Miksus kirjoitti:Miten on, joko on kokemusta kertynyt ja jos niin millä rungolla?
Kyllä vain. Runkona on Sony A9. Olen nyt tuota tötteröä roikuttanut mukana jonkin verran koirien kanssa metsissä samoillessa ja lyhyillä kuvausreissuilla täällä Kirkkonummella.
Putki on helppo käsitellä ja eihän se edes ole painava, jos vertaa esim. Sigman 120-300 F2.8 Sporttiin. Tämä on nopeampi ja luotettavampi tarkentaja myös, mutta aika selväähän se on, kun Sigmaa joutuu käyttämään adapterilla. Ei se Sigmakaan mikään hidas ole, mutta telekonvertterien kanssa se alkaa olla jo toivoton (johtunee adapterista).
Sonyn tuutti tekee terävää jälkeä ja bokeh on parhaimmillaan ok, mutta pääosin jotenkin krouvia. Kuvanvakaaja yhdistettynä runkovakaajaan toimii tosi hienosti. Paikallaan pönöttäviä kohteita voi huoleti kuvailla kohtuullisen pitkillä suljinajoilla, jolloin herkkyyden saa pidettyä siedettävänä.
Valovoimaa saisi aina olla enemmän. Jos on yhtään hämärää ja kohde liikkuu, niin alkaa herkkyydet nousta tuonne 12800 saakka, jonka olen määritellyt auto-ison maksimiksi, joka monissa tapauksissa on liikaa Sonyn A9:lle, mutta välillä sieltäkin ihan kelpoja ruutuja saa ulos. Mutta kun valoa on, niin homma toki toimii ihan toisella tavalla.
Ostin samalla putken kanssa 1.4x ja 2x telekonvertterit. Tuota 2x-versiota olen käyttänyt erityisen valoisalla kelillä tämän 200-600 putken kanssa. Huikeaa tuossa on saavutettavat millit, tarkennuksen toiminta ja kuvanlaatu. Aukkohan nousee pahimmillaan tuonne F13-lukemiin, joten sitä valoa on syytä olla. Käsivaralta kuvaaminenkin onnistuu, mutta silloin on kyllä parempi nojata johonkin paremman tuen toivossa.
Kaikkineen olen kyllä tyytyväinen, mutta eihän tuo nyt mikään yberputki kuitenkaan ole. Hinta-laatusuhde on hyvä, varsinkin jos tuon ostaa jostain ulkomailta halvemmalla, kuten itse tein. Ai niin, se vastavalosuoja on tosiaan helposti irtoavaaa mallia.
Täytynee postata jossain vaiheessa kuviakin. Olen ollut tämän forumin jäsen lähes alusta saakka ja kauhean montaa kuvaa en ole postannut. Mutta kyllä minä oikeasti kuvaankin näillä välineilllä.