Mullistava muutos valokuvaukseen, vapaus jalustan paikasta

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
jari siren
Viesti:

Mullistava muutos valokuvaukseen, vapaus jalustan paikasta

Viesti Kirjoittaja jari siren »

Reilu 10v. tuli valokuvattua suht tosissaan. Hyvä motiivi oli skoy ja sieltä saatavat tulot, sai kuvat lähes mitä huvitti ja sai vielä siitä rahaa. Pystyi vähentämään kaluston alveissa ja sai käytänössä 24% alennusta romuista. No Skoy lopetti 2014 ja siihen loppui innostus, ei ollut enään pointtia kuvat ilmaiseksi, tai saada leffalippuja kuvista. Foorumeilla julkaistuista kuvista sain 1-24h taputuksia, mutta pihvi puutui. Oikestaan lopetin valokuvaamisen 2015.

Nyt sain oivalluksen Dna pinkeistä päivistä, kun siellä oli myynissä mavic pro 2 pienellä alennuksella ja kävin Yoytuubissa vilkaisemassa mistä on kyse.
Aikaisemassa valokuvauksessani kiipeilin ja konttasin etsimässä kuvakulmia, hieroin eri syväterävyyksien tuomia juttuja. Saatoin hakea uutta näkökulmaa kuvaamalla 50mm 1,4 aukolla viikkoja ja halkea uutta näkökulmaa syväterävyyksillä.

Mutta innostuin uudestaan dronekuvaamisesta idea tasolla. Tänään sain dronen ja akkujen latausten jälkeen ensi lennon. Kuvasin lähinnä taloani ja ympäristöä, mutta olen ähkyyn saakka täynnä ideoita mitä voisin tehdä dronella, kun olen vapaa maasta.
Nyt olen uudestaan innostunut.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viesti:

Re: Mullistava muutos valokuvaukseen, vapaus jalustan paikas

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Hyvä. Samanlaista meininkiä ollut kännykän kanssa kun antaa sopivasti haastettakin vaihteeksi.
jari siren
Viesti:

Sellainen huomio, dronea harkiseville. Rahaa palaa, eikä mukana tulevalla yhdellä akulla tule mitään.
Vaikka lentoaika 30min kuulostaa paljolta, niin se menee todella nopeasti. Jos vähänkin odottelee valoja ym.
Itse ostin tilatessa lisäakun, no kaksikaan akkua ei riitä mihinkään, tilasin varustepaketin missä laukku, monilaturi, autolaturi ja kaksi akkua.

Hinnat
Kopteri 1400
akku 119
muistikortti 70
lentoturva 139
varustepaketti 319
harmaa suotimet 70
javal

Viesti Kirjoittaja javal »

jari siren kirjoitti:Sellainen huomio, dronea harkiseville. Rahaa palaa, eikä mukana tulevalla yhdellä akulla tule mitään.
Vaikka lentoaika 30min kuulostaa paljolta, niin se menee todella nopeasti. Jos vähänkin odottelee valoja ym.
Itse ostin tilatessa lisäakun, no kaksikaan akkua ei riitä mihinkään, tilasin varustepaketin missä laukku, monilaturi, autolaturi ja kaksi akkua.

Hinnat
Kopteri 1400
akku 119
muistikortti 70
lentoturva 139
varustepaketti 319
harmaa suotimet 70
Joo rahaa palaa ja pitää muistaa että se raha voi kadota taivaan tuuliin ihan kirjaimellisesti.

Mulla on DJI Phantom 4 Pro kopteri ja aluksi myös tuntui että kaksi akkua ei riitä mihinkään, mutta loppujen lopuksi ihan hyvin olen pärjännyt kahdella akulla. Neljällä akulla ja tehokkaalla autolaturilla päässee siihen tilanteeseen että aina on täysi akku käytössä.

