Capture One 20 Pro
-
- Viesti:
Capture One 20 Pro
Onko täällä Capture One 20 Pro -käyttäjiä? Kokemuksia tästä ois kiva kuulla. En löytänyt vanhaa lankaa aiheesta.
Mulla oli aikoinaan Capture One käytössä D300-aikoina, viimeisimpänä versiona Capture One 5 Pro vuosina 2010-2012. Kun Adobe siirtyi kuukausihinnoitteluun on ollut jo pitempään mielessä että voisinkohan vaihtaa takaisin, tai ainakin aluksi kokeilla miltä Capture One nyt tuntuis vanhan LR6:n rinnalla, kun sen saa vielä hankittua "omaksi". Marraskuussa sitten Black Friday -tarjouksena oli -30% Capture One 12 Pro, johon sisältyi ilmainen päivitys (kuten kai aina sisältyy) seuraavaan tulossa olevaan versioon eli Capture One 20 Pro. Muistin kyllä että Capture Onella on ollut hyvä päivityspolitiikka vanhojen versioiden suhteen ja mielestäni tarkistin että mun Capture One 5 Pro ei ole enää kelvollinen edulliseen päivitykseen vaan olisi tarvittu usemman version verran uudempi lisenssi. Niinpä ostin hiukan hätäisesti 12 Pro:n alehintaan 244 euroa kun alennusta oli enää tunti jäljellä.
Tänään lopulta sain aikaiseksi ladata Capture One 20 Pro:n. 12 Pro:n ostosta tullut sähköpostilinkki ohjasi Capture Onen päivityskauppaan ja koska mulla oli vanhastaan sinne tili tarjosi kauppa suoraan päivitystä mun vanhaan Capture One 5 Pro -lisenssistä 20 Pro:hon hintaan 209 euroa. :-) Ei nyt suurensuuri hintaero, mutta ois tämän toki voinut etukäteen selvittää. Hauska nähdä miten noitten kahden eri lisenssin päivityshinnoittelu sitten mahdollisissa tulevissa versioissa menee.
Mulla oli aikoinaan Capture One käytössä D300-aikoina, viimeisimpänä versiona Capture One 5 Pro vuosina 2010-2012. Kun Adobe siirtyi kuukausihinnoitteluun on ollut jo pitempään mielessä että voisinkohan vaihtaa takaisin, tai ainakin aluksi kokeilla miltä Capture One nyt tuntuis vanhan LR6:n rinnalla, kun sen saa vielä hankittua "omaksi". Marraskuussa sitten Black Friday -tarjouksena oli -30% Capture One 12 Pro, johon sisältyi ilmainen päivitys (kuten kai aina sisältyy) seuraavaan tulossa olevaan versioon eli Capture One 20 Pro. Muistin kyllä että Capture Onella on ollut hyvä päivityspolitiikka vanhojen versioiden suhteen ja mielestäni tarkistin että mun Capture One 5 Pro ei ole enää kelvollinen edulliseen päivitykseen vaan olisi tarvittu usemman version verran uudempi lisenssi. Niinpä ostin hiukan hätäisesti 12 Pro:n alehintaan 244 euroa kun alennusta oli enää tunti jäljellä.
Tänään lopulta sain aikaiseksi ladata Capture One 20 Pro:n. 12 Pro:n ostosta tullut sähköpostilinkki ohjasi Capture Onen päivityskauppaan ja koska mulla oli vanhastaan sinne tili tarjosi kauppa suoraan päivitystä mun vanhaan Capture One 5 Pro -lisenssistä 20 Pro:hon hintaan 209 euroa. :-) Ei nyt suurensuuri hintaero, mutta ois tämän toki voinut etukäteen selvittää. Hauska nähdä miten noitten kahden eri lisenssin päivityshinnoittelu sitten mahdollisissa tulevissa versioissa menee.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
Re: Capture One 20 Pro
Sonyn versio 20Prosta käyttössä aivan samasta syystä etten ryhdy mihinkään Adoben kuukausiveloitukseen.
