Uutena lukijana Morjesta ryhmään ! Saas nähä miten minun käy, kun tilasin tuon Sonyn eilen. Tuleeko siitä käytetyin kamera lintukuvauksessa. Suurimpana murheena on nuo vaatimattomat millit (600) jotka harvoin riittää lintuja piileskelemättä kuvatessa. Olen tottunut käyttämään 1200 millistä (600+2 extender) ja siinä 1,6 croppirunko (kino 1920 mm) tai 1 Dx. Aiemmin kuvasin ihan käsivaralta, mutta nyt on jonkin aikaa ollu lantiovyöhön tuettu monopodi alla. Paino ei siinä enää siten ole ongelma, mutta tietysti muu liikuttelu on hiukan työlästä ja hankalaa. Onhan siinä kontrastia tarttua tuohon Sonyyn tuollasen 7,2 kg möhkäleen jälkeen ja kun on aina Canonilla kuvannu niin joutuu oikeesti opetteleen tuon Sonyn metkut :)
Mielestäni avainsana on opetella kunnolla kameran käyttö ja säätää se itselleen sopivaan valmiuteen, ettei tartte sitte maastossa enää alkaa funtsimaan että mitä namiskaa pitikään painaa. Voihan tuokin vaatia aika paljon kun canoni on selkäytimessä. Olen sellainen sivutuotteena lintukuvia napsiva, kun pääpaino on kuitenkin lintujen tarkkailussa ja bongauksessa. Dokumentointiin ja videokuvaukseen kaukaisista linnuista olen pultannut jalustaan kaukoputken viereen Nikonin P1000 kameran. Kuvasivuni tuolla:
http://www.lintubongari.fi" onclick="window.open(this.href);return false; Ihme täytyy tapahtua jos tuo Canonin 1200 mm tykki jäis käyttämättä tuon pienen vajaamillisen Sonyn takia. Kokeilen kuitenkin ja jos ei muuta niin jätän sen sellaiseksi "aina mukana autossa" kameraksi. Tuo Nikonin P1000 on huippu millien puolesta, mutta muuten ominaisuudet ei riitä minulle kuin dokumentointiin kaukaisista kohteista. Oispa tuossa Sonyssa 1200 millinen :)