Pienenä vinkkinä että kannattaa harjoitella pienessä tuulessa lennättämistä ilman mitään GPS apuja. Mulla kävi kerran niin että nostin kopterin ylös, hankalassa paikassa, siten että kompassi lakkasi toimista johtuen sähkölinjoista, ratapihan ja siltojen betonirakenteiden metalleista. Silloin samalla myös GPS apu tippuu pois (tämä oli minulle yllätys) ja tuuli lähti villinä kuljettamaan dronea. Siinä tilanteessa tarvitaan manuaalilentotaitoja. Laskeutuminenkin oli haastavaa kun piti täysin manuaalisesti kompensoida tuulenpuuskien vaikutus.
Maffer
Viesti:

Siksi crude-kopteri on paras. Osat maksaa ruohonleikkurin verran ja kopteri on aina narun päässä kiinni. Toisen pään voi sitoa vaikka käteen. Se on seuraava projekti työn alla kun kännykkäteline on valmis.

120dB ääntä ja kinokenno taivaalle.
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

Maffer kirjoitti: 120dB ääntä ja kinokenno taivaalle.
= Porilainen Brigss & Stratton päältäajettava Drone ruohopois kone... :D
rolsen

Viesti Kirjoittaja rolsen »

Nyt täytyy kyllä jatkossa katsoa ettei vain satuta samoille mestoille samaan aikaan, onneksi se ääni paljastaa jo melko kaukaa.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
Maffer
Viesti:

Ensimmäinen proto tulee olemaan pienoismalli tietenkin. Eli runko 3D-tulostettu ja pikkumoottoreilla quad-kopterina. Kaasu on 1 tai 0. Narun päässä kiinni ettei karkaa. Jos pienoismalli toimii, isossa kopterissa on teräsvaijeri ja neljä polttomoottoria.
jaava

Viesti Kirjoittaja jaava »

Maffer kirjoitti:Ensimmäinen proto tulee olemaan pienoismalli tietenkin. Eli runko 3D-tulostettu ja pikkumoottoreilla quad-kopterina. Kaasu on 1 tai 0. Narun päässä kiinni ettei karkaa. Jos pienoismalli toimii, isossa kopterissa on teräsvaijeri ja neljä polttomoottoria.
Onko propelleissa säädettävät lavat?
Yritätkö pitää kopteri narulla ojennuksessa, siis moottorien akselit taivasta kohti?
Mun ennuste: Ilman säätölapoja, naru löysänä ja kaasu 0 tai 1, niin kopteri kippaa välittömästi.
Viimeksi muokannut jaava, Huhti 13, 2019 19 : 34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
rolsen

Viesti Kirjoittaja rolsen »

Kannattaa kuiten pitää rajat niillä tehoilla, voi lähteä äijä mukaan muuten :D
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
jari siren
Viesti:

Joutui vielä laitamaan lisää, koska hommien pitää toimia ja puhelimeen pitää voida normaalisti vastata.
Joten tilasin vielä DJI Smart Controllerin.
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

jari siren kirjoitti: Joten tilasin vielä DJI Smart Controllerin.
Se ei sitten auta Sport tila päällä, kun vedät täysillä kuumailmapalloon.

https://www.youtube.com/watch?v=kq_Hgg5J-rQ" onclick="window.open(this.href);return false;

On muuten kerrassaan rentouttava (valistus)video. Monesti nauroin ihan ääneen...
cobbo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cobbo »

jari siren kirjoitti:Joutui vielä laitamaan lisää, koska hommien pitää toimia ja puhelimeen pitää voida normaalisti vastata.
Joten tilasin vielä DJI Smart Controllerin.
Itse haluaisin toisinpäin, eli olisi kiva saada joku kevyt ja pieni ohjauskantamaa pidentävä suuntaava antenni kännykän kylkeen kiinni. Olisi yksi laite eli kontrolleri vähemmän ladattavana ja mukana kannettavana. Pelkällä kännyllä Mavic Airiani voi kontrolloida perus-ok, mutta kantama katkeaa muutamaan kymmeneen metriin. Jo toinen 50 metriä riittäisi siihen että dronen saisi paremmille kuvausmestoille.

