Teleobjektiivin kuljetus polkupyörässä
-
- Viestit: 47
- Liittynyt: Huhti 22, 2018 10 : 51
Teleobjektiivin kuljetus polkupyörässä
Miten kuljetatte teleobjektiivia ja kameraa pyörässä (järkkäri+ tele yht n 3kg ja pituus objektiivilla 30cm). Repussa en kuljeta kun kun selkä ei pidä siitä. Eli vaihtoehdoksi jää sivulaukku pehmusteineen. Tai sitten ohjaustankoon kiinnitettävä laukku. Kuinka herkkä vakaajallinen linssi ja kamera on polkupyörän tärinöille? Onko kokemuksia?
-
- Viestit: 22641
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Re: Teleobjektiivin kuljetus polkupyörässä
No tuossakin toimii reppu missä on joko a) jäykkä runko ettei leviä ja vääntyile jolloin ei paina ja hakkaa selkää b) tele modulaarisessa putkitaskussa mikä on kiinni repussa.
-
- Viestit: 1855
- Liittynyt: Loka 29, 2016 11 : 13
Re: Teleobjektiivin kuljetus polkupyörässä
2.5kg yhdistelmä ja pidemmät matkat, niin tarakan sivulaukussa, kevyesti pehmustettuna. Lyhyemmillä matkoilla on roikkunut 100-400mm zoomi sling-hihnassa olan yli. Kannattaa laittaa hihna sen verran kireälle, ettei hakkaa ohjaustankoon. Etulaukku ohjaustangossa ei toiminut mulle, 2.5kg oli liikaa painoa ja ajotuntuma kärsii liikaa.
Tärinöistä en ole välittänyt, enkä ole huomannut ongelmia vakaajan kanssa. En tosin kohtele kalustoani muutenkaan silkkihanskoilla, käyttöä varten olen nämä hankkinut ja jos rikkoontuu niin sitten korjataan tai hankitaan uusi. Vielä ei ole normaalilla käytöllä mitään hajonnut. 100-400L zoomista hajosi vakaaja, kun tippui puolestatoistametristä laattalattialle, slinghihan ruuvi oli jäänyt löysälle.
Olan yli roikkuvalla kameralla nopeiden tilanteiden ottaminen on myös mahdollista. Alla esimerkki tällaisesta tilanteesta. Oltiin vaimon kanssa pyöräilemässä ja tuli sadekuuro kohdalle, huomasin heti, että tästä hetkestä haluan kuvan. Kädet irti ohjaustangosta, kamera ylös ja nopeasti kuva (suosittelen kuitenkin pysähtymään, kun aika lähelle meni ojaa sen parin sekunnin aikana, kun yritin otosta sommitella kamera silmällä).
Sateessa polkija by Marko Vertainen, on Flickr
Tärinöistä en ole välittänyt, enkä ole huomannut ongelmia vakaajan kanssa. En tosin kohtele kalustoani muutenkaan silkkihanskoilla, käyttöä varten olen nämä hankkinut ja jos rikkoontuu niin sitten korjataan tai hankitaan uusi. Vielä ei ole normaalilla käytöllä mitään hajonnut. 100-400L zoomista hajosi vakaaja, kun tippui puolestatoistametristä laattalattialle, slinghihan ruuvi oli jäänyt löysälle.
Olan yli roikkuvalla kameralla nopeiden tilanteiden ottaminen on myös mahdollista. Alla esimerkki tällaisesta tilanteesta. Oltiin vaimon kanssa pyöräilemässä ja tuli sadekuuro kohdalle, huomasin heti, että tästä hetkestä haluan kuvan. Kädet irti ohjaustangosta, kamera ylös ja nopeasti kuva (suosittelen kuitenkin pysähtymään, kun aika lähelle meni ojaa sen parin sekunnin aikana, kun yritin otosta sommitella kamera silmällä).
Sateessa polkija by Marko Vertainen, on Flickr
-
- Viestit: 2158
- Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56
Re: Teleobjektiivin kuljetus polkupyörässä
Optiikan ollessa kyseessä Lowepro selkäreppu isoille objektiiveille kuulostaa mielestäni järkevävältä, ellei tarkoitus ole romuttaa lasia.
-
- Viestit: 21
- Liittynyt: Heinä 14, 2005 23 : 52
Re: Teleobjektiivin kuljetus polkupyörässä
Käytän sivulaukkuja joissa yleensä vaatteita pehmusteena. Fillari on jäykkäperäinen 29" maasturi johon hommasin kunnollisen tavaratelineen.Kalustona on ollut Canonin 7d mk2 + 100-400 kakkosversio ja nykyään useimmiten OM-D E-M1 mk2 + 300/4 tai 40-150/2,8. Ainakaan näiden kanssa ei ole ollut ongelmia. Sivulaukku on siinäkin mielessä kätevä, että kameran saa esille helpommin ja nopeammin kuin repusta.
heikkiriekkola.kuvat.fi
Re: Teleobjektiivin kuljetus polkupyörässä
Ite sammaan tarkotukseen - myös säilöntään, auton konttiin ja moottorpyörän tarakalle - suunnittelin jottain tällästä:
https://drive.google.com/open?id=1qQzkr ... bpmnM1u7h1" onclick="window.open(this.href);return false;
https://drive.google.com/open?id=1bmhCG ... Elx2AzBFFs" onclick="window.open(this.href);return false;
Idea oli jopa pultata tuo salkku tarakkaan niin, että salkku on lukossa ja kiinnityspultit löytyy salkun sisältä, eli särkemättä ei saa irti pyörästä. Siis ajatus, että jos käyp mp-reissussa kahvilla huoltsikalla, ei tarviais kantaa salkkua mukana. Noita salkkuja saap Clas Olssonilta, tai ainakin sillon sai. Ne sisimmät vaahtomuovit on sellasta sokeripalapalikkaa, mihin saap irrotella mieleiset aukot.
