Objektiivien hintatasosta yleisesti

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
Matti_JH
Viesti:

Re: Objektiivien hintatasosta yleisesti

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Uskon, helposti.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
digikuva81

Viesti Kirjoittaja digikuva81 »

Toisaalta jos ajattelis sen niin, että anna vihjeen ja kysytään "mistä harrastuksesta puhutaan?"

vihje: yksinäisen miehen yksinäinen harrastus

Kyllä mulle tulee ensimmäisenä mieleen moottoripyöräily. Erittäinkin yleinen yksinäisen miehen yksinäinen harrastus täälläpäin. Harvoin näkee ihmisiä haahuilemassa kameroiden kanssa, mutta kesäisin näkee paljon moottoripyöräilijöitä.

Valokuvauksessa harratuksena olisi enemmän järkeä ehkä jonkun porukan harrastuksena. Olis kuvaaja tai pari ja loput olis malleina.
Matti_JH
Viesti:

Itse kun harrastan valokuvausta en halua nähdäkään toista ihmistä. Se on minulle nimenomaan omaa aikaa, jonka saa viettää just miten itse haluan. Ota toinen mukaan niin sitten täytyy ottaa toisen toiveet huomioon, tehdä kompromisseja, jutella,... Ei kiinnosta. Muuna aikana kyllä, mutta ei silloin kun ollaan kuvaamassa.
timoalanko

Viesti Kirjoittaja timoalanko »

digikuva81 kirjoitti:IBIS coming to EOS M in 2020 [CR1]
https://www.canonrumors.com/ibis-coming ... -2020-cr1/" onclick="window.open(this.href);return false;

Liittynee keskusteluun. EOS M nousee huomattavasti houkuttelevammaksi vaihtoehdoksi, kun kamerarungossa IBIS.

Monta vakaajatonta objektiivia on huhuttu:

EF-M 15mm f/2 STM
EF-M 52mm f/2 STM
https://www.canonwatch.com/canon-rumor- ... t-2-years/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kiitos. Luinkin tuolta huhusivulta tosta, että tulis uudempaan sukupolveen ibistä.
timoalanko

habannaama kirjoitti:Toimii tai ei toimi kamera x -jossain lämpötilassa johon valmistaja ilmoituksensa mukaan sitä ei edes suosittele, millä tavoin se on sidoksissa objektiivien hintatasoon ?
Juu tää keskustelu on tosiaan lähtenyt vähän lentämään. Niin tosin käy aina foorumikeskusteluissa. Mut onneks täällä seassa on niitäkin viestejä, joissa tuota objektiivipuolta on selvitetty. Niistä kiitos. On näissä ot-keskusteluissakin toki infoa.

Oon saanut neuvoa myös siitä, että ei kannata kattoa sitä kameraa speksien osalta, vaan käydä tunnustelemassa niitä. Toi on tärkeä aihe ja monelle aloittelevalle kuvaajalle tärkeä tieto. Mä olin sen sisäistänytkin jo noin vuonna 2005, kun ostin tän mun nyt ikivanhan kameran.
timoalanko

Hel_NiS kirjoitti:https://www.digicamera.net/keskus/viewt ... ?p=1345969

Pentax 645Z + 55mm/f2,8 AL (IF) SMD AW 4500€ (sis alv 24%) Kaksi akkua ja infrapuna kaukosäädin.

Pentax FA 645 33-55mm/f4,5 300€ (alv0%)
Pentax FA 645 45-85mm/f4,5 250€. (alv0%)
Pentax FA 645 80-160mm/f4, 400€. (alv0%)
Pentax FA 645 120mm/f4 Macro 500€. (alv0%)

Koko pakettina kerralla 5500€
Kaupat naamatusten tai rahat etukäteen tilille.
Ehkä vaihdossa Eos R, canonin laatulasia tms.

https://www.ebay.com/itm/Nikon-D810A-36 ... Swq~9elWqq" onclick="window.open(this.href);return false;

D810a ~2300€
Kiitos tarjouksesta :) En kuitenkaan tähän nappaa kiinni.
timoalanko

Hel_NiS kirjoitti:Itse kun harrastan valokuvausta en halua nähdäkään toista ihmistä. Se on minulle nimenomaan omaa aikaa, jonka saa viettää just miten itse haluan. Ota toinen mukaan niin sitten täytyy ottaa toisen toiveet huomioon, tehdä kompromisseja, jutella,... Ei kiinnosta. Muuna aikana kyllä, mutta ei silloin kun ollaan kuvaamassa.
Oon huomannut, että moni introvertti tykkää harrastaa valokuvausta. Kun pistää vielä kuulokkeet korville ja lempimusiikkia soimaan, valokuvauksesta tulee nautinto. Voi ruokkia luovuuttaan, nähdä paikkoja ja arvostaa itseään saadessaan hyvän kuvan.
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

