Tässä pari kuvaa joihin toiseen taustabokeh tehty field blurilla + focus maskilla ja toiseen Nik Analog Efexillä ilman maskia. Lisänä myös SilverEfex sävytys. Pen-F + 30 mm ja 17 mm linssit
Tämän tyyppisistä mv-kuvista minulla on tällä hetkellä näyttely esillä Kymenlaakson taidevalokuvaajien vitriinissä Kouvolan Hansakeskuksessa. Kuvat koossa A3+
ART Dekoo
-
- Viestit: 290
- Liittynyt: Touko 05, 2011 10 : 18
Re: ART Dekoo
Kannattaako enää edes elää, sillä Kovanen hautaa niin halvalla?
-
- Viestit: 10648
- Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12
Re: ART Dekoo
Noh, enpä sanoisi ainakaan, että 'täydellisesti väärin'. A Adams nimittäin tuskin tarkoitti tuolla mitään nykyaikaisia digitaalisia filttereitä tai edes mitään sen suuntaista. Tuskin tarkoitti tekemisellä edes kuvamanipulaatiota.Villaristi kirjoitti:Tämäkin on täydellisesti väärin! Ei formaatit luo jälkeä vaan kuvaaja ja kuvankäsittelijä luovat jäljen sekä lopputuloksen. You don't take a photograph, you make it. Ansel Adams! Tämä vanha viisaus on edelleen ajankohtainen.temama kirjoitti: Mutta Art tyyppiset suttuefektit eivät korvaa oikeiden formaattien luomaa jälkeä.
Teen joka kuvalle minkä käsittelen myös ns. "taustabokehn" oli se sitten kuvattu 24x36 mm kennolla tai jopa suuremmalla,!
Lisäksi olen ehdottomasti ns aidon taustablurrauksen eli epäterävyysalueen luonteen kannattaja. Eli sellaisen mitä eri objektiivit piirtää aidosti. Oikeaa fyysisestä maailmasta tallennettua bokehia.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
-
- Viestit: 10648
- Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12
Re: ART Dekoo
Jos nyt ei juututa saivartelemaan käsitteiden vanhaan maailmaan, eikä sekoiteta asioita vähemmän tuntevaa foorumiporukkaa.Villaristi kirjoitti:Kino = 18x24 mm ei 24x36 mm. Kino lyhenne sanasta Kinetoscope, missä yksi henkilö kerralla katsottiin 18x24 mm elokuvafilmejä. https://en.wikipedia.org/wiki/Kinetoscopetemama kirjoitti:En edes puhunut täyskennoisista, vaan KINOsta
Kino olikin filmiaikana pieni formaatti (ja vielä lelumpi siitä pienempi aps filmi), mutta toisin on digiaikana! (ja Kinohan ei ole muuten mikään Sony ilmiö, sellaistakaan en väittänyt) Kuten lienee voimme olla melko samaa mieltä asiasta, että nykyään myös pienet kennot ovat hämmästyttävän hyviä, ja kehittyneet AI alkorytmit korvaa vähätkin puutteet.
Mutta Art tyyppiset suttuefektit eivät korvaa oikeiden formaattien luomaa jälkeä.
Super 35 mikä nykyisin on kooltaan lähimpänä m4/3 ja 4/3 formaattia = 18.66mm x 24.89
https://en.wikipedia.org/wiki/Super_35
https://wichm.home.xs4all.nl/filmsize.html#STANDARD
Kinolla tarkoitetaan ainakin nykyisin, yleisesti, nimenomaan 24x36 mm kennokokoa.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
-
- Viestit: 10648
- Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12
Re: ART Dekoo
Hienoa jälkeä olet tehnyt. Kyllä näitä kelpaa katsella ja esitelläkin!
Villaristi kirjoitti:Tässä pari kuvaa joihin toiseen taustabokeh tehty field blurilla + focus maskilla ja toiseen Nik Analog Efexillä ilman maskia. Lisänä myös SilverEfex sävytys. Pen-F + 30 mm ja 17 mm linssit
Tämän tyyppisistä mv-kuvista minulla on tällä hetkellä näyttely esillä Kymenlaakson taidevalokuvaajien vitriinissä Kouvolan Hansakeskuksessa. Kuvat koossa A3+
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
-
- Viestit: 290
- Liittynyt: Touko 05, 2011 10 : 18
Re: ART Dekoo
Anselm Adamsin aikana käytettiin paljonkin filttereitä kuvatessa sekä vedostettaessa ja kaikenlaisia maskeja ( mm. huippuvalomaski, epäterävämaski ja jarrumaski) jotka kaikki kuuluivat vedostustekniikan hallintaan, kuten myös varjostus ja eri kuva-alueiden erilainen valottaminen maskeilla tai ilman. Tätä ei silloin kutsuttu manipuloinniksi vaan yksinkertaisesti vedostamiseksi. Minulle ammattikoulun kuvanvalmistuslinjan käyneenä tuo oli vielä 70-luvulla arkipäivää.temama kirjoitti:
Noh, enpä sanoisi ainakaan, että 'täydellisesti väärin'. A Adams nimittäin tuskin tarkoitti tuolla mitään nykyaikaisia digitaalisia filttereitä tai edes mitään sen suuntaista. Tuskin tarkoitti tekemisellä edes kuvamanipulaatiota.
Lisäksi olen ehdottomasti ns aidon taustablurrauksen eli epäterävyysalueen luonteen kannattaja. Eli sellaisen mitä eri objektiivit piirtää aidosti. Oikeaa fyysisestä maailmasta tallennettua bokehia.
Oikeaa aitoa bokehta ei enää digimaailmassa ole, se vain on fakta.
Kannattaako enää edes elää, sillä Kovanen hautaa niin halvalla?
-
- Viestit: 290
- Liittynyt: Touko 05, 2011 10 : 18
Re: ART Dekoo
Tässä kuvapari Panasonicin digikompaktilla. Ylemmässä vain kääntö rawista jpegiksi ja alemmassa etäisyyteen perustuva taustapehmennys. Tämä kuvapari siksi että tausta originaalissa on mahdollisimman häiritsevä. Useammalla maskilla ja valo- väribokehta lisäämällä tästä olisi tullut vielä parempi, mutta tämä meni nopeasti vain valmista actionia kerran klikaten.
Kannattaako enää edes elää, sillä Kovanen hautaa niin halvalla?