hkoskenv kirjoitti:
Laatu on aina henkilökohtainen mielipide. Eri ongelmat haittaavat hyvin eri tavalla eri ihmisiä. Joku ei edes huomaa, että joku tekninen suure on prosentin parempi kalliin objektiivin kuvassa ja jollekin toiselle se prosentti on kuvan täysin pilaava katastrofi. Ei tuohon valintaan ole muuta tapaa kuin kokeile itse miten sinun aivosi toimivat. Teknisillä numeroilla ei voi perustella onko kaksi Sigmaa vai yksi Sony parempi.
Täällä ollaan aika lailla superkriittisiä ja haetaan pienetkin virheet ja vatvotaan niitä viikkokausia. Ei sitä välttämättä kannata ottaa luotettavana indikaationa, että se laite on sinun käyttöösi kelvoton, jos et itse tiedä olevasi samanlainen perfektionisti. En muista, että täällä olisi mikään jäänyt haukkumatta. Ja onpa joku innostunut kehumaankin hyviksi havaitsemiaan laitteita, mutta täällä se on kuin heittäisi bensaa liekkeihin.
"Laatu..."
Kommunikaatio on vaikea laji, mutta jos me puhutaan objektiivin suorituskyvystä, niin kyllähän sitä voi mitata. Se, että joillekkin todellinen suorituskyky ei ole optiikassa se "tärkein juttu", niin siitä voidaan olla täysin samaa mieltä.
"Laatua" voisi minusta paremminkin olla sellaiset ei optiset asiat, että pettääkö tarkennusmoottorin liimaukset jne tyyppiviat joista on ollut tässäkin ketjussa puhetta. Siis ihan rakenteelliset ominaisuudet.
"Kriitt..."
Olen kyllä aika kriittinen. Tässä tapauksessa kerroin olevani kiinnostunut erityisesti objektiivin suorituskyvystä pimeällä kuvatessa. Ketjussa on aiemmin sanottu esimerkiksi muutaman satasen Samyang:in olevan jopa parempi hankinta kuvatessa taivasta.
Tähän väitteeseen lähdin hakemaan nyt lisää vahvistusta, koska tuolloin tämä Sony:n objektiivi oli juuri hiljattain julkaistu, mutta nyt sillä on luulavasti ehditty jo täälläkin kuvaamaan ja lukijoilla saattaisi siis olla nyt konkreettista omaa kokemusta. Ei siis enää pelkkiä viittauksia muiden aiemmin esittämiin väitteisiin tai markkinamiesten puheisiin.
Tätä omaa kokemusta jäänkin nyt sitten odottelemaan ja jättäydyn taas sivummalle siksi aikaa.