Noin voisi äkkiseltään yksinkertaistaen ajatella. Dynamiikan suhde tiedostokokoon ei kuitenkaan ole noin yksioikoinen.Hel_NiS kirjoitti:Vähemmän dynamiikkaa, =vähemmän dataa.AMA kirjoitti:Canon on mielestäni ollut RAWin käsittelyssä aina muita edellä. Paitsi, että kuvasta ei hukata olennaista informaatiota, niin tiedostokoot taitavat olla pienimpiä kaikista, ero esim Sonyyn on huima. Sonyn filut taitavat viedä vähintään tuplaten tilaa megapikkelseihin nähden. Canon R:n 30 megapikselin CR3 RAWit vievät tilaa sen 26-35 megaa.
Raw-tiedosto edellyttää sopimusta siitä, kuinka monella bitillä kukin senseliarvo tallennetaan, tai datan tulkitsemisen kanssa tulee ongelma; avatusta tiedostosta dataa etsivä ohjelma ei löydä haluamaansa (ainakaan helpolla). Vanhoilla kameroilla tuo arvo oli usein 12-bittiä, nykyisillä järkkäreillä tallennus on 14-bitillä (tähän ei kompressioalgoritmeilla ole vaikutusta).
En tunne Sonyn paremman raw:n rakennetta yksityiskohtaisesti, mutta 16 bittistä A/D-muunnosta niissä tuskin on. Jos Sony tallentaa senselinsä kuitenkin 16-bittisinä (joka on muistirakenteen takia nopea kirjoittaa ja lukea), niin tuosta tulee tiedostoon vielä 2-bittiä hukkatilaa per senseli (n. 14%).
PS. Dynamiikassa 1 bitti vastaa yhtä stoppia. Mutta siitähän tässä ei voi olla kysymys, koska kaikki uudemmat kamerat käyttää 14-bittiä kennolta luettutujen senselien A/D-arvojen tallennukseen (koska niiden A/D-muunnin näkyy 14-bittisenä kameran digitaalipuolella).
PS 2. Mä olen alkanut pyörittelemään hämmentyneitä ajatuksia kameroiden dynamiikkatestien oikeellisuudesta, koska testaajilla ei ole käytettävissään kennolta saatua puhdasta A/D-muuntimen dataa. Onko kennon data manipuloitavissa digitaalisesti niin, että kameran kokonaissuorituskyky näyttää perustesteissä paremmalta?