Focus stacking
-
Focus stacking
Olen viimeaikoina kiinnostunut enemmän focus stackingistä, eli menetelmästä jossa käytetään useampaa valotusta samasta kohteesta, mutta jokaisessa valotuksessa on hieman eri tarkennus aiheeseen.
Jälkikäsittelyssä sitten yhdistetään nämä valotukset pyrkimyksenä tekemään kuva jossa aiheessa on laajempi terävyysalue kuin mitä objektiivi olisi muuten tuottanut.
Joissakin uudemmissa kameroissa on jo jonkinlaisia automatisoituja toimintoja joilla pyritään kameran sisäisellä ohjelmistolla luomaan valmis focus stacking kuva, tai mahdollisesti tehdään vain puoliautomaattisesti tarkennuksen haarukointi helpottamaan tarkennusprosessia. Tällöin valotukset täytyy edelleen yhdistää jälkikäsittelyssä. Automaattisessa focus stackingissä on myös huonoja puolia: se jättää kuvaajalle vähemmän mahdollisuuksia vaikuttaa lopputulokseen.
Vaikka osaava kuvankäsittelijä pystyy suhteellisen helposti tekemään kuvien yhdistelyä vaikka photoshopissa, niin löysin hommaan varsin loistavan ohjelman: Helicon Focus
https://www.slrlounge.com/helicon-focus ... re-review/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.heliconsoft.com/heliconsoft ... con-focus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tämä ohjelma on varmasti joillekin tällä foorumilla varsin tuttu, mutta en silti malta olla suosittelematta sitä ;-)
Erittäin helppokäyttöinen ohjelma, jolla on lasten leikkiä yhdistellä valotuksia joissa on sovellettu hieman eri tarkennusta. Myös säätövaraa on paljon ja sitäkin on helppo tehdä.
Lopputulokset näyttävät laadukkailta.
Kokeilin vetää jopa käsivaralta lähikuvaa kukasta tarkennuksen eri säädöillä, manuaalitarkenteisella makrolasilla. Vaikka jokaisessa valotuksessa kamera liikkui hieman, niin jälkikäsittelyssä Helicon Focus ohjelma osasi pitää yhdistetyn kuvan nätisti yhtenäisenä. Ja pienet virheet oli helppo korjata käsin.
Vaikka kamerassani ei ole automatisoitua Focus stacking toimintoa, niin tulevaisuudessa tulen aivan varmasti kuvaamaan manuaalisesti focus stackingiä erillaisissa tilanteissa. Kivaa uutta juttua, johon en aikaisemmin ollut niinkään perehtynyt!
Jälkikäsittelyssä sitten yhdistetään nämä valotukset pyrkimyksenä tekemään kuva jossa aiheessa on laajempi terävyysalue kuin mitä objektiivi olisi muuten tuottanut.
Joissakin uudemmissa kameroissa on jo jonkinlaisia automatisoituja toimintoja joilla pyritään kameran sisäisellä ohjelmistolla luomaan valmis focus stacking kuva, tai mahdollisesti tehdään vain puoliautomaattisesti tarkennuksen haarukointi helpottamaan tarkennusprosessia. Tällöin valotukset täytyy edelleen yhdistää jälkikäsittelyssä. Automaattisessa focus stackingissä on myös huonoja puolia: se jättää kuvaajalle vähemmän mahdollisuuksia vaikuttaa lopputulokseen.
Vaikka osaava kuvankäsittelijä pystyy suhteellisen helposti tekemään kuvien yhdistelyä vaikka photoshopissa, niin löysin hommaan varsin loistavan ohjelman: Helicon Focus
https://www.slrlounge.com/helicon-focus ... re-review/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.heliconsoft.com/heliconsoft ... con-focus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tämä ohjelma on varmasti joillekin tällä foorumilla varsin tuttu, mutta en silti malta olla suosittelematta sitä ;-)
Erittäin helppokäyttöinen ohjelma, jolla on lasten leikkiä yhdistellä valotuksia joissa on sovellettu hieman eri tarkennusta. Myös säätövaraa on paljon ja sitäkin on helppo tehdä.
