Mukavia teitä, hyviä renkaita ja halpaa bensaa!habannaama kirjoitti: ↑Syys 21, 2021 7 : 19 Jos kalamiehelle kuuluu toivottaa kireitä siimoja, niin kuuluuko tässä kohtaa uuden auton omistajalle sitten toivottaa pyöreitä renkaita =)
Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
-
- Viestit: 1128
- Liittynyt: Loka 09, 2004 1 : 58
- Paikkakunta: Päijät-Häme
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
-
- Viestit: 6450
- Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
temama, oletko ollut tyytyväinen autoosi?
-
- Viestit: 1163
- Liittynyt: Marras 03, 2017 0 : 39
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
Pittäähän
se uskoo, että temamalla on hyvä ja sopiva
auto valokuvvaukseen,
koska nuin hyviä kuviakin sen avulla tänne
tulloo!😉😉👍
se uskoo, että temamalla on hyvä ja sopiva
auto valokuvvaukseen,
koska nuin hyviä kuviakin sen avulla tänne
tulloo!😉😉👍
-
- Viestit: 6450
- Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
Tai sitte temaman lomanaikaiset autokärsimykset saaneet hänet keskittymään kuvaukseen yliluonnollisella tasolla. 😉
-
- Viestit: 10655
- Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
Kiitos kysymästä! Juuh, ihan olen tyytyväinen tähän 5000€ hankintaan. Onhan se tuollainen maastoauton tyyppinen tosi kätevä pikkuteillä. Nelivetoa ei tarvinnut edes kokeilla, mutta senkin olemassaolo lisäsi mukavuudentunnetta eräällä mutaisella kärrypolulla.
Ainoat miinukset suht kova kulutus, joku reilu 10 litraa sadalla. Ja retkikirveelle tuli käyttöä jämähtäneiden jarrujen koputteluun yhtenä päivänä, kun prkl jätin käsijarrun päälle yön yli. Vaatisi herkistelyä vähintäänkin.
Tässä nyt ei ole meneillään kummoinenkaan tilanne, mutta osoitus siitä, että maavaraa on ihan hyvä olla olemassa!
Kainuun pieniä hiekkateitä. Maisemat kauniita suomalaisia metsämaisemia. Siellä sielu lepäsi.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
-
- Viestit: 1209
- Liittynyt: Huhti 24, 2008 11 : 03
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
Hävettää myöntää, että tajusin vasta nyt, mikä helmi mulla on autotallissa. Helmihän se on ollut, kun ei ole tarvinnut pajalla käyttää. Mutta tuo kaksoismerkitys!
Smith & Wesson: the original point-and-shoot interface
-
- Viestit: 6450
- Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
Luulin että tuossa on jossain vaiheessa automaattisesti päällekytkeytyvä neliveto. Vai näkeekö sen jostain valosta tms että se kytkeytyy päälle?temama kirjoitti: ↑Loka 09, 2021 19 : 22
Kiitos kysymästä! Juuh, ihan olen tyytyväinen tähän 5000€ hankintaan. Onhan se tuollainen maastoauton tyyppinen tosi kätevä pikkuteillä. Nelivetoa ei tarvinnut edes kokeilla, mutta senkin olemassaolo lisäsi mukavuudentunnetta eräällä mutaisella kärrypolulla.
Ainoat miinukset suht kova kulutus, joku reilu 10 litraa sadalla.
Kulutus tuolla nyt ei paljoo pahempi kuin meiän kaks litrasella automaatti 2004 CR-Veellä, vaikee sanoo ku ei tiiä teitä eikä nopeuksia joita käytitte. Tomaattilaatikolla, siis automaattivaihteilla kulutus melkein autolla kuin autolla litran verran enemmän kuin patalaatikolla. Nelikko nostaa myös suhteessa väkisin kulutusta koska kitkaa liikkuvista enempi ku etu- tai takavetosella. Meillä esim. normaalisti aina etuveto ja perä kun on viskoperä niin kaikki pyörii sielläkin koneen voimalla aina paitsi veto päällä vasta kun se kytkee voiman takarenkaille.
Mut eipä sitten oo pelko perseessä joka kerta kun jonkinlaisella nelikolla pikitieltä maastoon suuntaa.
