Luontokuvaajia on liikaa

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
rolsen

Luontokuvaajia on liikaa

Viesti Kirjoittaja rolsen »

Nykyisessä mittakaavassa luontokuvauksella ja luonnonsuojelulla ei ole juuri mitään tekemistä keskenään.

Mielelläni olisin nähnyt luontokuvauksen pysyvän pienen vastuullisesti toimivan ammattilaisjoukon käsissä. Olkoon tämä sitten vaikka elitismiä, mutta ”tavalliselta kansalta” ottaisin kamerat pois.
https://www.satakunnankansa.fi/a/e526a6 ... 8c124259d3" onclick="window.open(this.href);return false;
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Matti_JH
Viesti:

Re: Luontokuvaajia on liikaa

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Luin saman. Tavallaan joo mutta toisaalta ei. Ja sitten jos rupeat kuvamaan luontoa voi olla että alat arvostamaan sitä enemmän... Luontokuvaajia ei ole liikaa, mutta he käyvät liian harvoissa paikoissa, jolloin luonto paikallisesti kärsii. Ja kuvien kiinnostavuus samoin.

Toisaalta, onko luontokuvauksen oltava luonnonsuojelullista? No ei. Se saa olla ja voi olla. Mutta se ei ole sen itseistarkoitus.
JL Anttola

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Tuossahan se tuli julistetuksi koko viherpiperryksen pääperiaate.

Kaikki mitä muut tekevät, pitää kieltää.
Kaikki mitä minä teen, on sallittua, paitsi muilta kiellettyä.

Jos olis ees näyttöjä, mutta kun itse heti toteaa, ettei niitäkään ole...

Kieltäminen on helppoa, paitsi jos joutuu itseltään kieltämään. Tässä on selvä yhteys erääseen jo kuopatuksi luultuun aatteeseen; omaisuuden jakaminenkin on helppoa niin kauan, kun on kysymys toisten omaisuudesta.

Jaakko L.
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Hel_NiS kirjoitti:Luin saman. Tavallaan joo mutta toisaalta ei. Ja sitten jos rupeat kuvamaan luontoa voi olla että alat arvostamaan sitä enemmän... Luontokuvaajia ei ole liikaa, mutta he käyvät liian harvoissa paikoissa, jolloin luonto paikallisesti kärsii. Ja kuvien kiinnostavuus samoin.

Toisaalta, onko luontokuvauksen oltava luonnonsuojelullista? No ei. Se saa olla ja voi olla. Mutta se ei ole sen itseistarkoitus.
Joo, tuo satakunnan kirjoitus on aika laput silmillä kirjoitettu artikkeli.

Luontokuvaus on loppujen lopuksi aika harmiton harrastus kun ajattelee kaikkea muuta aktiviteettia mitä ihmiset ovat keksineet tylsyytensä lievittämiseksi. Luontokuvaajat harvoin pitävät mekkalaa, liikkuvat rauhallisesti ja vähäeleisesti. Väitän, että jopa kunnioittavat luontoa enemmän kuin keskivertokansalainen!

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
zone6

Viesti Kirjoittaja zone6 »

Onhan tuossa se pointti, että tietokoneiden ja muiden tuotanto syö luonnonvaroja. Mutta olisi niitä härpäkkeitä kuitenkin vaikkei kuvattaisi luontoa.
Ei myöskään filmin tuotanto- ja kehitysmenetelmät mitään luontoa kunniottavia ole. Eivätkä varsinkaan olleet.
Yksityiskäytössä kemiatkin tuppasivat (ja tuppaavat) päätymään viemäriin ja sitä kautta vesistöön.
Tietysti kuvien tulostuksessa on yhä pitkälti samat filmipuolen kuormitus-ongelmat.

Luonnossa liikkumisen suhteen kuvaajat lienevät pääosin sitä vähiten vahinkoa tuottavaa ryhmää jos vertaa kaikenlaisiin maastofillaristeihin ja koiriaan vapaana juoksuttajiin.

