hattuun, siinä mielessä ei erityisen relevanttia arvostella, koska en ainakaan minä osaa henkilökohtaisesti sanoa, mikä on esim. käytetyn filkan osuus lopputuloksessa, saako koko laitteisto-combinaatiolla yleensäkään ilman verta, hikeä ja kyyneleitä tuon parempaa lopputulosta aikaiseksi, jotenkin noissa muutamassa kuvassa nuo taivasosuudet muhjaantuneine pilvineen kielivät, että ei.
Mutta niin tai näin, jos asiaa tarkastellaankin siltä vinkkeliltä, että digitalisoitunutta rivisotilasta pitäisi käännyttää ylevään filmiupseerikouluun, hankkimaan kaulukseen ensimmäiset filkkanatsat, niin uskon että kyseinen rivisotilas syyllistyy ennemmin punttikselle jäämiseen, ennen kuin astuu filkka-aukin porteista sisään hankkimaan ensimmäisiä kokemuksiaan, jos tämä kuvasarja toimii filkka-aukkiin siirtymisen kannustimena.
Haluan ensiksikin huomauttaa, että alikersantti Perälän kirjoituksiin ketjuissani tulee suhtautua suurella varauksella, koska hän mitä ilmeisemmin kantaa minulle vieläkin kaunaa vuosien takaisten valokuvasotien takia, joissa hän veti pahasti poroja sieraimiinsa ja voi jopa tuntea kateutta ja katkeruutta loistavista luonnonvalokuvistani. Foorumin ylipäällikkö Matti jopa kielsi aikoinaan Perälää kirjoittamasta ketjuihini ja minua Perälän ketjuihin, mitä olen omalta kohdaltani uskollisesti noudattanut, mutta mitä ilmeisemmin Matti katsoo nykyisin tätä päiväkäskyään sormiensa läpi ainakin Perälän osalta.
Tässä todisteeksi lainaus yksityisviesteistäni tammikuulta 2015, moderaattori Matin silloinen päiväkäsky.
MattiH kirjoitti: ↑Tammi 24, 2015 8 : 09
(Moderaattori) Älä vastaa millään tavoin jperalan viesteihin. Samanlaisen ultimaatimutin laitoin jperalallekin.
Siis ei ensimmäistäkään vastausta. Sama myös toisinpäin.
Toiseksi haluan painottaa, etten pyri mitenkään väkisin käännyttämään foorumin digikamerakansaa jalon filmivalokuvauksen pariin. Ilokseni olen kuitenkin saanut havaita, että erityisesti foorumin ylemmän upseerikunnan keskuudessa kiinnostus filmikuvausta kohtaan on noussut oman esimerkkini vaikuituksesta, hyvänä esimerkkinä vannoutunut Sonymies, prikaatikenraali temama. Olenhan itsekin myöntänyt tässä ketjussa jo aiemmin, että digitaalikameroilla kuvaamisessa on filmikuvaukseen verrattuna paljon hyviä puolia, kuten mahdollisuus räiskiä kuvia mielin määrin ja katsoa sitten heti takatöllöstä, onnistuivatko kuvat vai ei. Myönnän senkin, että parhaat nykyaikaiset digikamerat päihittävät kokonaiskuvanlaadussa selvästi kinofilmiskannit. Mutta sellaista taiteellista ja autenttista fiilistä niillä on kuviin vaikea saada, mitä filmillä saa aikaiseksi.
Kolmanneksi, mitä näihin filmivalokuviini tulee, voi hyvinkin olla, että joku filmikuvien käsittelyyn erikoistunut kuvankäsittelysotilasmestari saisi saatettua nämä kuvat digitaaliseen muotoon korkeammalla laadulla, mihin omat kuvankäsittelytaitoni riittävät. Käsittelin nämä kuvat nimittäin melko pitkälle samalla tavalla, mitä olen tottunut käsittelemään vuosia jalon Nikon D500 digikamerani tuottamia RAW-kuvia. Diafilmikuvien sävydynamiikka on kuitenkin rajallisempi ja mitä tulee kritisoimiisi taivasosuuksiin ja pilviin, tummensin niitä monissa kuvissa digikuvieni tapaan ja koska olen digitoinut diakuvani maksimiterävyyden ja sävydynamiikan mahdollistamiseksi SilverFast-ohjelman RAW-formaatissa, jolloin automaattinen pölynpoisto ei ole käytössä, jouduin monessa kuvassa poistamaan taivaalla häiritsevästi näkyvät pölyhiukkaset ja naarmut käsityönä ja Photoshopin pölyn- ja naarmunpoistofiltterillä, mikä heikentää väkisinkin hieman taivasosuuksien ja pilvien terävyyttä.
Iiwana-80 kirjoitti: ↑Joulu 22, 2021 9 : 59
spege kirjoitti: ↑Joulu 21, 2021 17 : 51Haluaisin lopuksi esittää koko DC.net kansalle ja alemmille valokuvaupseereille kysymyksen, että riittävätkö tässä mahtavassa valokuvaketjussa julkaisemani filmikuvat ja aiemmat digitaaliset valokuvat mielestänne siihen, että olisin ansainnut jo ylennyksen kaikkein korkeimpaan mahdolliseen valokuvaajan sotilasarvoon,
Suomen kansantasavallan ammattivalokuvaajain suurmarsalkaksi ??!
Ehdottomasti.
Alin tähän tilanteeseen sopiva arvo on suurmarsalkan arvonimitys. Tämä on väkevä näkemykseni tässä asiassa, jota voi perustella Spegen vakavahenkisellä paneutumisella valokuvaukseen sinä taiteellisena muotona, jota se parhaimmillaan on ollut jo vuosisatoja. Lopputuloksesta ei tarvitse aina olla samaa mieltä, mutta asenne ja asiaan voimia säästämätön paneutuminen on se, joka kiistattomasti edellyttää, siis nimenomaan
edellyttää, Suurmarsalkan arvonimeä.
Olkoon arvonimesi tästä hetkestä
Suomen kansantasavallan ammattivalokuvaajain suurmarsalkka.
Yksi ääni puolesta ja yksi vastaan. En voi vielä näillä suosituksilla ottaa tätä Suomen korkeinta valokuvaajan sotilasarvoa käyttöön ja voi hyvinkin olla, että on parempi jättää tämä suurmarsalkan arvonimi foorumin ylipäällikkö Matille, koska hän on kuitenin minunkin esimieheni. :)