Kahvakuulat ovat ilman muuta kätevämpiä kuin koko levytanko painoineen. Ebaysta löytyy mm. valmiiksi ommeltuja Dacronin tapaista kangasta olevia pussukoita, joihin voi laittaa esimerkiksi hiekkaa tai kiviä tai ihan mitä ikinä sattuu paikan päältä löytymään. Kympillä sai neljä kotiovelle, joten ei kannata itse ommella edes.Hannu KH kirjoitti:Itte oon käyttänyt kahvakuulia jalustapainoina. Ja niitä on helppo roikottaa yksinkertaisten sopivan lyhkäisten kuormansidontaremmien avulla.
8 kg kahvakuulat riittää valaisinjalustallekkin. Ovat paljon halvempia kuin fotometallista tehdyt Manfroton painot.
Aloittelijalle jalusta
-
Re: Aloittelijalle jalusta
-
Minulla on Gitzo mallinimeltään 2531 LVL. Se on hiilikuitua ja oikein tukeva. Sain sen oikein mukavaan hintaan uutena, 200 eurolla. Oli joku poistuva malli. En usko, että minun tarvitsee vuosikymmeniin päivittää sitä mihinkään. Gitzoa ennen oli Manfrotton 190XPROB joka oli painavampi eikä läheskään yhtä tukeva, onneksi tuli vaihdettua.kohan kirjoitti:Minulla on aina kun lentomatkustan Gitzon GT1531 matkalaukussa. Niitä kunnollisia löytyy Gitzolta tässäkin koossa.Paspa kirjoitti:Tavallisella kuvaajalla ne kitzot jää kaappiin kun ei sitä viitsi raahata mukana kaiken varalta, jos sattuisi tarvitsemaan.
-
Toisena tukevampana Gitzona on GT3530LSV ollut jo vuosia ja toimii kuin uusi eikä ole mitään tarvetta vaihtaa tai ostaa muuta tilalle.TiRy kirjoitti:Minulla on Gitzo mallinimeltään 2531 LVL. Se on hiilikuitua ja oikein tukeva. Sain sen oikein mukavaan hintaan uutena, 200 eurolla. Oli joku poistuva malli. En usko, että minun tarvitsee vuosikymmeniin päivittää sitä mihinkään. Gitzoa ennen oli Manfrotton 190XPROB joka oli painavampi eikä läheskään yhtä tukeva, onneksi tuli vaihdettua.kohan kirjoitti:Minulla on aina kun lentomatkustan Gitzon GT1531 matkalaukussa. Niitä kunnollisia löytyy Gitzolta tässäkin koossa.Paspa kirjoitti:Tavallisella kuvaajalla ne kitzot jää kaappiin kun ei sitä viitsi raahata mukana kaiken varalta, jos sattuisi tarvitsemaan.
-
- Viesti:
Riippuu mitä kuvaa ja mihinä kuvaa.niffe kirjoitti:Kahvakuulat ovat ilman muuta kätevämpiä kuin koko levytanko painoineen. Ebaysta löytyy mm. valmiiksi ommeltuja Dacronin tapaista kangasta olevia pussukoita, joihin voi laittaa esimerkiksi hiekkaa tai kiviä tai ihan mitä ikinä sattuu paikan päältä löytymään. Kympillä sai neljä kotiovelle, joten ei kannata itse ommella edes.Hannu KH kirjoitti:Itte oon käyttänyt kahvakuulia jalustapainoina. Ja niitä on helppo roikottaa yksinkertaisten sopivan lyhkäisten kuormansidontaremmien avulla.
8 kg kahvakuulat riittää valaisinjalustallekkin. Ovat paljon halvempia kuin fotometallista tehdyt Manfroton painot.
Itte tykkään kuulista, en tahro kaivaa rapaa pussin pohjalle ja käyttää siihen kuvausaikaa.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
-
Mulla pieni ja näppärä moneen taipuvana matkajalustana on slik sprint mini II ja isompana slik 400 dx. 400 dx on ollut riittävän tukevamyös star adventurerilla tähtikuvien kuvaamiseen.
Ei mitään satojen eurojen jalustoja mutta riittävän laadukkaita ja ennen kaikkea tukevia omaan käyttöön.
Ei mitään satojen eurojen jalustoja mutta riittävän laadukkaita ja ennen kaikkea tukevia omaan käyttöön.
