sigma 120-300mm f2.8 ex dg os apo hsm
-
Re: sigma 120-300mm f2.8 ex dg os apo hsm
Oletko havainnut mitään eroa siinä jos käytä tarkennuksen vain tarkennuksen keskipistettä, osuuko sillä tarkennus paremmin kohdalleen kuin reunatarkennuspisteitä käytettäessä? Joskus muistan kuulleeni kitinää siitä että jotkut Sigma lasit olisi hieman epävarmoja D7200 kanssa jos käyttää reunalla olevia tarkennuspisteitä.
Onhan tuo punatulkkukuva ihan selvästi ohi tarkentunut, ei sitä voi oikein laittaa vakaajan väärän asetuksen piikkiin. Ja alareunatarkennuspisteelle se menee jos asiaa nopeasti arvioisin, ellet sitten ole lukinnut tarkennusta ennen rajaamista.
Onhan tuo punatulkkukuva ihan selvästi ohi tarkentunut, ei sitä voi oikein laittaa vakaajan väärän asetuksen piikkiin. Ja alareunatarkennuspisteelle se menee jos asiaa nopeasti arvioisin, ellet sitten ole lukinnut tarkennusta ennen rajaamista.
-
Vielä jatkoa aiempaan. Jos miulla oli AF käytössä ja keskimmäinen piste valittuna niin vakaajan alkaessa kouristella tarkennus oli syvyyssuunnassa ihan missä sattui syystä että kuva-ala pomppi sinne tänne ja sen näki puolsokeekin kun kuvia jälkeenpäin katseli.
Eli AF tarkenteli eri kohtiin eri kuvissa.
Tuo vaan tiedoksi vaikkei varmaan liity kyseiseen ongelmaan.
Eli AF tarkenteli eri kohtiin eri kuvissa.
Tuo vaan tiedoksi vaikkei varmaan liity kyseiseen ongelmaan.
-
Juu, kyllä vakaaja kannattaa ottaa pois päältä jos jalustalta kuvaa, näin saadaan yksi muuttuja pois yhtälöstä.
-
Minulla on tuollanen lattaraudasta ite väsätty kiikku kolmijalan päässä,oliko nyt Manfrotto 393 mallina hieman.Sen kanssa olen yleensä pitänyt aina vakaajaa päällä,kuitenkin ite tärisen kameran toisessa päässä.©pjm kirjoitti:Jalusta + vakaaja.
Ei ala vakaaja sekoilemaan kun jalustan päältä kuvaa?
-
Juu,olen testikuvia räpsinyt kellotauluista sun muista.Noita tirppoja ajattelin kuvata vaan nähdäkseni kuinka tikissä huollosta tullut yhdistelmä on.rolsen kirjoitti:pjm:ltä hyvä huomio, kannattaa se vakaaja laittaa pois päältä ja ottaa testikuvat joistain staattisista kohteista kaikessa rauhassa. Elävien kohteiden kuvaus ei ole se paras tapa selvittää tarkennusta ja piirtoa.
-
Käytin vain keskimmäistä pistettä,en ole muita koittanut.javal kirjoitti:Oletko havainnut mitään eroa siinä jos käytä tarkennuksen vain tarkennuksen keskipistettä, osuuko sillä tarkennus paremmin kohdalleen kuin reunatarkennuspisteitä käytettäessä? Joskus muistan kuulleeni kitinää siitä että jotkut Sigma lasit olisi hieman epävarmoja D7200 kanssa jos käyttää reunalla olevia tarkennuspisteitä.
Testailinkin tuossa viime yön hiljaisina tunteina tarkennusta ja toista runkoa,D7500,sen tuloksia en ehtinyt pähkäillä..
-
Hieman tuli testailtua taas Sigmaa D7200 kanssa.Lopputulos taas sama kuin viimeksikin.
Neljän kuvan sarjassa oli yksi jo heti aivan väärin tarkentunut,laitan siitä linkin.(Nikon Capture NX-D:ssä pystyy kätevästi vertailemaan neljää kuvaa yhtä aikaa)
Kuvat on otettu jalustalta,kuulapää päässä,vitkalaukaisin,valotuksen viive,vakaaja pois..aina kuvan jälkeen vempautettu tarkennusrengasta,sitten uusi tarkennus..
