Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Juha Sa kirjoitti:Pitihän tuo pitkän valotuksen asia kokeilla, parvekkeelta kuvan nappasin, z7 + 24-70 f4, iso 64, f11, 300s valotus. Pitkän valotuksen kohinanpoisto pois päältä.
En löydä kuvasta kaistoittumista, en kohinaa enkä muutakaan häiritsevää.
Pitää kokeilla jossakin pimeämmässä paikassa uudelleen mutta en ole tämän kanssa huolissani vaikka tähtitaivasta joskus kuvailenkin.
Ongelman kokoluokasta on erilaisia kokemuksia ja arvioita:
Laita ny 100% kroppi keskiharmaista ja varjoista. Kiinnostaa toki, jos tämä on rikki. Silloin on laitettava takuuseen. Mulla on raidat ihan joka ruudussa ISO100:lla muualla kuin kirkkaissa valoissa.
Kunhan pääsen paremmissa olosuhteissa kokeilemaan, nyt tuulee sen verran että oksisto on epäselvää mössöä mutta on kuvassa toki tummaa taivasta ja paikallaan pysyviä kohteita eikä mitään häiritsevää näy edes 300% cropissa.
En tosin edes tiedä miten tänne saa kuvia linkattua.
Maffer kirjoitti:Laita ny 100% kroppi keskiharmaista ja varjoista. Kiinnostaa toki, jos tämä on rikki. Silloin on laitettava takuuseen. Mulla on raidat ihan joka ruudussa ISO100:lla muualla kuin kirkkaissa valoissa.
No ei kyllä kuulosta ihan terveeltä, itse en ole nähnyt raitoja edes aika vaativissakaan kohteissa vielä kertaakaan. Toki en tiedä, mitä kellareita sä olet pelkästään kuvannut :-)
Pikaisesti kävin noita artikkeleita Z6/Z7 -kaistoittumisesta ja kaikissa esimerkkinä oli kuva joka oli alivalotettu ja sitten nostettu ylös 6EV ja silloin kaistoittuminen tuli esille, +4EV ei vielä näkynyt pahasti.
Itse olen vuosien mittaan oppinut valottamaan kuvan oikein, ainakin lähes oikein, noin suuria korjauksia ei ole tarvinnut tehdä eikä ongelma siis minua koske.
Eikä zetat taida olla yksin tämän ongelman kanssa joten kannattaa opetella valottamaan oikein...
Juha Sa kirjoitti:Pikaisesti kävin noita artikkeleita Z6/Z7 -kaistoittumisesta ja kaikissa esimerkkinä oli kuva joka oli alivalotettu ja sitten nostettu ylös 6EV ja silloin kaistoittuminen tuli esille, +4EV ei vielä näkynyt pahasti.
Itse olen vuosien mittaan oppinut valottamaan kuvan oikein, ainakin lähes oikein, noin suuria korjauksia ei ole tarvinnut tehdä eikä ongelma siis minua koske.
Eikä zetat taida olla yksin tämän ongelman kanssa joten kannattaa opetella valottamaan oikein...
Se missä tämä on hyvä, on ISO800:lla pinoamisessa, kuten on Sonykin @ ISO640. Dual-Gain eka hyppy tekee rapsakkaa jälkeä 30sek pätkissä. Ping-pong 12mm piirtää sen verran terävästi Novon adapterin perässä että moirea puskeaa jo pyörylään kun sitä yrittää pienentää.
Harmi vaan ettei ole lunta maassa, olisi kuun kajo vähän valaissut etualaa.
--
Yötaivasta kaupungin yllä. ISO100, 5sek, +2EV ja 25 pinnaa clarity. Terävöitys pois päältä LR:ssä.
Ei tarvi 6 aukkoa ja/tai 5min. ISO800+ raidat katoaa muuhun kohinaan.
Nonniish!! Ylempi kuva varsin messevä tähtijuovapyörre! Löytyhän siitä jotain hyvääkin! Tällä pelastit monen Nikon-funnyboyn weekendin!
