Videokuvaus

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
jari siren
Viesti:

Videokuvaus

Viesti Kirjoittaja jari siren »

Olen jo vuosia pohtinut, että jos alkaisi video kuvaamaan.
Mutta herää kysymys mitä kuvaisin ja kuka helvetti niitä jaksaisi katsoa?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
niffe

Re: Videokuvaus

Viesti Kirjoittaja niffe »

Jos tuo oli anteeksipyyntö jo etukäteen, niin laita tänne vaan :D
jari siren
Viesti:

niffe kirjoitti:Jos tuo oli anteeksipyyntö jo etukäteen, niin laita tänne vaan :D
Ei ollut, eikä ole tulossa.

Tähän aiheeseen voin suhtauta kuin eräät valokuvaukseen.

Olen toki videokuvannut merkityksellistä mastkua 8mm ja vhs kameroilla 90-luvun alussa ja joka joulu kun lapset on täällä, niin katsomme muistaakseni pinacle studio 1-3 koostetun lasten lapsuuden vidoeista. Harmittaa pirusti että ei tullut aikoinaan enemmän kuvattua.

Omaksi huvikseni en näe poittia kuvata, jos ei tule lastenlapsia.

Pointtina olisi tehdä jotain luovaa, josta joku muukin voisi nauttia. Joka kannalta mietittyäni ei vaan tule mieleen mitään, mitä voisin videokuvata, siten että sillä olisi mitään mielenkiintoa kenellekkään muulle.

Onko jotain foorumia missä ihmiset esitelee vieoitaan kuten täällä valokuvia, ihan mielenkiinosta, koska en vaan voi mitenkään kuvitella, että kukaan muukaan videokameran omistaja saisi ketään muuta kiinostavaa mastkua aikaan.

Jos joku voisi linkittää jonkun Suomailaisen amatöörin yksin kuvaaman videon, jota jaksaisin katso 30 sek pidempään, niin heitän voltin.
jari siren
Viesti:

Muistan nämä timelapsit, en muista ainutakaan jonka olisin jaksanut katsoa loppuun.
Tekeekö kukaan enään niitä?

Ei siis sillä että minulla olisi pientäkään mielenkiintoa sellaista tehdä, ihan vaan kiinnostaa kuoliko se kokonaan?
jari siren
Viesti:

En pahasti ollut väärässä löysin digivideo nimisen foorumin.
Vois tuosta rakentaa jotain katsottavaa, jos pituudet olisi 20sek-2min, mutta ei noin.

Voisi paneutua johonkin supeeseen kohteeseen ja hakea lyhytä ja ytimekästä videota.
Musat tuotaa varmasti ongelmia tekijän oikeuksien takia ja luo oman haasteensa.

edit ainuttakaan en siis jaksanut katsoa, kuin hetken, en edes palkittua.
jari siren
Viesti:

Ilmeisesti aihe ei kiinnosta? Liittyy siten valokuvaukseen, että hyvin vaativaa päästä muun liikkuvan kuvan tasolle. Tuotoksia ja niiden mielenkiintoa verrataan helposti tveestä ym. nähtävään materiaaliin.

Jotta on lähes mahdotonta yhden miehen tuottaa materiaalia jota ketään kiinnostaisi katsoa.

Toisin kuin valokuvassa on yhden henkilön mahdollista tuottaa muitakin kiinnostavia kuvia mielestäni.
niffe

Viesti Kirjoittaja niffe »

Kyllähän se kiinnostaa. Hankin videokamerankin juuri, mutta olen aikoinaan nautitusta koulutuksestakin huolimatta aivan aloittelija editoinnissa ja tarinankerronnassa. Jos broadcasting-tasolle pyrkii, niin pitäisi varmaan aloittaa suunnittelemalla mitä kuvaa ja miten tai millaista fiilistä haluaa kuvaukseen. Kaikenlainen spontaanius tuppaa näkymään heiveröisenä kuvakerrontana lopputuloksessa.
jari siren
Viesti:

Jos olisi kiinnostusta niin voisi aloittaa jostain rauniosta yms. ja hakea tiukkaa tiivistystä, historiaa ja siihen näkökulmaa. Tuossa joku on jostain puusta hakenut https://youtu.be/NPFm5dcSL14" onclick="window.open(this.href);return false;

Jos miettii valokuvan kautta kerrontaa ja miten sitä laajentaa videokuvaamisella.