En ole koskenut kameran hienosäätöön,enkä Sigmaan usb_dock:lla,kun kerran pitäisi olla nyt säädöissä.
Linkissä olevan väärin tarkentuneen kuvan heitto on n.6-7 cm,verrattuna oikeen tarkentuneeseen,vaikka sekin on tarkentunut taakse.Kuvausmatka oli 7 metriä.
Senverran olen aloittelija,etten tiedä mitä tuo runko nyt vaikuttaa tuohon ongelmaa,vai enkö vain osaa painaa nappia oikein.
https://drive.google.com/file/d/1t6R1pd ... sp=sharing" onclick="window.open(this.href);return false;
Neljän kuvan sarjassa oli yksi jo heti aivan väärin tarkentunut,laitan siitä linkin.(Nikon Capture NX-D:ssä pystyy kätevästi vertailemaan neljää kuvaa yhtä aikaa)
Kuvat on otettu jalustalta,kuulapää päässä,vitkalaukaisin,valotuksen viive,vakaaja pois..aina kuvan jälkeen vempautettu tarkennusrengasta,sitten uusi tarkennus..
En ole koskenut kameran hienosäätöön,enkä Sigmaan usb_dock:lla,kun kerran pitäisi olla nyt säädöissä.
Linkissä olevan väärin tarkentuneen kuvan heitto on n.6-7 cm,verrattuna oikeen tarkentuneeseen,vaikka sekin on tarkentunut taakse.Kuvausmatka oli 7 metriä.
Senverran olen aloittelija,etten tiedä mitä tuo runko nyt vaikuttaa tuohon ongelmaa,vai enkö vain osaa painaa nappia oikein.
https://drive.google.com/file/d/1t6R1pd ... sp=sharing" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Tekiköhän ne siellä Fokalla mitään vai ottiko vaan sulta rahaa pois?
Näyttää tosiaan siltä että taakse menee. Lienee korjattavissa tarkennuksen hienosäädöllä.
Mutta jos Z6 pelaa (tänään julkaistu mm. eläimien silmätarkennus ym -päivitys) niin eikös linssi kuitenkin ole käyttökelpoinen? Itsellä ainakin näyttää jäävän taloon tällä hetkellä. Tuskin käytän tätä muilla kuin zeta -rungoilla kun kerran niin hyvin toimii.
Näyttää tosiaan siltä että taakse menee. Lienee korjattavissa tarkennuksen hienosäädöllä.
Mutta jos Z6 pelaa (tänään julkaistu mm. eläimien silmätarkennus ym -päivitys) niin eikös linssi kuitenkin ole käyttökelpoinen? Itsellä ainakin näyttää jäävän taloon tällä hetkellä. Tuskin käytän tätä muilla kuin zeta -rungoilla kun kerran niin hyvin toimii.
-
Oli ne jotainn tehneet,"etulinssi oli löystynyt kierteeltään" ja "objektiivin säätö asiakkaan kameraa varten..?",luki huoltolapussa tehdyiksi töiksi.Murkula63 kirjoitti:Tekiköhän ne siellä Fokalla mitään vai ottiko vaan sulta rahaa pois?
Mutta aika hurjaa,että peräkkäiset laukaisut heittää noinkin paljon,eikä siellä huollossa mitään huomanneet,kait se mahtuu johonkin tolaransseihin?
Onneksi oli huokea huolto,0 euroa,maksoiko myyjäliike sitten,vaihtolaiteella oli yhden kuukauden takuu..
Asensin tuo uusimman päivityksen,muta en oo ehtiny testailla.
Kyllä minä tän linssin pidän,toimii aivan hyvin Z:lla ja jos tuo joskus selviää,miksei toimi D7200:lla.
-
Sun pitää vain itse säätää tuo dockilla 7200:lle, kuten huoltopalautteessakin sanottiin. Z:taa se ei sekoita, koska eri periaate tarkentamisessa.Jakenassu kirjoitti: Kyllä minä tän linssin pidän,toimii aivan hyvin Z:lla ja jos tuo joskus selviää,miksei toimi D7200:lla.
