Photoshopin asetukset

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Vastaa Viestiin
donne

Photoshopin asetukset

Viesti Kirjoittaja donne »

Miten photoshopin color settings asetukset kuuluvat olla?
Lähetin Ifille heidän ICC-profiiliaan käyttäen kuvia tulostettavaksi, ja kauhukseni huomasin niiden olevat selkeästi vihertäviä - etenkin mustavalkokuvien.

Onko vika nyt näissä photoshopin asetuksissa vai missä? (Kalibroidulla) monitorilla kuvat eivät tosiaan näytä vihertäviltä.

Kiitos vinkeistä
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
zambo

Viesti Kirjoittaja zambo »

Kun mv-kuvia vedostaa väriprosessilla tulee niistä vihertäviä. Ongelma ei siis ole sinun päässäsi (koneessa / monitorissa / asetuksissa siis, ei päässä :) vaan siinä että kuvat on tehty väripaperille.
luola

Mv/Väri

Viesti Kirjoittaja luola »

Siis onko todella noin ??? Toivottavasti ei, aion kohta erän tilata. Saisinkos toisenkin mielipiteen, tai ainakin selityksen, tuon mukaanhan sitten kait aina lumi tulostuuv´vihervänä, tai musta koira vihreänä... ei kait se tulostin tiedä onko kuva väri vai mv, voihan värikuvassakin olla vain mustaa ja valkoista, ja tuon mukaan se ei koskaan tulostuisi oikein??
Kertokaa yksinkertaiselle

"seepra värikuvassa"
Gillis

Re: Mv/Väri

Viesti Kirjoittaja Gillis »

luola kirjoitti:Siis onko todella noin ??? Toivottavasti ei, aion kohta erän tilata. Saisinkos toisenkin mielipiteen, tai ainakin selityksen, tuon mukaanhan sitten kait aina lumi tulostuuv´vihervänä, tai musta koira vihreänä... ei kait se tulostin tiedä onko kuva väri vai mv, voihan värikuvassakin olla vain mustaa ja valkoista, ja tuon mukaan se ei koskaan tulostuisi oikein??
Kertokaa yksinkertaiselle

"seepra värikuvassa"
ei vaan kyse on vaan väripaperin luonteesta jne. ymmärtääkseni

ei ainakaan asia ole niin paha, itse olen ottanut monta mv kuvaa värillisinä online tulostuspalveluista(ei kylläkään ifi:ä), jos mv väripaperille otettu mv kuvan katsoo "oikeassa" valaistuksessa niin se vaikutta vihreältä, mutta jos muunlaisessa valaistuksessa se vaikuttaa vähän punaiselta, joku seniorimpi kuvaaja saa mielellään selittää miksi.

sanoisin että kyseessä voi olla väärä värienhallinta JA se tuo vihertävä efekti.

Kai olet kalibroinut näyttösi kunnollisilla kalibrointiryökaluilla, sillä muuten ainakaan minun mielestäni värienhallinnasta ei kyllä ole paljoa mitään apua, lähinnä haittaa...
Urho

Viesti Kirjoittaja Urho »

Itse olen teettänyt mustavalkoisia kuvia Oulun Tunnin Kuvassa. Kuvista on tullut "oikeita" mustavalkokuvia. Ehkä vähän lämminsävyisiä ( kauniita). Olen aiemmin tehnyt mv-kuvia kotilabrassa 23 vuotta joten kokemusta vertailuun on. Tunnin Kuvaan en laita kuviin mitään profiileja. Näyttö on kalibroitu Adobe Gamma ohjelmalla (AdobeRGB1998.icm). Minun näytön säädöt näyttävät natsaavan Oulun Tunnin Kuvan koneiden kanssa. Kokeile ensin parilla kuvalla ennenkuin viet isomman satsin tehtäväksi.
Urho

Viesti Kirjoittaja Urho »

