Tärkein asia kuvan hyvyydessä ja kuvauksen harrastamisessa

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
Matti_JH
Viesti:

Tärkein asia kuvan hyvyydessä ja kuvauksen harrastamisessa

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

On se, että itse olet tyytyväinen ja että koet harrastuksen miellyttävänä.
Nämä kun ovat kunnossa, onnittelut.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jari siren
Viesti:

Re: Tärkein asia kuvan hyvyydessä ja kuvauksen harrastamises

Viesti Kirjoittaja jari siren »

Mielipiteesi on rekisteröity.
Ihmiset on vaan tyytyväisiä eri tavoilla, ainakin itse koen kehittymisen tärkeänä, kukin saa toki kokea miten haluaa. Minulle kehittymisen tunne on välttämätön, että edes viitsin harrastaa jotain.
jari siren
Viesti:

Pienille lapsille sellainen kaikki pelaa on jees. Mutta aikuisille mitalli kun hengittää?
rolsen

Viesti Kirjoittaja rolsen »

Joillakin yksilöillä on tuo sisäsyntyinen kilpailuvietti vahvempi kuin toisilla. Monella on mennyt hyvä harrastus pilalle kun siinä on alettu kilpailla -joko itseään tai muita vastaan. Terve itsensä haastaminen on mielestäni täysin normaalia, mutta jos se muuttuu liian vakavahenkiseksi kilpailemiseksi, niin sellaisten ihmisten lähellä ei ole hyvä olla. Jokainen varmasti jollakin tasolla pyrkii harrastuksessaan jatkuvaan kehitykseen ja vanhetessaan vähintäänkin pitämään saavutetut asemat, mutta aika tekee tehtävänsä ja lopulta kuolema korjaa meidät kaikki.

Tavoitteita asettakoot kukin oman makunsa mukaan, mutta älkööt erehtykö arvioimaan/arvottamaan toista niistä lähtökohdista käsin.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
jari siren
Viesti:

rolsen kirjoitti:Joillakin yksilöillä on tuo sisäsyntyinen kilpailuvietti vahvempi kuin toisilla. Monella on mennyt hyvä harrastus pilalle kun siinä on alettu kilpailla -joko itseään tai muita vastaan. Terve itsensä haastaminen on mielestäni täysin normaalia, mutta jos se muuttuu liian vakavahenkiseksi kilpailemiseksi, niin sellaisten ihmisten lähellä ei ole hyvä olla. Jokainen varmasti jollakin tasolla pyrkii harrastuksessaan jatkuvaan kehitykseen ja vanhetessaan vähintäänkin pitämään saavutetut asemat, mutta aika tekee tehtävänsä ja lopulta kuolema korjaa meidät kaikki.

Tavoitteita asettakoot kukin oman makunsa mukaan, mutta älkööt erehtykö arvioimaan/arvottamaan toista niistä lähtökohdista käsin.
Minä en ainaan kilpaile kuin itseni kanssa. Toki jos koen olevani jollain osa-alueella heikompi kuin muut, mietin voinko tulla paremmaksi.
Minusta harrastamiseen kuuluu intohimo, sitä voi vain istuskella laiturin nokassa, katsella maisemia ja uittaa onkea, jos vaikka joku särki eksyisi? Tai sitten hankkia viimesen päälle perhokalastus vehkeet ja mennä lapiin yrittämään lohia. Kyllä mäkin kävelen koiran kanssa korttelia ympäri, mutta en voi sanoa sitä harrastavani. Kivaa se on kuitenkin, mutta en esim. selaile katalogeja, että minkälaiset kengät tai takki olisi parhaat tuohon hommaan.

En myöskään lataa nettiin päivittäisiä koiran kusetus reittejä, muiden koiran kusettajien ihmeteltäväksi.

Voidaan toki kysyä, jos vain ihan laukaisin sormen sattunnaisia liikeitä, kameran kantamisen ohella, niin miksi niitä jonkun muun pitäisi katsoa vaikka tällä foorumilla?