Juu mutta liian iso polku mulle, ei ole aikaa, eikä pihviä.
hkoskenv

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Videon ongelma on se, että se pitää katsoa läpi nähdäkseen onko se *sensuroitu*. Jos kuva ei kiinnosta, sen näkee puolessa sekunnissa ja minuutissa selaa kiinnostavat isosta nipusta. Ja video on tosiaan erittäin vaikea formaatti toteuttaa kiinnostavasti tai tehokkasti. Pdf tai kirja kuvineen on täysin ylivoimainen kuluttajan kannalta.
Hannu
jari siren
Viesti:

hkoskenv kirjoitti:Videon ongelma on se, että se pitää katsoa läpi nähdäkseen onko se *sensuroitu*. Jos kuva ei kiinnosta, sen näkee puolessa sekunnissa ja minuutissa selaa kiinnostavat isosta nipusta. Ja video on tosiaan erittäin vaikea formaatti toteuttaa kiinnostavasti tai tehokkasti. Pdf tai kirja kuvineen on täysin ylivoimainen kuluttajan kannalta.
Just pitää heittää aloitus hyvin ja sitten pitää koukussa harrastaja videoiden kohdalla, jollei ole vertaistukiharrastaja kyseessä. Se oli suurin fiba, mainitun foorumin videoiden suhteen, ei voi lähteen pienellä ja sitten kasvattaa. Sama kuin radiossa *sensuroitu* biisi ja kanava vaihtuu.
jari siren
Viesti:

Onhan toi lajia ihan toista luokaa tehdä hyvin, hallittavia osa-alueita on vähintää viisi kertaa enemmän kuin valokuvauksessa. Valokuvaus on nykyisin teknisesti helpompaa kuin autolla ajoa. siis kun riitävä tekniikka on kaikkien saatavissa. Kaikki teknisyys on itsestään selvyyttä ja kykyä ymmärtää miten asiat yhdistyy ja siksi 95% tämän foorumin höpötyksistä on lähinnä naurettavaa.

Meillä on aika ja aukko, aika hallitsee liikettä ja aukko syväterävyyttä, kun nämä naurettavan yksinkertaiset asiat ymmärtää, voiko epäonnistua? Sitten on kalliimpia ja halvempia laseja, kalliimaat tuo lisää valovoimaa/ antaa saman aukon koko zoom alueelle, mutta kun nyky digikamerat ja kännykätkin arpoo valmiiksi optimmaaliset aukkosarjat ja näyttävät näytössä valotuksen onnistumisen. Saati raw kuvaus joka on lähes normi antaa +-5 aukkoa varaa, niin miten ketussa joku voi epäonnistua.

Edellinen suppeana alustuksena siihen että kaikki tekniikka höpöttely on silkkaa jaskaa, jos nyt oikeasti on niin että tämä on tekniikkaan pohjautuva foorumi, niin sori juna meni jo vuosia sitten.

Mulla on dsg tuplakytkin vaihteesto autossa ja siinä on mahdollisuus myös valita vaihteet manuaaliseti, mutta kun se ei tuo mittään käytännön hyötyä. Jos on kiire valitse sport ja jos ei niin mene normilla, yhtään nopemammit et pääse vaikka vaihdat itse.

Tuolla kysytään mikä on paras linssi kuvat juoksevia koiria ja ihan oikeasti on porukaa joka vastaa siihen. Mitä kettua? Tuliliemi osallistuminen;D
jari siren
Viesti:

Siis jos osaaminen on edellisessä ja vähättelee sisällön merkitystä niin ...
Räntä

Viesti Kirjoittaja Räntä »

Jep. Liikkuva kuva vaatii huomattavasti enemmän kuin still-kuvien napsiminen. Siinä touhussa pitää olla hyvä käsikirjoitus, suunnitelma miten se toteutetaan, paljon aikaa ja pitkä pinna. Kukaan ei jaksa näitä sieltä täältä silloin tällöin otetuista klipeistä koostettuja "elokuvia".
nsamppa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Täällä on mun harrastus pläjäytyksiä:

https://www.youtube.com/channel/UCYuU_C ... UxzgcqaQIA" onclick="window.open(this.href);return false;

Linkki mun Youtube kanavalle.

Oon mä niitä aiemminkin tänne laittanut esille. Siihen en tosin osaa vastata kuinka noista kukaan nauttii. Sen taas voin sanoa että hauskaa noita on ollut tehdessä kaikilla.

