Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
habannaama kirjoitti:Aika komeaa lopputulosta videolla ja hyvin näkee että kyse ainoastaan innovatiivisuudesta.
Onhan toi pirun siisti ei siitä pääse mihinkään. Eikä edes tarvitse päästä. Onhan se todettu jo aiemminkin että kyllähän noilla saa tehtyä vaikka täyspitkän elokuvan. Se mikä on tässä vähän hämmästyttävää on ku Sonya vedetään alta kölin milloin mistäkin markkinatempauksesta, harjaanjohtavasta markkinoinnista tai suoranaisesta valehtelusta, niin tässä ei kenelläkään oo käyny päässä että ehkä tässäkin vähän markkinointia on matkassa. Sattuiko kukaan vilkaisemaan minkälainen porukka tuolla oli tekemässä ja paljon siellä oli valaistuskalustoa paikalla? Siis kyllähän tollasen tarinan kertoo ihan hyvin iPhonella ja siihen tarvii innovaatiota kyllä. Mutta se että siitä saa samannäköisen, siihen tarvitaan vähän enemmän kuin pelkkää innovaatiota ja iPhonen.
Tuota tarkoitinkin innovatiivisuudella, hankitaan iPhonen (tai huihain) lisäksi sille modattu kuvauskehikko kiinnikkeineen, jalustoineen, gimbaaleineen, valoineen, ym, ym ja sitten kun vielä panostetaan jälkikäsittelysoftaan niin huomataan, hupsista heijakkaa, palo tonni jos toinenkin (kamat + assarit), vaan ei se ollutkaan pointtina vaan se että kyllähän kännykälläkin pystyy, turha kait sitä enää kenenkään on kiistää.
Mutta pärjääkö sillä ff-kennoisten kunkkuja vastaan jos lähdetään tekemään tuotantoa jota esim. allekirjoittanut katsoo omalta 65" OLED:ltani peräänkuuluttaen parasta 4K laatua jossa tuo tv pääsee täyteen loistoonsa, en ihan ole vakuuttunut.
habannaama kirjoitti:Mutta pärjääkö sillä ff-kennoisten kunkkuja vastaan jos lähdetään tekemään tuotantoa jota esim. allekirjoittanut katsoo omalta 65" OLED:ltani peräänkuuluttaen parasta 4K laatua jossa tuo tv pääsee täyteen loistoonsa, en ihan ole vakuuttunut.
Taitaa se tarjonta olla aika heikkoa muutenkin jos miettii näitä nykyisiä palvelujen tarjoajia.
habannaama kirjoitti:Mutta pärjääkö sillä ff-kennoisten kunkkuja vastaan jos lähdetään tekemään tuotantoa jota esim. allekirjoittanut katsoo omalta 65" OLED:ltani peräänkuuluttaen parasta 4K laatua jossa tuo tv pääsee täyteen loistoonsa, en ihan ole vakuuttunut.
Taitaa se tarjonta olla aika heikkoa muutenkin jos miettii näitä nykyisiä palvelujen tarjoajia.
Nimenomaan. Kuka oikeasti jaksaa kuvata jollakin pikkukennoisella älyluurilla elokuvatuotantoa muutenkaan??! eihän toi ole mitään muuta kuin markkinointihulabaloota, kun todistellaan miten hienoa jälkeä tulee. Kuten nsamppakin tuolla edellä mainitsi, niin massiiviset valaistusjärjestelmät pitää silti olla.
Tottakai elokuvaa voi tehdä vaikka 8mm kaitafilmillä, mutta tosiaan jonkun lillerikennoisen läpiterävää kuvaa ei jaksa katella edes videoissa.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa!Vîta est tempus optimum homini
Mulla on kyllä mennyt ohi juttu, että kännykällä vois korvata järjestelmäkameran.
