Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Tyttäreni kamerajuttua ajattelen aika paljon myös pedagogisesta näkökulmasta: kaikki automatiikat päällä AI-kännykkä ottaa uskomattoman hyviä kuvia ja siksi niillä ei ole erityisen palkitsevaa ottaa kuvia manuaalitilassa. Jokseenkin mikä vain muu kameratyyppi kannustaa kännykameraa enemmän manuaalitilan anteihin tutustumaan.
Tämä on se juttu Fujissa eli siinä on kaikkein eniten perinteisen filmijärkkärin ”käyttöliittymä” eli aika, aukko, iso ja valotuksen kompensointi usein suoraan mekaanisen kiekon takana.
Monissa järkkäri-kittipaketeissa objektiivit ovat surkeita eli kannattaa vähän katsoa arvosteluita jos sellaiseen päädyt. Fujilla järkkäreiden kiteissä vakiolinssinä on vakaajallinen 18-55 f/2.8-4 ja se on kohtalaisen laadukas.
Minkä ihmeen takia ne kaikki säädöt pitäisi olla jonkun vanhan perinteisen tapaan, eikö muuten voi saada hyvää ?
18-55 f/2.8-4 on kyllä ihan hyvä lasi, mutta ainakin itse sain aloittajan ehdotuksista sen käsityksen, että hintataso (kuitenkin lahjasta kysymys) on noin ehkä max. 500-700 ja sempä takia omat ehdokkaat on noin 600 ja tuon Fujin lasi kumppanit on tuplahintaisia ei tosin laadullisesti. https://www.superkuva.fi/fujifilm-x-t30 ... -ois-black
hama kirjoitti: ↑Helmi 11, 2021 0 : 58
Minkä ihmeen takia ne kaikki säädöt pitäisi olla jonkun vanhan perinteisen tapaan, eikö muuten voi saada hyvää ?
Sanoisin, että ei voi. Sitä perinteistä käyttöliittymää on hiottu liki sata vuotta kuvaajien tarpeet ja fysiologia edellä. Suurimman osan siitä ajasta kamerat ovat olleet teknisistä syistä niin isoja ja kalliita, että muotoilulliset tai taloudelliset syyt eivät ole juurikaan sanelleet käyttöliittymää. Nyt hintataso on romahtanut ja tekniikka mahdollistaa koon pienentämisen älyttömyyksiin. Ei vanhaa käyttöliittymää muuteta siksi, että uusi olisi käyttäjälle parempi, vaan siksi, että uusi on mahdollista tehdä halvemmalla ja/tai pienempään kokoon tai muodikkaan muotoiluhömpän ehdoilla.
Nuori voi tottua uudenaikaiseen hömppään ja sitten kokea vanhan jollain tavalla epäkäytännölliseksi, jos sattuu kokeilemaan, mutta pienen totuttelun jälkeen työteho vanhalla ihmisen ehdoilla suunnitellulla käyttöliittymällä on aina ylivoimainen.
pvalila kirjoitti: ↑Helmi 10, 2021 22 : 51
Tyttäreni kamerajuttua ajattelen aika paljon myös pedagogisesta näkökulmasta: kaikki automatiikat päällä AI-kännykkä ottaa uskomattoman hyviä kuvia ja siksi niillä ei ole erityisen palkitsevaa ottaa kuvia manuaalitilassa. Jokseenkin mikä vain muu kameratyyppi kannustaa kännykameraa enemmän manuaalitilan anteihin tutustumaan.
Olen kyllä hiukan eri mieltä tuosta minkä tahansa muun kameran manuaalitilan kannustavuudesta. Melkein kaikki itse ehdottamasi kamerat laitetaan käytännössä sille auto-moodille, koska niiden säätäminen manuaalisesti on yhtä helskuttia. Toisaalta, aika harva harrastaja käyttää myöskään täyttä manuaalimoodia järkkärissään. Käytännössä kuvaaja säätää itse aukkoa tai suljinaikaa, kamera hoitaa loput. Se ei kuitenkaan ole se pihvi. Se pihvi on siinä, miten etsimellä kuvaaminen järkkärin hyvällä ergonomialla poikkeaa edukseen älyruudulla osoittelusta.
Smith & Wesson: the original point-and-shoot interface
hama kirjoitti: ↑Helmi 11, 2021 0 : 58
Minkä ihmeen takia ne kaikki säädöt pitäisi olla jonkun vanhan perinteisen tapaan, eikö muuten voi saada hyvää ?