C1 on kuvan säädöiltään värit, kohinan poisto ja terävöitys säätämättä kohdallaan. Laitat valotuksen kohdalleen ja avaat varjoja niin kuva näyttää jo lähes valmiilta.
LR:n kanssa saat touhuta paljon enempi eikä sekään riitä.
C1 on kuvan säädöiltään värit, kohinan poisto ja terävöitys säätämättä kohdallaan. Laitat valotuksen kohdalleen ja avaat varjoja niin kuva näyttää jo lähes valmiilta.
LR:n kanssa saat touhuta paljon enempi eikä sekään riitä.
-
- Viesti:
Kuulostaa lupaavalta. C1 20 Pro vielä testaamatta, mutta vähän samansuuntaisia kokemuksia on LR:stä.
Ainakin D800 ja D810:n suhteen on kummastuttanut noi LR6:n kameraprofiilit, eli erilaisia profiileja on tarjolla montakin, mutta mikään ei tunnu saavan värejä kohdalleen. Yleensä käytän Adobe Standard tai Camera Standard, mutta noitten välinen ero ei ole mitään värien hienosäätöä vaan valtava. Ja silti tuntuu että tartten aivan liian usein värikanavakohtaista virittelyä profiilin ja/tai Split Toning -säätöä melko reilulla kädellä.
Ainakin D800 ja D810:n suhteen on kummastuttanut noi LR6:n kameraprofiilit, eli erilaisia profiileja on tarjolla montakin, mutta mikään ei tunnu saavan värejä kohdalleen. Yleensä käytän Adobe Standard tai Camera Standard, mutta noitten välinen ero ei ole mitään värien hienosäätöä vaan valtava. Ja silti tuntuu että tartten aivan liian usein värikanavakohtaista virittelyä profiilin ja/tai Split Toning -säätöä melko reilulla kädellä.
-
Täällä kanssa C1 Pro 20 Sony versio käytössä. Ihan mukavia uusia ominaisuuksia, kuten näppärä värieditori, parantunut varjojen ja highlightien säätö ja layerien kopiointi. Mulla on kaatunut softa muutaman kerran, mutta mitään ei ole hävinnyt tai seonnut, vaikka ärsyttävää softan kaatuminen onkin.
-
Teknisesti ja käyttöliittymän osalta selkeä hyppäys parempaan suuntaan edellisestä, vaikka ei vanhakaan mikään mahdoton ollut.
Värieditori on selkeämpi ja monipuolisempi, kohinanpoisto pykälää parempi, tasojen kanssa helpompi työskennellä jne. jne. Kannattaa tutustua, ei pahaa sanottavaa. Mulla ei ole kaatunut vielä kertaakaan, tosin ei tässä käyttötuntejakaan nyt kovin paljoa vielä ole.
Värieditori on selkeämpi ja monipuolisempi, kohinanpoisto pykälää parempi, tasojen kanssa helpompi työskennellä jne. jne. Kannattaa tutustua, ei pahaa sanottavaa. Mulla ei ole kaatunut vielä kertaakaan, tosin ei tässä käyttötuntejakaan nyt kovin paljoa vielä ole.
-
Ite vaihdoin C1:een viime kesänä - ajattelin, et kesken kauden vaihtaminen on typerintä mitä voi tehdä - itseasiassa mun piti tehdä toi sillee vaiheittain - siirryin kuitenkin kertarysäyksellä ja lopetin LR:n käytön. Catalogien siirto LR:tä tohon ei mene mitenkään vakuuttavasti, mut ilman tilaustakin vanhat kuvat saa LR:stä ulos joten sama tuo - ei maksanut vaivaa. Parissa päivässä sain itelle sopivat presetit ja värien osalta mä pääsen paljon nopeammin haluttuun C1:llä - myös siten, et mätsää tulosteisiin. Tulosteita en tee C1:llä vaan exportaan Epsonin omaan softaan - tossa LR on hivenen edellä kätevyydessä, mut lopputulokseen olen enempi tyytyväinen tällä yhditelmällä.