Mikä on sitten vakava henkistä? Saako hyvästä jonkun palkinnon tai huonosta rangaistuksen.

Pelkää leikkä tämä vaan on ja pihvi on onnitumisen tuoma hyvä fiilis.
tehodia

Viesti Kirjoittaja tehodia »

jari siren kirjoitti:Mielipiteesi on rekisteröity.
Ihmiset on vaan tyytyväisiä eri tavoilla, ainakin itse koen kehittymisen tärkeänä, kukin saa toki kokea miten haluaa. Minulle kehittymisen tunne on välttämätön, että edes viitsin harrastaa jotain.
Olet oikeassa, vaikka kaikki onkin niin suhteellista. Voihan sitä kokea, että on tuplasti parempi kuin vuosi sitten ja sata kertaa parempi kuin viisi vuotta sitten, mutta siltikään ei ole saanut yhtäkään itseä saati ketään muutakaan miellyttävää kuvaa aikaiseksi. Toki jatkuvan kehittymisen myötä on odotettavissa, että se hyvä kuvakin tulee varmasti ennen pitkää. Ja toisaalta huonoihin kuviin ei pidäkään olla tyytyväinen...
xorsa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xorsa »

Itselle tärkein asia kuvausessa on tuo luonto, pienet öttiäiset ja miksei isommatkin, kuvia tulee jos on tullakseen.
Vanhakin oppii vielä
jari siren
Viesti:

Minusta valokuvausta ei ole kaikki toiminta missä kantaa kameraa mukana, siis minusta. Jotkut päivittelee jotain instaa ja toiset tallentaa muistoja, tokihan noita voi kutsua valokuvaukseksi.
Itselleni valokuvaus harrastuksena on ottaa hyviä valokuvia ja niissä pitää aina olla jotain valokuvauksellista. Noin minä koen valokuvauksen, kukin saa toki kokea miten haluaa.

Mutta jos puhutaan kuvan hyvyydestä, niin puhukaamme kuvan hyvyydestä, ei kai se miltä kuvaajasta kuvan otamisen aikana tuntui ja mitä tyytyväisyyttä hän koki, ole merkitystä kuvan hyvyydessä?

Otimpa hyvän kuvan kun lempiautoni meni lempipuuni ohi, saatuipa kivasti ja olen tyytyväinen, mutta jos kuva ei ole hyvä niin se ei vaan ole hyvä?
Matti_JH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Jos on kuvaan tyytyväinen vaikka muut eivät sitä pidä minään vs et ole kuvaan tyytyväinen vaikka muut sitä hehkuttavat.
Oma tunne on itselle tekemisessä se tärkein. Ainakin itselle.
©pjm

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

"On se, että itse olet tyytyväinen ja että koet harrastuksen miellyttävänä.
Nämä kun ovat kunnossa, onnittelut."

Kiitos!

"....Oma tunne on itselle tekemisessä se tärkein. Ainakin itselle."

Täysin samaa mieltä.

Kilpailu itsensä tai muiden kanssa?'
Ei istu tähän ukkoon, tunnen niitä kyllä, yritän pysyä poissa samoilta paikoilta....
jari siren
Viesti:

Hel_NiS kirjoitti:Jos on kuvaan tyytyväinen vaikka muut eivät sitä pidä minään vs et ole kuvaan tyytyväinen vaikka muut sitä hehkuttavat.
Oma tunne on itselle tekemisessä se tärkein. Ainakin itselle.
En puhu nyt itselle kuvatuista, jotka pysyy omalla koneella.
Taidamme puhua eriasioista, jotta se siitä.