-
- Viestit: 10655
- Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
tosta saa ainakin nelivedon päälle nappulasta. en ole perehtynyt niin paljon nelivedon toimintaan, että toimisiko myös jotenkin automaagisesti sitten.
ja manuaalivaihteet on.tietty vitosella pyrin köröttelemään ja pitämään kierrokset alhaalla, mutta ei sillä loppujen lopuksi kovin iso vaikutus kulutukseen ole. siinä 10.2 - 10.5 huitteilla kulutus pyöri.
ja manuaalivaihteet on.tietty vitosella pyrin köröttelemään ja pitämään kierrokset alhaalla, mutta ei sillä loppujen lopuksi kovin iso vaikutus kulutukseen ole. siinä 10.2 - 10.5 huitteilla kulutus pyöri.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
-
- Viestit: 579
- Liittynyt: Helmi 11, 2003 8 : 46
- Paikkakunta: Joroinen
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
Pojalla oli tollanen, oliko ykkös- vai kakkoskoppanen (se missä vararengas vielä takaovessa), tykkäsi, mutta kun tuli tarjous josta ei voi kieltäytyä myi pois. Kesällä kävi Lapissa Fordin jollain uudella citymaasturilla, ei tykännyt, kun ei maavara sallinut niille poluille, joissa halusi koluta. Nyt ajelee Fordin 4x4 Rangerilla, ei lopu maavara, eikä veto, kesken. Kymppiä toi vie diisseliä maantieajossa.
Itse pyörittelen Peugeotin kuningasleijonaa, automaatilla ja kolmelitrasella kutosella. Maantiellä pääsee hikiseen kympillä, kaupungissa ei lähellekään. Ja maastoonhan tuolla ei ole mitään asiaa ;-) I love CO2 -teippi odottamassa paikalleen liimausta.
Itse pyörittelen Peugeotin kuningasleijonaa, automaatilla ja kolmelitrasella kutosella. Maantiellä pääsee hikiseen kympillä, kaupungissa ei lähellekään. Ja maastoonhan tuolla ei ole mitään asiaa ;-) I love CO2 -teippi odottamassa paikalleen liimausta.
Fifty-forty
-
- Viestit: 6450
- Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
Meillä kolmilovinen automaatti loikkarilla. Jos käytän loikkaria ja kone kuormittuu pehmeän tien, kuorman tai vaikka Lapin pitkien mäkien takia niin satavarma että kulutus nousee. Vastaa ikäänkuin monessa autossa viitosvaihdetta. Autoalan ammattilainen sanoikin aikoinaan että älä hyvä mies käytä loikkaria kuin teillä joilla auto rullaa hyvin ja sillee kevyesti. Muutoin kulutus pompsahtaa takuuvarmasti.temama kirjoitti: ↑Loka 10, 2021 12 : 10 tosta saa ainakin nelivedon päälle nappulasta. en ole perehtynyt niin paljon nelivedon toimintaan, että toimisiko myös jotenkin automaagisesti sitten.
ja manuaalivaihteet on.tietty vitosella pyrin köröttelemään ja pitämään kierrokset alhaalla, mutta ei sillä loppujen lopuksi kovin iso vaikutus kulutukseen ole. siinä 10.2 - 10.5 huitteilla kulutus pyöri.
-
- Viestit: 579
- Liittynyt: Helmi 11, 2003 8 : 46
- Paikkakunta: Joroinen
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
Joo, toi vedättämisen tuoma säästö hävisi, kun kaasarit korvattiin ruiskulla ja sitä ohjaavalla tietokoneella. Totuushan on, että kone käy ja vetää parhaiten ja pienimmällä kulutuksella lähellä sitä suurimman väännön kierroslukua, ei tyhjäkäynnillä.©pjm kirjoitti: ↑Loka 10, 2021 12 : 50 Jos käytän loikkaria ja kone kuormittuu pehmeän tien, kuorman tai vaikka Lapin pitkien mäkien takia niin satavarma että kulutus nousee. Vastaa ikäänkuin monessa autossa viitosvaihdetta. Autoalan ammattilainen sanoikin aikoinaan että älä hyvä mies käytä loikkaria kuin teillä joilla auto rullaa hyvin ja sillee kevyesti. Muutoin kulutus pompsahtaa takuuvarmasti.