Nooh... niinhän siinä kävi vanhalle. että lukihäiriö iski. Tietenkin Adobe Gamman profiilina on AdobeRGB1998.icc eikä mikään .icm. Lisää vielä käyttämästäni ohjelmasta. Käytän Adoben Photoshop Elements ohjelmaa. ( en raaskinut ostaa varsinaista photoshoppia) Tässähän ei voi käyttää profiileja niinkuin isossa veljessä. Se taitaakin olla onni. Meinaan kun lueskelee foorumin kirjoituksia. Tärkeintä on saada oma kuvanvalmistusketju kuntoon. Itselläni se on onnistunut onneksi helposti. Adobe Gamma ohjelmalla ja muutamalla koevedoksella. Varmaankin alle kymmenellä eurolla. Täytyy muistaa etten asioi mainosfirmojen kanssa, joten minulle riittää että oma näyttö ja kuvalabran kone toimii synkassa. Opiskelkaa Adobe Gamman käyttö ja mahdollisuudet huolella niin säästätte rahaa ja saatte hyviä kuvia.
Muuten kokeile jotain muuta nettikuvanvalmistajaa. Sellaista jolle ei tarvitse käsitellä kuvia erityisprofiililla.
jutaoja

Re: Photoshopin asetukset

Viesti Kirjoittaja jutaoja »

donne kirjoitti:Lähetin Ifille heidän ICC-profiiliaan käyttäen kuvia tulostettavaksi, ja kauhukseni huomasin niiden olevat selkeästi vihertäviä - etenkin mustavalkokuvien.
Jos sekä väri- että mv-kuvat ovat vihertäviä, kyse on kyllä jostakin käyttäjän mokasta. Tulostuspalvelut tulostavat juuri sen sävyisen kuvan kuin sinne lähettää.

Olen teettänyt kymmeniä mv-kuvia IFI:llä ja Eirikuva Premium Digital -palvelun kautta ja molemmista on tullut harmaasävykuvia takaisin ilman mitään punertavia tai vihertäviä vivahteita.

Teknisesti kuvat ovat tietenkin aina värikuvia eli tulostettu rgb-muodossa väripaperille, mutta jos kuvassa on vain harmaan sävyjä ollut niin ei silloin mitään muuta kyllä paperillekaan tulostu.

IFI:n palvelu on hyvä värikuvien tulostukseen profiilin takia, mutta mv-kuvat ovat olleet paljon paremman näköisiä Eirikuvan tekeminä. Eirikuvalla ei ole käsittääkseni profiilia tarjolla mutta eipä sitä mv-kuvissa tarvitakaan. Kuvankäsittelyohjelmassa vain kuva harmaasävyiseksi (grayscale) ja sitten takaisin rgb-värikuvaksi ja tulostuksessa ei varmasti tule mitään ylimääräisiä sävyjä kuvaan.

Eirikuvasta sen verran vielä, että kallis on ja hidas on mutta kuvat ovat olleet ensiluokkaisia! (Olen tosin teettänyt vain harmaasävyisiä mattakuvia, värikuvat on profiilin takia tullut teetettyä IFI:llä.) Osaltaan ero johtuu varmaankin käytetyistä papereista. IFI:n käyttämä Agfa Professional Laser II lienee optimoitu värientoistoon. Eirikuvan käyttämästä Kodak Professional -paperista en tiedä mihin se on optimoitu, mutta harmaasävykuvat ovat siis näyttäneet paremmilta tuossa.

Eirin käyttämä Kodakin paperi on muutenkin "ammattimaisemman" näköistä ja tuntuista kuin IFI:n rullatavara, joka saa kuvat ikävästi kaareutumaan, ellei niitä säilytä painon alla. Eirin kuvat taas olivat suoria tullessa ja suorina ovat pysyneet, eivät siis nähtävästi ole rullatavaraa vaan arkkeja..? Lisäbonuksena ainakin omasta mielestäni on ihan coolia, kun kuvan takana on teksti "Kodak Professional Paper. Do not copy. Professional images are copyright protected." Ja sama vielä ranskaksi. IFI:n käyrät ja lerput rullapaperikuvat näyttävät vertailussa vähän halvoilta noin niin kuin materiaalin osalta. ;-D
"Work less, consume less, live more."
jutaoja

Viesti Kirjoittaja jutaoja »

Kun jäi asia vaivaamaan niin tein vielä vähän lisäselvitystä noiden kahden mainitsemani paperin ominaisuuksista.

