Focus stacking
-
Re: Focus stacking
Lähikuvausetäisyyksillä ei edes kännykkä tuota läpiterävää.Ainakin androidille saa muuten esim. hedgecam 2 kamerasovelluksen, joka osaa myös focus stackingin. Toimii ainakin mun Huawei P20pro kännyssä...
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
Focus bracketingiä ilmeisesti tarkoitat..?aikaarska kirjoitti:Lähikuvausetäisyyksillä ei edes kännykkä tuota läpiterävää.Ainakin androidille saa muuten esim. hedgecam 2 kamerasovelluksen, joka osaa myös focus stackingin. Toimii ainakin mun Huawei P20pro kännyssä...
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
-
Joo, focus bracketing. Ei osaa vielä yhdistää kuvia.rolsen kirjoitti:Focus bracketingiä ilmeisesti tarkoitat..?aikaarska kirjoitti:Lähikuvausetäisyyksillä ei edes kännykkä tuota läpiterävää.Ainakin androidille saa muuten esim. hedgecam 2 kamerasovelluksen, joka osaa myös focus stackingin. Toimii ainakin mun Huawei P20pro kännyssä...
-
Fokus-pinottuja kuvia voi ottaa
Mikä näistä on paras tapa, kun yritetään ottaa fokuspinoa varten kuvia?
PS. https://www.dpreview.com/forums/post/33968540
- Tarkentamalla objektiivista terävyysaluetta eri etäisyyksille (tulopupilin paikka muuttuu jolloin perspektiivi muuttuu -> kuvaan artefakteja, usein "kaikuja reunoihin")
- Laittamalla kameran makrokiskolle ja siirtämällä koko kameraa (sama ongelma kuin edellisessä: entrance pupil siirtyy)
- Palkeen avulla muuttamalla objektiivin etäisyyttä kamerasta, ja pitämällä objektiivi vakioetäisyydellä kohteesta. Tämä aiheuttaa vain suurennossuhteen muuttumisen.
- Sitten voi lisätä "telesentrisen aukon" objektiiviin sopivaan paikkaa, jolla voitetaan noita ongelmia - en kuitenkaan ymmärrä toimintaa
Mikä näistä on paras tapa, kun yritetään ottaa fokuspinoa varten kuvia?
PS. https://www.dpreview.com/forums/post/33968540
Joseph S Wisniewski kirjoitti:Conventional macro lenses, because they can't focus without causing perspective shifts, aren't the best choice for stacking.
Viimeksi muokannut jaava, Loka 13, 2019 13 : 07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Kuvaamisen kannalta a ja b ovat samanarvoisia eli helppoja. Noita artefakteja syntyy aina reunoille, mutta osa softista leikkaa ne pois eli kroppaavat kuvaa. Softat myös osaavat kohdistaa ja skaalata kuvat.jaava kirjoitti:Fokus-pinottuja kuvia voi ottaaMikä näistä on paras tapa, kun yritetään ottaa fokuspinoa varten kuvia?
- Tarkentamalla objektiivista terävyysaluetta eri etäisyyksille (tulopupilin paikka muuttuu jolloin perpektiivi muuttuu -> kuvaan artefakteja, usein "kaikuja reunoihin")
- Laittamalla kameran makrokiskolle ja siirtämällä koko kameraa (sama ongelma kuin edellisessä: entrance pupil siirtyy)
- Palkeen avulla muuttamalla objektiivin etäisyyttä kamerasta, ja pitämällä objektiivi vakioetäisyydellä kohteesta. Tämä aiheuttaa vain suurennossuhteen muuttumisen.
- Sitten voi lisätä "telesentrisen aukon" objektiiviin sopivaan paikkaa, jolla voitetaan noita ongelmia - en kuitenkaan ymmärrä toimintaa
c- vaihtoehto on ohjelmille piece-of-cake, kuvaaja joutuu sitten hieman enemmän töihin laitteiston kanssa.
d-vaihtoehto kuulostaa absoluuttiseen täydellisyyteen pyrkivän idealistin hommalta. Jota asiaa syvällisesti perehtymätön tuntematon tarkastelija ei huomaa vaikka se kerrottaisiinkin. Jollaisia on suurin osa lopputuloksen katselijoista.