Viimeksi muokannut P2, Huhti 01, 2019 18 : 02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Täytyy tunnustaa, että sen vuoksi mullakin on vielä männävuotiset "ravat" pusseissa, kun kulkevat auton takahudlarissa. Pussit mukautuvat siihen vararenkaan keskelle hyvin, niin ei mene siihen asetteluunkaan aikaa.Hannu KH kirjoitti:Riippuu mitä kuvaa ja mihinä kuvaa.niffe kirjoitti:Kahvakuulat ovat ilman muuta kätevämpiä kuin koko levytanko painoineen. Ebaysta löytyy mm. valmiiksi ommeltuja Dacronin tapaista kangasta olevia pussukoita, joihin voi laittaa esimerkiksi hiekkaa tai kiviä tai ihan mitä ikinä sattuu paikan päältä löytymään. Kympillä sai neljä kotiovelle, joten ei kannata itse ommella edes.Hannu KH kirjoitti:Itte oon käyttänyt kahvakuulia jalustapainoina. Ja niitä on helppo roikottaa yksinkertaisten sopivan lyhkäisten kuormansidontaremmien avulla.
Itte tykkään kuulista, en tahro kaivaa rapaa pussin pohjalle ja käyttää siihen kuvausaikaa.
-
Tein aikoinaan 12 mm vanerista olkatuen kameraan. Siinä on Slik-jalustan pikakiinnitys. Olkatuessa on portaaton pituudensäätö, eli voi kiinnittää jalallisiin objektiiveihin tai kameraan. Vakauttaa selvästi kuvaamista ja arvioisin että vaikutus on noin 2 askelta. Tämä ottaa tukea vain olkapäästä eli kameraote on sama kuin ilman tukea kuvatessa. Ei ole hyötyä pystykuvia ottaessa.
-
Muistakaa nyt vakavissaan harrastavat, että jalustan ainoa tehtävä ei ole vain pysyä paikallaan. Jalustojen mittauksissa on selkeästi erotettavissa ne, jotka eivät vaimenna peilin ja sulkimen aiheuttamia värähtelyjä kovinkaan hyvin, ja ne, jotka ovat tässä mielessä hyviä.
En ole vuosikausiin nähnyt missään näitä testejä, mutta ei kait tilanne mihinkään ole muuttunut. Painavakin jalusta ja varsinkin kuulapää voi olla eri teknisistä syistä sellainen, että suttua tulee jos oikein kriittisiksi aletaan. Monet päällepäin ihan ok laatuiset jalustat voivat olla sellaisia, että ne resonoivat esim. peilin aiheuttaman värähtelyn kanssa aika railakkaasti, ja lopputulos ei ole viimeisen päälle terävä kuva. Esim. käden materiaalit ovat sellaisia (ja isompaan vaimentavaan massaan kytketty :-)), että värähtelyt vaimenevat erittäin tehokkaasti, mutta jo pelkkä suljin saattaa tuottaa sutta ja suttua monen jalustan kanssa.
Siksi jotain kuuden kilon basaltti-Skitsoa on mahdoton korvata yhtään millään :-) No, parin kilon hiilikuitujalusta ja hyvä kuulapää vois ehkä...
En ole vuosikausiin nähnyt missään näitä testejä, mutta ei kait tilanne mihinkään ole muuttunut. Painavakin jalusta ja varsinkin kuulapää voi olla eri teknisistä syistä sellainen, että suttua tulee jos oikein kriittisiksi aletaan. Monet päällepäin ihan ok laatuiset jalustat voivat olla sellaisia, että ne resonoivat esim. peilin aiheuttaman värähtelyn kanssa aika railakkaasti, ja lopputulos ei ole viimeisen päälle terävä kuva. Esim. käden materiaalit ovat sellaisia (ja isompaan vaimentavaan massaan kytketty :-)), että värähtelyt vaimenevat erittäin tehokkaasti, mutta jo pelkkä suljin saattaa tuottaa sutta ja suttua monen jalustan kanssa.
Siksi jotain kuuden kilon basaltti-Skitsoa on mahdoton korvata yhtään millään :-) No, parin kilon hiilikuitujalusta ja hyvä kuulapää vois ehkä...