Hakemalla haettua kohua. Eli jos pitää luonnosta, silloin siitä pitäisi tykätä vain suojelullisessa mielessä?
Zone VI
rolsen

Tuomolla on välillä ihan osuvia kirjoituksia, mutta tämä oli huti. Kirjoittaja on ensisijaisesti luonnonsuojelija ja vasta toissijaisesti luontokuvaaja (tämän kuvan minä saan hänestä hänen kirjoitustensa perusteella). Tästä viitekehyksestä kun katsoo asiaa, niin siitä tulee ehkä ymmärrettävämpi.
Tässä kuitenkin sujuvasti ohitetaan se fakta, ettei luontokuvaus ole massojen laji, ei ole koskaan ollut, eikä tule koskaan olemaan. Se on aivan liian vaivalloista ollakseen massalaji. Tähän peilaten koko kirjoitus tuntuu liioitetulta.
zone6 kirjoitti:Hakemalla haettua kohua. Eli jos pitää luonnosta, silloin siitä pitäisi tykätä vain suojelullisessa mielessä?
Väärin tykätty :) -Hyvin laitettu.

Toisten rahoja on kiva käyttää, samoin jotain pitää toisilta kieltää jotta minä saan itselleni.
--
jaava

Viesti Kirjoittaja jaava »

Kaikkiin ilmiöihin (liikkeisiin) tulee mukaan ääri-ihmisiä, jotka helposti vesittää koko idean. Ääri-hifistellään, terrorisoidaan, alistetaan, mitätöidään ja monesti nostetaan yksi joukoista vielä diktaattorin asemaan.
Jos meidän viimeinen suuri askel kädellisenä tapahtui 300 000 vuotta sitten, niin onko meno ollut yhtä samaa siitä asti.
ttuplai

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Ehdottomasti samaa mieltä. Perustettakoon valtakunnallinen hyödyllisyysinstituutti, jonka yksinvaltaiseksi johtajaksi valitaan minä. Muut katselkoot printtejä mun kiertävässä näyttelyssä (pääsymaksu 173 euroa). Kalastus lopetettakoon (en enää ite harrasta) - samoin golf (jota en koskaan suostu harrastamaan). Kaikki, jotka ovat kanssani eri mieltä teloitettakoon aamuauringossa. Demokratia on syvältä - kauan eläköön yksinvaltius - tai siis mun yksinvaltius. Teitä muita on ihan liikaa ja kansa on väärässä - myös Tapani.

Ylevät ajatukset kaatuvat siihen, et jonkun pitää ansaita oikeus ja jollekin pitää antaa oikeus myöntää oikeuksia. Mun malli kiertää ton ongelman näpsäkästi. Toinen vaihtoehto on luoda sertifikaatti ja meikä voi alkaa kouluttamaan halpaan 3400 euron hintaan. Sillä saa luontokuvaaja-ajokortin, joka on voimassa 6kk, jonka jälkeen voi suorittaa jatkokurssin (hinta 14 200 euroa + alv). Ilman korttia ei oo asiaa kameran kanssa mehtään. Sijoitan 0,1% tuotosta luonnonsuojeluun.
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

Nyt peukutan ttuplaita!!!!

Juuri näin. Ehdottomasti kannatan vain luvanvaraista valokuvaamista, ja lupa ei heltii ilman muutaman donatsun kurssia ja muita asiaankuuluvia toimitusmaksuja. Lisäksi valtiolle kuuluisi maksaa kameran käyttövero !!
Jokaisesta otetusta valokuvasta täytyy lisäksi maksaa universaali valon kulutusmaksu. 1 sentti/ valotus. Maffer joutuu lisäksi maksamaan yli 30min valotuksista ökykäyttäjien valotuhlausmaksun 1€/valotus!
Toisaalta maffers saa myös veronpalautuksessa hyvää siitä, kun käyttää vain IR aallonpituuksia!
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

1€ per kuva on halpaa. Puupöntöllä hinta on ainakin 2 jos ei viisi riippuen kennosta. Tilaisuuksien kuvaamiseen tulisi kyllä vaatia lupa kuvaajalta ettei ihan leipä ammattilaisilta mene.
ttuplai

Maffer kirjoitti:1€ per kuva on halpaa. Puupöntöllä hinta on ainakin 2 jos ei viisi riippuen kennosta. Tilaisuuksien kuvaamiseen tulisi kyllä vaatia lupa kuvaajalta ettei ihan leipä ammattilaisilta mene.
Lupien tehtävä ei ole suojella ammattilaisia vaan polkea pienyrittäjät suohon ja keskittää kaikki isompiin yksiköihin. Pätee myös laatujärjestelmiin ja vasemmankädenkierteistenruuvienvääntö-sertifikaatteihin eli ovat liian raskaita ja kalliita yhden henkilön firmojen pyöritettäviksi. Näin siis lakimies Jaska voi pikavippi, perintä- ja vuokra-asuntojenvälitystoimien lisäksi hankkia kuvaus sertifikaatin ja toimia välikätenä - itse kuvaamisen hoitaa sosiologian opiskelija Kaisu minimipalkalla ja nollasopparilla.
Maffer
Viesti:

