Pitäisi saada vanha värinega-arkisto digitoitua...
-
- Viesti:
Pitäisi saada vanha värinega-arkisto digitoitua...
Kaapissa on kymmeniä värikuvakuoria, ajalta jolloin kuvasin vielä filmille. Kauhukseni huomasin myös, että muutama 80-luvulla otettu värikuva on jo värien osalta pilaantumassa. Nyt olisi hyvä hetki digitoida vanha nega-arkisto mutta millä? Olen katsellut nega- ja tasoskannereita mutta osaamiseni ei riitä sanomaan pitäisikö ostaa erityinen negaskanneri vai olisiko parempi ostaa tasoskanneri, joka osaa skannat useita ruutija samalla kertaa.
Negaskannerit ovat myös aika hinnakkaita. Minulle riittää kyllä vaatimattomampikin laite. Esimerkiksi Minolta Dimage Scan Dual IV maksaa Saksassa runsaat 330 euroa. Tasoskannerit ovat hieman halvempia ja jotkut osaavat skannata kuusikin filmiliuskaa samaan aikaan. Lisäksi laitetta voi käyttää kuvien skannaamiseen.
Onko molempien laitteiden laatu yhtä hyvää? Kumpaa laiteratkaisua sinä suosittelet ja onko jotain, mitä erityisesti pitäisi huomioida?
Negaskannerit ovat myös aika hinnakkaita. Minulle riittää kyllä vaatimattomampikin laite. Esimerkiksi Minolta Dimage Scan Dual IV maksaa Saksassa runsaat 330 euroa. Tasoskannerit ovat hieman halvempia ja jotkut osaavat skannata kuusikin filmiliuskaa samaan aikaan. Lisäksi laitetta voi käyttää kuvien skannaamiseen.
Onko molempien laitteiden laatu yhtä hyvää? Kumpaa laiteratkaisua sinä suosittelet ja onko jotain, mitä erityisesti pitäisi huomioida?
-
Ihan henkilökohtaisena mielipiteenä kyllä kallistuisin filmiskannerin puoleen. Tasoskannerilla tuppaa olemaan ongelmia etenkin juuri negojen kanssa, diat tuntuvat olevan niille helpompia. Tietysti jos tarve rajoittuu yhteen projektiin, niin sitten sitä voi yrittää myydä poiskin. Tasoskanneri, joka ilmeisesti saa käyttökelpoista jälkeä aikaan negasta maksaa kyllä sitten jo hyvinkin sen 500 ekiä.
-
Olen käyttänyt Minoltan Dual Scan IV -skanneria. Olen skannannut sillä tosin vain dioja. Puuha on kyllä hidasta verrattuna esim. Epson Perfection Photo -tasoskannereihin, joissa on läpivalaiseva diakansi ja filminpidin. Riippuu laatuvaatimuksesta, käyttääkö taso- vai filmiskanneria. Minulle kyllä riittää Epsonin tasoskannerinkin laatu. Vain, jos kyse on esim. tulostuksesta, voi filmiskanneri olla paikallaan.
Pölynpoisto Minoltan ko. skannerissa tapahtuu ohjelmallisesti. Ominaisuus ei siis ole itse raudassa.
Minoltan skanneri vaatii käytännössä koko ajan vahtimista, sillä diankuljetuspidike jumiutuu usein. Sitä on silloin tönäistävä eteenpäin, jolloin skannaus kyllä jatkuu. Kaikkein paksuimmat diakehykset eivät tahdo mahtua pidikkeeseen.
Minolta Dual Scan IV:n hinta esim. Verkkokauppa.comissa näyttää olevan 341,90 euroa, joten ei ole järkevää ryhtyä tilaamaan sitä Saksasta asti.
Pölynpoisto Minoltan ko. skannerissa tapahtuu ohjelmallisesti. Ominaisuus ei siis ole itse raudassa.
Minoltan skanneri vaatii käytännössä koko ajan vahtimista, sillä diankuljetuspidike jumiutuu usein. Sitä on silloin tönäistävä eteenpäin, jolloin skannaus kyllä jatkuu. Kaikkein paksuimmat diakehykset eivät tahdo mahtua pidikkeeseen.
Minolta Dual Scan IV:n hinta esim. Verkkokauppa.comissa näyttää olevan 341,90 euroa, joten ei ole järkevää ryhtyä tilaamaan sitä Saksasta asti.
