Lightroom ja liputus?

Kuvankäsittelyä, mitä vain
JL Anttola

Lightroom ja liputus?

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Taas on pappa ajautunu vaikeuksiin...

Kun tuon kuvat Lightroomiin kameran kortilta, käyn ne kerran läpi, ja liputan sillä mustalla lipulla sellaset, mitkä joutaa heti pois, ja poistan sitte kerralla. Epätarkat, kohde karannu, sarjasta sutuimmat jne.

Ennen siinä vaiheessa alapalkin vasemmassa laijassa oli ne liput, niiko tähetkii, mistä klikkaamalla sai esillä olevalle kuvalle haluamansa. Nyt ne liput ja tähet on siirtyny alapalkin oikeeseen reunaan, missä klikkaaminen toimii hakutoimintona, ei merkkaamistoimintona. Klikkaamalla kuvaa hiiren vasemmalla saa toimintoruudun kuvan päälle, ja siitä löytyy kyllä liput (flag) ja edelleen ne kolme vaihtoehtoo valittavaks. Mutta tullee muutama ylimääränen näppäinten painaminen.

Oonko ite söhlänny jotakin ja saanu tuon muutoksen aikaan, siis suoran merkkaamisen alapalkista pois, vai onko tullu päivityksissä? En löytäny korjaavaa toimenpidettä, vaikka jonnii aikaa olin ettivinnäin.

- kyseleepi Jaakko -
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
rolsen

Re: Lightroom ja liputus?

Viesti Kirjoittaja rolsen »

Ruutukaappaus tilanteesta vois auttaa, mutta voit käyttää noita toimintoja sangen helposti ihan näppäimistöltäkin.

x = hylky, poistettava
p = valkoinen lippu (pick)
u = poistaa edelliset liput

Numeroista saat tähtiä 0 ja 1-5
Eri värisiä labeleita 6-9 ainakin, samaa nappia painamalla poistuu
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
niffe

Viesti Kirjoittaja niffe »

Tarkoitat varmaan, että metatietohaku ja -sorttaus ei näy? Sehän toimii ainoastaan arkistonäkymässä eli ensin G ja sitten valitset vasemmalta jonkun catalogeista sekä siirryt takaisin kansioon, jossa työskentelet ja tadaaa... sinulla on valinnat nähtävissä. Eihän sen tietenkään näin pitäisi mennä, mutta en ole keksinyt muutakaan keinoa...
JL Anttola

Ei se miun ongelma ollutkaan sen kummosempi, ko että olin laittanu Toolbarin pois näkyvistä vahingossa... jouvuin nöyrtymää, ja lukemaa ensimmäistä Tutoriaalii ainaskii viis minuuttia. Valitsemalla ylävasemmalta kohdasta View heti ensimmäisestä valinnasta Toolbar näkyviin, ja sillo se palkki tulee kuvan alle, mistä voi hiirellä klikata kuvalle lippuja, värejä, tähtiä ja kaikkea.

Vai onkohan täällä toimistohuoneessa ollu se sama tonttu, mikä hävittellee autotallissa työkaluja; jos se on käyny pirruuttaan sen toolbarin laittamassa pois päältä?

Lämpimät kiitokset osanottajille, ja sori hörhöilystä, mikä on tosin aika tavallista. Miulla.

Jaakko
Lumikenkä

Viesti Kirjoittaja Lumikenkä »

Olethan huomannut, ettei niitä poistettuja tarvitse erikseen valita merkkaamisen jälkeen (siis x), vaan valikosta Photo löytyy alhaalta Delete rejected photos ja sillä poistuu kaikki siitä kansiosta hylätyt.
Nikonilla vuodesta 1975
JL Anttola

No enpä ollu huomannu. Kiitokset opastuksesta; kannattaskohan yleisemminkin tutustua tutoriaaleihin... oon kyllä käyny kurssilla, ja on saattanu siellä olla esillä tuokin asia. Mutta jos kaks päivää kaavetaan uutta asiaa ämpärillä astiaan, missä on vastaanottoa varten vaan neulanreikä? Ja pohjastakin vuotaa...

Jaakko
Vastaa Viestiin