Capture One Pro 12

Kuvankäsittelyä, mitä vain
AriL67

Capture One Pro 12

Viesti Kirjoittaja AriL67 »

Nyt kun tuli hankittua Fujin X-H1 jota LR6 ei enää tue, niin myös kuvankäsittelyn osalta meni pakka sekaisin.

Asensin testiversion Capture Onesta ja nopeilla testeillä sillä saa perussäädöillä helposti jonkin verran parempaa lopputulosta kuin LR6:lla (terävyyden ja ihonvärien osalta, ainakin kun valitsee tuon Fuji version).

Sen sijaan C1 käytettävyys / intuitiivisuus ei ole LR6 tasolla. Pitäisikö muka lukea ohjeita tai katsoa videoita, että osaa käyttää tätät softaa...?! Tämä oli suurin syy miksi jäin miettimään siirtymistä C1:een. Mitä kokemuksia on muilla LR:stä C1:een siirtyneillä käytettävyydestä?

Tässä hyvää vertailua:
http://4bcokm12bvu948gi7312gnab.wpengin ... %20Pro.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Sakke_K

Re: Capture One Pro 12

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Käyttöliittymä on toimiva, mutta voisin kuvitella, että ilman tutoriaalien katsomista kaikkea voi olla vaikea huomata… eli en pitäisi pitkäaikaisena ongelmana, vaikka käyttö ei ole intuitiivista. Mitä se sitten tarkoittaakin.

Hyvää kuvaahan ei yleensä paljoa tarvitse säätää, ja perussäädöt + maskit tästäkin sentään löytyy aika helposti.
rolsen

Viesti Kirjoittaja rolsen »

Kyllä mulla meni aikaa LR:nkin käyttöliittymän omaksumisessa, mutta sitä ennen käytössä olikin Capture NX-2 ja katalookina wintoosan tiedostonhallinta...
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
jaava

Viesti Kirjoittaja jaava »

Onko tuossa Capturessa katalookia (tietokantaa kuvista ja niiden säädöistä) ollenkaan? Säilyttääkö se automaattisesti alkuperäisen kuvan koskemattomana? Onnistuuko haut tietokantaan?

Mä olen etsinyt Lightroom:lle korvaajaa (laiskasti kun ei ole kiire) ja minusta riittävien säätöjen lisäksi aivan oleellista on nuo yo. ominauisuudet.
Isommat säädöt ja kuvamanipulaatiot teen sitten Affinity Photo:lla.
saloma-3

Viesti Kirjoittaja saloma-3 »

jaava kirjoitti:Onko tuossa Capturessa katalookia (tietokantaa kuvista ja niiden säädöistä) ollenkaan? Säilyttääkö se automaattisesti alkuperäisen kuvan koskemattomana? Onnistuuko haut tietokantaan?

Mä olen etsinyt Lightroom:lle korvaajaa (laiskasti kun ei ole kiire) ja minusta riittävien säätöjen lisäksi aivan oleellista on nuo yo. ominauisuudet.
Isommat säädöt ja kuvamanipulaatiot teen sitten Affinity Photo:lla.
Käsittääkseni kyllä:
https://learn.captureone.com/tutorials/ ... a-catalog/" onclick="window.open(this.href);return false;
jaava

saloma-3 kirjoitti:Käsittääkseni kyllä:
https://learn.captureone.com/tutorials/ ... a-catalog/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sieltähän selvis kaikenlaista. Vanhana Lightroom-käyttäjänä erityisen kiinnostavaa oli tietää kuinka siirtyminen Capture One:een onnistuu. Tällaista löysin:

Katalogit
Capture One Pro:ssa on katalogi (kuten Lightroom:ssa), joka säilyttää kuvien sijainnin tietokoneella, metadatan, säädöt. Jopa kuvat on halutessaan mahdollista tallentaa katalogiin.
Ymmärsin että kuvia voi myös säätää, vaikka kuvat ei ole tietokoneen näkemillä kovalevyillä (kunhan kuvasta on olemassa preview-versio). Capture One Pro osaa lukea myös Lightroom katalogin muutamin rajoituksin.

Capture One Pro näyttää tekevän yhteistyötä myös muiden kuvaeditoreiden kanssa varsin näppärästi (voi editoida kuvaa vaikka PhotoShopissa välillä). Onko kukaan kokeillut Affinity Photon kanssa?