Agfa Professional Laser II -paperia luonnehditaan näin:

"Agfacolor Laser II paper features a further extended colour space in the red and magenta areas with brilliant rendition of all colours."

KODAK PROFESSIONAL Digital III Color -paperista taas sanotaan näin:

"Rich, deep blacks and clean whites."

Eli ilmeisesti paperien ominaisuuksista johtuu, että IFI:ltä ilman ICC-profiilia tilattaessa saa helposti hieman punertavia värikuvia, ja Kodakin paperi taas soveltuu paremmin mv-kuville, niin kuin havaintoni oli. Ja taitaa tuo Kodakin paperikin tulla rullassa, mutta jostain syystä se ei halua niin käyräksi pullahtaa kuin tuo Agfan paperi vaan pysyy suorempana.
"Work less, consume less, live more."
luola

Viesti Kirjoittaja luola »

No niin, kiitos Jukalle tuossa yläpuolella. Sitähän minäkin tarkoitin, kyllä värikuvassakin pitäisi mustan, valkoisen ja harmaan myös toistua mustana, valkoisena ja harmaana. Muutenhan saisimme sitten myös punaraitaisen seepran punertavassa lumimaisemassa... Käsittääkseni myös minkäänsortin profiileita mv-kuvilla ei tarvita, ohjelmistahan löytyy nappi "poista värit". Sen jälkeen on kai sitten se ja sama, miltä se näytöllä näyttää, kuvavalmistuksen ei siihen enää värejä pitäisi lisätä. Tietysti syytä kalibroida näyttö pikimmiten, jos tuo mv-kuvaksi tehty näytöllä punertaa. Vai olenko väärässä, eikö ole selviö, että ko toiminne yksiselitteisesti tekee oikean harmaasävykuvan, ja sillä selvä?
-Se on sitten eri asia, jos käytetyt paperit eivät pysty värejä oikein toistamaan, tai jos valmistamon koneet väkisin yrittävät "korjata" värejä, tästä onkin hyvä kuulla kommentteja.
Mutta lisäkysymys; miten saan, jos saan, helpoiten ison joukon mv-kuvia sävytettyä samanlaisiksi. Eli olen skannaillut 50-90v vanhoja kuvia, ja haluisin niihin "ajanmukaisen" yhtenäisen lievän sävyn. Siis ei ihan mustavalkoista, vaan hieman lämpimään vivahtavaa, niin kuin alkuperäisissäkin. Sopii minun mielestäni niihin paremmin; olen skannannut ne värillisinä, ja sellaisina näyttävät paljon paremmilta, kuin jos poistan värin. Jokainen vain on oman sävyisensä, ja albumiin tehtäviä suurennoksia varten haluisin ne yhtenäisiksi. Ohjelmana on vain Photoshop Elements (niin juu ja microsoftin oma..) enkä vain tuon takia viitsisi ostoksille lähteä.
havana

Viesti Kirjoittaja havana »

Mustavalkokuvaan saat Elementsissä sepiasävyn seuraavasti. Muuta grayscale -kuva rgb-kuvaksi. Avaa valikosta "Enhance > Variations" . Asetukset midtones, liukusäädin fine -asentoon. Naputtele "more yellow" ja "more red" vuoron perään. Seuraa kuvan muuttumista. Yleensä 3 tai neljä napsausta riittää (kumpaakin kuvaketta).
Kun avaat seuraavan kuvan, ei tarvitse kuin avata variations taulu ja napsauttaa OK. Vanha variations -asetus on voimassa niin kauan kuin Elements on auki tai muutat säätöä.
Kokeileppa tätä. Kait siihen lyötyy muitakin keinoja. Tämä on aika yksinkertainen.
taattoB

moi

Viesti Kirjoittaja taattoB »

Olisiko vihreä sävy voinut johtua seuraavasta:

Kun sisällyttää IFI:n profiilin kuvaan Assign Profile-toiminnolla, kuvaan ilmestyy tosiaan vihreä huntu. Oikea tapa on käyttää Convert to Profile:a.

linkissä vähän specsejä toimenpiteestä.

http://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?t=681
Vastaa Viestiin