Miksi valokuvaat?

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
Matero

Re: Miksi valokuvaat?

Viesti Kirjoittaja Matero »

Kuulun tähän terapiaryhmään. Auttaa rentoutumaan ja tuo mielihyvää, noin niin kuin suurimman osan aikaa :)
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Kapama

Viesti Kirjoittaja Kapama »

Pat_ kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Sieltä sitä velviaa saa: https://www.macodirect.de/en/film/color ... ures?c=612" onclick="window.open(this.href);return false;

Eikun kuvaamaan.
Wau, pakko tilata muutama rulla, vaikka juuri päivitin vanhan canonin uuteen Fuji X-T30:seen.
Meikäläinen on enemmän Fotoimpex-miehiä. Vitosen halvempaakin:

https://www.fotoimpex.com/films/35mm-films/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kapa
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kas vaan. Hyvä valikoima. Millaiset toimitusajat tuolta on ollut?
Kapama

Viesti Kirjoittaja Kapama »

Toistaiseksi tullut alle viikossa kotiovelle. Lähinnä ostanut tuolta laakaa ja litkuja mv-filmeille.

Kapa
Maffer
Viesti:

Loistavaa. Kokeillaan. Macolla on mennyt viikosta kahteen pahimmillaan että mikään liikahtaa.
mvert

Viesti Kirjoittaja mvert »

Kuvaaminen on yleensä mukavaa ajanvietettä ja dokumentoin kameralla sitä mitä vastaan tulee. Se on jotain ihan muuta kuin työ tai muut harrastukset ja laittaa pääkopan tekemään jotain sellaista mitä se ei normaalisti tee. Onnistuneet kuvat tuo hyvänolon tunteen, mikä saa tarttumaan kameraan aina uudestaan ja kokeilemaan, josko taas tänään tarttuisi kameran kennolle jotain mielenkiintoista.

Viimeaikoina on tullut kuvattua paljon tavanomaista vähemmän, joten hieman on inspiraatio ollut hakusessa. Itse kameralla tai tekniikalla ei niin suurta väliä ole, kunhan sen tärkeimmät säädöt on käytettävissä helposti kaikissa olosuhteissa. Aina välillä nuo mainosmiesten ylistykset uusien kameroiden hienouksista saa haikailemaan uutta kameraa, vaikka olen ihan tyytyväinen ~5v vanhan kameran tuottamiin kuviin. Ennakkoon budjetoimalla tietty summa harastukseen, on estänyt rankemmat ylilyönnit hankintojen suhteen (ainakin toistaiseksi).

Kuvien viimeistely koneella jääkin sitten usein tekemättä. Tänä vuonna on koneella tullut kuvia käsiteltyä noin 10 tuntia. Ehkä syksyn pimetessä tulee kone taas aukaistua ja laitettua jotain kuviakin muille katseltavaksi.
jaeaetee

Viesti Kirjoittaja jaeaetee »

mvert kirjoitti:Kuvien viimeistely koneella jääkin sitten usein tekemättä. Tänä vuonna on koneella tullut kuvia käsiteltyä noin 10 tuntia. Ehkä syksyn pimetessä tulee kone taas aukaistua ja laitettua jotain kuviakin muille katseltavaksi.

Tahtoo tosiaan usein myös jäädä vain koneelle kuvat, maatumaan kovalevylle. Tosin olen huomannut että tuosta on hyötyäkin, kun kuvat vaan siirtelee koneelle ja katsoo niitä läpi jatkoa varten sitten useamman viikon tai kuukausien kuluttua, niitä osaa katsoa eri silmillä. Niimpä nykyään en stressaa jos ei innosta istua koneella heti, katsotaan onko niistä kuvista mihinkään "sitten syssymmällä" :)
©pjm

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

jaeaetee kirjoitti:.......Niimpä nykyään en stressaa jos ei innosta istua koneella heti, katsotaan onko niistä kuvista mihinkään "sitten syssymmällä" :)
Hyväksi havaittu tapa, jää reilusti aikaa muulle toiminnalle. Kuten kuvaamiselle..... :(
mvert

Viesti Kirjoittaja mvert »

©pjm kirjoitti:Hyväksi havaittu tapa, jää reilusti aikaa muulle toiminnalle. Kuten kuvaamiselle..... :(
Mulla meni lähemmäksi vuosi jossain välissä, ettei kuviin tullut koneella koskettua. Uusia kuvia tuli kyllä koko ajan. Ei tullut tietenkään edes kaikkia epäonnistuneita koneelta poistettua. Nyt kuvalevyllä on vapaana sellaiset 100gigaa tilaa, joten pitänee tehdä levyn siivoustakin sitten syssymmällä :)

(Pitäis varmaan siirtyä kuvaamaan pelkkää jiipeggiä ja laittaa jollain tasolla itseä miellyttävät kuvat sellaisenaan näytille)
javal

Viesti Kirjoittaja javal »

mvert kirjoitti:(Pitäis varmaan siirtyä kuvaamaan pelkkää jiipeggiä ja laittaa jollain tasolla itseä miellyttävät kuvat sellaisenaan näytille)
Mä olen vetänyt viimeset viikot lähes pelkästään jpeg :llä, ihan kokeeksi, ja ei nyt toistaiseksi ole tullut pakottavaa tarvetta siirtyä takaisin raw kuvaamiseen. Raw kuvasta saa toki enemmän irti, jos on aikaa ja jaksaa työstää, jokaisen ISO arvo alueen erikseen, jne, jne, kuten kamerakin tekee. Mutta kun aika ei riitä, ja mieluummin sitä kuvaa kuin istuu koneella väkertämässä. Onko täällä muita jotka kuvaa vain jpegillä?
DorianBlue

Viesti Kirjoittaja DorianBlue »

javal kirjoitti:Onko täällä muita jotka kuvaa vain jpegillä?
Mä kuvaan tällä hetkellä pelkkää jpegiä. RP:n raw ei ole tuettu mun LR:ssä ja kameran jpeg on ihan riittävän nättiä. Tsekkasin kyllä, saiskos DPP:stä jotain lisäarvoa raw-vääntelyllä, mutta LR:n jpeg-jumppa ajaa ihan saman asian. Ja sitten ton pokkarin raw ei anna LR-käsittelyllä yhtään sen enempää kuin kameran jpeg LR:n kautta hienosäädettynä.
Smith & Wesson: the original point-and-shoot interface
Joe-poika

Viesti Kirjoittaja Joe-poika »

Tätä olen miettinyt itsekin. En ole niin taitava tai taiteellisesti lahjakas, että kuvani olisivat mitenkään valokuvauksen historian tai taidemuodon kannalta vähääkään merkityksellisiä.

Ensisijaisesti kuvaan siksi, että kukaan muukaan ei kuvaa minun elämääni. Olen vähän niin kuin oman elämäni valokuvajournalisti. Vaikka en ole kovinkaan hyvä, niin ketään parempaakaan ei paikalle ole vaivautunut, joten minun kuvani ovat tästä aiheesta parhaat mitä koskaan tullaan ottamaan.

Vähän niin kuin sattuisi sattumalta ainoana paikalle kun jotain historiallista tapahtuu ja tajuaisi että ainoa mahdollisuus tämän hetken ikuistamiselle on ottaa itse se kuva. Sitten vaan yrittää tehdä sen niin hyvin kuin osaa.
Viimeksi muokannut Joe-poika, Elo 13, 2019 2 : 03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Miksus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Miksus »

DorianBlue kirjoitti:
javal kirjoitti:Onko täällä muita jotka kuvaa vain jpegillä?
Mä kuvaan tällä hetkellä pelkkää jpegiä. RP:n raw ei ole tuettu mun LR:ssä ja kameran jpeg on ihan riittävän nättiä. Tsekkasin kyllä, saiskos DPP:stä jotain lisäarvoa raw-vääntelyllä, mutta LR:n jpeg-jumppa ajaa ihan saman asian. Ja sitten ton pokkarin raw ei anna LR-käsittelyllä yhtään sen enempää kuin kameran jpeg LR:n kautta hienosäädettynä.
Minä vetelen surutta jiipekkinä, nykyään myös 1DXII:llä vaikka tiedostokoko on maltillinen myös rawina, jollei tiedossa ole jotain haastavaa valotusta yhdistettynä pakko onnistua tilanteisiin.