Video: Switching from Lightroom to Capture One Pro 11
  • Make your transition from Lightroom easier
  • Import your Lightroom Catalog directly into Capture One
  • Change workspace to a more familiar layout
https://learn.captureone.com/webinars/s ... room-co11/
Videon kohdassa 50:18 esitetään Lightroom katalogin importtaus (ja sen rajoitukset).

Hintoja:
  • Capture One Pro 12: Perpetual license + 6 Style Packs 499€
  • Capture One Pro 12: Perpetual license + 3 Style Packs 428€
  • Capture One Pro 12: Perpetual license 349€
  • Capture One Pro: Subscription 220€/Year (29€/Month)
Fujifilm:lle ja Sony:lle on omat hieman halvemmat versionsa (yhteistyön ansiosta).

If working with high-resolution images and doing calculation-heavy adjustments we recommend the following:
  • CPU with 4 cores or better
  • Have 16 GB of RAM or more
  • Leave plenty of hard disk space free (100Gb recommended)
  • A fast hard disk e.g. a Solid State Disk (SSD)
  • A fast Graphics card from NVIDIA or AMD with minimum 2GB RAM (4Gb for 4k or multiple screens)
Tämähän alkaa vaikuttaa hyvältä! No pistäähän tuo hinta (Perpetual license 349€) nikottelemaan.
AriL67

Viesti Kirjoittaja AriL67 »

Fujifilm:lle ja Sony:lle on omat hieman halvemmat versionsa (yhteistyön ansiosta).
Jep, Fujille kampanjoivat 50% alennuksella.
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

AriL67 kirjoitti:
Näin on. Ja sama juttu Sonylle:

https://www.captureone.com/en/products/sony" onclick="window.open(this.href);return false;

Itse olen käyttänyt tuota ilmaisversiota Sonyssa (yhdessä photarin kanssa). Jos Adobe meinaa ryhtyä hankalaksi lisensointiasioiden kanssa, eikä näy viitteitä ryhdistäytymisessä tiettyjen ohjelmiston tökkimisen kanssa, niin täytyy ihan oikeasti miettiä siirtymistä Captureonen maksulliseen versioon. Kaiken lisäksi se toimii loistavasti ainakin Sonyn RAW tiedostojen kanssa - laatu kunnossa.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
emerik

Viesti Kirjoittaja emerik »

AriL67 kirjoitti:
Nuo saa päivitettyä tarvittaessa täyteen versioonkin 119e.
jaava

Kun katselin noita videoita, niin minulle tuli mieleen edistyksellisyys Lightroom:iin verrattuna ... jotenkin näppärämmin toteutettu käyttäjäliityntä.
Ei se nyt ihan kauheasti poikkea LR:stä, mutta tulee vaatimaan ihan kunnon oppimiskäyrän rapuamisen ennen kuin homma sujuu jouheasti.
TiRy

Viesti Kirjoittaja TiRy »

Suosittelen lämpimästi varaamaan vaikka viikonlopun C1:sen kanssa. Heidän omat webinaarit opettaa asiat selkeästi ilman liiallista jämähtämistä lillukanvarsiin. Kerran kun nuo tähellisimmät ominaisuudet opettelee, kuvat ovat taas pitkälle tulevaisuuteen astetta parempia. Itse ainakin olen huomannut käyttäväni nykyisin jatkuvasti layereita, tarkempia värinmäärittelyjä jne., joita LR:lle ei pystynyt edes tekemään. Jos käyttöliittymä tuntuu vieraalta eikä ota auetakseen, voit säätää sen juuri sen näköiseksi kuin haluat, vaikka sitten LR:n look-a-likeksi. Jokainen nappula ja palkki on raahattavissa haluttuun järjestykseen, halutuille sivuille. Tärkeimmät pikakomennot opettelisin myös heti kärkeen.