D7200 on kyllä kaikilla objektiiveilla aika sekopää välillä, taitaa olla mallivika.
-
On mahdoton säätää dock:lla Sigma,että pelittäisi D7200:lla,sellaiseen lopputulokseen olen päätynyt.Sakke_K kirjoitti:Sun pitää vain itse säätää tuo dockilla 7200:lle, kuten huoltopalautteessakin sanottiin. Z:taa se ei sekoita, koska eri periaate tarkentamisessa.Jakenassu kirjoitti: Kyllä minä tän linssin pidän,toimii aivan hyvin Z:lla ja jos tuo joskus selviää,miksei toimi D7200:lla.
D7200 on kyllä kaikilla objektiiveilla aika sekopää välillä, taitaa olla mallivika.
Ollut minun luottopeli jo kauan,ei pahaa sanottovaa..siksi D7500 on ollut melkein käyttämättömänä.
Kaivoin eilen D7500 kaapista,muutamat kuvat ilman mitään ennakkosäätöjä.Tarkentaa näköjään alle 10m:stä hieman eteen,30-40m:stä vielä enemmän eteen.
Täytyy alkaa värkkäämään tämän rungon kanssa,katotaan mitä tulee :)
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Sigma saa tästäedes kaverikseen Z6:n,on senverran yhteistyöhaluton peilirunkojeni kanssa.
Vaikka Sigma hieman temppuili Z:kin kanssa,linkkissä kuva "epätarkennuksesta".
D7500 toimii paremmin,kuin D7200.Peräkkäisten laukausten heitto oli vähäisempää,mutta kuitenkin aivan riittävä,10m:ltä muutamia senttejä puoleen toiseen.
Pikkasen olen pettynyt,tuon lisäksi,piirtoo täydellä aukolla,ei yllä samaan,kuin Nikon 200-500mm,mutta Nikon jääkin taloon.Niin ja Sigma:n vakaaja ei ole kuin 3 aukkoa enintään,ei neljää.
Mutta muuten kelpo peli,kuvaakin antaa,laitankin linkin hermostuneesta pikkutikasta,lajitoveri rummuttaa aivan vieressä...
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing" onclick="window.open(this.href);return false;
Vaikka Sigma hieman temppuili Z:kin kanssa,linkkissä kuva "epätarkennuksesta".
D7500 toimii paremmin,kuin D7200.Peräkkäisten laukausten heitto oli vähäisempää,mutta kuitenkin aivan riittävä,10m:ltä muutamia senttejä puoleen toiseen.
Pikkasen olen pettynyt,tuon lisäksi,piirtoo täydellä aukolla,ei yllä samaan,kuin Nikon 200-500mm,mutta Nikon jääkin taloon.Niin ja Sigma:n vakaaja ei ole kuin 3 aukkoa enintään,ei neljää.
Mutta muuten kelpo peli,kuvaakin antaa,laitankin linkin hermostuneesta pikkutikasta,lajitoveri rummuttaa aivan vieressä...
-
Hmm... ainakin täällä tarkentaa ja piirtää ihan ok Z6n kanssa. Linkistä facen suttaama kuva.
https://drive.google.com/file/d/1gtsij8 ... sp=sharing
-
- Viesti:
No juu, kyllä on mennyt pöperöksi kuvanlaatu vaikkakin kuva mainio. Tosin, nyt ei taida face olla syyllinen vaan Z. Se ei ole mikään mitalivehje kuvanlaadussa, vaan vaatii aimo läjän kohinanpoistoa että isompia herkkyyksiä viitsii katsoa. Suosittelen Topaz AI-plugareita korjaamiseen.
-
Heh Maffer, kyllä suurin syyllinen on kuitenkin face... Topatsit on tuttuja joo ja niillä pelastaa aika paljon kyllä. Itse asiassa tuo Z6 on tarkoitettu jatkossa videohommeleihin ja erääseen spesiaalihommaan - sattumoisin sattui olemaan tuossa Sigmassa tuolloin kiinni :)
-
- Viesti:
Noh ennemmin kattelen D3S @ ISO3200 ku Z6. Kutonen on samanlainen oksennuspallo kun eka A7 @ ISO3200.