Sanoisin, että ei voi. Sitä perinteistä käyttöliittymää on hiottu liki sata vuotta kuvaajien tarpeet ja fysiologia edellä. Suurimman osan siitä ajasta kamerat ovat olleet teknisistä syistä niin isoja ja kalliita, että muotoilulliset tai taloudelliset syyt eivät ole juurikaan sanelleet käyttöliittymää. Nyt hintataso on romahtanut ja tekniikka mahdollistaa koon pienentämisen älyttömyyksiin. Ei vanhaa käyttöliittymää muuteta siksi, että uusi olisi käyttäjälle parempi, vaan siksi, että uusi on mahdollista tehdä halvemmalla ja/tai pienempään kokoon tai muodikkaan muotoiluhömpän ehdoilla.
Nuori voi tottua uudenaikaiseen hömppään ja sitten kokea vanhan jollain tavalla epäkäytännölliseksi, jos sattuu kokeilemaan, mutta pienen totuttelun jälkeen työteho vanhalla ihmisen ehdoilla suunnitellulla käyttöliittymällä on aina ylivoimainen.
Viimeksi muokannut hama, Helmi 11, 2021 10 : 32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hama kirjoitti: ↑Helmi 11, 2021 0 : 58
Minkä ihmeen takia ne kaikki säädöt pitäisi olla jonkun vanhan perinteisen tapaan, eikö muuten voi saada hyvää ?
Sanoisin, että ei voi. Sitä perinteistä käyttöliittymää on hiottu liki sata vuotta kuvaajien tarpeet ja fysiologia edellä. Suurimman osan siitä ajasta kamerat ovat olleet teknisistä syistä niin isoja ja kalliita, että muotoilulliset tai taloudelliset syyt eivät ole juurikaan sanelleet käyttöliittymää. Nyt hintataso on romahtanut ja tekniikka mahdollistaa koon pienentämisen älyttömyyksiin. Ei vanhaa käyttöliittymää muuteta siksi, että uusi olisi käyttäjälle parempi, vaan siksi, että uusi on mahdollista tehdä halvemmalla ja/tai pienempään kokoon tai muodikkaan muotoiluhömpän ehdoilla.
Nuori voi tottua uudenaikaiseen hömppään ja sitten kokea vanhan jollain tavalla epäkäytännölliseksi, jos sattuu kokeilemaan, mutta pienen totuttelun jälkeen työteho vanhalla ihmisen ehdoilla suunnitellulla käyttöliittymällä on aina ylivoimainen.
Vai on käyttöliittymää hiottu liki sata vuotta, kyllä ne rullat, vivut ja nappulat on alusta asti sijoittuneet niitten luonnollisille paikoille, ei siinä ole mitää hiotumista tarvittu.
Filmiaikana ei voi oikeastaan edes puhua käyttöliitymästä, jos on kaksi rullaa millä hallita kuvan onnistumista ja sama pätee yhä, jos niitä ei hallitse niin ei tosiaankaan voi onnistua.
Nykyään tietysti asiaa helpottaa, että voi katsoa histogrammista valotusta.
Rullien ja nappuloiden paikoillakaan ei ole kovin suurta merkitystä, kuin nopeatempoisessa kuvauksessa. Digiaikaan sinne käyttöliittymään on alettu tunkea perus kuvauksen kannalta turhia toimintoja.
Nyt on tosiaan runsaudenpulaa markkinoilla. Paljon hyviä vaihtoehtoja.
Erityisesti Fujilla on mielenkiintoinen apsc mallisto.
Silti yksi erittäin vahvasti suosittelemani vaihtoehto on Sony A6100. Siinä on markkinoiden parasta AF kykyä, ja se on muutenkin tuulahdus modernimmasta suunnasta. Se toimii tarvittaessa Web kamerana, videopalavereihin tai striimauskäyttöön.
Todennäköisesti se tulee saamaan myös saman päivityksen kuin tämä; https://www.dpreview.com/news/376154077 ... rsion-2-00
Mutta jos löydät sen kittinä 16-50mm f/3.5-5.6 PZ OSS pannukakkuzoomin kanssa, niin tuon reilun satasen lisäsatsaus on erittäin suositeltavaa koska kyseinen pikkuinen zuumi on erittäin kätevä kompaktin kokoisen A6100 kameran kanssa. Se tuo paljon lisäarvoa silloin jos ei halua kantaa mukana isoa setuppia.