-
Puu on myös hyvä materiaali. Käytännön oppitunnin voi ottaa vaikka ruotsinlaivan kannella kaukoputken kanssa. Berlebach on siellä paras.Sakke_K kirjoitti:Muistakaa nyt vakavissaan harrastavat, että jalustan ainoa tehtävä ei ole vain pysyä paikallaan. Jalustojen mittauksissa on selkeästi erotettavissa ne, jotka eivät vaimenna peilin ja sulkimen aiheuttamia värähtelyjä kovinkaan hyvin, ja ne, jotka ovat tässä mielessä hyviä.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
-
onneks kamerasta kuin kamerasta alkaa nykyään löytymään jo sähkösuljin ja peilinläpsyttimet alkaa pikkuhiljaa poistua markkinoilta. ostamalla nykyaikaisen kameran, voi tämän ketjun mukaan säästää pelkästään jalustassa tuhansia euroja!
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
-
Kaikki nämä ongelmat voi ehkäistä ostamalla kunnollisen jalustan jo kymmeniä vuosia sitten!janne. kirjoitti:onneks kamerasta kuin kamerasta alkaa nykyään löytymään jo sähkösuljin ja peilinläpsyttimet alkaa pikkuhiljaa poistua markkinoilta. ostamalla nykyaikaisen kameran, voi tämän ketjun mukaan säästää pelkästään jalustassa tuhansia euroja!
--
-
- Viesti:
Tein muuten lämpimikseni testin äsken hankkimani minijalustan kanssa kovasti tuulisella kelillä. Kuten odotettua, ei se pitänyt Fuji XT2:ta ja isoa zoomia tuulessa paikoillaan juuri mitenkään. Eli telepäässä oli lyhyelläkin valotuksella kunnon tärinää nähtävissä. Kombon tuulikuorma vaan on sen verran iso että sementtiklunssia pienempi esine ei sitä saa vakautettua.Sakke_K kirjoitti:Muistakaa nyt vakavissaan harrastavat, että jalustan ainoa tehtävä ei ole vain pysyä paikallaan. Jalustojen mittauksissa on selkeästi erotettavissa ne, jotka eivät vaimenna peilin ja sulkimen aiheuttamia värähtelyjä kovinkaan hyvin, ja ne, jotka ovat tässä mielessä hyviä.
Kiva juttu oli se, että 18-135 -lasin stabilisaattori söi väpätyksen ~kokonaan pois. Mikä nyt ei toki yllättävää ole, duh. En sano että vakautin olisi mitenkään se oikea työkalu itse jalustan puutteita paikkaamaan, mutta näyttäisi rimpulajalustan kanssa auttavan merkittävästi. Tämä nyt ei liity peilin läpsähdykseen mitenkään, vaan yleisempään jalustan vibraukseen ja muuhun huojumiseen.
Kohtuullisen tuoreita jalustamittauksia näyttäisi olevan https://thecentercolumn.com/" onclick="window.open(this.href);return false; -saitilla. Samalla saitilla muuten juttua juurikin IBIS-systeemistä vajaan mekaanisen stabiloinnin lisänä. Lopputulema (X-H1:llä testattuna) oli jokseenkin se, että IBIS auttaa, mutta ei ole tietoa missä tulee värähtelytaajuuden yläraja vastaan ts. taajuus jolla IBIS ei enää ehdi korjata väpätystä.
Kuvatarinoita vaelluksilta ja luonnosta - http://exposedpaths.exposure.co
-
Pitää pikkasen oikoa nyt: Ensinnäkin joka ikisestä digikamerasta löytyy sähköinen suljin. Toiseksi peilin lukitseminen ylös tekee kuvaushetkestä prikulleen samanlaisen. Ts peilikamera on hetken peilitön.janne. kirjoitti:onneks kamerasta kuin kamerasta alkaa nykyään löytymään jo sähkösuljin ja peilinläpsyttimet alkaa pikkuhiljaa poistua markkinoilta. ostamalla nykyaikaisen kameran, voi tämän ketjun mukaan säästää pelkästään jalustassa tuhansia euroja!
Lisäksi laadukkaan peilijärjestelmän suurempi paino vakauttaa jo luonnostaan kuvaushetken.
Muuten ollaan kyllä samoilla linjoilla....
-
Olen huomannut kuvaavani melkoisen usein peili ylös lukittuna, kun jalusta on käyttössä. Lisäksi melkein aina on myös tällöin käytössä etälaukaisija.ookke66 kirjoitti: ... peilin lukitseminen ylös tekee kuvaushetkestä prikulleen samanlaisen. Ts peilikamera on hetken peilitön
Paino voi tehdä systeemistä (kolmijalasta) myös värähtelyalttiimman ja saattaa vaikuttaa vain resonanssitaajuuteen.ookke66 kirjoitti:Lisäksi laadukkaan peilijärjestelmän suurempi paino vakauttaa jo luonnostaan kuvaushetken.