-
Mafferin kanssa on turha vääntää, voisi antaa sulle Maffer jo jonkun Z6-jäärän arvonimen :-DMurkula63 kirjoitti:Heh Maffer, kyllä suurin syyllinen on kuitenkin face... Topatsit on tuttuja joo ja niillä pelastaa aika paljon kyllä. Itse asiassa tuo Z6 on tarkoitettu jatkossa videohommeleihin ja erääseen spesiaalihommaan - sattumoisin sattui olemaan tuossa Sigmassa tuolloin kiinni :)
Eikö tuo ole Murkula aikamoinen kroppi, ei mulla Z6:n kuva tuolta näytä tuolla herkkyydellä edes Facessa?
-
Z:n kanssa pelaa aivan ok,sain pikkutikoista onnistuneita kuvia..Murkula63 kirjoitti:Hmm... ainakin täällä tarkentaa ja piirtää ihan ok Z6n kanssa. Linkistä facen suttaama kuva.
Tuo "tarkennusongelma-kuva" tapahtui tilanteessa missä,käytin neulanpäätarkennusta.Ei tarranut millään tarkennus kiinni,kontrastia oli,taivasta vasten,myötävaloon.
Tarkennuksen muuttaminen normipisteeksi auttoi,se piste vaan peitti melkein koko tikan.Mistä moinen johtui,en osaa sanoa...
Komee kotka kuvassa,asento varsinkin uljas,hyvään paikkaan syötit asetettu kun tausta jäänyt noin kauas.Tarkkuudesta osaa sanoa.
Ite haaveilin merikotkista,mutta jäätilanne oli nyt tuollainen...mutta kun verkkomiehet vielä laskee verkkonsa uudestaan,niin sitten kuvaamaan,syöttikalat olen tilannut.
-
Hehe, niinpä! Olen huomannut...Sakke_K kirjoitti:Mafferin kanssa on turha vääntää, voisi antaa sulle Maffer jo jonkun Z6-jäärän arvonimen :-DMurkula63 kirjoitti:Heh Maffer, kyllä suurin syyllinen on kuitenkin face... Topatsit on tuttuja joo ja niillä pelastaa aika paljon kyllä. Itse asiassa tuo Z6 on tarkoitettu jatkossa videohommeleihin ja erääseen spesiaalihommaan - sattumoisin sattui olemaan tuossa Sigmassa tuolloin kiinni :)
Eikö tuo ole Murkula aikamoinen kroppi, ei mulla Z6:n kuva tuolta näytä tuolla herkkyydellä edes Facessa?
Ja joo, kroppihan tuo on. Kuvausmatka suunnilleen 15m. Lähinnä laitoin kuvan vaan osoittamaan että minulla z tarkentaa Sigmalla kyllä kohdalleen.
-
Tein leikkimielisen testin Sigma 120-300 Sport ja Nikon 200-500mm:n välillä,runkona oli Z6.
Kuusiokoloruuvi,M6x25,sai toimi kohteena.
Nikon:han on loistava piirtämään hintaisekseen,testi paljasti sen koruttomasti.
Sigma:a joutui himmentämään 3 aukkoa,f/8,silloin piirto oli suunnilleen samaa tai vähän parempaa,kuin Nikon:ssa täydellä aukolla,f/5.6
Telejatke Sigma:n jatkeena heikensi odotetusti kuvanlaatua.
Kuusiokoloruuvi,M6x25,sai toimi kohteena.
Nikon:han on loistava piirtämään hintaisekseen,testi paljasti sen koruttomasti.
Sigma:a joutui himmentämään 3 aukkoa,f/8,silloin piirto oli suunnilleen samaa tai vähän parempaa,kuin Nikon:ssa täydellä aukolla,f/5.6
Telejatke Sigma:n jatkeena heikensi odotetusti kuvanlaatua.