Hel_NiS kirjoitti:Itse kun harrastan valokuvausta en halua nähdäkään toista ihmistä. Se on minulle nimenomaan omaa aikaa, jonka saa viettää just miten itse haluan. Ota toinen mukaan niin sitten täytyy ottaa toisen toiveet huomioon, tehdä kompromisseja, jutella,... Ei kiinnosta. Muuna aikana kyllä, mutta ei silloin kun ollaan kuvaamassa.
Tähän vois vaihtaa ton valokuvauksen tilanne monta muutakin harrastusta.
Metsästys. Kalastus. Eräily. Pikselin nusauttaminen. Sonyn helliminen. Viinan juominen. jne.
hama

Viesti Kirjoittaja hama »

T71 kirjoitti:
Tähän vois vaihtaa ton valokuvauksen tilanne monta muutakin harrastusta.
Metsästys. Kalastus. Eräily. Pikselin nusauttaminen. Sonyn helliminen. Viinan juominen. jne.
" Pikselin nusauttaminen. Sonyn helliminen " , nämä on mulle ihan outoja harrastuksia, onks nää hipsterien vai perverssien juttuja, vai sekä että?
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

hama kirjoitti:
T71 kirjoitti: Tähän vois vaihtaa ton valokuvauksen tilanne monta muutakin harrastusta.
" Pikselin nusauttaminen. Sonyn helliminen " , nämä on mulle ihan outoja harrastuksia, onks nää hipsterien vai perverssien juttuja, vai sekä että?
Palstahan on täynnä eritasoisia pervoja, onnellisia fujisteja ja sonisteja, pikselin nusuttelijoita ja sonin hiplaajia. Missä sä kuvittelit oikein olevasi? Jossain tervejärkisten valokuvaajien foorumillako? Lollikkata... lol, näytä mulle sellainen tervejärkisten valokuvaajien foorumi...
Matti_JH
Viesti:

timoalanko kirjoitti:

Pentax 645Z + 55mm/f2,8 AL (IF) SMD AW 4500€ (sis alv 24%) Kaksi akkua ja infrapuna kaukosäädin.

https://www.ebay.com/itm/Nikon-D810A-36 ... Swq~9elWqq" onclick="window.open(this.href);return false;

D810a ~2300€
Juu, sori. Oli tarkoitettu Mafferille :)
habannaama

Viesti Kirjoittaja habannaama »

T71 kirjoitti:
hama kirjoitti:
T71 kirjoitti: Tähän vois vaihtaa ton valokuvauksen tilanne monta muutakin harrastusta.
Palstahan on täynnä eritasoisia pervoja, onnellisia fujisteja ja sonisteja, pikselin nusuttelijoita ja sonin hiplaajia. Missä sä kuvittelit oikein olevasi? Jossain tervejärkisten valokuvaajien foorumillako? Lollikkata... lol, näytä mulle sellainen tervejärkisten valokuvaajien foorumi...
Komppaan T71, sen verran tää meno muistuttaa onnessaan/tuskassaan s/m leikkejä kun yht´aikaa sattuu ja tekee makiaa...

Mutta viinan juonti yksi, ei, ei ja vielä kerran EI.
Kivassa porukassa seitin ohuet ja jotain miellyttävää oheistoimintaa, seurapelejä tai ihan vaan maailman parantelua, se on se homman juju.

Tosin viimeisestä alkoholiryypystä taitaa olla jo kohta sen verran aikaa että lienee jo muutama kuukausi, koska varastot loppu (tykkään ottaa silloin tällöin lasillisen hyvää konjakkia tai vst), eikä ole saanut aikaiseksi talsia alkoon, kun kaikki aika mennyt täällä s/m-foorumilla =)

Ai niin ja eräjormailuun kyllä ehdottomasti oma vaimo.

Maailman paras tyyppi ja viihdyn hänen samanhenkisessä seurassaan äärettömän hyvin, vaikka se kuvaakin Nikonilla =) =) =)
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
hama

Viesti Kirjoittaja hama »

T71 kirjoitti:
hama kirjoitti:
En tiedä millä kompetenssilla sinä arvioit muitten mielenterveyttä tai muuta suuntautumista, minusta suurin osa vaikuttaa ihan tervejärkisiltä ja normaalilta porukkalta.
Ainoa vain että moni on kaivautunut vähän turhan syvälle sinne omaan poteroon, eikä näe kovin pitkälle omaa nenäänsä.
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

hama kirjoitti:
T71 kirjoitti:
En tiedä millä kompetenssilla sinä arvioit muitten mielenterveyttä tai muuta suuntautumista, minusta suurin osa vaikuttaa ihan tervejärkisiltä ja normaalilta porukkalta.
Ainoa vain että moni on kaivautunut vähän turhan syvälle sinne omaan poteroon, eikä näe kovin pitkälle omaa nenäänsä.
hama