Tärkeimmät erot 12:n ja 20:n välillä mun kannalta ovat tasojen kopiointi ja uus käyttöliittymä, joka on hivenen aiempaa kätsympi (no on toi "HDR":kin parempi). Mulla tasojen kopiointi ei toiminut 12:ssa oikein TIFFien kanssa - nyt pelaa. Mustavalkosäätöjä ei edelleenkään saa omalle tasolleen, mut muutenhan noilla tasoilla on kätsy tehdä sävytykset ja kopioida vaan ne muihin kuviin (nykyän en tee fotarilla enää noita laisinkaan vaan jätän ne C1:n huoleksi - samoin paikalliset terävöinnit). Adobe on kait jonkin verran ottanut C1:stä kiinni GPU-kiihdytyksessä, mut silloin kesällä ero oli aika selkee C1:n hyväksi - mun kannalta lähinnä muutaman sadan kuvan exporteissa (GTX 1660). Silti C1 pyörii läppärillä kohtuu kivasti, jotta sillä voi tehdä perusjuttuja kuten kuvien valkkaamisen ja ryhmittelyn. Tähänkään 20 Pro ei tuonut muutosta. LR:n kohdalla tilanne on jotenkin ollut se, et laittaa miten paljon vaan rautaan rahaa se on aina yhtä tahmea. Mulle sessiopohjanen systeemi toimii - tosin tuohonkaan 20 Pro ei mitään uutta tuonut, mut vanhat sessiot ovat päivittyneet uusiin ilman vikoja. Mä olen selvinnyt ilman kaatumisia, mut nähtävästi toi kaatu kerran suljettaessa, koska uudelleenkäynnistyksessä halus palauttaa perusasetukset. Silläkään ei ollut suurempaa merkitystä, koska tallennan omat työpöytäni - ei mikään riemukas hetki kuitenkaan.
C1 edelleen haluaa laskea GPU-kiihdytykset uusiksi, kun päivittää näytönohjaimen driverit - joka ottaa aikansa ja sinä aikana kiihdytys on pois päältä. Ei siis kannata ip:llä ennen kotiinlähtöä ensin päivittää näytönohjain ja sitten alkaa exporttaamaan kuvia.
Mulla on käytössä HUIONin HS610 (47 euroa Black Friday) ja W10:ssä noi pelaa yhteen nikottelematta (myös softakohtaiset pikanäppäimet ja zoomi).
Tärkeimmät erot 12:n ja 20:n välillä mun kannalta ovat tasojen kopiointi ja uus käyttöliittymä, joka on hivenen aiempaa kätsympi (no on toi "HDR":kin parempi). Mulla tasojen kopiointi ei toiminut 12:ssa oikein TIFFien kanssa - nyt pelaa. Mustavalkosäätöjä ei edelleenkään saa omalle tasolleen, mut muutenhan noilla tasoilla on kätsy tehdä sävytykset ja kopioida vaan ne muihin kuviin (nykyän en tee fotarilla enää noita laisinkaan vaan jätän ne C1:n huoleksi - samoin paikalliset terävöinnit). Adobe on kait jonkin verran ottanut C1:stä kiinni GPU-kiihdytyksessä, mut silloin kesällä ero oli aika selkee C1:n hyväksi - mun kannalta lähinnä muutaman sadan kuvan exporteissa (GTX 1660). Silti C1 pyörii läppärillä kohtuu kivasti, jotta sillä voi tehdä perusjuttuja kuten kuvien valkkaamisen ja ryhmittelyn. Tähänkään 20 Pro ei tuonut muutosta. LR:n kohdalla tilanne on jotenkin ollut se, et laittaa miten paljon vaan rautaan rahaa se on aina yhtä tahmea. Mulle sessiopohjanen systeemi toimii - tosin tuohonkaan 20 Pro ei mitään uutta tuonut, mut vanhat sessiot ovat päivittyneet uusiin ilman vikoja. Mä olen selvinnyt ilman kaatumisia, mut nähtävästi toi kaatu kerran suljettaessa, koska uudelleenkäynnistyksessä halus palauttaa perusasetukset. Silläkään ei ollut suurempaa merkitystä, koska tallennan omat työpöytäni - ei mikään riemukas hetki kuitenkaan.