Lopputulokset näyttävät laadukkailta.
Kokeilin vetää jopa käsivaralta lähikuvaa kukasta tarkennuksen eri säädöillä, manuaalitarkenteisella makrolasilla. Vaikka jokaisessa valotuksessa kamera liikkui hieman, niin jälkikäsittelyssä Helicon Focus ohjelma osasi pitää yhdistetyn kuvan nätisti yhtenäisenä. Ja pienet virheet oli helppo korjata käsin.
Vaikka kamerassani ei ole automatisoitua Focus stacking toimintoa, niin tulevaisuudessa tulen aivan varmasti kuvaamaan manuaalisesti focus stackingiä erillaisissa tilanteissa. Kivaa uutta juttua, johon en aikaisemmin ollut niinkään perehtynyt!
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
Re: Focus stacking
Zerene Stacker tekee samat hommat. En tosin osaa sanoa kumpi on parempi.
Windows 7 koneissa voi käyttää myös ilmaista, ikivanhaa CombineZP:tä. Se ei toimi kunnolla W10ssä.
Windows 7 koneissa voi käyttää myös ilmaista, ikivanhaa CombineZP:tä. Se ei toimi kunnolla W10ssä.
-
Kiitos Pan, hyödyllisestä lisäinfosta. Täytyypä kokeilla tuota ilmaista combine ohjelmaa vielä...
-
Ai niin, CombineZP osaa käsitellä vain jpg:tä.
-
Zerene Stacker on itellä käytössä. Sen kehittäjä on sattumalta photomacrography.net -foorumin yksi ylläpitäjistä, joten sieltä on saanut myös tukea ohjelmaan liittyvissä jutuissa. Todella mukavan avointa on hänen kommentointinsa ohjelmasta ja sen ongelmista. Uutta betaa pitäisi tulla kohta saataville jos oikein muistan. Molemmat tunnetuimmat softat ovat hyviä, makukysymys sitten kummasta tykkää enemmän. Osalla on molemmat, koska on osa-alueita joissa se toinen on hippasen parempi.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
-
Zerene Stackerista on näköjään 30 päivän kokeiluversio ladattavissa. Täytynee kokeilla sitäkin!
-
- Viesti:
Tuskin mikään kamera myös yhdistää haarukoidut kuvat. Muutama malli kyllä haarukoi sitä fokusta mm. Fujilla ja Nikonilla. Saattaa myös Olympus osata. Canoniin saa muita paremman pinosysteemin magic lanternilla.
-
Canon RP (ainakin) osaa kuvata tarkennuspinon, mutta ei yhdistää kamerassa. DPP:n pitäisi osata yhdistää ne. Mutta en tiedä edellyttääkö DPP, että ne pitää olla jotenkin merkattu pinoksi. Magic Lantern en ole kokeillut, ehkä joskus.
ControlMyCanon/ControlMyNikon (vain Windows) softilla voi tietsikan avulla käskeä kameraa laukomaan haluttu määrä kuvia halutulla askelluksella lähemmäs tai kauemmas manuaalisesti asetetusta kohdasta. Ja sitten softa osaa käynnistää Zerene Stackerin kuvien yhdistelemiseksi. Mutta kuvaus on silloin syytä tehdä jalustalta.
ControlMyCanon/ControlMyNikon (vain Windows) softilla voi tietsikan avulla käskeä kameraa laukomaan haluttu määrä kuvia halutulla askelluksella lähemmäs tai kauemmas manuaalisesti asetetusta kohdasta. Ja sitten softa osaa käynnistää Zerene Stackerin kuvien yhdistelemiseksi. Mutta kuvaus on silloin syytä tehdä jalustalta.