Tää 16-50mm f/3.5-5.6 PZ OSS nimenomaan on niin huono lasi, ettei ole järkeä sitä hyvään runkoon laittaa.
Sen vielä ymmärrän, jos ton lasin laittaa NEX 3:n tasoseen runkoon.
Ja meneehän se ekaan järkkäriin ensimmäisenä lasina, mutta silloin on turha maksaa tuosta A6100, kun A6000 saa tuolla lasilla alle 500:n.
Se on vähän ongelma, ettei oikein miltään valmistajalta löydy hyvää zoomia croppiin, ainakaan mikä olisi kohtuu kokoinen ja painoinen noin pieneen runkoon.
Sen takia kannattaa valita ennemmin pari primea.
Olen eri mieltä. 16-50mm f/3.5-5.6 PZ OSS pannukakkuzoom ei ole huono lasi, se vain on mitä on. Eli äärimmäisen pienikokoinen 24-75 kinovastaava monikäyttöinen objektiivi.
En tiedä onko sulla kokemusta ns huonosta yksilöstä, mutta tämä pikkuruinen lasi ei ole yleensä optisesti huono.
Sen fyysinen käytettävyys ei vain ole isojen lasien tasolla, koska se on niin pieni.
Sonyyn on älytön määrä kaikenlaista lasitavaraa, ja tytön kiinnostuksen kohteista riippuen kannattaa miettiä että minkäaista prime optiikkaa hankkii, vaikka esim 50/1.8 tai 28/2, tai joitakin samyangin malleja kuten 24/2.8 tai 35/2.8 jne. kaiukki edellä mainitut edullisia. Jos haluaa teleä, niin sonyn 55-210 OSS kantsii hankkia kittipakettina.
16-50 OSS pannukakkuzuumin sijasta/lisäksi voi myös funtsia zuumiksi;
Sony Zeiss SEL 16-70mm f/4 Vario-Tessar T* ZA OSS
Sony SEL 16-55mm f/2.8 G
Sony SEL 18-105mm f/4G PZ OSS (hyvä hintalaatusuhde!)
Sony SEL 18-135mm f/3.5-5.6 OSS
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa!Vîta est tempus optimum homini
T71 kirjoitti: ↑Helmi 10, 2021 23 : 27
Torissa oli eilen M50 hintaan 250 euroa.
Jos uutta saa lasilla 569€:a, ei ole kovin lähellä puolta hintaa...
Uusi pelkkä M50 runko maksaa yli 500 euroa ja kun niitä pelkkiä runkoja saa 250 eurolla torista, niin se on alle puolet uuden rungon hinnasta.
Tuo kittisetti ei siis mennyt 350e edes kaupaksi huudossa, mutta ne on olleet välillä myös alle 300 torissa, joten lopputulos on ihan sama, käytettynä ostaessa säästää satasia. Tästä aiheesta lienee turha käydä paljoa vääntöä, mutta M50 on kyllä pidetty kamera ja myy edelleen tosi hyvin. Ei ole huono suositus sikäli.
T71 kirjoitti: ↑Helmi 10, 2021 23 : 27
Torissa oli eilen M50 hintaan 250 euroa.
Jos uutta saa lasilla 569€:a, ei ole kovin lähellä puolta hintaa...
Uusi pelkkä M50 runko maksaa yli 500 euroa ja kun niitä pelkkiä runkoja saa 250 eurolla torista, niin se on alle puolet uuden rungon hinnasta.
Tuo kittisetti ei siis mennyt 350e edes kaupaksi huudossa, mutta ne on olleet välillä myös alle 300 torissa, joten lopputulos on ihan sama, käytettynä ostaessa säästää satasia. Tästä aiheesta lienee turha käydä paljoa vääntöä, mutta M50 on kyllä pidetty kamera ja myy edelleen tosi hyvin. Ei ole huono suositus sikäli.
Torissa oli pari päivää, nyt ei ole yhtään, eli jos joka päivä katsoo niin voi noin puolen vuoden sisään löytää rungon tuohon hintaan.
Samoin kävi torissa olleen M5 kanssa, varattiin heti.
500 pelkästä rungosta on liikaa, kun kyseessä poistuva malli, verkkokauppa.comista voi tulla lähiaikoina hyviä tarjouksia, näin on käynyt aika monen tämän hintaluokan mallin kanssa.
Oikea hinta Canonin kitille olisi lähellä tuota Sony kittiä https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... 82Bk5jsS93
Kuten jo aiemmin sanoin seuraan toria ja muita myyntipalstoja, eikä noita ole tunguksi asti myynnissä, mikä ainakin minua vähän ihmetyttää.
temama kirjoitti: ↑Helmi 11, 2021 13 : 19
Olen eri mieltä. 16-50mm f/3.5-5.6 PZ OSS pannukakkuzoom ei ole huono lasi, se vain on mitä on. Eli äärimmäisen pienikokoinen 24-75 kinovastaava monikäyttöinen objektiivi.
En tiedä onko sulla kokemusta ns huonosta yksilöstä, mutta tämä pikkuruinen lasi ei ole yleensä optisesti huono.
Sen fyysinen käytettävyys ei vain ole isojen lasien tasolla, koska se on niin pieni.
Sonyyn on älytön määrä kaikenlaista lasitavaraa, ja tytön kiinnostuksen kohteista riippuen kannattaa miettiä että minkäaista prime optiikkaa hankkii, vaikka esim 50/1.8 tai 28/2, tai joitakin samyangin malleja kuten 24/2.8 tai 35/2.8 jne. kaiukki edellä mainitut edullisia. Jos haluaa teleä, niin sonyn 55-210 OSS kantsii hankkia kittipakettina.
16-50 OSS pannukakkuzuumin sijasta/lisäksi voi myös funtsia zuumiksi;
Sony Zeiss SEL 16-70mm f/4 Vario-Tessar T* ZA OSS
Sony SEL 16-55mm f/2.8 G
Sony SEL 18-105mm f/4G PZ OSS (hyvä hintalaatusuhde!)
Sony SEL 18-135mm f/3.5-5.6 OSS
On kokemusta, mutta tuskin älyttömät vääristymät ja vinjetointi on pelkästään "huonon yksilö" juttuja, ne on tietysti osin korjattavissa, toisin on huonon reunapiirron laita, senkin tietysti voi osin välttää kun kuvaa vähän laajemmin ja rajaa sitten reunat pois.
Mutta niin kuin tuli jo aiemmin sanottu, niin ensimmäiseen järkkäriin ainoaksi lasiksi ajaa asiansa ja hyvää tuossa tietysti on paino ja koko.
hama kirjoitti: ↑Helmi 11, 2021 14 : 20
Torissa oli pari päivää, nyt ei ole yhtään, eli jos joka päivä katsoo niin voi noin puolen vuoden sisään löytää rungon tuohon hintaan.
Samoin kävi torissa olleen M5 kanssa, varattiin heti.
Kuten jo aiemmin sanoin seuraan toria ja muita myyntipalstoja, eikä noita ole tunguksi asti myynnissä, mikä ainakin minua vähän ihmetyttää.
Itse oisin ehkä saanut 4kpl m50 runkoa edullisesti viikon sisään, mutta ei ole tarvetta.
Näitä tulee ja menee ja torissa ei jää mitään jälkiä ilmoituksista, kuten huutonetissä.
Tämän M50 kohdalla on sellainen testivoittaja-efekti, eli ihmiset ostaa tätä, koska sitä on paljon suositeltu esim youtubessa ja näitä on myyty Suomessakin aika pajon. Osasta ei tule tubettajaa kuitenkaan ja sitten myyvät ne pois, jolloin seuraava tuleva tubeihme ostaa kameran välittömästi. Torissa kauppa käy, koska nuorilla ei ole liikaa rahaa, mutta aikaa kyttäilyyn kyllä on ja torissahan on hakuvahti, joka kertoo aina, kun uusi m50 tulee myyntiin.
hama kirjoitti: ↑Helmi 11, 2021 14 : 20
Torissa oli pari päivää, nyt ei ole yhtään, eli jos joka päivä katsoo niin voi noin puolen vuoden sisään löytää rungon tuohon hintaan.
Samoin kävi torissa olleen M5 kanssa, varattiin heti.
Kuten jo aiemmin sanoin seuraan toria ja muita myyntipalstoja, eikä noita ole tunguksi asti myynnissä, mikä ainakin minua vähän ihmetyttää.