Mitä tulee tuohon katalogi-asiaan, uskon että C1:lläkin saa jonkun näköistä järjestystä kuville. Itsellä ei LR:n kanssa ollut mitään logiikkaa kuvien varastoinnissa jne, mutta C1:sessä otin jonkunlaisen työnkulun käyttöön videon opastuksella. Annan nykyisin importatessa jokaiselle kuvalle tagin (esim. maisemat, ihmiset, nimi, paikka ym.). Tähän ei mene montaa minuuttia. Näin löydän pitkänkin ajan päästä tietyn kuvan, kunhan muistaa mitä haluaa etsiä. Tämän jälkeen käyn koko setin läpi ja painan tähden jokaiseen kuvaan, jonka haluan käsitellä. Käsitellyille kuville annan vielä eri tähtimäärän, jotta löydän napin painalluksella vuosien päästäkin kuvat, jotka tulivat ohjelmasta ulos. Kuville annan silloin tällöin tähtiä jo kamerassa, jotka näkyvät sitten ohjelmassa. Tämä on kätevää silloinkin jos kuvaa jollekin muulle ja haluaa saada vihiä esim. ilmeistä mistä henkilö pitää. Nämä kaikki varmasti löytyy LR:stäkin, mutta itsellä ei tullut koskaan käytettyä.

C1 tuli tosiaan Express-versiona Sonyn mukana. Pikaisen tsekkauksen jälkeen ostin saman tien Pro-version 89 eurolla. Versio on 11, enkä ajatellut hetkeen ostaa uutta. Pidän siitä, että saan itse päättää koska on aika päivittää softa uusien ominaisuuksien perässä.

Softaan ja sen sulavuuteen LR:n jälkeen olen enemmän kuin tyytyväinen. Tuntuu myös että kuvat ovat järestään valmiimpia jo suoraan importin jälkein, kuin mitä LR:llä oli. Tästä olen lukenut paljon myös muilta kirjoittajilta. Terävyyskin "poppaa" paremmin esille jo default-asetuksilla. Olen myös ladannut presetit terävöityksille, kohinanpoistolle ym. erilaisiin tilanteisiin, jotka on helppo napauttaa päälle tietyn tyyppisen kuvan tullessa työn alle. Mulla myös käy kaikki kuvat kamerakohtaisen mankelin läpi importin yhteydessä, mikä vähentää turhaa naputtelua pidemmässä juoksussa. Näin saa myös sitä omaa silmää miellyttävää lookkia valmiiksi kaikille kuville. Tyylejäkin olen käyttänyt jonkun verran. Näissä, kuten kaikissa muissakin säädöissä mitä C1:llä voi tehdä on hyvää se, että säädön voimakkuutta voi vielä jälkikäteenkin muokata (opacity).
Toli

Viesti Kirjoittaja Toli »

jaava kirjoitti:Capture One Pro näyttää tekevän yhteistyötä myös muiden kuvaeditoreiden kanssa varsin näppärästi (voi editoida kuvaa vaikka PhotoShopissa välillä). Onko kukaan kokeillut Affinity Photon kanssa?
Mulla on juuri tuollainen setti, eli C1 ja sitten monimutkaisemmat jutut Affinityllä. Hyvin toimii softat yhteen. Myös Nick Collection ja Portait Pro toimivat hyvin yhteen C1:n kanssa.
Experte

Viesti Kirjoittaja Experte »

En tajua tuota marinaa Adoben lisensointimallista. Kaikki ohjelmat menevät siihen ennemmin tai myöhemmin.
C1 on todella hyvä, monin paikoin Lightroomia parempi ohjelma ja huomattavasti monipuolisempi. Mutta. Adoben tilauksesta saa Lightroomin, Photoshopin (joka nyt tekee ihan kaiken), mobiilihärpäkkeet ja teratavun verran pilvitilaa. C1 on kallis hankintahinnaltaan ja sen päivitykset maksavat myös. En usko, että kukaan ammattilainen/vakava harrastaja ei päivittäisi ohjelmistojaan uusimpiin kun ne ovat saatavilla.
Valokuvaupseerin sotilasarvo: Valokuvainsinööriyliluutnantti
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

Experte kirjoitti: En usko, että kukaan ammattilainen/vakava harrastaja ei päivittäisi ohjelmistojaan uusimpiin kun ne ovat saatavilla.
Itse taas uskon, että moni semi+pro venyttää viimeiseen asti ja ostaa vasta kun on pakko.
Jos kuvaa samalla kalustolla piempään, niin miksi jonkun huuhaajutun takia pitäisi kantaa softafirmalle rahaa?
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