-
Minulla on Epson, joka tekee raitaa kuviin satunnaisesti. Tämä on toinen yksilö, ensimmäinen meni takuuvaihtoon samasta syystä. Tässä mallissa (3170) on avuton negapidin suuremmille filmeille ja kinoon sen laatu ei minulla riitä. Itse ostaisin diaskannerin, mutta kannattaa huomioida että skannaaminen on erittäin puuduttavaa hommaa, enkä suosittele minkän ison urakan aloittamista kenellekään, ellei ole masokisti.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
kokemusta on, tasoskannerilla (epson 4870) n. 6500 mv ruutua + 7000 värillistä. tein näin:
- kaikki ruudut 800 dpi tarkkuudella, tiedostot juoksevalla numeroinnilla ja samalla periaatteella liuskat arkistolehtiin
- varmuuskopioinnit dvd:lle
- arikistointiohjelmalla (imatch) erilaiset haut paikalleen
- tarkempi skannaus pienemmästä määrästä kuvia
skannaus otti aikaa n. 2 + 2 kuukautta. tuo skannaustarkkuus 800 on vaatimaton, mutta ajaa asiansa, kuvia voi katsella 17 tuuman näytöllä 100% kokoisina ja kaikki negatiivit ovat hallitussa arkistossa.
lähtötilanne oli se että kaikki negat olivat laatikossa, mustavalkosista oli vedostettu n. 10%. laskeskelin että pelkkä pinnakaisten tekeminen arkistointia varten olisi maksanut enemmän kuin skanneri (EUR 480) ja imatch (EUR 50), dvd:t pari euroa kappale.
olen ihan tyytyväinen tulokseen, arkistointiohjelma ansaitsee ekstra kiitokset. tämän kaiken voi tietysti tehdä aivan toisinkin, ei ole yhtä oikeaa tapaa.
- kaikki ruudut 800 dpi tarkkuudella, tiedostot juoksevalla numeroinnilla ja samalla periaatteella liuskat arkistolehtiin
skannaus otti aikaa n. 2 + 2 kuukautta. tuo skannaustarkkuus 800 on vaatimaton, mutta ajaa asiansa, kuvia voi katsella 17 tuuman näytöllä 100% kokoisina ja kaikki negatiivit ovat hallitussa arkistossa.
lähtötilanne oli se että kaikki negat olivat laatikossa, mustavalkosista oli vedostettu n. 10%. laskeskelin että pelkkä pinnakaisten tekeminen arkistointia varten olisi maksanut enemmän kuin skanneri (EUR 480) ja imatch (EUR 50), dvd:t pari euroa kappale.
olen ihan tyytyväinen tulokseen, arkistointiohjelma ansaitsee ekstra kiitokset. tämän kaiken voi tietysti tehdä aivan toisinkin, ei ole yhtä oikeaa tapaa.
seppo raami
-
Miten sen nyt ottaa. Jos sen saa halvemmalla Saksasta suoraan myyjän hyllystä, niin mitä etua Verkkokaupalla on tarjottavanaan? Verkkokauppa ilmoittaa toimitusajaksi 6-8 päivää, mikä kulunee siihen, että saavat Saksasta tilaamansa laitteen Suomeen...HannuS kirjoitti: Minolta Dual Scan IV:n hinta esim. Verkkokauppa.comissa näyttää olevan 341,90 euroa, joten ei ole järkevää ryhtyä tilaamaan sitä Saksasta asti.
-
Hsm:n kysymyksen johdosta totean, että em. Saksan hinnan päälle tulevat vielä toimituskustannukset, jotka halvemmalla myyvien osalta usein ovat korkeammat. Ne lienevät tässä tapauksessa parinkymmenen euron luokkaa. Lisäksi tulee ottaa huomioon tämän tyyppiseen kaupankäyntiin liittyvät muut riskit, maksutapa, takuuasioiden järjestyminen yms.
Itse laskeskelen, että hinnan ulkomailta tilattaessa pitää olla reilusti alle täkäläisen kaupan hinnan. Joku voi ostaa ulkoa pienelläkin hintaerolla. Olen viimeksi neljä vuotta sitten ostanut saksalaisesta nettikaupasta ja kaikki meni o.k., paitsi että toimituskustannuksissa oli postin perimä ylimääräinen maksu, josta minulla ei etukäteen ollut tietoa. Sitä kameraa on kyllä sen jälkeen korjattu suomalaisen maahantuojan korjaamossa. Saksalainen myyjä on konkurssissa.