Se on kyllä totta että jos kontrolleria haluaa käyttää, on kännykän siihen kiinni nypeltäminen vähän tympeää.
Kuvatarinoita vaelluksilta ja luonnosta - http://exposedpaths.exposure.co
jari siren
Viesti:

Siis mitä? Pisin mihin olen lentänyt pihaltani on 1500m.
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

mjuuh.

vai että narun päässä lentelevä ruoholeikkuri? juuh, sinänsä karikatyyrissään osuva heitto.

ite en ole mikään dronefani.

pahimmillaan ympäristöhäirikköjä.

olin tuossa hakemassa luontoelämystä olhavanvuorella viime kaudella. mulla ei ole kiipeilijöitä vastaan mitään, mutta huikkasen niinkuin sapetti kun ne kuvas vissiin jotain amazing kiipeilyvideota dronen avulla. varmaan oli ihan kivaa joo, mutta mä en olis halunnut kuulla enkä nähdä sen dronen pörinää.

mä en oikeastaan halua kokea droneja missään. tämä on mielipiteeni, ja tiedän, että samalla tapaa asiasta ajattelee moni muukin.

maankamara on jo lähes raiskattu ihmisen itsekkyyden alttarille, täytyykö vielä raiskata ilmatilakin maan ja taivaan välistä?
Mun mielestä dronet vain viranomais käyttöön, toivottavasti postidronet unohtuu ihan ajatuksenkin tasolla mahdollisimman pian ja harrastuskäytöstä vahvasti luvanvaraan - skriivaan minä. jatkakaa.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

temama kirjoitti: olin tuossa hakemassa luontoelämystä olhavanvuorella viime kaudella. mulla ei ole kiipeilijöitä vastaan mitään, mutta huikkasen niinkuin sapetti kun ne kuvas vissiin jotain amazing kiipeilyvideota dronen avulla. varmaan oli ihan kivaa joo, mutta mä en olis halunnut kuulla enkä nähdä sen dronen pörinää.
Dronet voisi hyvin laittaa luvanvaraisiksi ainakin kansallis- ja luonnonpuistoissa. Ite meinasin viime kaudella hakea Repovedelle tutkimuslupaa, että saisin edes kuljettaa välineitä puistossa ja ottaa näytteitä silloin, jos sattuu eteen jotain havaittavaa. Olis pitänyt täyttää sitä sun tätä lomaketta ja kertoa mitä lajia mahdollisesti voisin havaita ja kenen seurassa, eli listata suht kaikki mikä istuu, ui, lentää, kasvaa tai kävelee. Siis paperisulkeiset siitä, että katselen turpa kiinni mitä tapahtuu ja määritän jotain. Samaan aikaan hipit tekee mainosvideota Olhavalla dronella 4 tuntia putkeen. Lollikkata vaan.

Kiinnostaako porukkaa kickstartteri sellaiselle härvelille, joka ei lennä eikä kuvaa, mutta pitää samanlaista dronepörinää monta tuntia putkeen? Toimii aurinkokennolla, on lähes huomaamaton ja sytyttää metsäpalon, kun siihen soittaa.
talonherra

Viesti Kirjoittaja talonherra »