Alempi on taas aikalailla linjassa dpreviewn kuvatestien kanssa, tosin aika saavutus, että jo +2 EV nostolla ilmenis raitoja. Oliko alkuperäinen +0 vai valmiiksi ylivalottunut tumman pään kohdalta, vai nostitko +2ev jälkikäsittelyssä?
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa!Vîta est tempus optimum homini
Ihan LR:ssä +2EV. Kannattaa katsoa ainakin ennen isompia vedoksia kaikki tummat pinnat läpi. Downsamplaaminen muuttaa tai hävittää raitoja hieman. Kirkkaissa valoissa ei mittään kummallista tunnu olevan. Vaikkapa talvipäivän lumiset ruudut ovat todennäköisesti täysin puhdasta tavaraa.
Ei ole merkitystä kun valottaa oikein ja sama tilanne on kaikilla kameroilla merkitä riippumatta.
temama kirjoitti:
Juha Sa kirjoitti:Pikaisesti kävin noita artikkeleita Z6/Z7 -kaistoittumisesta ja kaikissa esimerkkinä oli kuva joka oli alivalotettu ja sitten nostettu ylös 6EV ja silloin kaistoittuminen tuli esille, +4EV ei vielä näkynyt pahasti.
Itse olen vuosien mittaan oppinut valottamaan kuvan oikein, ainakin lähes oikein, noin suuria korjauksia ei ole tarvinnut tehdä eikä ongelma siis minua koske.
Eikä zetat taida olla yksin tämän ongelman kanssa joten kannattaa opetella valottamaan oikein...
Juha Sa kirjoitti:Ei ole merkitystä kun valottaa oikein ja sama tilanne on kaikilla kameroilla merkitä riippumatta.
No onhan sillä nyt merkitystä - raitoja saattaa pukata jälkikäsittelyssä. Toi dpreviewn testi on otettu täsmälleen samanlaisissa olosuhteissa. Ja siinä näet erittäin selkeän eron raitojen suhteen. Miten merkittävää se on, se riippuu täysin kuvaajasta ja ennenkaikkea kuvan käyttötarkoituksesta. Mutta ihan rehellsiesti voi sanoa, että näitä nikonin kinopeilittömiä ei voi suositella kuin varauksella henkilölle joka tykkää ottaa maksimaaliset mehut irti kennosta.
temama kirjoitti:
Juha Sa kirjoitti:Pikaisesti kävin noita artikkeleita Z6/Z7 -kaistoittumisesta ja kaikissa esimerkkinä oli kuva joka oli alivalotettu ja sitten nostettu ylös 6EV ja silloin kaistoittuminen tuli esille, +4EV ei vielä näkynyt pahasti.
Itse olen vuosien mittaan oppinut valottamaan kuvan oikein, ainakin lähes oikein, noin suuria korjauksia ei ole tarvinnut tehdä eikä ongelma siis minua koske.
Eikä zetat taida olla yksin tämän ongelman kanssa joten kannattaa opetella valottamaan oikein...
Kyllä, dpreviewn testi on otettu täsmälleen samanlaisissa olosuhteissa mutta alivalotettu 6 aukkoa.
Totta kai kameroista eroja saadaan esille kun rajoja etsitään mutta kenenkään ei tarvitse sitä tehdä jos valottaa oikein ja kaikilla nykykameroilla saadaan aivan laadukkaita kuvia kuvattiin sitten päivänvalossa tai yön pimeydessä kunhan valottaa oikein.
Itsellä ei 45 vuoden kuvausuran aikan jossa 18 vuotta digejä ole montaa kertaa tullut vastaan tilannetta jossa olisi jälkikäsittelyssä tarvinnut 2 aukkoa enempää valoa lisätä, usein miten alle aukko riittää.
temama kirjoitti:
Juha Sa kirjoitti:Ei ole merkitystä kun valottaa oikein ja sama tilanne on kaikilla kameroilla merkitä riippumatta.