Toisaalta kysyn, että jos se oma juttu on ainoastaan merkityksellinen, niin miksi laittaa esim. tänne esille?
©pjm

Hei Sireeni, saako tässä enää muut kuvata niinkuin haluaa vai pitääkö kloonautua sinuksi?
jari siren
Viesti:

©pjm kirjoitti:Hei Sireeni, saako tässä enää muut kuvata niinkuin haluaa vai pitääkö kloonautua sinuksi?
Ihan saat kuvat niin kuin haluat, toki tekstini on huonosti muotoiltu kuten yleensä, mutta olen kai tuon jo sanonut moneen kertaan tässä?

Minusta heti kun laittaa kuvia esille, niin niistä halutaan toisten mielipiteitä?
©pjm

jari siren kirjoitti:
©pjm kirjoitti: .....Minusta heti kun laittaa kuvia esille, niin niistä halutaan toisten mielipiteitä?
Ei miun mielestä tartte, itse en koe että on pakko saada kirjallinen vastine. Katselukerrat kertoo monesti paljon paremmin miten kuvaan/kuviin suhtaudutaan. Mut jokainen päättäköön itse mitä täältä haluaa jos ja kun kuvan/kuvat esille laittaa.

Annetaan jengin kuvata ja tuoda itsensä esille niiku haluaa. Siinä miun mielestä kuvaamisen ja tän foorumin suola on. Liian kriittinen palaute aloittelijoille etenkin saattaa pilata hyvän harrastuksen.

Älä välitä, nyt alko kesäloma ja huomenna tie kutsuu!
jari siren
Viesti:

©pjm kirjoitti:
jari siren kirjoitti:
©pjm kirjoitti: .....Minusta heti kun laittaa kuvia esille, niin niistä halutaan toisten mielipiteitä?
Ei miun mielestä tartte, itse en koe että on pakko saada kirjallinen vastine. Katselukerrat kertoo monesti paljon paremmin miten kuvaan/kuviin suhtaudutaan. Mut jokainen päättäköön itse mitä täältä haluaa jos ja kun kuvan/kuvat esille laittaa.

Annetaan jengin kuvata ja tuoda itsensä esille niiku haluaa. Siinä miun mielestä kuvaamisen ja tän foorumin suola on. Liian kriittinen palaute aloittelijoille etenkin saattaa pilata hyvän harrastuksen.

Älä välitä, nyt alko kesäloma ja huomenna tie kutsuu!
Väittelen huvikseni, sinänsä täysin merkityksettömästä asiasta. Mutta eihän katselukerrat kerro yhtään mitään kuvan onnistumisesta. Laita otsikoksi tissi, tai kotka koiranpentu kynsissä;D
Katselukerrat kertoo monesti paljon paremmin miten kuvaan/kuviin suhtaudutaan.
Eli siis sillä onkin merkitystä miten siihen suhtaudutaan? Aikaisemmin kommentoit toisin?

Edeleenkään en ole asettassa osaltani kenelekkään mitään rajoiteita kuvaamiseensa tai itsensä esille tuomiseen.
Pointini oli se että jos laittaa valokuvaus foorumille valokuvan esiin, niin kai se on valokuvana laitettu. Taitaa ollo toiset paikat missä laittetaan selfejä, söin tänään jäätelöä ja se oli hyvään?

Epäilen vahvasti että emme ymmärrä toisiamme, tai ainakaan sinä mitä minä yritän sanoa?
©pjm

Ikuisuuskysymyksiin kuuluu varmaan se mikä on kuvaajalle tärkeintä kun on kuvan esille laittanut.
Nyt itse lopetan tämän Hel_Nissin aloittaman jutun ettei suistuta enää pahemmin raiteilta. Kesäloma alkaa nyt!
jari siren
Viesti:

©pjm kirjoitti:
jari siren kirjoitti:
Liian kriittinen palaute aloittelijoille etenkin saattaa pilata hyvän harrastuksen.
Otan vielä tästä kiinni. Mikä on liian kriittistä palautetta? Ei tietenkään kettuilla saa, mutta eikö aloittelijakin laita kuvansa esille kysyäkseen miten muiden mielestä meni?