T71 kirjoitti:
temama kirjoitti: olin tuossa hakemassa luontoelämystä olhavanvuorella viime kaudella. mulla ei ole kiipeilijöitä vastaan mitään, mutta huikkasen niinkuin sapetti kun ne kuvas vissiin jotain amazing kiipeilyvideota dronen avulla. varmaan oli ihan kivaa joo, mutta mä en olis halunnut kuulla enkä nähdä sen dronen pörinää.
Dronet voisi hyvin laittaa luvanvaraisiksi ainakin kansallis- ja luonnonpuistoissa. Ite meinasin viime kaudella hakea Repovedelle tutkimuslupaa, että saisin edes kuljettaa välineitä puistossa ja ottaa näytteitä silloin, jos sattuu eteen jotain havaittavaa. Olis pitänyt täyttää sitä sun tätä lomaketta ja kertoa mitä lajia mahdollisesti voisin havaita ja kenen seurassa, eli listata suht kaikki mikä istuu, ui, lentää, kasvaa tai kävelee. Siis paperisulkeiset siitä, että katselen turpa kiinni mitä tapahtuu ja määritän jotain. Samaan aikaan hipit tekee mainosvideota Olhavalla dronella 4 tuntia putkeen. Lollikkata vaan.

Kiinnostaako porukkaa kickstartteri sellaiselle härvelille, joka ei lennä eikä kuvaa, mutta pitää samanlaista dronepörinää monta tuntia putkeen? Toimii aurinkokennolla, on lähes huomaamaton ja sytyttää metsäpalon, kun siihen soittaa.
Onko wifi ja 8k? =D
Instagram: jani.honkala
Flickr: Jani Honkala
cobbo
Viesti:

T71 kirjoitti:Dronet voisi hyvin laittaa luvanvaraisiksi ainakin kansallis- ja luonnonpuistoissa. Ite meinasin viime kaudella hakea Repovedelle tutkimuslupaa, että saisin edes kuljettaa välineitä puistossa ja ottaa näytteitä silloin, jos sattuu eteen jotain havaittavaa. Olis pitänyt täyttää sitä sun tätä lomaketta ja kertoa mitä lajia mahdollisesti voisin havaita ja kenen seurassa, eli listata suht kaikki mikä istuu, ui, lentää, kasvaa tai kävelee. Siis paperisulkeiset siitä, että katselen turpa kiinni mitä tapahtuu ja määritän jotain. Samaan aikaan hipit tekee mainosvideota Olhavalla dronella 4 tuntia putkeen. Lollikkata vaan.

Metsäpaloriski nyt sikseen, onhan se toki lisäriski verrattuna siihen että dronea ei olisi lainkaan, mutta tiedä sitten kuinka iso absoluuttisesti.

Ääni taitaa ainakin pienemmissä droneissa olla subjektiiviselta ärsyttävyydeltään roimasti isompi kuin desibeleissä faktisesti mitattuna. Sijoittuu omassa luokituksessa jonnekin juttelevan vaeltajaparin, kännykän soittoäänen ja/tai päiväretkellä olevan lapsiperheen välimaastoon, jos sitä dronea ei tulla leijuttamaan muutaman metrin päähän vieraiden naamasta. Ymmärrän kyllä että surina jurppii, samaan tapaan kuin kansallispuiston luonnon rauhassa vaeltaessa itseäottaa päästä kun yli vetäisee helikopteri, vaikka häiriö mitataan sekunneissa.

En tiedä mitä sillä luvanvaraisuudella voitettaisiin, kun pudonnut drone ei kuitenkaan kysy lupaa ennenkuin syttyy palamaan. Onneksi mitä pidemmälle sivilisaatiosta etenee, sitä vähäisemmäksi kaikki sähköä lataukseen tarvivat masiinat käyvät.
cobbo
Viesti:

jari siren kirjoitti:Siis mitä? Pisin mihin olen lentänyt pihaltani on 1500m.
Mavic Airia voi ohjata pelkällä kännykällä kytkemättä sitä piuhalla kiinni kontrolleriin, mutta kantama jää tosi lyhyeksi kännykän huonompien antennien takia.
AnHa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AnHa »

cobbo kirjoitti:
T71 kirjoitti:Dronet voisi hyvin laittaa luvanvaraisiksi ainakin kansallis- ja luonnonpuistoissa.

En tiedä mitä sillä luvanvaraisuudella voitettaisiin...
Jenkeissä jo on.
Vastaa Viestiin