-
Kyllä Olympuksen D-sarjan mallit osaavat tehdä tuon yhdistämisen. Ainakin OM-D E-M1 ja siitä uudemmat. Tosin tulee vain 8 kuvan sarja ja lopputulos on .jpg. Haarukoinnin suhteellisen välin voi säätää, mutta eri kohteissa toisinaan hiukan hankala arvioida ilman kokeilua. Onnistuu usein aika hyvin käsivaraltakin, mutta liikkuminen ei saa olla yhtä laajaa kuin Helicon Focuksella. Samoin on huomattava, että kuva leikkautuu hiukan reunoilta yhdistämisessä.
Nikonilla vuodesta 1975
-
Olen kokeillut jonkin verran Olympus om-d 10:llä. Periaatteessa onnistuu käsivaralla, mutta käytännössä jalusta on välttämätön. Mulla käsivara heiluu niin paljon kun on kyykyssä tai muuten vaikeassa asennossa, että kohdistus seilaa siellä täällä. Oikeiden parametrien löytäminen on työlästä. Se vaatii joka kohteessa kokeiluja. Ehkä kunnollisella harjoittelulla löytyisi rutiini. Ulkona kuvatessa on tietenkin oltava täysin tuuletonta.
Kuvat olen ottanut rawina ja yhdistänyt affinity photolla, joka tekee homman automaattisesti, kun vaan valitsee kuvat.
Mikko
Kuvat olen ottanut rawina ja yhdistänyt affinity photolla, joka tekee homman automaattisesti, kun vaan valitsee kuvat.
Mikko
-
- Viesti:
Itse olen käytellyt Fujin (X-T2 ja X-T3) focus bracketingia ja yhdistellyt kuvat Photarissa, jolla homma onnistuu myös varsin yksinkertaisesti. Kuvat ovat yleensä onnistuneet jopa käsivaralta, jos on onnistunut pitämään kameran edes suhteellisen vakaana. Maata tai jotain tukea vasten kuvat ovat käytännössä onnistuneet aina.
-
Sain tänään valoteltan (40cm x 40cm x 40cm) ja sille piti keksiä jotain kokeiltavaa. No laavakivi hernekeittopurkin nokkaan ja käsin fokusta säätämällä kuvia (katsoin live view:stä loopilla paikkaa). Homma päätyi yhdeksään kuvaan, kun kameran akku alkoi näyttää punaista. Kyllä 9 valotusta saa riittää koekuvaan.
Objektiivina 24mm ja noin 20cm päässä kivestä. Valoina pari LED spottia, yksi hehkulamppu, katon energialamppu ja ikkunanvalo:)
Valotukset pinosin Affinity Photo:ssa, joka tekee automaattisesti kuvan (osaa etsiä kuville oikean koon ja paika toisiinsa nähden) - todennäköisesti ei kykene mihinkään vaikeampaan fokuspinoamiseen.
Yksi valotus:
Terävyysalue on aika kapea, joten kuvasta on vain osa terävää.
Sitten kaikki 9 kuvaa stäkättynä ja hieman kropattuna (tein IrfanView:ssä värien säädön):
Kyllä fokus stacking onnistuu myös näillä yleistyökalukuvankäsittelyohjelmilla. Mitä etua saa noista erikoistyökaluista (Helicon Focus, Zerene Stacker, CombineZP yms.)?
Objektiivina 24mm ja noin 20cm päässä kivestä. Valoina pari LED spottia, yksi hehkulamppu, katon energialamppu ja ikkunanvalo:)
Valotukset pinosin Affinity Photo:ssa, joka tekee automaattisesti kuvan (osaa etsiä kuville oikean koon ja paika toisiinsa nähden) - todennäköisesti ei kykene mihinkään vaikeampaan fokuspinoamiseen.
Yksi valotus:
Terävyysalue on aika kapea, joten kuvasta on vain osa terävää.
Sitten kaikki 9 kuvaa stäkättynä ja hieman kropattuna (tein IrfanView:ssä värien säädön):
Kyllä fokus stacking onnistuu myös näillä yleistyökalukuvankäsittelyohjelmilla. Mitä etua saa noista erikoistyökaluista (Helicon Focus, Zerene Stacker, CombineZP yms.)?