Sitten laitetaan niitä ensimmäisiä otoksia esille väärään paikkaan. Pihakeinu plätkäytetty keskelle kuvaa pivisellä säällä, tuo keinu on merkityksellinen itselle ja niin paljon hyviä muistoja,vaarikin tykkäsi siinä istukella, tuli onnistunut fiilis. Ihan itse painon nappia ja siinä se on. Sitten kauheat kehut ja ylistykset tulee kaikki pelaa foorumilla. Aloittelija ajattelee, että tämäpä oli helppoa, olen näköjään mestari kuvaajakin. Ei muuta kuin kuvakaappaus kehuista ja printti seinään, sitten hakemaan hieman vaativampaa harrastusta?;-)
hkoskenv

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

jari siren kirjoitti:Minusta valokuvausta ei ole kaikki toiminta missä kantaa kameraa mukana, siis minusta. Jotkut päivittelee jotain instaa ja toiset tallentaa muistoja, tokihan noita voi kutsua valokuvaukseksi.
Itselleni valokuvaus harrastuksena on ottaa hyviä valokuvia ja niissä pitää aina olla jotain valokuvauksellista. Noin minä koen valokuvauksen, kukin saa toki kokea miten haluaa.

Mutta jos puhutaan kuvan hyvyydestä, niin puhukaamme kuvan hyvyydestä, ei kai se miltä kuvaajasta kuvan otamisen aikana tuntui ja mitä tyytyväisyyttä hän koki, ole merkitystä kuvan hyvyydessä?
Mitä se hyvyys sitten on? Jotain, miltä sinusta suntuu kuvan katsomisen aikana? Otatko yhtään huomioon, että joku muu voi tuntea samasta kuvast ihan eri tavalla ja keskustelu siitä mikä on kuvan hyvyys on kovin hedelmätöntä. Joko mielipiteitä tai sitten jotain tilastollisia asioita ihmisten keskimääräisistä tuntemuksista. Siinäkin on erilaisia koulukuntia, esimerkiksi koulutetut asiantuntijat ovat usein eri mieltä kuin kouluttamaton suuri yleisö.
Otimpa hyvän kuvan kun lempiautoni meni lempipuuni ohi, saatuipa kivasti ja olen tyytyväinen, mutta jos kuva ei ole hyvä niin se ei vaan ole hyvä?
Tuo on hyvä esimerkki siitä, että kuva voi olla jollekin hyvä ja jollekin toiselle huono.
Hannu
hkoskenv

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

jari siren kirjoitti:Minusta heti kun laittaa kuvia esille, niin niistä halutaan toisten mielipiteitä?
Jaa, minä en ole montaakaan kertaa eläissäni kokenut noin. Useimmiten olen kuvannut jotain harrastuksiini liittyvää, ja halunnut mielipiteitä tai muuta keskustelua siitä mitä kuva esittää, ja kuva on ollut vain työkaluroolissa. Olen varma, että yleisestikin ylivoimainen valtaosa julkaistuista kuvista on dokumentteja ja vain pieni osa yrittää olla jonkinlainen taideteos itsessään.
Hannu
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

mjaah, kyllä täällä kommentoidaan niin paljon turhanpäivästä, että vois porukoilta muutama sanasen säilä herua kuvapostauksiinkin?!

Uskoisin, että ainakin joku 80% galleriaosastoon kuvapostanneista odottelisi edes jonkinlaista reaktiota niihin.

Mielestäni taas kaikki palaute on vaan hyvästä, toki ystävällisyys kommentoinnisa kuuluu yleissivistykseen.
Ja järki. Ei varmaan kannata ihan aloittelijan kuvalle pamauttaa suoraan, että pa*ka kuva, ei kiinnosta.
Jokaisella meillä on varmaan jotakin kehitettävää kuvaustaidoissa ja ilmaisussa.
Terve, hyvin perusteltu kritiikki on parasta.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Vastaa Viestiin