C1 edelleen haluaa laskea GPU-kiihdytykset uusiksi, kun päivittää näytönohjaimen driverit - joka ottaa aikansa ja sinä aikana kiihdytys on pois päältä. Ei siis kannata ip:llä ennen kotiinlähtöä ensin päivittää näytönohjain ja sitten alkaa exporttaamaan kuvia.
Mulla on käytössä HUIONin HS610 (47 euroa Black Friday) ja W10:ssä noi pelaa yhteen nikottelematta (myös softakohtaiset pikanäppäimet ja zoomi).
-
No tuossahan tuota kaikille tuttua tekniikkaa tulikin läjä :-)
Yksi iso pointti: asiakaspalvelu toimii, eli pulmatilanteissa ei jää yksin.
Yksi iso pointti: asiakaspalvelu toimii, eli pulmatilanteissa ei jää yksin.
-
- Viesti:
Paljon kiinnostavaa asiaa, kiitos kaikille. En ole tiennyt C1:n tasoistakaan mitään.
-
Latasin tänään tuon uusimman versioon sonya varten. Kyllä on helppoa ja suoraviivaista RAW kuvankäsittelyä!
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
- Viesti:
Mun C1-opettelu on edelleen aivan alkuvaiheissa, mutta sellainen ihmettely tuli eilen vastaan, että jos haluan editoida C1:ssä säädettyä kuvaa ulkoisessa editorissa (Affinity Photo), tarjoaa C1 väriprofiiliksi Adobe RGB:tä. LR taas tarjoaa vastaavassa tilanteessa oletuksena laajempaa ProPhoto RGB -väriprofiilia, mutta C1 ei tätä löydy.
C1:n supportsivuilla kyllä puhutaan ProPhoto RGB:stäkin ja jossain ohjeessa se oli mainittu myös juurikin tuohon ulkoisen editortin käyttöön liittyen:
https://support.captureone.com/hc/en-us ... nal-editor" onclick="window.open(this.href);return false;
https://support.captureone.com/hc/en-us ... 0002671798" onclick="window.open(this.href);return false;
Käytännössä varmaan ihan sama, mutta pitäiskö tästä kuitenkin olla huolissaan ja yrittää saada se ProPhoto RGB myös C1:een näkyviin?
C1:n supportsivuilla kyllä puhutaan ProPhoto RGB:stäkin ja jossain ohjeessa se oli mainittu myös juurikin tuohon ulkoisen editortin käyttöön liittyen:
https://support.captureone.com/hc/en-us ... nal-editor" onclick="window.open(this.href);return false;
https://support.captureone.com/hc/en-us ... 0002671798" onclick="window.open(this.href);return false;
Käytännössä varmaan ihan sama, mutta pitäiskö tästä kuitenkin olla huolissaan ja yrittää saada se ProPhoto RGB myös C1:een näkyviin?
-
Millaisen gamutin sinun näyttösi kykenee toistamaan?
-
Kun klikkaat alasvetovalikon ICC profiilin osalta auki, näkyy defaultina AdobeRGB ja valikossa on varmaan myös sRGB. Valikosta löytyy myös valinta Show All, jolloin näkyy kaikki koneella olevat ICC profiilit. Jos tuossa listassa ei ole sopivaa, niin voit tuoda koneelle haluamasi profiilin ja C10 lukee kaikki koneella käytössä olevat profiilit ja antaa valita niistä.Rockford kirjoitti:Mun C1-opettelu on edelleen aivan alkuvaiheissa, mutta sellainen ihmettely tuli eilen vastaan, että jos haluan editoida C1:ssä säädettyä kuvaa ulkoisessa editorissa (Affinity Photo), tarjoaa C1 väriprofiiliksi Adobe RGB:tä. LR taas tarjoaa vastaavassa tilanteessa oletuksena laajempaa ProPhoto RGB -väriprofiilia, mutta C1 ei tätä löydy.
