mvert kirjoitti: ↑Syys 01, 2021 21 : 28
Kenno on luultavasti kameran kallein osa, mutta onko jossain tietoa esim Sonyn tapauksessa mikä on ero A7III vs. A1 kennon hinnassa? Jos tarvitsisi pitää vain A1 kennolinjasto auki sen volyymit kasvaa hihasta heitettynä kymmenistä tuhansista miljoonaan, niin luulisi valmistuskustannusten tippuvan. Mutta tälläistä netin huuteluahan tämä on, kun ei ole oikeaa tietoa noiden kameroiden BOM:sta ja valmistuskustannuksista. Jos A1 kennon hinta on vaikka 2 000€ ja A7III 200€, niin silloin ei olisi mahdollista. Jos ero olisikin vain muutaman satasen, niin voisi ollakin jo mahdollista.
En ole nähnyt tietoa hinnoista. Ne lienevät kovimman luokan liikesalaisuuksia. Nuo isoja kennoja tekevät linjat ovat käsittääkseni pienen volyymin erikoiskoneita eikä massalinjoja. Ei niitä myydä miljoonia koskaan.
Tuolla piiriltä sulakkeiden polttamisella ei ole mahdollisuutta saada niitä lisätuloja aktivointikoodeja myymällä.
No ei, mutta miksi pitäisi, kun kuvaajat on totutettu ostamaan uusia kameroita?
Varmaan kalliissa ja halvoissa kameroissa yhtä iso osa hintaerosta tulee paremman valmistuslaadun takia kuin elektroniikasta. Valitaan kautta linjan ne toisiksi halvimmat mekaaniset komponentit, laitetaan vähän paksuummin ainetta kuormittuviin paikkoihin, tiiviste sinne tänne jne. mekaanista paranusta. Ja käsittääkseni juuri se on monelle syy ostaa kalliimpia laitteita. Ainakin minulle se on. Kunnon kamera tuntuu kunnon kameralta ja rimpula on rimpula, vaikka kuvanlaadullisesti kaikki ne ovat kertaluokkia minun tarpeiden yläpuolella, kun en tee niitä 2 metrin näyttelyvedoksia.
Valmistuksen osalta vain muutamalla harvalla olisi käytännössä pääsy noihin koviin salausavaimiin (kassakaapissa ja koneissa, jotka ei ole netissä kiinni) joten epälojaalin työntekijän vuotama avain olisi melko epätodennäköistä.
Varmaan on epätodennäköistä yksittäiselle firmalle, mutta tuollaisia tapauksia, joissa firmoista varastetaan tietoa tai sabotoidaan jotain työntekijän virheen tai tahallisen väärinkäytöksen takia on maailmalla paljon. Minun on vaikea nähdä, että tuollaisessa uudistuksessa voittaisi kokonaisuutena. Siinä on vuotoriski, riski siitä, että konservatiiviset kameroiden käyttäjät kokevat lisämaksut rahastuksena ja boikotoivat jne.