Olen hankkimassa digiä/järjestelmädigiä pääasiallisena tarkoituksena ottaa katseen kestäviä kuvia joita voi laittaa printtijulkaisuunkin.
Olisiko Canon 10D EOS hyvä ratkaisu? en aio ottaa taidekuvia:)
järjestelmädigien /digien kuvan laatu printtijulkaisussa
-
-
- Viesti:
Re: järjestelmädigien /digien kuvan laatu printtijulkaisussa
Jollei ole niin seuraava vaihtoehto on noin 5000 euroa kalliimpi.mimi kirjoitti:Olisiko Canon 10D EOS hyvä ratkaisu? en aio ottaa taidekuvia:)
-
printtijulkaisu
=yritys- tai järjestölehti tai yleisaikakausilehti, kuvan koko maksimi 1/4 A4:sta
-
Re: printtijulkaisu
Tuon kokoisiin kuviin riittää mikä tahansa nykyisistä (ja myös entisistä) digijärkkäreistä.mimi kirjoitti:=yritys- tai järjestölehti tai yleisaikakausilehti, kuvan koko maksimi 1/4 A4:sta
-
Mä olen ottanut 10D:lläni yli A4 -koon kuvia tabloid-sanomalehden etusivulle ja tuolloin ISO -asetuskin oli 800:n nurkilla, silti ei kohinaa näy sanomalehdessä.
Tämän lisäksi ottamiani kuvia on julkaistu noin puolen A4:n kokoisissa yritysten asiakaslehdissä. Varmasti 10D:n laatu kelpaa myös suurempiin korkean tason paperijulkaisuihin, mutta kun asian omaisten lehtien sivukoko ei ole paljoa A4:sta suurempi, niin ei koko sivua ole missään jutussa mielekästä täyttää yhdellä kuvalla.
G1:n kuvalla aikoinaan jo täytettiin Kamera-lehdessä yksi sivu ja keskiverto harrastaja/ammattilainen ei nähnyt mitään vikaa ko. kuvassa. 3 mpix kameran kokemuksien pohjalta voisi väittää, että 10D:n kuvia voisi julkaista Kamera-lehdessä jo kutakuinkin ilman interpolointiakin.
Minun kokemukseni mukaan tämä reilut 6 mpix on riittävä laatu kaikkiin sanomalehtiin, yrityslehtiin, asiakaslehtiin ja useimpiin aikakauslehtiin. Jostakin Avotakan koko aukeaman kuvista en oikein tiedä... interpolointi on kuitenkin digikameroiden kuvien kohdalla aika helppoa ja hyvälaatuista.
Ville K
Tämän lisäksi ottamiani kuvia on julkaistu noin puolen A4:n kokoisissa yritysten asiakaslehdissä. Varmasti 10D:n laatu kelpaa myös suurempiin korkean tason paperijulkaisuihin, mutta kun asian omaisten lehtien sivukoko ei ole paljoa A4:sta suurempi, niin ei koko sivua ole missään jutussa mielekästä täyttää yhdellä kuvalla.
G1:n kuvalla aikoinaan jo täytettiin Kamera-lehdessä yksi sivu ja keskiverto harrastaja/ammattilainen ei nähnyt mitään vikaa ko. kuvassa. 3 mpix kameran kokemuksien pohjalta voisi väittää, että 10D:n kuvia voisi julkaista Kamera-lehdessä jo kutakuinkin ilman interpolointiakin.
Minun kokemukseni mukaan tämä reilut 6 mpix on riittävä laatu kaikkiin sanomalehtiin, yrityslehtiin, asiakaslehtiin ja useimpiin aikakauslehtiin. Jostakin Avotakan koko aukeaman kuvista en oikein tiedä... interpolointi on kuitenkin digikameroiden kuvien kohdalla aika helppoa ja hyvälaatuista.
Ville K