TiRy kirjoitti: Softaan ja sen sulavuuteen LR:n jälkeen olen enemmän kuin tyytyväinen. Tuntuu myös että kuvat ovat järestään valmiimpia jo suoraan importin jälkein, kuin mitä LR:llä oli. Tästä olen lukenut paljon myös muilta kirjoittajilta. Terävyyskin "poppaa" paremmin esille jo default-asetuksilla.
Tämä onkin mielenkiintoista miten hyvin tietyt softat tappaa kaiken sen POP:in, mitä hyvä lasi tekee. Itsellä on jopa vaikeuksia nähdä onko joku Zeissin huippulasilla otettu kuva oikeasti terävä, kun se näyttää toisilla softilla aivan puurolta, kuten halvoilla laseilla otetut kuvat. LR on oikein tunnettu siitä miten sille rapealle ja terävälle fiilikselle saa heittää hyvästit. Sitten puurosilmä softien ystävät yhteen ääneen ilkkuvat, että eipä ole kallis lasi yhtään omaa älläzoomia parempi. Just joo. Tämmöset Capture Onet pitäis kieltää lailla, niin kaikki olis tyytyväisiä omiin suttukulmalaseihinsa.
rolsen

T71 kirjoitti:
Experte kirjoitti: En usko, että kukaan ammattilainen/vakava harrastaja ei päivittäisi ohjelmistojaan uusimpiin kun ne ovat saatavilla.
Itse taas uskon, että moni semi+pro venyttää viimeiseen asti ja ostaa vasta kun on pakko.
Jos kuvaa samalla kalustolla piempään, niin miksi jonkun huuhaajutun takia pitäisi kantaa softafirmalle rahaa?
Minun mielestäni olette molemmat ihan yhtä oikeassa, meitä ihmisiä on laidasta laitaan, oli otsassa sitten vakavan harrastajan rypyt tai ammattilaisen kamerarusketus.
--
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

rolsen kirjoitti:
T71 kirjoitti:
Minun mielestäni olette molemmat ihan yhtä oikeassa, meitä ihmisiä on laidasta laitaan, oli otsassa sitten vakavan harrastajan rypyt tai ammattilaisen kamerarusketus.
Aivan. Tässä laidassa olis sellainen ongelma, että pitäisi löytää toimiva ja järkihintainen ohjelma useampaan koneeseen ja sitten vielä kun oppisi sitä käyttämään. Ja tietty sellainen, jonka oikeasti omistaa, eli mitään kuukausimaksuja en lähe itse virittelemään, paitsi ehkä kokeilumielessä vois testata ja sitten hankkia omaksi.
rolsen

T71 kirjoitti: Aivan. Tässä laidassa olis sellainen ongelma, että pitäisi löytää toimiva ja järkihintainen ohjelma useampaan koneeseen ja sitten vielä kun oppisi sitä käyttämään. Ja tietty sellainen, jonka oikeasti omistaa, eli mitään kuukausimaksuja en lähe itse virittelemään, paitsi ehkä kokeilumielessä vois testata ja sitten hankkia omaksi.
Ei noita softia osteta omaksi, ei niitä omisteta koskaan. Omistuksessa on korkeintaan asennuslevy, millä ei ole mitään merkitystä. Kun "ostan softan", ostan siihen vain käyttöoikeuden; lisenssin käyttää ko. ohjelmistoa käyttöoikeussopimuksen mukaisesti. Tämä ei ole tarkoitettu pilkunfiilaamiseksi, mutta monille tämä on melko tavalla epäselvä asia vielä tänäkin päivänä. Mulla on useampaan softaan elinikäinen lisenssi, mikä valitettavasti ainakin osassa tarkoittaa "until the maker kicks the bucket", sen jälkeen lisenssillä ei ole mitään virkaa, ellei softalle löydy jatkajaa.
--
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

No onhan se nyt ihan eri asia maksaa vuodesta toiseen tai sitten kertamaksulla ohjelma käyttöön ja sillä selvä.
En mä jaksa jankata siitä kuka mitäkin omistaa, kun en mä todellakaan kuvittele omistavani sitä softaa, vaan sen oikeuden käyttää sitä kunnes...
Eli pitäis löytää se oikea. Loppu on yksityiskohtia.
rolsen

Se on vaan kovin huono hinnoittelumalli tuo kertamaksu bisneksen kannalta. Toisaalta se on melko helppo, tuotetta ei tarvitse myydä kuin kerran per julkaisu per asiakas. Kuukausimaksullinen palvelu pitää myydä asiakkaalle uudelleen joka ainoa sopimuskausi, tai asiakas ottaa ritolat. Mulla menee nettisoppari katkolle kesällä ja tiedän että kohta alkaa puhelin päristä.
--
Vastaa Viestiin