Fifty-forty
-
- Viestit: 6450
- Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
Näin se on mutta nykyään moni ei sitä tajua ja ajaa liiankin "varpaillaan". Suurin ero ajotavassa autokoulun ja perheopetettujen välillä, meinaan omakohtaisten kokemusten perusteella sanon noin. Autokoulussa ymmärretään asiat kun ei ole ajo-opetettavan alla isin oma kullanarvoinen statussymbooli.
Eedit.
Ja korjaamot tietävät mitä pienet kierrokset kuormittavassa ajossa aiheuttavat yläpään öljynkierrolle...
-
- Viestit: 10655
- Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
No joo, en mä nyt tiedä ajoinko niin 'väärin'. Matkavauhti jos esim. 90-110 kmh, niin kyllä se vitosvaihde tarvitsi kierroksia kuitenkin sen joku 3 tonnia, eikä vääntö niillä kierroksia käynyt suorituskyvyn äärirajoilla. alle 80 kmh, niin käytännössä melkein nelosta kannatti käyttää.
Ohituksissa vitonen liian suuri vaihde tolle autolle. Ei jaksanut vääntää vauhtia lisää tarpeeksi nopeasti. nelosella ohitettiin.
Posiviista ton kärryn kanssa, että kaupunkiajo menee melkein samalla, eli yli 11 litran ei kaupungissakaan mene. Toi on tosiaan sellainen reilun 10l satasella auto vähän jokapaikassa. 2 litran kone muuten.
Ohituksissa vitonen liian suuri vaihde tolle autolle. Ei jaksanut vääntää vauhtia lisää tarpeeksi nopeasti. nelosella ohitettiin.
Posiviista ton kärryn kanssa, että kaupunkiajo menee melkein samalla, eli yli 11 litran ei kaupungissakaan mene. Toi on tosiaan sellainen reilun 10l satasella auto vähän jokapaikassa. 2 litran kone muuten.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
-
- Viestit: 6450
- Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
Ei tässä sinuu oo syytetty, käytiin vaan Tervon kanssa läpi yleisiä asioita. ;)temama kirjoitti: ↑Loka 10, 2021 14 : 14 No joo, en mä nyt tiedä ajoinko niin 'väärin'. Matkavauhti jos esim. 90-110 kmh, niin kyllä se vitosvaihde tarvitsi kierroksia kuitenkin sen joku 3 tonnia, eikä vääntö niillä kierroksia käynyt suorituskyvyn äärirajoilla. alle 80 kmh, niin käytännössä melkein nelosta kannatti käyttää.
Ohituksissa vitonen liian suuri vaihde tolle autolle. Ei jaksanut vääntää vauhtia lisää tarpeeksi nopeasti. nelosella ohitettiin.
Posiviista ton kärryn kanssa, että kaupunkiajo menee melkein samalla, eli yli 11 litran ei kaupungissakaan mene. Toi on tosiaan sellainen reilun 10l satasella auto vähän jokapaikassa.
-
- Viestit: 579
- Liittynyt: Helmi 11, 2003 8 : 46
- Paikkakunta: Joroinen
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
Juurikin näin!
Kauhiat kierrokset koneessa, Peugeotissa satkussa siinä ja siinä 2000, pienemmissä toi kuusvaihteinen laatikko pyrkii pitämään 1500 rpm ;-)
Fifty-forty
-
- Viestit: 10655
- Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
noh, en suorittanut mitään tieteellistä seurantaa, ja toki 80-110kmh melko laaja haarukka, mutta joo, ei se ihan millään 2 tonnin kierroksilla varmaan tuota vauhtia kulje.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
-
- Viestit: 579
- Liittynyt: Helmi 11, 2003 8 : 46
- Paikkakunta: Joroinen
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
Joo, eihän noi. Meillä kakkosena kakslitranen C5 nelilovisella tomaatilla. Kolmentonnin kierroksilla toikin noi maantienopeudet kulkee, ainakin kaksi litraa pienemmällä kulutuksella kuin pesonen.