Kun softat osaavat hoitaa skaalauksen ja kohdistuksen sekä tarkimpien kohtien valinnan, niin loppujen lopuksi kuvaustavalla ei ole suurtakaan merkitystä. Kun yhdisteltyä pnkkaa sitten vielä säädetään sopivasti, niin eiköhän tässäkin asiassa päde vanha totuus: hullu työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä. Eli kaiken kehityksen ajurina on laiskuus ja epäily, että kyllä asian voi tehdä pienemmällä vaivalla. Siksi tarkennuspinokuvaus löytyy uusimmista rungoista.
*edit * typoja
-
Kun luin ton keskutelupätkän (https://www.dpreview.com/forums/post/33968540 ja erityisesti Joseph S Wisniewski:n viestit), niin minä ymmärsin perspektiivivirheiden tekevän usein jyrkkiin kontrastireunoihin noita "kaikuja".Pan kirjoitti:Kuvaamisen kannalta a ja b ovat samanarvoisia eli helppoja. Noita artefakteja syntyy aina reunoille, mutta osa softista leikkaa ne pois eli kroppaavat kuvaa. Softat myös osaavat kohdistaa ja skaalata kuvat.jaava kirjoitti:Fokus-pinottuja kuvia voi ottaa
- Tarkentamalla objektiivista terävyysaluetta eri etäisyyksille (tulopupilin paikka muuttuu jolloin perpektiivi muuttuu -> kuvaan artefakteja, usein "kaikuja reunoihin")
Olen ottanut pääasissa mikroja (mikroskoopilla) ja tavallisia makroja, niin en ole tullut kiinnittäneeksi huomiota tai sitten luullut niiden olevan oikeita kuvaan kuuluvia osia (mikroskooppikuvat voi olla melko vaikeita).
Maisemakuvissa ei ole fokus-pinoamista vielä tullut juuri harrastettua.
Onko tässä siirryttävä paljekuvaajaksi (omalla palkeella olen lähinnä leikkinyt isoilla suurennoksilla). Vai riittääkö pelkällä tilttauksella aikaan saatu syväterävyys (mikä voi olla haastavaa, jos tehdään vielä shift:llä panoraamaa).
PS. Toi c-vaihtoehto taitaa olla paras, mutta sen ylttävyys paljon makrokuvia suurempiin mittakaavoihin taitaa olla heikko kun paljepituus kasvaa ylettömäksi. Eikä toi palje ulkokuvauksessa ole paras vaihtoehto kestävyydenkään suhteen.
Tuolla d:n ratkaisulla saa ilmeisesti ulkokuvaukseenkin kestävämmän kaluston ja siinä on myös etäisyyssäätöä riittävästi, mutta se ei taida antaa täysin virheetöntä kuvaa.
-
Tämä on se, mihin itse tätä käytän. Siis kolme tai neljä kuvaa yhteen. Osamaisemissa muutama lisää. Ja useimmiten manuaalisesti tarkennusta muuttamalla. Välillä ihan käsivaralta.jaava kirjoitti:Maisemakuvissa ei ole fokus-pinoamista vielä tullut juuri harrastettua.
-
Joo, kyllä se onnistuu. Maisemissa täytyy kuitenkin olla huolellinen. Niiissä focus stackäyksen huomaa helpommiin kuin lähikuvissa. Jalusta auttaa kummasti, saa mietittyä tarkennuspinojen kuvat paremmin tarkennuksen suhteen.Pan kirjoitti:Tämä on se, mihin itse tätä käytän. Siis kolme tai neljä kuvaa yhteen. Osamaisemissa muutama lisää. Ja useimmiten manuaalisesti tarkennusta muuttamalla. Välillä ihan käsivaralta.jaava kirjoitti:Maisemakuvissa ei ole fokus-pinoamista vielä tullut juuri harrastettua.
-
- Viesti:
Ei tälle tekniikalle ole korvaajaa jos (kun) resoluutio vain kasvaa. Tai jos haluaa pienentää entisen digin resoluutioon, mikäs siinä.