Koska lista on aika pitkä, kannattaa huomata myös pitkän valikon viimeisenä (alimmaisena) "Show recomended", jolloin listalle palautuu taas vain muutama vaihtoehto.
-
Pyydän anteeksi etukäteen kun haen helppoa ohjetta täältä. Mut otsikon trial on nyt koneella ja tekee mielestäni hienoa jälkeä.
Lightroomia käytin aikoinaan aktiiviaikoina. Versio 4, eli ei enää tunnista eikä jekkase oikein.
Haluaisin viedä kuvat kovalevylle tyyliin kesäkuu/2020 , 6/2020 ja liittää mahd sen hetkiseen vientiin jonkun hakusanan.. Onko parempi viedä ne ensin windowssilla vain kopioimalla vai tällä capture one:lla
Ja miten tuo tuolla tapahtuu?
Mitään hienouksia en kaipaa sen kummenmin kuvankäsittelyssä. Yritän kuvatessa saada mahd valmista.
Raw kuvaan ja lähinnä valotuksen hienosäätöä, rajaus, ehkä jotain cloonaan pois ja terävöitys lopuksi.
Lightroomia käytin aikoinaan aktiiviaikoina. Versio 4, eli ei enää tunnista eikä jekkase oikein.
Haluaisin viedä kuvat kovalevylle tyyliin kesäkuu/2020 , 6/2020 ja liittää mahd sen hetkiseen vientiin jonkun hakusanan.. Onko parempi viedä ne ensin windowssilla vain kopioimalla vai tällä capture one:lla
Mitään hienouksia en kaipaa sen kummenmin kuvankäsittelyssä. Yritän kuvatessa saada mahd valmista.
Raw kuvaan ja lähinnä valotuksen hienosäätöä, rajaus, ehkä jotain cloonaan pois ja terävöitys lopuksi.
-
Kannattaa käyttää import työkalua. Eli vasemmassa yläkulmassa on kuvake import (nuoli alas) ja sen jälkeen pääset valitsemaan mistä kuvat tuodaan.Neutral kirjoitti:Pyydän anteeksi etukäteen kun haen helppoa ohjetta täältä. Mut otsikon trial on nyt koneella ja tekee mielestäni hienoa jälkeä.
Kun importtaat, niin valitse import to kohdasta destination alta choose folder. Tuolla voit määrittää pääkansion, mulla esim. "2020_RAWs". Sen jälkeen siihen alle tulee kenttä Sub Folder, johon kolmesta pisteestä pääset nimeämään automaattisen alakansion, mulla tuossa on "Current Month (MM)"
Tuo luo automaattisesti hakemistorakenteen, jossa RAWt tallentuvat sen vuoden alle kuukauden mukaiseen alakansioon.
Sinun tapauksessa, jos tuodaan vanhoja kuvia, pitää tuo kansiorakenne tehdä todennäköisesti ensin valmiiksi vanhojen kuvien osalta, koska automaattinen toiminto käyttää tuontihetken aikaa, jolloin esim. kesäkuussa 2000 kuvatut kuvat, jotka importataan kesäkuussa 2020, menevät kesäkuu 2020 kansioon. Tuo on kierrettävissä siten, että vanhojen importtien osalta älä käytä subfolderia, vaan valitse tuosta destination kohdasta suoraan haluamasi kansio ja jätä subfolder tyhjäksi.
Sitten halutessasi Naming kohdassa voit taas kolmesta pisteestä valita automaattisen kuvien nimeämisen esim. päivämäärän tms. mukaan. Mulla tässä on vain "Image Name", jolloin kameran alkuperäiset nimet säilytetään. Lisäksi voit antaa työlle nimen, esim. jos kyseessä on jokin yksittäinen kuvus, esim. tyyliin "Kertun häät".
Voit myös käyttää medata kohtaa noille avainsanoille, siinä lukee kohta description, mihin voi kirjoittaa mitä haluaa.