Kuinka siihen saa sovitettua salamasynkan? Kuinka kontrastin tasaaminen onnistuu nopeassa tilannekuvauksessa, tai yleensä muutenkaan? Usein vaan on pakko ottaa kuvat vaikka olosuhteet on vaikeat ja valo on persustasta.
Hannu KH kirjoitti:Mulla on kyllä mennyt ohi juttu, että kännykällä vois korvata järjestelmäkameran.
Kuinka siihen saa sovitettua salamasynkan? Kuinka kontrastin tasaaminen onnistuu nopeassa tilannekuvauksessa, tai yleensä muutenkaan? Usein vaan on pakko ottaa kuvat vaikka olosuhteet on vaikeat ja valo on persustasta.
No, tämän foorumin mukaanhan tarvitset kännykän, jalustan sekä kasan kiviä. Niitä sitten valottelet kaikes rauhas muutaman vuodes ja tzaram! sinulla on järkkärintappo-koneesta kokemus sekä ainut ja oikea totuus.
Reaalimaailmassa homma menee toisella tavalla mutta turha sitä tähän on sotkea.
Hannu KH kirjoitti:Mulla on kyllä mennyt ohi juttu, että kännykällä vois korvata järjestelmäkameran.
Kuinka siihen saa sovitettua salamasynkan? Kuinka kontrastin tasaaminen onnistuu nopeassa tilannekuvauksessa, tai yleensä muutenkaan? Usein vaan on pakko ottaa kuvat vaikka olosuhteet on vaikeat ja valo on persustasta.
Ehkei sillä korvata voi, ainakaan kokonaan, mutta jotainhan silläkin voi tehdä järjestelmäkameran lisänä. Esimerkiksi: https://profoto.com/int/c1" onclick="window.open(this.href);return false;
Olen näissä melkein yhtä kokematon kuin sinäkin, mutta kyllä esim jo Nokia 808 laukaisi studiosalamat orjakennolla.
Hannu KH kirjoitti:Mulla on kyllä mennyt ohi juttu, että kännykällä vois korvata järjestelmäkameran.
Kuinka siihen saa sovitettua salamasynkan? Kuinka kontrastin tasaaminen onnistuu nopeassa tilannekuvauksessa, tai yleensä muutenkaan? Usein vaan on pakko ottaa kuvat vaikka olosuhteet on vaikeat ja valo on persustasta.
Ehkei sillä korvata voi, ainakaan kokonaan, mutta jotainhan silläkin voi tehdä järjestelmäkameran lisänä. Esimerkiksi: https://profoto.com/int/c1" onclick="window.open(this.href);return false;
Olen näissä melkein yhtä kokematon kuin sinäkin, mutta kyllä esim jo Nokia 808 laukaisi studiosalamat orjakennolla.
Sehän on selvä jotta kännykät kehittyy, ja pokkarit alkaa olemaan kuopattu.
Kännykällä on monta hyvää käyttötarkoitusta, paljon siitä on ittellekkin huvia ja hyötyä.
Ei sillä kumminkaan oo jakoa totiseen valokuvaamiseen, videoita teen omaksi ja muiden iloksi youtubeen...se on sitten eri juttu.
Hannu KH kirjoitti:Mulla on kyllä mennyt ohi juttu, että kännykällä vois korvata järjestelmäkameran.
Kuinka siihen saa sovitettua salamasynkan? Kuinka kontrastin tasaaminen onnistuu nopeassa tilannekuvauksessa, tai yleensä muutenkaan? Usein vaan on pakko ottaa kuvat vaikka olosuhteet on vaikeat ja valo on persustasta.
Ehkei sillä korvata voi, ainakaan kokonaan, mutta jotainhan silläkin voi tehdä järjestelmäkameran lisänä. Esimerkiksi: https://profoto.com/int/c1" onclick="window.open(this.href);return false;
Olen näissä melkein yhtä kokematon kuin sinäkin, mutta kyllä esim jo Nokia 808 laukaisi studiosalamat orjakennolla.