-
Affinity Photoa ei kannata aliarvioida, se suoriutuu joskus sellaisista kuvienyhdistelystä mihin LR tai PS ei kertakaikkiaan vain pysty. Tämä tieto on peräisin macrophotography.net -foorumilta.
--
-
Kun pinoissa alkaa olla kuvia useita kymmeniä tai -satoja, niin nämä erikoisohjelmat näyttävät kyntensä suhteellisen nopeasti. ZS:ssa on esim. mahdollista käyttää Bugslabber-ohjelmanpätkää, mikä tekee skriptin osapinoista ja sitten tämä skripti voidaan ajaa ZS:ssa ja ZS tekee kuvista esim. 12 kuvan osapinot jotka taas sitten pinotaan joko lopulliseksi kuvaksi tai uusiksi osapinoiksi jne. Lisäksi näissä ohjelmissa on hyvät retusointitoiminnot, mitkä tietysti ovat myös PS:n puolella.jaava kirjoitti:Mitä etua saa noista erikoistyökaluista (Helicon Focus, Zerene Stacker, CombineZP yms.)?
--
-
- Viesti:
Maisemapuolella kakki osuu usein tuulettimeen kun kuvissa vaikka taivas muuttuu eri ruutujen välissä. Tällöin Helicon Focusissa on mukava sutityökalu millä voi haluamastaan ruudusta paikata revähtäneet kohdat.
-
Juu, sama jutska on ZS:ssa, auttaa hitosti monissa kohdin.Maffer kirjoitti:Maisemapuolella kakki osuu usein tuulettimeen kun kuvissa vaikka taivas muuttuu eri ruutujen välissä. Tällöin Helicon Focusissa on mukava sutityökalu millä voi haluamastaan ruudusta paikata revähtäneet kohdat.
--
-
Näköjään myös Affinity Photo:ssa on tuo mahdollisuus valita valotus josta sutasee haluttuun kohtaan parempaa kuvaa.rolsen kirjoitti:Juu, sama jutska on ZS:ssa, auttaa hitosti monissa kohdin.Maffer kirjoitti:Maisemapuolella kakki osuu usein tuulettimeen kun kuvissa vaikka taivas muuttuu eri ruutujen välissä. Tällöin Helicon Focusissa on mukava sutityökalu millä voi haluamastaan ruudusta paikata revähtäneet kohdat.
Lisäksi Affinityssä on mahdollisuus lukea valotukset tavalliseen pinoon, pyytää Affinity Photoa säätämään kuvien koot samoiksi ja sijoittamaan tarkalleen päällekkän. Tämän jälkeen voi käsin maalata sudilla halutuista kuvista (layereistä) sen mitä tarvitsee (Luullakseni Photarissa on ainakin tällainen mahdollisuus).
-
Maisemassa myös lehtien/oksien liike on vaikea paikka. Käsityötä ja content awarea joutuu käyttämään photoshopin puolella.Maffer kirjoitti:Maisemapuolella kakki osuu usein tuulettimeen kun kuvissa vaikka taivas muuttuu eri ruutujen välissä. Tällöin Helicon Focusissa on mukava sutityökalu millä voi haluamastaan ruudusta paikata revähtäneet kohdat.
Myöskin polttovälin muuttuminen tarkennusetäisyyden mukana tuottaa omat ongelmansa. Esimerkiksi etualan oksisto on epäterävissä ruuduissa isoa blurria joka automaattisesti pinottuna helposti suhnuttaa taustaa.
Zone VI
-
- Viesti:
Nyt on veli Maffer jäljillä. Ja jos haluaa katu-uskottavuutta, ostaa Olympuksen EM1-X:n ja laittaa siihen 15 euron 15 millisen runkotulppa-objektiivin kiinni. Kuva, mikä ei ole mistään kohtaa tarkka, vaikuttaa tarkalta, kun ei ole vertailukohtaa... ja kuvaan jäävät sormet antavat vielä korostetusti taiteellista vaikutelmaa kummankin kuvaan!
JL Anttola
JL Anttola