Verkkokauppa.comissa ostamissani tuotteissa olen todennut takuukorjausten olevan asianmukaisesti hoidettu, jopa paremmin kujin virallisen maahantuojan kautta.
Muutoin tykkään ostaa sellaisista kaupoista, joissa tarjontaan ja tuotteisiin voi tutustua netissä, mutta tavaran voi itse hakea kaupasta. Tällä konseptilla toimivat mm. Verkkokauppa.com, Mikromaja ja Akiba. Niissä kauppa tuntuu käyvän ihan hyvin.
Itse laskeskelen, että hinnan ulkomailta tilattaessa pitää olla reilusti alle täkäläisen kaupan hinnan. Joku voi ostaa ulkoa pienelläkin hintaerolla. Olen viimeksi neljä vuotta sitten ostanut saksalaisesta nettikaupasta ja kaikki meni o.k., paitsi että toimituskustannuksissa oli postin perimä ylimääräinen maksu, josta minulla ei etukäteen ollut tietoa. Sitä kameraa on kyllä sen jälkeen korjattu suomalaisen maahantuojan korjaamossa. Saksalainen myyjä on konkurssissa.
Verkkokauppa.comissa ostamissani tuotteissa olen todennut takuukorjausten olevan asianmukaisesti hoidettu, jopa paremmin kujin virallisen maahantuojan kautta.
Muutoin tykkään ostaa sellaisista kaupoista, joissa tarjontaan ja tuotteisiin voi tutustua netissä, mutta tavaran voi itse hakea kaupasta. Tällä konseptilla toimivat mm. Verkkokauppa.com, Mikromaja ja Akiba. Niissä kauppa tuntuu käyvän ihan hyvin.
-
- Viesti:
Lämpimät kiitokset kaikille kommenteista. Tuon saksalaisen hinnan satuin vain muistamaan, eikä taida kannattaa Saksasta tilata kun sen saa melkein samaan hintaan verkkokauppa.com:sta.
Kommenteista päätellen niin ei ole Minolta Dual Scan IV kovin luotettava laite.
Digitoin Epsonin Perfection 1200 Photo -sarjan tasoskannerilla kaikki mustavalkonegani ja väridiani ja se oli kyllä hidasta! Hommaan meni kuukausia, vaikka kuvia ei ollut kuin noin 2500. Myönnän, että hommaan tarvitaan masokistista luonnetta. Olisi kuitenkin mukavaa antaa lapsille perintönä heidän lapsuuden kuvansa digitaalisena.
Pitänee vielä miettiä asiaa.
Kommenteista päätellen niin ei ole Minolta Dual Scan IV kovin luotettava laite.
Digitoin Epsonin Perfection 1200 Photo -sarjan tasoskannerilla kaikki mustavalkonegani ja väridiani ja se oli kyllä hidasta! Hommaan meni kuukausia, vaikka kuvia ei ollut kuin noin 2500. Myönnän, että hommaan tarvitaan masokistista luonnetta. Olisi kuitenkin mukavaa antaa lapsille perintönä heidän lapsuuden kuvansa digitaalisena.
Pitänee vielä miettiä asiaa.
-
Joka vuosi tulee tarkempia ja toivottavasti helppokäyttöisempiä skannereita. Jos viiden vuoden päästä on markinoilla automaattiskanneri jonka tarkkuus ja nopeus on paljon nykyisiä parempi, voisi urakan jo tehnyttä hieman harmittaa..laaksone kirjoitti: Olisi kuitenkin mukavaa antaa lapsille perintönä heidän lapsuuden kuvansa digitaalisena.
Itse en jaksa uskoa että digitaalimuodon kuvani olisivat perintökelpoisia kovinkaan pitkään, joten säilytän kyllä mielummin alkuperäisiä. Tai no, voisihan niistä skannatuista tilata ifikuvat..
Waldo's Peoplen Waldo:
-
- Viesti:
Sinähän se vasta olet pessimisti! Vaikeaa se on jättää perintönä kuvat lapsille, jos kuvista on vain yhdet kopiot ja nekin ovat väriltään haalistuneet.
Voisin kyllä olettaa, että jpg -tiedostoja pystytään kuvankäsittelyohjelmilla lukemaan vielä ainakin seuraavat 20 vuotta! Tietysti pitää kuvat konvertoida johonkin toiseen formaattiin jossain vaiheessa. Se on kuitenkin sitten lasten murhe...