-
Kiitos! Youtubesta kerkesinkin katsoa mutta tässä tuli selkeä ja hyvä ohje.
-
No niin nyt trialia on enää 2 vrk jäljellä.. Kävipä hauska homma ostamisen kanssa. . Olin juuri vaihtanut pankkia ja samoin korttia tuonne paypal puolelle.
No ensin paukahti ruutuun et nyt hinta kerta lisenssille ilman lisukkeita (tyylejä) 129 eur ja vielä erillinen koodi jolla 25%. No ei mitään, siitä sitten maksamaan ja hintahan on hyvä 89,XX eur. Mutta kun oli ensimmäinen osto paypal/uusi kortti niin sivu heittikin sinne ja siellä piti hyväksyä että teet ensimmäisen oston tällä kortilla.. Samalla selain hävitti alkuper sivun jolla oltiin ostosta tekemässä.
No sitten uudelleen ostamaan, mutta nyttempä ei enää tarjotakaan sitä 129 eur lähtöhintaa vaan hinta on 149 eur? Ja siitä saa koodilla sen 25% .. Mitäs pxrua tämä tälläinen peli on?
Itse järkeilin että monestihan kun trial on loppumassa ja ollaan softaa poistamassa niin tarjouksia tulee. Mut bum nyt se hinta pompsahtikin siitä parhaasta tarjouksesta
No ensin paukahti ruutuun et nyt hinta kerta lisenssille ilman lisukkeita (tyylejä) 129 eur ja vielä erillinen koodi jolla 25%. No ei mitään, siitä sitten maksamaan ja hintahan on hyvä 89,XX eur. Mutta kun oli ensimmäinen osto paypal/uusi kortti niin sivu heittikin sinne ja siellä piti hyväksyä että teet ensimmäisen oston tällä kortilla.. Samalla selain hävitti alkuper sivun jolla oltiin ostosta tekemässä.
No sitten uudelleen ostamaan, mutta nyttempä ei enää tarjotakaan sitä 129 eur lähtöhintaa vaan hinta on 149 eur? Ja siitä saa koodilla sen 25% .. Mitäs pxrua tämä tälläinen peli on?
Itse järkeilin että monestihan kun trial on loppumassa ja ollaan softaa poistamassa niin tarjouksia tulee. Mut bum nyt se hinta pompsahtikin siitä parhaasta tarjouksesta
-
Selaimen muisti kannattaa nollata välillä.. sama homma kuin jos olet ostamassa matkaa kanarialle ja hinta näyttää ensihaulla 250e.. no päätät ettet vielä varaakkaan ja menet vasta parin päivän päästä katsomaan samaa hotellia ja matkaa.. hupsis, tjäreborgin sivut näkeeki että sama jäbä tulee uudelleen, niin kone pistääki hinnaksi 350e.... teknistä kusetusta.
Tokikin voi olla muitakin syitä..
Tokikin voi olla muitakin syitä..
Instagram: jani.honkala
Flickr: Jani Honkala
Flickr: Jani Honkala
-
Mulla taitaa olla oletuksena firefoxissa että sivuhistoria tyhjenee joka kerta kun laitan sen kiinni.
Eilen mietin että odotellaan huomiseen eli tähän päivään. No tänään tuli se 129 eur hinta ensin ja alekoodilla 25% niin nythän se on sitten ostettu.
Eilen mietin että odotellaan huomiseen eli tähän päivään. No tänään tuli se 129 eur hinta ensin ja alekoodilla 25% niin nythän se on sitten ostettu.
-
Luulen ettei sivuhistoriasta ole apua verkkokaupoille (pääsevätkö edes laillisin keinoin näkemään sitä vanhoista istunnoista), mutta evästeet on ne, mihin kaupat tallentaa omaa käyttäjä-spesifistä tietoa.Neutral kirjoitti:Mulla taitaa olla oletuksena firefoxissa että sivuhistoria tyhjenee joka kerta kun laitan sen kiinni.