Fifty-forty
-
- Viestit: 10655
- Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
juuh, kävin tänään vähän kokeilemassa. Niin 110kmh vauhtia saa ylläpidettyä 3000 kierroksilla. Jotain 80kmh voi ajaa 2200 kierroksilla, vitosvaihteella siis. Jos vaihtaa neloselle, niin 80km pääsee 2800 kierroksilla. Semmoista. Eipä kummempaa.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
-
- Viestit: 2043
- Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
- Paikkakunta: Espoo
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
Aivan oleellisesti kulutukseen vaikuttaa kaasupolkimen asennon muutokset.
Jos painat kaasua, jotta ylämäessä nopeus ei laskisi, niin helposti kulutus kasvaa kaksinkertaiseksi. Samoin jos et pidä kaasua tasaisella höyhenen kevyesti samassa asennossa, saat kulutukseen kymmeniä prosentteja lisää.
Liikkeelle lähtö on on myös taitolaji - moni kuski maksaa ravakoista liikennevalolähdöistä muutaman päväpalkan vuodessa.
Oon seurannut mun 1000 kuutioisen turboahdetun hetkelliskulutusta, eikä 20l/100km ole liikkelle lähtiessä mitenkään hankalaa saavuttaa, vaikka auton kulutukseksi ilmoitetaan noin 5l. Tasasella 80km/h mittari näyttää kevyellä jalalla 3-4 litraa ja hienoiseen alamäkeen helposti 1-2. Ylämäkeen nousee 6-7 litraan, jos ylläpitää vakionopeutta. Kun kiihdyttää ylämäkeen ollaan helposti 10-20 litrassa. Rajumpia testejä en ole tehnyt, kun auto on vielä sisäänajossa.
Joten auton kulutus on vahvasti kiinni kaasujalan toiminnasta. Ja tietysti omasta päästä: jos kokee sosiaalista tuskaa (= häpeää) antaa nopeuden hiljentyä ylämäessä, niin kipulääkkeestä saa maksun suorittaa bensapumpulla.
Jos painat kaasua, jotta ylämäessä nopeus ei laskisi, niin helposti kulutus kasvaa kaksinkertaiseksi. Samoin jos et pidä kaasua tasaisella höyhenen kevyesti samassa asennossa, saat kulutukseen kymmeniä prosentteja lisää.
Liikkeelle lähtö on on myös taitolaji - moni kuski maksaa ravakoista liikennevalolähdöistä muutaman päväpalkan vuodessa.
Oon seurannut mun 1000 kuutioisen turboahdetun hetkelliskulutusta, eikä 20l/100km ole liikkelle lähtiessä mitenkään hankalaa saavuttaa, vaikka auton kulutukseksi ilmoitetaan noin 5l. Tasasella 80km/h mittari näyttää kevyellä jalalla 3-4 litraa ja hienoiseen alamäkeen helposti 1-2. Ylämäkeen nousee 6-7 litraan, jos ylläpitää vakionopeutta. Kun kiihdyttää ylämäkeen ollaan helposti 10-20 litrassa. Rajumpia testejä en ole tehnyt, kun auto on vielä sisäänajossa.
Joten auton kulutus on vahvasti kiinni kaasujalan toiminnasta. Ja tietysti omasta päästä: jos kokee sosiaalista tuskaa (= häpeää) antaa nopeuden hiljentyä ylämäessä, niin kipulääkkeestä saa maksun suorittaa bensapumpulla.
-
- Viestit: 106
- Liittynyt: Kesä 27, 2003 19 : 18
Re: Paras henkilöauto valokuvaukseen !?
Mitkä on parhaat sukat valokuvaukseen?
Itse käytän jalkarättejä niiden monipuolisuuden vuoksi.
Soveltuu niin linssin puhdistukseen ja vaikka ruokaliinaksi.
Pitää samalla itikat kaukana ja jos ripuli yllättää, niin hyvin pyyhkii...
Itse käytän jalkarättejä niiden monipuolisuuden vuoksi.
Soveltuu niin linssin puhdistukseen ja vaikka ruokaliinaksi.
Pitää samalla itikat kaukana ja jos ripuli yllättää, niin hyvin pyyhkii...