Eihän tämä tietysti ole mikään lopullinen ratkaisu mutta mikä nyt olisi?
Voisin kyllä olettaa, että jpg -tiedostoja pystytään kuvankäsittelyohjelmilla lukemaan vielä ainakin seuraavat 20 vuotta! Tietysti pitää kuvat konvertoida johonkin toiseen formaattiin jossain vaiheessa. Se on kuitenkin sitten lasten murhe...
Eihän tämä tietysti ole mikään lopullinen ratkaisu mutta mikä nyt olisi?
-
Höpsis ;-) Siitä vain alat skannailemaan ja polttelemaan cd:lle ;-Dlaaksone kirjoitti:Sinähän se vasta olet pessimisti!
Teetätät negoistasi uudet kuvat.laaksone kirjoitti: Eihän tämä tietysti ole mikään lopullinen ratkaisu mutta mikä nyt olisi?
Waldo's Peoplen Waldo:
-
Ei sitä erikseen tarvitse todeta. Tottakai ostaja ottaa laskelmissaan huomioon myös toimituskulut. Kaikki eivät Suomessakaan asu sellaisella etäisyydellä Verkkokaupasta, Akibasta tai Mikromajasta, jotta voisivat ilman merkittäviä lisäkuluja hakea itse tavaran niistä. Postituksesta nekin osaavat laskuttaa. ALV-vähennykseen oikeutettu ottaa huomioon myös Saksan ja Suomen eron arvonlisäverokannassa.HannuS kirjoitti:Hsm:n kysymyksen johdosta totean, että em. Saksan hinnan päälle tulevat vielä toimituskustannukset, jotka halvemmalla myyvien osalta usein ovat korkeammat. Ne lienevät tässä tapauksessa parinkymmenen euron luokkaa. Lisäksi tulee ottaa huomioon tämän tyyppiseen kaupankäyntiin liittyvät muut riskit, maksutapa, takuuasioiden järjestyminen yms.
Ps. Luepa tästä viestiketjusta takuuasioiden järjestymisestä kotimaisen maahantuojan ja Mikromajan kanssa.
http://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?t=11492
-
- Viesti:
Tuo on muuten totta! Kaikki eivät asu niin lähellä (verkko)kauppaa, että voisivat ilman lähetyskuluja saada tavaran kotiinsa asti. Kun ottaa kotimaan lähetyskulut huomioon niin tavaran ostaaminen Saksasta saattaa sittenkin olla halvempaa.
Olen minäkin käynyt taistoni suomalaisten kauppojen kanssa takuuasioista, joten sekin kokemus voi olla hyvä syy ostaa ulkomailta. Ei minulla oikeastaan olekaan olllut huonoja kokemuksia ulkomailta ostamisessa, vaikka viime kesänä top-foton kanssa olikin vähän erimielisyyksiä.
Vielä kun joku kertoisi, miten tässä digitointiasiassa oikein kannattaisi toimia...
Olen minäkin käynyt taistoni suomalaisten kauppojen kanssa takuuasioista, joten sekin kokemus voi olla hyvä syy ostaa ulkomailta. Ei minulla oikeastaan olekaan olllut huonoja kokemuksia ulkomailta ostamisessa, vaikka viime kesänä top-foton kanssa olikin vähän erimielisyyksiä.
Vielä kun joku kertoisi, miten tässä digitointiasiassa oikein kannattaisi toimia...
-
Se, mitä kirjotin hintaerosta, jolla kannattaa tilata tuote Saksasta tai muualta ulkomailta, oli tarkoitettu vastaukseksi alkuperäisen kysymyksen esittäjälle, joka asuu Tuusulassa, josta on helppo pistäytyä Helsingissä. Hän jo ehtikin kommentoida. Hänelle vielä, että totesin em. vastaukseni jälkeen, että Minoltan Scan Dual IV:sta saa Saksasta useista nettikauppoista jopa alle 280 euron hintaan.
Itse olen myös joskus ajatellut, että varmaankin tulevaisuudessa tulee skannereita, jotka skannaavat nykyistä nopeammin, riittävällä tarkkuudella ja automaattisesti vanhat filmit ja diat jälkipolville. Sitä vain ei tiedä oman perinnönjakonsa ajankohtaa, joten hommaa ei sovi jättää viime tippaan. Epäilen myös, että muualla kuin albumissa olevat valokuvat tulevat vain aivan sattumalta jonkun jälkeläisen toimesta katselluiksi, jos silloinkaan.