Ei se ole ajastakaan kiinni, koneen ääressä saa vaan muutenkin ihan tarpeeksi kuvien kanssa tuhertaa.

Joe-pojan ajatus on muuten mielenkiintoinen, että syy kuvata löytyy tavallaan itsestä.
Räntä

Viesti Kirjoittaja Räntä »

Joe-poika kirjoitti:Ensisijaisesti kuvaan siksi, että kukaan muukaan ei kuvaa minun elämääni. Olen vähän niin kuin oman elämäni valokuvajournalisti. Vaikka en ole kovinkaan hyvä, niin ketään parempaakaan ei paikalle ole vaivautunut, joten minun kuvani ovat tästä aiheesta parhaat mitä koskaan tullaan ottamaan.
"Oman elämän valokuvajournalisti"... pirun hyvin sanottu. Unohtakaa oravat sun muut rantakivet ja kuvatkaa omaa elämää ja läheisiänne. Kukaan muu ei sitä tee ja bonuksena niiden kuvien arvo vain kasvaa ajan myötä.
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Räntä kirjoitti:
Joe-poika kirjoitti:Ensisijaisesti kuvaan siksi, että kukaan muukaan ei kuvaa minun elämääni. Olen vähän niin kuin oman elämäni valokuvajournalisti. Vaikka en ole kovinkaan hyvä, niin ketään parempaakaan ei paikalle ole vaivautunut, joten minun kuvani ovat tästä aiheesta parhaat mitä koskaan tullaan ottamaan.
"Oman elämän valokuvajournalisti"... pirun hyvin sanottu. Unohtakaa oravat sun muut rantakivet ja kuvatkaa omaa elämää ja läheisiänne. Kukaan muu ei sitä tee ja bonuksena niiden kuvien arvo vain kasvaa ajan myötä.
Kyllä minäkin oon harmitellut kun on leikitty ”luontokuvaajaa” samalla kun omassa ympäristössä olis ollut toosi paljon dokumentoitavaa. Nyt myöhemmin sen huomaa, paljon on asioita joista ei oo yhtäkään kuvaa.
Omilla luontokuvilla ei oo mitään arvoa, täyttä roskaa.

Yllättävän paljon joutuu tekemään ihmisille läheisistä muistokuvaa hautajaispöytään tosi huonoista kuvista, vaikka ”kuvia” otetaan, niin tosi paljon jää vielä läheisistä ottamatta.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
Maffer
Viesti:

Sehän se vähän ikävää onkin, että vasta hautajaisissa näkee useimmiten sukulaisia...ja vaikka tän kuinka koittaa tiedostaa niin on se vain vaikeeta lähteä ihmisiä kattelee toiselle puolelle Suomea vaikka saman matkan ajaa jonku muun kuvan takia mennen tullen ja väärin päin.

Mutta mutta, on jotain maiseman vuoksi arvokastakin kuvaa siellä täällä saatavilla. Jo siksi, että tuulimyllyillä paskotaan uskomaton määrä horisonttia romuksi. Tai rakennetaan kivoja painekyllästettyjä ylläreitä koska 150kg sandaalituristi.
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Maffer kirjoitti:Sehän se vähän ikävää onkin, että vasta hautajaisissa näkee useimmiten sukulaisia...ja vaikka tän kuinka koittaa tiedostaa niin on se vain vaikeeta lähteä ihmisiä kattelee toiselle puolelle Suomea vaikka saman matkan ajaa jonku muun kuvan takia mennen tullen ja väärin päin.

Mutta mutta, on jotain maiseman vuoksi arvokastakin kuvaa siellä täällä saatavilla. Jo siksi, että tuulimyllyillä paskotaan uskomaton määrä horisonttia romuksi. Tai rakennetaan kivoja painekyllästettyjä ylläreitä koska 150kg sandaalituristi.
Luontokuvaus on laaja käsite, kyllä niillä omilla maisemakuvilla jotain arvoa on, ja ihminen luonnossa on yhtä lajia luontokuvaa sekin.

Kaikensortin lintu-ja ötökkäkuvat mitä itteltä löytyy....on filmeille kuvattua arvotonta roskaa.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
Vastaa Viestiin