Ei se jaska saa sitä lupaa. Jaska laitetaan kokeisiin.
ttuplai

Maffer kirjoitti:Ei se jaska saa sitä lupaa. Jaska laitetaan kokeisiin.
No sit Jaska palkkaa Juuson, joka saa sen luvan, mut Juuso ei pääsääntöisesti hoida noit keikkoja vaan Kaisu, Maikki, Jone ja Lahtinen. Juuso on sertikaatteineen mukana soppareita tekemässä ja palavereissa yhdessä Jaskan kanssa syömässä pullaa.
Maffer
Viesti:

Jos sä ylivalvojana olet katsomassa et luvan saanut kuvaa niin ei kai siinä ongelmaa ole. Noin muiten tilaisuuden järjestäjä on velvollinen todistamaan että luvan saanut teki hommat. Eikun luvat vaan esiin ja kamerat pois luvattomilta.

Tää on sama juttu kuin autolla ajaminen. Luontokuvaus ei tarvi lupia mutta julkisilla teillä ajelussa partiot seuraa tilannetta.

Alkuperäistä juttua vähän muokkaamalla siitä saisi melko todenmukaisen. Hommahan on niin, että Instaan ja muihin peukunimetyspalveluihin kuviaan levittelevien veroprosenttia pitäisi nostaa yhdellä per kuva. Sieltä se vahinko luontoon aiheutuu. Korjatkoon sotkun aiheuttajat sen mitä kylvävät.
ttuplai

Jaksa kaikkee valvoo. Ja mulle riittää, et porukka hankkii noit sertifikaatteja ja rahaa tulee. Eihän laatustandardienkaan tehtävä ole parantaa laatua vaan tarkistaa, et oikeat mapit on hyllyssä. Eli mä audiotoin noi kuvausfirmat muutaman kerran vuodessa ja laskutan siitä. Ja kuvaamon asiakkaat näkee, et kuvaamolla on asiat kunnossa, koska on oikea leima ikkunassa ja webbisivuilla. Eihän se Maikin tai Kaisun kuvia paranna, mut tärkeintä onkin liike - tai siis liikevaihto. Ajattelin yhdistää tohon viel softat eli photari/lightroom pitää olla ajantasalla (adobe ei vastustanu ajatusta eli sen täytyy olla oikein) - ilmaissoftilla lähtee luvat.
rolsen

Ihme näpertelyä ehdotetaan. Jokamiehenoikeudet pois ja se on siinä. Luontokuvaajat ovat maattomia, joten ongelma ratkaistu. Legenda myös kertoo, että syvällä savon sydämessä on myös puuton luontokuvaaja evp.
--
mjuhani

Viesti Kirjoittaja mjuhani »

Luontokuvaushan on ihan ok harrastus. Kyllähän Suomessa maita, metsiä ja vesiä riittää. On vain hyvä, että saadaan nuoriso pois kaduilta maleksimasta ja vanhemmat kuppiloista kaljaa ryystämästä terveellisen harrastuksen pariin. Eikä siinä tarvi aina edes kuvata. Valokuvauksen kanssahan luontokuvauksella ei ole muuta yhteistä kuin osapuilleen samat laitteet.
ttuplai

Nyt ollaan asian ytimessä eli jokamiehen oikeudet on kommarien juttuja. Maat yksityisomistukseen - myydään huutokaupalla ja köyhät saa syyttää itseään jos ei oo täpäkkää. Sit kirjataan lakiin oikeus puolustaa aseellisesti maitaan (kameraa kuljettavat hipsterit saa ampua jo 5m ennen rajaa - sisäpuolella tavattavia saa myös kiduttaa). Näin on ratkaistu yhteismaan ongelmat ja luonto kiittää.

Poislukien savo, joka myydään venäläisille, koska kukaan itseään kunnioittava suomalainen ei moista ota kontolleen.
Maffer
Viesti:

Ei nuo oikeudet päde kaksi- eli yksikielisaluleilla muutenkaan. Hangossa vaikka menee kävelemään rantateitä mökkialueille niin jo löytyy huutelijaa jotka eivät ole koskaan mokomista oikeuksista kuulleetkaan.
rolsen

Eikä pidä unohtaa sitä, että Lapissa pihat ovat isot. Perhostutkijatkin saivat pihalta lähdöt nopsaan, etäisyyttä taloon kun oli vain 200m.
--
Vastaa Viestiin