Ja kyllä. Videopuoli on vähän erilainen. Periaatteessa säädöt, sommittelut, valaistus ym. on perusidealtaan aika pitkälti samoja. Tarinan kerronta on vaan aika erilaista. Siinä pitää aika paljon miettiä eka ja tehdä vasta sitten. Se on sinällään sitten taas aika paljon mukavampaa että vahva idis ja tarinan kuljetus merkitsee aika paljon enemmän kuin äärimmäinen terävyys/tekniikka.
jari siren
Viesti:

Ehkä pitäisi olla sanomatta, mutta mitä hyötyä siitä olisi?
Katselin yhden pläjäyksen ihan loppuun saakka ja tuli kyll fiilis että joku yläasteen koulu näytelmä on menossa. Jos nyt verrataan asiallisillisilla vehkeillä otettuja lahjakkaan harrastajan kuvia proon kuviin, niin ero ei ole välttämättä kauhea kumpaankaan suuntaa. Mutta kyll nää videot kuin vertaisi yhden miehen bändiä ammatti bändiin. Aivan liian kunnianhimoista.

Sitten kun alan lukukausien pääteeksi käymään katsomassa koulujen juhla näytelmiä, niin alan lämmittelyksi katsoo näitä, ennen juhlia.
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

ei toi koulunäytelmä vertaus oikein toimi. mä luulen, että 50% suht aktiivisista videokuvausharrastajista osaa tehdä ainakin koulunäytelmätasoisia vidoita. Sampalla on aikalailla huikkasen korkeempi taso kyllä, mitä olen hänen tekemisiään seurannut.

musavideot on muutenkin oma juttunsa.

yksi avainsana on myös budjetti. näissä sampan videoissa ei jää tekemisen osaamisesta kiinni.

Mutta videokuvauskeskustelu on mielenkiintoista! tätä depattia lisää.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
nsamppa

jari siren kirjoitti:Ehkä pitäisi olla sanomatta, mutta mitä hyötyä siitä olisi?
Katselin yhden pläjäyksen ihan loppuun saakka ja tuli kyll fiilis että joku yläasteen koulu näytelmä on menossa. Jos nyt verrataan asiallisillisilla vehkeillä otettuja lahjakkaan harrastajan kuvia proon kuviin, niin ero ei ole välttämättä kauhea kumpaankaan suuntaa. Mutta kyll nää videot kuin vertaisi yhden miehen bändiä ammatti bändiin. Aivan liian kunnianhimoista.

Sitten kun alan lukukausien pääteeksi käymään katsomassa koulujen juhla näytelmiä, niin alan lämmittelyksi katsoo näitä, ennen juhlia.
Se noissa harrastus hommissa on että aina mennään ”artisti maksaa” linjalla. Kivahan se on keksiä kaikenlaista, mutta jotta se ei jää vaan baaripöytä keskusteluksi, pitää se olla myös toteutettavissa. Sieltä tulee yksi reunaehto. Toisaalta sitten taas haluaa aina yrittää mahdollisimman haastavia juttuja, koska ei niitä samanlaisia ”soitellaanpa tässä menemään” videoita oikein jaksa tehdä tekemisen riemusta. Niissäkin kuitenkin aina aika paljon vaivaa ja sitä kautta menee myös aikaa ja siitä on aika paha puute tällä haavaa. Sieltä sitten tulee se toinen reunaehto. Niiden välissä sitten kun yrittää löytää jonkin haasteellisen, mutta toteutettavissa olevan idiksen, työstää se alusta loppuun, niin siinä onkin jo aika mielenkiintoisia haasteita ratkaistavaksi. Sanottakoon että myös työelämässä pitää myös aika tiukoilla kukkaron nyöreillä mennä, joten ihan hyvää harjoitusta se on sitä silmällä pitäen.

Toi näyttelijöiden dissaaminen on sen sijaan mun makuun vähän mautonta. Siinä kuitenkin jengi harrastusmeiningillä ja se vaatii hyvin paljon rohkeutta heittäytyä. Kyllä mä niitä kavereita arvostan ja kunnioitan todella paljon. Kukin toki tyylillään.