Sehän on selvä jotta kännykät kehittyy, ja pokkarit alkaa olemaan kuopattu.
Kännykällä on monta hyvää käyttötarkoitusta, paljon siitä on ittellekkin huvia ja hyötyä.
Ei sillä kumminkaan oo jakoa totiseen valokuvaamiseen, videoita teen omaksi ja muiden iloksi youtubeen...se on sitten eri juttu.
Mut kysymys ei ole siitä mitä kuvaaja haluaa tehdä vaan mitä asiakas haluaa. Nyt still-kuville on vielä kysyntää, mut esim hääkuvattavat ei pääosin ole yli 50v pareja, vaikka niitäkin joukkoon sattuu. Toki jo nyt ihmiset viettävät länsimaissa keskimäärin 20v eläkkeellä ja voihan olla, et aktiiviset eläkeläiset alkaa avioitumaan sarjana, mut ovat edelleen sen verta tavoilleen uskollisia, että haluvat seinän kokosia printtejä (mun silmissä viriilit eläkeläiset roikkuu somessa ja postaa kuvat instaan, josta nuoret ovat jo lähteneet). Jos liikkuva kuva tai jokin muu esitysmuoto kuin printti lyö itsensä läpi niin siihen on vaan vastattava. Nykyaikana trendit vaihtuvat niin nopeasti, että printti saattaa romahtaa parissa vuodessa, kun #MinnijaNiko kertoo digihäälehdessä, et heidän koko häänsä on julkaistu vain lasipallon sisällä pyörivänä videona - tai ehkä häävideo striimataan meidän-häät tosi-tv kanavalla, koska julkisuus. Hääpotretti tosin tatskataan vasempaan pakaraan, mut sen voi ottaa tosta videovirrasta. Printtisanomalehdet ei elä nousukautta, eikä myöskään cd-levyt. Jospa stilli onkin se omaksi iloksi kuvattava juttu ja duuni tehdään muihin esitysmuotoihin.
Kiinassa rikastuva keskiluokka laittaa hääpotretteihin huimaava summia - ja persaukiset tyytyy vähempään. Kyseinen keskiluokan jakautuminen koskee myös länsimaita ja sillä saattaa olla merkittävästi isompi vaikutus kuvausbisnekseen kuin puhelimien kehittymisellä - totisuus onkin siis pienen eritäin hyvin tienaavan kuvaajan juttu ja loput on vähän kepeempää settiä. Kuvasin tänä vuonna parit häät jos tapahtuma striimattiin eetteriin eli osa häävieraista katsoi häät reaaliajassa muualta. Ihmiset tapaa netissä ja löytävät kumppaninsa toiselta puolelta maailmaa - kaikilla ei ole varaa lennättää koko sukua Mauritiuksille hääjuhliin (yhdellä lentolipulla saa häävideokuvaajan). Kepeys on mukavampaa kuin tyhjyys ja se mikä oli ennen ei ole huomenna - mut mikä on huomenna - se olis rahanarvoinen juttu tietää.
tehodia kirjoitti:
Ehkei sillä korvata voi, ainakaan kokonaan, mutta jotainhan silläkin voi tehdä järjestelmäkameran lisänä. Esimerkiksi: https://profoto.com/int/c1" onclick="window.open(this.href);return false;
Olen näissä melkein yhtä kokematon kuin sinäkin, mutta kyllä esim jo Nokia 808 laukaisi studiosalamat orjakennolla.
Sehän on selvä jotta kännykät kehittyy, ja pokkarit alkaa olemaan kuopattu.
Kännykällä on monta hyvää käyttötarkoitusta, paljon siitä on ittellekkin huvia ja hyötyä.
Ei sillä kumminkaan oo jakoa totiseen valokuvaamiseen, videoita teen omaksi ja muiden iloksi youtubeen...se on sitten eri juttu.
