Capture One 20 Pro

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Neutral

Re: Capture One 20 Pro

Viesti Kirjoittaja Neutral »

Näkyy olevan mulla täpättynä kohta "poista evästeet ja sivustotiedot, kun firefox suljetaan"
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Jakker

Viesti Kirjoittaja Jakker »

Tuli hommattu C1 (Nikon) Labor Day alesta. Olen alottamassa katalogin/sessioiden pohjalta laittamaan kuvia järjestykseen ja kaipaisin hyviä käytäntöjä.

Pitkään palvellussa Aperturessa oli kaikki kuvat yhdessä katalogissa ja kansiot oli nimetty tyyliin 2018_06 Juhannus. Hölmönä annoin Aperturen hanskata tiedostoja joten niiden ulos ottaminen oli aika työlästä.

Muutama vuosi takaperin oli pakko siirtyä Aperturesta lopullisesti pois.
Otin koko Librarysta Exportin (alkuperäiset RAW, muokatut JPG) niin että export loi omat kansiorakenteet kuten olin albumit nimennyt.

Tämän jälkeen olen käsitellyt lähinnä Affinity Photolla ja käsin pitänyt tiedostorakennetta yllä.

Nyt pitäisi saada vanhat kuvat C1 haltuun. Olen vähän tutkaillut Catalog vs. Session eroja.
Tällä hetkellä olen kallistumassa Session puoleen. Miten olisi järkevä importata vanhat kuvat Sessioihin? Vai onko siinä ylipäätään mitään järkeä?
Catalog käy myös koska se on rakenteeltaan saman tyypinen kuin Aperturessa.
Hörpeli

Viesti Kirjoittaja Hörpeli »

Monet käyttää noita nimensämukaisesti eli edellisen kuvaussession kuvat importataan ensin Sessioniin missä ne plärätään ja muokataan sopiviksi ja kun on valmista, voi tällaisen Sessionin Selectit ja Exportit sitten importata Catalogiin, mikä toimii eräänlaisena arkistona tai kantana metatietoineen, mutta sinne ei tarvitse kerryttää niitä kuvia, mitkä on Sessionissa rankannut deletoitavaksi. Ellei sitten ole fanaattinen kaikki tärähtäneet blurritkin säästävä, koska "näitä voi joskus vielä tarvita johonkin taideprojektiin, tekstuuriksi, .."

Itse tulen Lightroom-maailmasta, niin olen oppinut tähän monoliittirakenteeseen, eli minulla on yksi Catalog ja importtaan suoraan sinne kaiken. Sessionit synnyttää noita omia alakansioita hanakammin, minulla Catalogissa importissa vain capture daten mukaan pvm-alakansioihin ja niille annan manuaalisesti sitten sopivia lisänimiä "2020-01-01 Synttärit" tyylisesti tarvittaessa.

Sessioneissa on kyllä puolensa. Pitäsköhän kokeilla niitä taas uudelleen..
saloma-3

Viesti Kirjoittaja saloma-3 »

https://learn.captureone.com/webinars/c ... ions-co11/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuolla on varsin hyvin selostettu noiden ominaispiirteet.
Yksinkertaistaen voi sanoa, että sessio soveltuu yhden isohkon projektin läpiviemiseen. Katalogi taas kaikkien kuvien säilyttämiseen ja suodattamiseen. Mutta kai niitä voi käyttää monin eri tavoin...
Jakker

Jos päädyn Catalogiin niin osaako C1 luoda Albumit automaagisesti suoraan import kansion nimestä? Nopeuttaisi hommaa,

Tuo Sessions houkkuttelisi tälläistä laiskaa kaveria. Tuppaa usein jäämään kuvat lojumaan importin jälkeen ja pikkuhijaa sitten editoin. Sessions pakottaisi tekemään koko putken organisoidummin ja "Projetiin" olisi helpompi palata myöhemmin.
Hörpeli kirjoitti:Monet käyttää noita nimensämukaisesti eli edellisen kuvaussession kuvat importataan ensin Sessioniin missä ne plärätään ja muokataan sopiviksi ja kun on valmista, voi tällaisen Sessionin Selectit ja Exportit sitten importata Catalogiin, mikä toimii eräänlaisena arkistona tai kantana metatietoineen, mutta sinne ei tarvitse kerryttää niitä kuvia, mitkä on Sessionissa rankannut deletoitavaksi. Ellei sitten ole fanaattinen kaikki tärähtäneet blurritkin säästävä, koska "näitä voi joskus vielä tarvita johonkin taideprojektiin, tekstuuriksi, .."

Itse tulen Lightroom-maailmasta, niin olen oppinut tähän monoliittirakenteeseen, eli minulla on yksi Catalog ja importtaan suoraan sinne kaiken. Sessionit synnyttää noita omia alakansioita hanakammin, minulla Catalogissa importissa vain capture daten mukaan pvm-alakansioihin ja niille annan manuaalisesti sitten sopivia lisänimiä "2020-01-01 Synttärit" tyylisesti tarvittaessa.

Sessioneissa on kyllä puolensa. Pitäsköhän kokeilla niitä taas uudelleen..
Jakker

Kiitos. Pitää tutustua illemmalla.
saloma-3 kirjoitti:https://learn.captureone.com/webinars/c ... ions-co11/

Tuolla on varsin hyvin selostettu noiden ominaispiirteet.
Yksinkertaistaen voi sanoa, että sessio soveltuu yhden isohkon projektin läpiviemiseen. Katalogi taas kaikkien kuvien säilyttämiseen ja suodattamiseen. Mutta kai niitä voi käyttää monin eri tavoin...
Q-vaaja

Viesti Kirjoittaja Q-vaaja »

Vähän olen kai myöhässä, mutta joo.

Olen käyttänyt C1:stä muistaakseni kymppiversiosta alkaen, eli joitakin vuosia. En keksi syytä katalogien käyttämiselle. Luon noita sessioita ja siirtelen niitä ulkoisille kovalevyille varmuuskopioiksi ja muuten säilöön. Sessio sisältää raw-kuvat, kansiorakenteet, kaikki säädöt ja exportatut kuvat. Näin ollen siis koko paketti pysyy nätisti sessiokansion sisällä ja siitä on helppo tehdä kopioita jne. Yleensä teen noin kolmen kuukauden sessioita, eli 4 per vuosi. Sessioita voi myös luoda vaikkapa teemoittain, kuten makrot tai maisemakuvat. Miksipäs ei... Onko jollakin joku järkisyy mielessä, miksi mieluummin pitäisi luoda katalogi?
Vastaa Viestiin