Oikeesti - ei tarvitse. Ei valokuvaus ihan noin tiedettä sentään ole. 24 mm toimii mainiosti - kroppaat puolet pois ja sulla on riittävästi pikseleitä aika moneen tarkoitukseen (tai kuvaat pystyyn ja kroppaat siitä ylimääräiset). 50mm kehiin jos tila riittää (ja siitäkin kroppaa kivasti jos joudut kauemmas). Jos pitää kuvata seinän kokonen printti kuvaat 50mm pystyyn ja teet panoraman (yhdistelelyyn ei mee kun hetki). Ei tää niin ihmeellistä ole. Toi sun kamera tukee kropin esikatselua eli ruudulla näkee "lopputuloksen", joka helpottaa vähän rajojen määrittelyssä, Eri asia jos pitäs kuvata ryhmiä aamusta iltaan työkseen tai harrastukseksi. Joku 24-70 (24-105) on ihan ymmärrettävä ratkaisu jos tykkää ja sille on muutenkin käyttöä.jaava kirjoitti:Mä olen laskenut uuden lameran kanssa sen varaan, että 50MPix kuvasta on varaa hieman kropata. Mutta mun 24mm tuppaa vääristämään ihmisiä sen mukaan missä päin kuva-aluetta sijaitsevat. Toisaalta sillä toki pääsee myös lähelle, jos tila ei anna mennä kovin pitkälle.mlphotic kirjoitti:Kyllä ryhmäkuviin paras polttoväli on 40 mm. Se ei koskaan ole liian lyhyt kuten 35 mm on lähes aina, muttei myöskään liian ahdas kuten 50 mm säännöllisesti on.
Ehkä mun on kuitenkin kavennettava tuota polttovälialuetta: 35mm - 40mm.
Eli lähtökohta on lopputuote ja se mitä laukusta löytyy - jos nää eivät mitenkään mätsää niin kauppaan. Yleensä ongelmat on ratkaistavissa yksittäistapauksissa sillä kalustolla mikä on ja ostohousut jalkaan, kun huomaa toistavansa samaa ja haluaa yksinkertaistaa. Jos taas rahaa on enempi kuin laki sallii niin ostaa koko arsenaalin ja kokeilee - jolloin paras on se mikä toimii itselle (jonka kaivaa useimmiten esiin). Köyhän on taasen turha mennä kauppaan jos ei ole melko varma mitä haluaa (siis itse - ei dcnetin porukka) - tosin käytettyjen kanssa tappiot vääristä ostoksista ovat kohtuu pienet.
Kuvaamista vaivaa tietty perfektionismi, jonka yhtenä ilmiönä on kroppaamisen välttely (ja usko täydelliseen polttoväliin), koska kovat kundit ei kroppaa (toki joskus täytyy kuvata suoraan nettiin, mut kyse on tarvelähtöisestä toiminnasta - ei niinkään itsetarkoituksesta). Ja perfektionismi on yleensä kaiken tekemisen pahin vihollinen - ei hyve, eikä myöskään hassunhauska ominaisuus, joka livautetaan sivulauseessa.