Mut kysymys ei ole siitä mitä kuvaaja haluaa tehdä vaan mitä asiakas haluaa. Nyt still-kuville on vielä kysyntää, mut esim hääkuvattavat ei pääosin ole yli 50v pareja, vaikka niitäkin joukkoon sattuu. Toki jo nyt ihmiset viettävät länsimaissa keskimäärin 20v eläkkeellä ja voihan olla, et aktiiviset eläkeläiset alkaa avioitumaan sarjana, mut ovat edelleen sen verta tavoilleen uskollisia, että haluvat seinän kokosia printtejä (mun silmissä viriilit eläkeläiset roikkuu somessa ja postaa kuvat instaan, josta nuoret ovat jo lähteneet). Jos liikkuva kuva tai jokin muu esitysmuoto kuin printti lyö itsensä läpi niin siihen on vaan vastattava. Nykyaikana trendit vaihtuvat niin nopeasti, että printti saattaa romahtaa parissa vuodessa, kun #MinnijaNiko kertoo digihäälehdessä, et heidän koko häänsä on julkaistu vain lasipallon sisällä pyörivänä videona - tai ehkä häävideo striimataan meidän-häät tosi-tv kanavalla, koska julkisuus. Hääpotretti tosin tatskataan vasempaan pakaraan, mut sen voi ottaa tosta videovirrasta. Printtisanomalehdet ei elä nousukautta, eikä myöskään cd-levyt. Jospa stilli onkin se omaksi iloksi kuvattava juttu ja duuni tehdään muihin esitysmuotoihin.
Kiinassa rikastuva keskiluokka laittaa hääpotretteihin huimaava summia - ja persaukiset tyytyy vähempään. Kyseinen keskiluokan jakautuminen koskee myös länsimaita ja sillä saattaa olla merkittävästi isompi vaikutus kuvausbisnekseen kuin puhelimien kehittymisellä - totisuus onkin siis pienen eritäin hyvin tienaavan kuvaajan juttu ja loput on vähän kepeempää settiä. Kuvasin tänä vuonna parit häät jos tapahtuma striimattiin eetteriin eli osa häävieraista katsoi häät reaaliajassa muualta. Ihmiset tapaa netissä ja löytävät kumppaninsa toiselta puolelta maailmaa - kaikilla ei ole varaa lennättää koko sukua Mauritiuksille hääjuhliin (yhdellä lentolipulla saa häävideokuvaajan). Kepeys on mukavampaa kuin tyhjyys ja se mikä oli ennen ei ole huomenna - mut mikä on huomenna - se olis rahanarvoinen juttu tietää.
Jos kuvaaminen alkaa menemään videopuolelle, niin silloin on helppo lopettaa. On senverta ikääkin että voi sen tehdä, ja jatkaa pelkkänä harrastuksena.
Ei se kuvaaminen mihinkään videopuolelle mene, toki videointi lisääntyy mutta ihminen siitä veikeä otus että se kiertää ajallisesti kehää ja pitää kiinni hyvistä havaituista seikoista vaikka välillä tekisikin jotain muuta.
Hyvä esimerkki musiikki, cd taantunut streemauksen myötä, kiitos Spotify ym mutta vastaavasti vinyylisoitinten myynti kukoistaa ja uusien vinyylilevyjen myynti samoin.
Kertakäyttökulttuurin aikakautena hektisyys nostanut päätään ja juostaan/ihastutaan uuteen, mutta kyllä meissä se pysyvyyden tunne sisimmässä asuu ja siksi still on ja pysyy.
Meillä ainut TV on makkarissa.
Kun on vieraita/kavereita niin se ei oo koskaan auki.
En oikein ymmärrä mikisi sinne tarvittis jotakin kuvia pyörimään.
Eikä kukaan oo vielä antanut vinkkiä kuinka TV kääntyy mukavasti (automaattisesti?) pystykuville.
Mun mielestä sen kuvasuhde on pystykuville ihan väärä.