On jääneet säilytyspaikaks, ei oo idea jaksanu toteutuu, eli ei oo olleet kummankaan pyörän tarikalla. MP:ssä, pehmeejoustosessa endurossa, toimis varmaankin; sitä en tiijä, miten polkupyörän tärinät vaikuttas kameroihin ja opiskoihin? Sen oon pelkässä autossa kuskaamisessa ja säilytyksessä oppinu, että ei ois kannattanu tupata noin paljon kamaa laukkuun, ja ois kannattanu ne palikoitavat osat liimata jollain levyllä tai kakspuolisella teipillä; ne on omia aikojaan palikoitunu nuo pienet välit irtopalikoiks...
Jos tuollasen jaksas väsätä pyörän tarikkaan jollain jonkin verran joustavalla kiinnityksellä, vois toimia oikeesti. Tuosta kameran tempasee aika noppeesti käyttöön, jos on valmiina pitkäputki rungossa, kun sattuu joku elikko kohalle. Maisemaa varten sitten ehtii vaihtaa lasin, se ei karkaa. Jos ei oo just illan viiminen säde sammumassa...
Eli jos oikeesti tuollasta alat sämplätä, ni kehotan ostamaan pykälää isomman salkun ko mitä ens tullee mieleen, ja laittamaan siihenkin vähän vähemmän tavaraa, kun mitä ens tullee mieleen, ni ne välipalikat jää suuremmiks ja saattaa kestää pitempään toisissaan kiinni, eikä muuttuvan irtopalikoiks.
Ideaksi vaan, en ota vastuuta...
Jaakko
https://drive.google.com/open?id=1qQzkr ... bpmnM1u7h1" onclick="window.open(this.href);return false;
https://drive.google.com/open?id=1bmhCG ... Elx2AzBFFs" onclick="window.open(this.href);return false;
Idea oli jopa pultata tuo salkku tarakkaan niin, että salkku on lukossa ja kiinnityspultit löytyy salkun sisältä, eli särkemättä ei saa irti pyörästä. Siis ajatus, että jos käyp mp-reissussa kahvilla huoltsikalla, ei tarviais kantaa salkkua mukana. Noita salkkuja saap Clas Olssonilta, tai ainakin sillon sai. Ne sisimmät vaahtomuovit on sellasta sokeripalapalikkaa, mihin saap irrotella mieleiset aukot.
On jääneet säilytyspaikaks, ei oo idea jaksanu toteutuu, eli ei oo olleet kummankaan pyörän tarikalla. MP:ssä, pehmeejoustosessa endurossa, toimis varmaankin; sitä en tiijä, miten polkupyörän tärinät vaikuttas kameroihin ja opiskoihin? Sen oon pelkässä autossa kuskaamisessa ja säilytyksessä oppinu, että ei ois kannattanu tupata noin paljon kamaa laukkuun, ja ois kannattanu ne palikoitavat osat liimata jollain levyllä tai kakspuolisella teipillä; ne on omia aikojaan palikoitunu nuo pienet välit irtopalikoiks...
Jos tuollasen jaksas väsätä pyörän tarikkaan jollain jonkin verran joustavalla kiinnityksellä, vois toimia oikeesti. Tuosta kameran tempasee aika noppeesti käyttöön, jos on valmiina pitkäputki rungossa, kun sattuu joku elikko kohalle. Maisemaa varten sitten ehtii vaihtaa lasin, se ei karkaa. Jos ei oo just illan viiminen säde sammumassa...
Eli jos oikeesti tuollasta alat sämplätä, ni kehotan ostamaan pykälää isomman salkun ko mitä ens tullee mieleen, ja laittamaan siihenkin vähän vähemmän tavaraa, kun mitä ens tullee mieleen, ni ne välipalikat jää suuremmiks ja saattaa kestää pitempään toisissaan kiinni, eikä muuttuvan irtopalikoiks.
Ideaksi vaan, en ota vastuuta...
Jaakko
-
- Viestit: 154
- Liittynyt: Maalis 04, 2011 14 : 54
Re: Teleobjektiivin kuljetus polkupyörässä
Vakaaja kannattaa lukita ennen objektiivin irrotusta kuljettamista varten. Se käy automaattisesti, kun antaa virran sammuttamisen jälkeen kameran tehdä lopetusrutiinit eikä esim. virran säästötilassa irrota objektiivi kuljetusta varten. Kokemuksena on 400mm f/2.8:n vakaajan vaihto maksoi liki 900 €.rannisas kirjoitti: Kuinka herkkä vakaajallinen linssi ja kamera on polkupyörän tärinöille? Onko kokemuksia?