Vaimennuskertoimen lisääminen on se juttu, jolla jalustaa saa stabiloitua: Hyvin vaimennettu systeemi "kuolettaa" alkuunsa kaikki ulkoiset impulssit (esim pätkä löysää puutarhaletkua on hyvin vaimennettu systeemi - ei lähde värähtelemään).
Tähtiharrastajat on pistäneet kolmijalan putket täyteen hiekkaa: se syö hyvin värähtelyjä kun sen aiheuttama hiekan jyvästen liike toisiinsa nähden muuttuu lämmöksi (liike-energia -> lämpöenergiaksi).
Pianon kieli on esimerkki huonosti vaimennetusta systeemistä - eihän siitä tulisi muuten ääntä.
Toi kolmijalan keskisalkoon lisättävä paino on kaksipiippuinen juttu stabiilisuuden kannalta. Se voi myös lisätä värähtelyalttiutta. Luulisin sen kuitenkin aina vakauttavan jalustaa: ei kaadu niin herkästi (tuulessa).
-
Eiköhän tässä tarkoitettu täysin sähköistä suljinta, missä mikään osa liiku fyysisesti valotuksen aikana, valotus aloitetaan sähköisesti ja lopetetaan sähköisesti. Makro- ja mikrokuvauksessa on hitokseen paljon merkitystä sillä, onko kamerassa kokonaan sähköinen suljin vai ei, varsinkin jos kuvataan vallitsevassa valossa, salamakuvaus on asia erikseen. D850:ssä on tällainen mahdollisuus käytettävissä.ookke66 kirjoitti:Pitää pikkasen oikoa nyt: Ensinnäkin joka ikisestä digikamerasta löytyy sähköinen suljin. Toiseksi peilin lukitseminen ylös tekee kuvaushetkestä prikulleen samanlaisen. Ts peilikamera on hetken peilitön.janne. kirjoitti:onneks kamerasta kuin kamerasta alkaa nykyään löytymään jo sähkösuljin ja peilinläpsyttimet alkaa pikkuhiljaa poistua markkinoilta. ostamalla nykyaikaisen kameran, voi tämän ketjun mukaan säästää pelkästään jalustassa tuhansia euroja!
Lisäksi laadukkaan peilijärjestelmän suurempi paino vakauttaa jo luonnostaan kuvaushetken.
Muuten ollaan kyllä samoilla linjoilla....
--
-
Sähköinen etuverho ajaa yleensä saman asian jolloin mekaaninen suljin hoitaa vain valotuksen päättämisen. Sellainen löytyy mm. D810:stä ja D750:stä MUP moodiin kytkettynä. (mirror up toiminto = tokalla laukaisimen painolla alkaa valotus)rolsen kirjoitti:
Eiköhän tässä tarkoitettu täysin sähköistä suljinta, missä mikään osa liiku fyysisesti valotuksen aikana, valotus aloitetaan sähköisesti ja lopetetaan sähköisesti. Makro- ja mikrokuvauksessa on hitokseen paljon merkitystä sillä, onko kamerassa kokonaan sähköinen suljin vai ei, varsinkin jos kuvataan vallitsevassa valossa, salamakuvaus on asia erikseen. D850:ssä on tällainen mahdollisuus käytettävissä.
-
Ei aja. Jos kuvaat vallitsevassa valossa makrostäkkiä, niin se takaverhon täräys pilaa käytännössä koko homman. Tässä on tietysti syytä valottaa asiaa hieman syvällisemmin. Makrokuvauspinoja ajetaan yleensä sähköisillä kiskoilla, joissa pienin steppi on luokkaa 1-2mikrometriä. Jos haluat saada ns. läpiterävän stäkin vaikka kovakuoriaisesta, niin voit joutua ottamaan satoja kuvia. Tässä kohtaa tullaan aikakysymykseen. On hitokseen eroa sillä, voiko kuvan ottaa sekunnin vai viiden sekunnin välein. Esim. 500 kuvan pinon kuvaamiseen menee viiden sekunnin intervallilla yli 40 minuuttia, sekunnin välein räpsyvä setti vetää tuon reiluun kahdeksaan minuuttiin. Tuohon kohtaan jos tulee huteja, niin helpommin tuolla kahdeksan minuutin ajalla tekee koko homman uudelleen.mirrored kirjoitti:Sähköinen etuverho ajaa saman asian. Sellainen löytyy mm. D810:stä ja D750:stä MUP moodiin kytkettynä.rolsen kirjoitti:
Eiköhän tässä tarkoitettu täysin sähköistä suljinta, missä mikään osa liiku fyysisesti valotuksen aikana, valotus aloitetaan sähköisesti ja lopetetaan sähköisesti. Makro- ja mikrokuvauksessa on hitokseen paljon merkitystä sillä, onko kamerassa kokonaan sähköinen suljin vai ei, varsinkin jos kuvataan vallitsevassa valossa, salamakuvaus on asia erikseen. D850:ssä on tällainen mahdollisuus käytettävissä.