Valokuvan ja videon ero on sinällään myös siinä että kuka tahansa voi nappaa joskus aivan jumalattoman hienon kuvan. Eri asia on tehdä niitä joka kerta. Video taas repii aina eron esille. Se on aika armoton. En nyt väitä että mikään kummoinenkaan tekijä olen, kehitysvaiheessa pahasti vielä, mutta aika monta toimimatonta tapaa toteuttaa on tullut kokeiltua. Jos tuo tasoni niin yläasteista on, niin siitä vaan laittamaan paremmaksi. Ei luulisi olevan kovinkaan vaikeaa. Mielenkiinnolla odottelen tuotoksiasi. Ilmoitatko ystävällisesti vaikka tähän ketjuun missä niitä on nähtävissä/tulee nähtäväksi, niin tiedän vilkaista?
jari siren
Viesti:

Jaaha tyyliin dissaat mallia? Jäi vähän epäselväksi myös mitä tarkalleen hait storilla. Mutta kyseessä on niiiiiiin vaativa laji, että täytyy itse harrastaa jotta voi katsella. Olin itse 80-luvulla videokuvaus kurssilla ja kyllä noi "juoksutukset" ym. muistui mieleen, totesin jo silloin että ei kärsillisyys riitä.

välineet on paremmat nykyisin, mutta sisältö on edelleen korvien välissä.
nsamppa

jari siren kirjoitti:Jaaha tyyliin dissaat mallia? Jäi vähän epäselväksi myös mitä tarkalleen hait storilla. Mutta kyseessä on niiiiiiin vaativa laji, että täytyy itse harrastaa jotta voi katsella. Olin itse 80-luvulla videokuvaus kurssilla ja kyllä noi "juoksutukset" ym. muistui mieleen, totesin jo silloin että ei kärsillisyys riitä.

välineet on paremmat nykyisin, mutta sisältö on edelleen korvien välissä.
Juurikin niin. Mun muistaakseni valokuvissa se on vähän kirjoittamaton sääntö ettei mallia dissailla, mutta videokuvauksessa se ei usein tunnu pätevän. Minä nuo oon ohjannut ja mallit ovat tehneet parhaansa mukaan sen mitä olen pyytänyt. Joten mua siinä pitää kritisoida, ei malleja. Samalla tavalla kuin valokuvassa. En nyt tarkoita niinkään sinua, joskaan tällä foorumilla en oo siihen vielä aiemmin törmännyt. Kertahan se on ensimmäinenkin.

Hain tuolla vastauksellani vain sitä että siellä pinnan alla on todella paljon asioita mitä tekijöiden on otettava huomioon ja minkä realiteettien kanssa on toimittava. Näitä katsojat ei välttämättä ymmärrä. Varsinkaan jos videoita ei itse tee, ei sitä oikein voikaan ymmärtää kuinka paljon se vaati että pääsee edes tuohon yläaste-tasoon.

Samaa mieltä ollaan myös tuosta sisältö- ja välineasiassa. Välineet on tosin edelleenkin vain sitä ideaa varten. Niiden mahdollisuudet ja rajoitteet on kuitenkin hyvä tietää ainakin jossain määrin. Tietää mistä haaveilla ja mistä ei. Mitä käyttää ja milloin jotta pääsee haluamaansa lopputulokseen. Tai ainakin niin lähelle kuin mahdollista. Siltikään niillä välineillä ei tee mitään jos ei korvien välissä näy sitä tarinaa. Ei tee nyt, eikä ole tehnyt 80-luvullakaan.

Oon näitä jonkin aikaa tehnyt ja aika paljon tekijöitä ja tilaajia nähnyt. Tekijämiehet ovat yleensä äänessä silloin kun pitää tehdä ja jälkeen päin taas aika varovaisia sanoissaan. Ainakin arvostavat toisten tekemisiä oli ne sitten minkälaisia tahansa. Huuhaa ukot ovat sen sijaan tehdessä avuttomia, mutta jälkeenpäin mielipiteitä kyllä löytyy.
jari siren
Viesti:

Herran jumala sentään, laitat näkyville näytelmän ja sanot että ei saa arvostella näyttelijä suorituksia ja ohjausta???? Valokuvauksen puolella epäasiallinen arvostelu koski mallin ulkonäön arvostelua, mutta jos malli kaivoi nenää kuvassa, eikä se sopinut kuvan viestiin niin siitä sai kai mainita?

Ohjaajalla, käsikirjoittajalla ja leikkaajalla on tosiaan se vastuu.

En siis nähnyt pointtia katsoa enempään otoksiasi ja pahoitit mielesi, seuraavaksi olen varmaan huuhaa ukko ja *sensuroitu* kuvaaja?
Vastaa Viestiin