No onhan sillä nyt merkitystä - raitoja saattaa pukata jälkikäsittelyssä. Toi dpreviewn testi on otettu täsmälleen samanlaisissa olosuhteissa. Ja siinä näet erittäin selkeän eron raitojen suhteen. Miten merkittävää se on, se riippuu täysin kuvaajasta ja ennenkaikkea kuvan käyttötarkoituksesta. Mutta ihan rehellsiesti voi sanoa, että näitä nikonin kinopeilittömiä ei voi suositella kuin varauksella henkilölle joka tykkää ottaa maksimaaliset mehut irti kennosta.
temama kirjoitti:
Juha Sa kirjoitti:Pikaisesti kävin noita artikkeleita Z6/Z7 -kaistoittumisesta ja kaikissa esimerkkinä oli kuva joka oli alivalotettu ja sitten nostettu ylös 6EV ja silloin kaistoittuminen tuli esille, +4EV ei vielä näkynyt pahasti.
Itse olen vuosien mittaan oppinut valottamaan kuvan oikein, ainakin lähes oikein, noin suuria korjauksia ei ole tarvinnut tehdä eikä ongelma siis minua koske.
Eikä zetat taida olla yksin tämän ongelman kanssa joten kannattaa opetella valottamaan oikein...
Ei tuossa ole säätövaraa yhtään enemmän, pelkästään tähdet on raitoina lighten-moodissa pinottu, säätövara ei muualla kuvassa muuttu jos ei keskiarvoista muualta. Minkä voi toki tehdä senkin.
--
Mutta ettei unohdu miksi tää Nikon on aneeminen tuhnu. Pentaks kahden paksun suotimen läpi kuunvalossa 30sek ISO3200. Shiftattuna Ping-Pong romu-TS:llä. Täysspektrikamera tekee hieman erilaista jälkeä terävyyden suhteen.
temama kirjoitti:Mutta ihan rehellsiesti voi sanoa, että näitä nikonin kinopeilittömiä ei voi suositella kuin varauksella henkilölle joka tykkää ottaa maksimaaliset mehut irti kennosta.
Joo-o, älä suosittele... mutta kuka haluaa maksimaalista kuvanautintoa niin heille voi suositella varauksetta, sen verran ylevää on kuvanlaatu muuten. +6EV kaivelijat kiertäkää kaukaa, hankkikaa kenno joka kestää +7EV:n kaivelut ;-)
On se näköjään olemassa, mutta aika ensimmäisen maailman kultasilmien ongelma, sanoisin. Tuskinpa tuollaisella on mitään merkitystä massojen valintoihin tai valokuvaukseen. Mutta eiköhän tuo muutaman markin päästä ole historiaa, jos ei muuten niin valhegeneraattorin (jota markkinaketkut kutsuvat jollain hienommalla valheellisella nimellä) ansiosta.
Olen miettinyt ton ko. kameran hankkimista, mut mua epäilyttää toimiiko toi ääriolosuhteissa. Eli jos pitää istua alasti kolme tuntia alle neliösentin tikun nokassa kuvaamassa niin onko Z6 oikea valinta vai pitäskö ostaa Huawei? Siis jos hakee kunnolla rajoja niin mitä kameraa suosittelette - tikun nokassa istumista en vaihda, joten se ei tässä ole optiona.
ttuplai kirjoitti:Olen miettinyt ton ko. kameran hankkimista, mut mua epäilyttää toimiiko toi ääriolosuhteissa. Eli jos pitää istua alasti kolme tuntia alle neliösentin tikun nokassa kuvaamassa niin onko Z6 oikea valinta vai pitäskö ostaa Huawei? Siis jos hakee kunnolla rajoja niin mitä kameraa suosittelette - tikun nokassa istumista en vaihda, joten se ei tässä ole optiona.
Älä huoli. Kuvaajan tikun nokassa istuminen tai istumattomuus ei vaikuta yhdenkään kameran suorituskykyyn millään tavalla. Ne kun eivät moista tilannetta kykene tunnistamaan. Sen sijaan kuvaajan keskittymiskykyyn sillä uskoisin olevan vaikutusta. Ainakin tottomattomalla saattaa viedä huomiota itse kuvaamisesta. Joten kuvaustilanteen uudelleen järjestelyä miettisin ennen kuin kameran vaihtoa.