Liekö ne vähemmän tervejärkiset jo pudonneet pois rattailta, mutta noin historian valossa täällä ei ole aina ollut kaikilla ihan täydet ohjausvalot päällä.
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

digikuva81 kirjoitti:Edelleen olen vahvasti sitä mieltä, että valokuvaus on yksi huonoimmista vaihtoehdoista harrastukseksi.
Ihan mahtavaahan tää on ollut!
digikuva81 kirjoitti:Valokuvauksessa harratuksena olisi enemmän järkeä ehkä jonkun porukan harrastuksena. Olis kuvaaja tai pari ja loput olis malleina.
timoalanko kirjoitti:Oon huomannut, että moni introvertti tykkää harrastaa valokuvausta.
Tollaseen porukkakuvaukseen en lähtis ikinä ite mukaan, mutta introverttinäkin näyttää silti voivan harrastaa ihmiskuvausta ja jopa nauttia siitä. Mikä ei ainakaan mulle ollut alunperin mitenkään itsestään selvää. Mutta kun digikuvailua takana nyt noin parikymmentä vuotta niin ehtii siinä jo itsekin muuttua hiukan.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
timoalanko

Hel_NiS kirjoitti:
timoalanko kirjoitti:

D810a ~2300€
Juu, sori. Oli tarkoitettu Mafferille :)
Mietinkin hetken, että tulipa puskista :D
timoalanko

Rockford kirjoitti:
digikuva81 kirjoitti:Edelleen olen vahvasti sitä mieltä, että valokuvaus on yksi huonoimmista vaihtoehdoista harrastukseksi.
Ihan mahtavaahan tää on ollut!
digikuva81 kirjoitti:Valokuvauksessa harratuksena olisi enemmän järkeä ehkä jonkun porukan harrastuksena. Olis kuvaaja tai pari ja loput olis malleina.
timoalanko kirjoitti:Oon huomannut, että moni introvertti tykkää harrastaa valokuvausta.
Tollaseen porukkakuvaukseen en lähtis ikinä ite mukaan, mutta introverttinäkin näyttää silti voivan harrastaa ihmiskuvausta ja jopa nauttia siitä. Mikä ei ainakaan mulle ollut alunperin mitenkään itsestään selvää. Mutta kun digikuvailua takana nyt noin parikymmentä vuotta niin ehtii siinä jo itsekin muuttua hiukan.
Mä oon just sellanen, joka tykkää vetää hatun päähän, kuulokkeet korville, kamera hihnalla käteen ja sit kävelylle. Mieluusti johonkin uuteen suuntaan. Lähtisin kyllä mieluusti myös 1-2 muun kanssa kuvaamaan. Voi nähdä asioita myös vähän muiden silmin, saa vinkkejä ja on yhteistä sosiaalista puuhastelua.
timoalanko

Täältä vähän seulomalla objektiiveihin liittyviä vastauksia oon saanu ymmärrystä myös noista hintatasoista, mutta myös ihan siitä, millaiset objektiivit olis hyviä antamaan sopivan peruspaketin. Lopullisesta rahamäärästä riippuen hankin rungon lisäksi ~24-70mm (toivottavasti f/2.8), yhen paremman primen, ja sit jos rahaa jää tarpeeksi niin vielä jonkun telezoomin, tyyliin 70-200mm.

Hinnoissa ei ilmeisesti ole merkittävää eroa silloin, kun vertaa eri bajonetteihin suunniteltuja, mutta samanlaatuisia objektiiveja toisiinsa. Toisten valmistajien runkoihin vaan sattuu saamaan (jo) edullisempiakin objektiiveja, mikä mahdollistaa samojen objektiivien hankkimisen edullisemmalla (joskin myös varmasti huonommalla laadulla).
Shuko

Viesti Kirjoittaja Shuko »

timoalanko kirjoitti: hankin rungon lisäksi ~24-70mm (toivottavasti f/2.8), yhen paremman primen, ja sit jos rahaa jää tarpeeksi niin vielä jonkun telezoomin, tyyliin 70-200mm..
Mitä aiot/haluat kuvata?
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Ei oikein napostele käytetty Pentax 645 tohon hintaan. 50R ja uusi 50/3.5 lähtee uutena samalla rahalla. Kumirenkaat molemmissa vesipisaroita ajatellen. Tonni pois niin menee ebay-tasolla euroopassa. 100k räiskittyjä on myyty 2500€:llakin.
Vastaa Viestiin