--
-
No siinä joo tulee ero. Lisäsinkin edelle että 'yleensä' ennen kuin näinkään vastauksesi. Mitä se yleensä sitten kullekin tarkoittaa! :-)
(D850:ssä ois se fcous stacking toimintokin, focus shift nimellä... se käyttää ihan vaan objektiivin tarkennusmoottoria.)
(D850:ssä ois se fcous stacking toimintokin, focus shift nimellä... se käyttää ihan vaan objektiivin tarkennusmoottoria.)
-
Joo, häätys aina muistaa perustella vastaus heti alkuunsa, niin säästyisi monelta väärinkäsitykseltä. Maastossa käytän tuota EFCS-ominaisuutta, on jäänyt MLU pois käytöstä.mirrored kirjoitti:No siinä joo tulee ero. Lisäsinkin edelle että 'yleensä' ennen kuin näinkään vastauksesi. Mitä se yleensä sitten kullekin tarkoittaa! :-)
--
-
Kun olen pohtinut tarkemmin uuden jalustan hankkimista, ei keveys ole kuitenkaan se ensisijainen kriteeri vaan kajakkiin mahtuvuus ja sitten tukevuus. Benbon 1 menee juuri ja juuri kajakkiin pakkausluukuista sisään, mutta hieman pienempi se paketti saisi kyllä olla, vaikka kajakkiin kyllä mahtuu helposti 3-4 päivän muut varusteet tuon Benbonkin kanssa.
Viimeisinä mietinnän kohteina ovat olleet Gitzon GT5543LS ja sitten Siruin Sirui R-5214XL tai Sirui R-5214X. Markkinoilla on varmaan muitakin saman tason jalustoja, mutta varsinkin nuo Siruit ovat vahvoilla, kun hinnassa on kuitenkin +300-400 euroa eroa Gitzoon. Tarkoitus olisi hankkia kerralla sellainen lopullinen valinta, joka kantaa myös sen ison teleoptiikan ja ei ainkaan hirveästi värisisi maisemakuvauksessa.
Kuulapää ja kiikku, tuohon tulee vielä lisäostoksena, joten silloin Gitzo alkaa menemään kipurajasta viimeistään hieman yli, kun kuuläpää ja kiikku maksavat kuitenkin yhteensä noin 400-500 euroa. Onko tuo Gitzo niin paljon parempi jalusta, että isohko hintaero on perusteltua kärsiä.
Suunnitelmissa olisi hankkia jalustaan Siruin K-40X kuulapää, olen lukenut että siinä rasvat pitäisi vaihtaa pakkasessa toimiviin, mutta onko se muutoin hyvä?
Viimeisinä mietinnän kohteina ovat olleet Gitzon GT5543LS ja sitten Siruin Sirui R-5214XL tai Sirui R-5214X. Markkinoilla on varmaan muitakin saman tason jalustoja, mutta varsinkin nuo Siruit ovat vahvoilla, kun hinnassa on kuitenkin +300-400 euroa eroa Gitzoon. Tarkoitus olisi hankkia kerralla sellainen lopullinen valinta, joka kantaa myös sen ison teleoptiikan ja ei ainkaan hirveästi värisisi maisemakuvauksessa.
Kuulapää ja kiikku, tuohon tulee vielä lisäostoksena, joten silloin Gitzo alkaa menemään kipurajasta viimeistään hieman yli, kun kuuläpää ja kiikku maksavat kuitenkin yhteensä noin 400-500 euroa. Onko tuo Gitzo niin paljon parempi jalusta, että isohko hintaero on perusteltua kärsiä.
Suunnitelmissa olisi hankkia jalustaan Siruin K-40X kuulapää, olen lukenut että siinä rasvat pitäisi vaihtaa pakkasessa toimiviin, mutta onko se muutoin hyvä?