Itse olen myös joskus ajatellut, että varmaankin tulevaisuudessa tulee skannereita, jotka skannaavat nykyistä nopeammin, riittävällä tarkkuudella ja automaattisesti vanhat filmit ja diat jälkipolville. Sitä vain ei tiedä oman perinnönjakonsa ajankohtaa, joten hommaa ei sovi jättää viime tippaan. Epäilen myös, että muualla kuin albumissa olevat valokuvat tulevat vain aivan sattumalta jonkun jälkeläisen toimesta katselluiksi, jos silloinkaan.
-
Matkalut noin kuudeltakymmeneltä kilometriltä ja vähintään tunti käytettyä aikaa. Säästäminen on suhteellista.HannuS kirjoitti:Se, mitä kirjotin hintaerosta, jolla kannattaa tilata tuote Saksasta tai muualta ulkomailta, oli tarkoitettu vastaukseksi alkuperäisen kysymyksen esittäjälle, joka asuu Tuusulassa, josta on helppo pistäytyä Helsingissä.
-
Kun skannaa filmiruudun 800 dpi tarkkuudella, niin paljonko ruudusta saa pikseleitä? Tai siis tuohon saisin vastauksen, kun tietäisin filmiruudun koon.raamise kirjoitti:kokemusta on, tasoskannerilla (epson 4870) n. 6500 mv ruutua + 7000 värillistä. tein näin:
Ajattelin vaan, että onko 800 dpi tarkkuus filmiruudulta reippaasti alakanttiin ajatellen tulevaisuuden isoja monitoreja?
-
näyttää tekevän 1133 x 731, 8bpp, tiedoston koko jpg pakattuna n. 100 kb.Seppo K kirjoitti:
Kun skannaa filmiruudun 800 dpi tarkkuudella, niin paljonko ruudusta saa pikseleitä? Tai siis tuohon saisin vastauksen, kun tietäisin filmiruudun koon.
Ajattelin vaan, että onko 800 dpi tarkkuus filmiruudulta reippaasti alakanttiin ajatellen tulevaisuuden isoja monitoreja?
tarkkuus on alakanttiin ilman muuta, jos ajatellaan jotakin tulevaisuuden vaihtoehtoja. kun skannasin jokaisen ruudun, ei oikein houkutellut 3200 dpi tarkkuus, 800 dpi oli alakantin vaihtoehto.
800 dpi tarkkuus ei riitä kunnolliseen printtiin tai kuvan muuhun hiomiseen, mutta ruudulla kuvia katselee ihan hyvin. lisäetu on että (kaikki) kuvat löytyvät koneelta vaivatta aiheiden, paikkojen ym mukaan, negatiivit ovat järjestyksessä ja minkä vaan kuvan saa skannattu esim. 3200 dpi tasolle aina kun huvittaa.
seppo raami
-
Skannasin v. 2001 1300 paperikuvaa 1600x1200 tarkkuuteen ja tein siinä virheen.
Ensinnäkin kuvien korjailtavuus oli heikkoa ja rajauksiin ei riittänyt pelivaraa. Lisäksi tyrin kuvien jpg-pakkauksen kanssa kuvat osittain pilalle: pakkasin ne liian pieneen kokoon.
Jäi niin harmittamaan, että viime kesänä skannasin kaikki uudelleen 4x suurempaan kokoon.
Ensinnäkin kuvien korjailtavuus oli heikkoa ja rajauksiin ei riittänyt pelivaraa. Lisäksi tyrin kuvien jpg-pakkauksen kanssa kuvat osittain pilalle: pakkasin ne liian pieneen kokoon.
Jäi niin harmittamaan, että viime kesänä skannasin kaikki uudelleen 4x suurempaan kokoon.
-
Skanneri on mukava laite, mutta vain renkinä. Itse kyllä ostaisin skannerin, jolla skannaisin max-kokoon ne kuvat jotka tiedostoiksi tarvitsisin, mutta kuvien haalistumisen takia kyllä teetättäisin niistä negoista vain uudet kuvat: se olisi helppoa. Toisaalta, jos ostaa sen skannerin joka tapauksessa, niin ehkä voisi sen urakankin aloittaa ja sitten siirtyä suunnitelmaan b, kun on totaalisesti täynnä sitä hommaa..
Waldo's Peoplen Waldo: