Akun purkaminen
-
Akun purkaminen
Onko hyötyä kuluttaa akku aina ihan loppuun ennen lataamista pikalaturissa? Yleensähän lithiumakuissa menetellään näin, että saataisiin akku kestämään kauemman, mutta onko D70 akulle tarvetta purkaa aina ennen latausta, vai voinko törkätä aina kuvaussession päätteeksi akun laturiin?
-
Litiumakkuja ei suositella purkamaan ihan tyhjäksi. Paremminkin tykkäävät olla laturissa. Minulla tosin nyt kaksi akkua käytössä ja vaihdan kun alkaa varoitella, joten "älä tee niinkuin minä teen vaan tee niin kuin minä sanon" :)
En ehkä lataisi joka käytön jälkeen, mutta jos lähdössä pitemmälle kuvausreissulle niin ennen sitä lataisin täyteen.
Sepe
En ehkä lataisi joka käytön jälkeen, mutta jos lähdössä pitemmälle kuvausreissulle niin ennen sitä lataisin täyteen.
Sepe
--
-
Soveltaisin tätä vaillinaista akunkäyttökestävyysasiaa kännyköiden ohjeisiin. Näistä akkustruktuuriasioistahan ei kameroiden ohjekirjoissa kerrota mitään. Käytännössä kuitenkin kannattaa omistaa kaks akkua, koska akut nauttii täydestä tyhjennyksestä kuin miehetkin. ; Vara-akku on sitten se salainen varalähde, jota kamera tarvii toista odotellessaan.
-
En tiedä onko sääntöjen mukaista lainata tekstiä, mutta teen kuitenkin niin. Admin ojentanee minua ja kertoo jos olen tehnyt virheen.
Alla oleva informaatio on lainattu osoitteesta: http://avoinkampus.joensuu.fi/ranta/index.php?p=514
“Jos akku on Litium-Ioniakku sitä ei ole hyvä tyhjentää. Litiumakku on parhaimmillaan kun sitä käytetään noin 40 % varaustilaan ja viimeistään silloin ladataan. Litiumakulla ei ole “muisti-ilmiötä” joten sitä ei tarvitse säännönmukaisesti tyhjentää. Mikäli akussa on jokin systeemi joka mittaa akun kestoa (tarkasti) on hyvä noin joka 30 kerta tyhjentää jotta tämän mittauksen tarkkuus säilyisi. Tyhjennyksen voi tehdä sillä laitteella jossa sitä käytetään jättämällä virta päälle. Litiumakkua ei pidä muussa tapauksessa tyhjentää koska se lyhentää kestoikää. Uusi akku ei ensimmäisellä latauskerralla vielä pääse täyteen tehoonsa mutta uutta latausta varten ei tarvitse, eikä pidä, purkaa vaan pieni käyttö riittää.”
Litiumakkujen kanssa ei siis menetellä kuten NiMH- ja NiCd-akkujen kanssa joissa on tämä ns. muisti-ilmiö. Niiden tyhjentämistä ja lataamista tyhjänä suositellaan.
Itse pidän esimerkiksi kännykkää joka päivä lataavassa pöytätelineessä enkä ole havainnut mitään merkkejä akun väsymisestä. On aina mukava lähteä liikkeelle kun on akku täynnä = yksi asia vähemmän huolehdittavana.
Alla oleva informaatio on lainattu osoitteesta: http://avoinkampus.joensuu.fi/ranta/index.php?p=514
“Jos akku on Litium-Ioniakku sitä ei ole hyvä tyhjentää. Litiumakku on parhaimmillaan kun sitä käytetään noin 40 % varaustilaan ja viimeistään silloin ladataan. Litiumakulla ei ole “muisti-ilmiötä” joten sitä ei tarvitse säännönmukaisesti tyhjentää. Mikäli akussa on jokin systeemi joka mittaa akun kestoa (tarkasti) on hyvä noin joka 30 kerta tyhjentää jotta tämän mittauksen tarkkuus säilyisi. Tyhjennyksen voi tehdä sillä laitteella jossa sitä käytetään jättämällä virta päälle. Litiumakkua ei pidä muussa tapauksessa tyhjentää koska se lyhentää kestoikää. Uusi akku ei ensimmäisellä latauskerralla vielä pääse täyteen tehoonsa mutta uutta latausta varten ei tarvitse, eikä pidä, purkaa vaan pieni käyttö riittää.”
Litiumakkujen kanssa ei siis menetellä kuten NiMH- ja NiCd-akkujen kanssa joissa on tämä ns. muisti-ilmiö. Niiden tyhjentämistä ja lataamista tyhjänä suositellaan.
Itse pidän esimerkiksi kännykkää joka päivä lataavassa pöytätelineessä enkä ole havainnut mitään merkkejä akun väsymisestä. On aina mukava lähteä liikkeelle kun on akku täynnä = yksi asia vähemmän huolehdittavana.
-
Samoin oma kännykkäni on aina pöytälaturissa ja on kestänyt kolme vuotta, mutta hieman väsynyt tottavie. Akun suorituskyky on pysynyt kiitettävällä tasolla kuitenkin.Homer2 kirjoitti:En tiedä onko sääntöjen mukaista lainata tekstiä, mutta teen kuitenkin niin. Admin ojentanee minua ja kertoo jos olen tehnyt virheen.
Itse pidän esim kännykkää joka päivä lataavassa pöytätelineessä enkä ole havainnut mitään merkkejä akun väsymisestä. On aina mukava lähteä liikkeelle kun on akku täynnä = yksi asia vähemmän huolehdittavana.
Tuo ohjearvo noin 40% varaustilasta lataamiseen on hyvin epäkäytännöllinen teoreettisen maksimisuoritusiän saavuttamiseksi. Siksi mittaussysteemeitä varaustilan tarkkailuun ei ole kehitelty yleiseen käyttöön niiden kustannustenkin takia. Mutta jos haluaa perfektoida elämän laiteasiat niin ihan ok sitten.
-
Re: Akun purkaminen
Ihan asian vierestä, ootko ollu tyytyväinen tohon 50mm f/1.8D kakkulaan? Oletan, että tuo on se ~200e Nikkorin 50mm.keissi kirjoitti:Onko hyötyä kuluttaa akku aina ihan loppuun ennen lataamista pikalaturissa? Yleensähän lithiumakuissa menetellään näin, että saataisiin akku kestämään kauemman, mutta onko D70 akulle tarvetta purkaa aina ennen latausta, vai voinko törkätä aina kuvaussession päätteeksi akun laturiin?
-
Re: Akun purkaminen
Oon kyllä ollut enemmän ku tyytyväinen. Se täyttää mulla just sen aukon kuvaksessa, mitä en pysty kittiputkilla sunmuilla täyttämään, eli loistava puolivartalo/kasvokuviin, lähikuviin, sisäkuvaukseen ilman fleshlightia ym. Ja se mahtava bokeh tietysti :)jtiira kirjoitti:Ihan asian vierestä, ootko ollu tyytyväinen tohon 50mm f/1.8D kakkulaan? Oletan, että tuo on se ~200e Nikkorin 50mm.keissi kirjoitti:Onko hyötyä kuluttaa akku aina ihan loppuun ennen lataamista pikalaturissa? Yleensähän lithiumakuissa menetellään näin, että saataisiin akku kestämään kauemman, mutta onko D70 akulle tarvetta purkaa aina ennen latausta, vai voinko törkätä aina kuvaussession päätteeksi akun laturiin?
-
-
- Viesti:
-