Itse oisin ehkä saanut 4kpl m50 runkoa edullisesti viikon sisään, mutta ei ole tarvetta.
Näitä tulee ja menee ja torissa ei jää mitään jälkiä ilmoituksista, kuten huutonetissä.
Tämän M50 kohdalla on sellainen testivoittaja-efekti, eli ihmiset ostaa tätä, koska sitä on paljon suositeltu esim youtubessa ja näitä on myyty Suomessakin aika pajon. Osasta ei tule tubettajaa kuitenkaan ja sitten myyvät ne pois, jolloin seuraava tuleva tubeihme ostaa kameran välittömästi. Torissa kauppa käy, koska nuorilla ei ole liikaa rahaa, mutta aikaa kyttäilyyn kyllä on ja torissahan on hakuvahti, joka kertoo aina, kun uusi m50 tulee myyntiin.
Huutonetistä pitää sanoa, että ollut aika monta vuotta niin kuollutta meininkiä, ainakin runkojen ja lasien osalta.
Vieläkin tulee silloin tällöin ostettua kokeilumielessä joku setti mikä on vähintään edullinen ja kuvattu 2-6kk, sitten kiertoon, usein jää jopa voitolle muutaman kympin.
hama kirjoitti: ↑Helmi 11, 2021 14 : 31
On kokemusta, mutta tuskin älyttömät vääristymät ja vinjetointi on pelkästään "huonon yksilö" juttuja, ne on tietysti osin korjattavissa, toisin on huonon reunapiirron laita, senkin tietysti voi osin välttää kun kuvaa vähän laajemmin ja rajaa sitten reunat pois.
Mutta niin kuin tuli jo aiemmin sanottu, niin ensimmäiseen järkkäriin ainoaksi lasiksi ajaa asiansa ja hyvää tuossa tietysti on paino ja koko.
Jeppulis. Ja ne vääristymät korjaantuu tosiaan automaagisesti jpg kuviin. RAW kuvissa taas adoben softatkin (ja sonyn oma ilmainen imaging edge, ja monet muut softat) korjaavat vääristymiä. Niinja unohtui mainita, että Sony käyttäjät voivat nauttia myös ilmaisesta Capture onen softasta (express versio).
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa!Vîta est tempus optimum homini
Yksi vaihtoehto on tällainen liukas saippuamallil, joka tod. näk. tippuu tonttiin alle oomin, niin kuin kapuloilla on tapana tehdä.
Eli olis vähitään rannelenkkikamaa. https://www.gigantti.fi/product/kamerat ... objektiivi
Kauhee debatti, ja sitten kameraksi valikoitui ylisuuri kompakti?
No, toi voi ollaihan hyvä valinta, jos koko ei haittaa. Samaa sarjaa Sonyn RX10 sarjalaisten kanssa, mutta huikkasen keskinkertaisemmalla optiikalla. Ei silti huonolla.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa!Vîta est tempus optimum homini
Kauhee debatti, ja sitten kameraksi valikoitui ylisuuri kompakti?
No, toi voi ollaihan hyvä valinta, jos koko ei haittaa. Samaa sarjaa Sonyn RX10 sarjalaisten kanssa, mutta huikkasen keskinkertaisemmalla optiikalla. Ei silti huonolla.
Olet oikeassa, tuo on kyllä järkyttävän iso laite pienen tytön käsiin. Mutta tuon iso etu on se, ettei se maksanut juuri mitään: 325 euroa. Minä laskin, että jos tyttö kuvaa tuolla parikin vuotta niin esimerkiksi RX10 mark neljän hinta laskee sen kahden vuoden aikana enemmän kuin tuon 325 euroa. Lisäksi epäilen vahvasti, että kahden vuoden kokemuksen perusteella tyttö päätyy johonkin aivan muuhun kuin superkompaktiin, johonkin, mitä minä en olisi millään osannut hänelle nyt valita.
Kamerankäyttäjä, koska lahjat eivät riitä valokuvaajaksi.
Varmasti hintansa väärtti.
Itse ostin samanlaisen joku vuosi sitten uutena Rajalan tarjouksesta 699. Nyt näkyy sama hinta olevan siellä käytetystä.
Olen käyttänyt sitä pääasiassa videokamerana, ja olen ollut ostokseeni tyytyväinen.
4K-videossa on sen verran croppia, ettei linssin reunaheikkoudet haittaa.