Laskutuspalvelut Ukko.fi ym - kokemuksia?

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
Fuxia

Laskutuspalvelut Ukko.fi ym - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Fuxia »

Onko teillä kokemuksia eri laskutuspalveluista? Kuvaan satunnaisesti ja en haluaisi omaa toiminimeä ihan sitä varten perustaa, joten mietin edelleen noita laskutuspalveluita. Aika suolaiset kulut noissa tuntuu vaan olevan jos tosiaan se 1/3 vaan jäisi käteen palkkiosta itselle...

Onko suosituksia mikä olisi edullisin laskutusfirma?

En ole ALV-velvollinen, senverran vähän vuodessa maksullisia kuvauskeikkoja tulisin tekemään. Mites sen kanssa laskutusfirmat menettelee? Pitääkö alv maksaa jokatapauksessa ja sitten jälkikäteen anoa takaisinmaksua verottajalta?

Tuolla aiemmin aloittamassani ketjussa tätä sivuttiinkin, mutta kaipaisin vielä kokemuksia mikä laskutusfirma olisi edullsiin, kiitos! Vai ovatko samalla viivalla kaikki suunnilleen?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
BasicDude

Viesti Kirjoittaja BasicDude »

Sehän noissa laskutusosuuskunnissa on huonoa, että alvi menee vaikka tulosi jäisi alle 8500e vuodessa. Yksityisenä elinkeinonharjoittajana tuota alvia ei tarvitse maksaa ( siis jos liikevaihto alle 8500e )

Noissa laskutuspalveluissa ei ole mielestäni mitään järkeä. Kulut ovat kohtuuttomia. Ammatinharjoittajana kirjanpito yms on äärettömän helppoa koska valokuvaaja voi pitää yhdenkertaista kirjanpitoa mikäli ei ole erillistä liiketilaa. Kirjanpito voi yksinkertaisimmillaan olla ruutupaperia johon kirjattu mitä on tullut rahaa.

Veroilmoituksen täyttäminenkin on helppoa. Verottajan ohjeet on aika selkeät.
kuvahemmo

Viesti Kirjoittaja kuvahemmo »

Itse olen käyttänyt Ukkoa vuoden ajan ja olen ollut tyytyväinen. 5% menee laskun alvittomasta loppusummasta palkkiota. Palkan voi nostaa milloin haluaa ja palvelun käyttäminen on helppoa.
Guzmo

Viesti Kirjoittaja Guzmo »

Pienimuotoiseen työhön laskutuspalvelun käyttäminen on järkevämpää kuin toiminimen tai yrityksen perustaminen. Sivutoiminen yrittäjyys kun saattaa viedä pahimmillaan työttömyysturvan. Esim. tuolta voi lukea kokemuksia http://yle.fi/uutiset/yrittajyys_tyotto ... ne/6966770
BasicDude

Viesti Kirjoittaja BasicDude »

Niin onko nuo laskutuspalvelut nyt sitten järkeviä. Mikäli teet 8499e myyntiä kalenterivuodessa niin maksat valtion kassaan 2039,76 täysin turhaa rahaa + 322,95e laskutuspalvelun käytöstä.

Ja nythän esimerkiksi vihreillä ja demareilla taitaa vaaliohjelmassa olla, että arvonlisäverorajaa pitäisi nostaa.
Dailunch

Viesti Kirjoittaja Dailunch »

Guzmo kirjoitti:Pienimuotoiseen työhön laskutuspalvelun käyttäminen on järkevämpää kuin toiminimen tai yrityksen perustaminen.
Miksi pitäisi käyttää laskutuspalvelua, kun hommaa voi tehdä verokortilla myymällä käyttöoikeuden kuvaan? Näin saa myös mukavan säästön.
Fuxia

Kiitos vastauksista.
Miksi pitäisi käyttää laskutuspalvelua, kun hommaa voi tehdä verokortilla myymällä käyttöoikeuden kuvaan? Näin saa myös mukavan säästön.
Mites tämä toimii, jos kuvia myy yksityishenkilöille? Voinko tehdä niin, että kirjoitan kuitin asiakkaalle yksityishenkilönä ja ilmoitan verottajalle itse nämä tulot? Niistä sitten maksan verot könttänä keran vuodessa? Menisiköhän verottajalle läpi niin...?
Dailunch

Fuxia kirjoitti:Kiitos vastauksista.
Mites tämä toimii, jos kuvia myy yksityishenkilöille? Voinko tehdä niin, että kirjoitan kuitin asiakkaalle yksityishenkilönä ja ilmoitan verottajalle itse nämä tulot? Niistä sitten maksan verot könttänä keran vuodessa? Menisiköhän verottajalle läpi niin...?
Juurikin näin se menee oman käsitykseni mukaan. Kuittikin lienee vapaaehtoinen, sillä et toimi arvonlisäverovelvollisena yrityksenä. Tällä lapulla freelancetulot saa hyvin ilmoitettua ja myöskin kalustohankinnat vähennettyä: http://www.vero.fi/download/2013__Taite ... 65%7D/7124

Sinun tilanteessasi ilmeisesti puolet kalustostosta on vähennyskelpoista. Tällöin et joutuisi käytännössä maksamaan veroa ollenkaan jos teet hankintoja, sillä niin rungot, linssit kuin tietokoneetkin ovat 50% vähennyskelpoisia.
Guzmo

Viesti Kirjoittaja Guzmo »

Dailunch kirjoitti:
Guzmo kirjoitti:Pienimuotoiseen työhön laskutuspalvelun käyttäminen on järkevämpää kuin toiminimen tai yrityksen perustaminen.
Yrityksille kun kuvaa niin laskun lähettäminen on normaali tapa toimia.
mixdown

Viesti Kirjoittaja mixdown »

Olen tehnyt Ukon laskutuksella keikkoja ja kaikki on toiminut ihan ok. Käteen jää hiukan yli puolet keikan hinnasta.
Fuxia

Juurikin näin se menee oman käsitykseni mukaan. Kuittikin lienee vapaaehtoinen, sillä et toimi arvonlisäverovelvollisena yrityksenä. Tällä lapulla freelancetulot saa hyvin ilmoitettua ja myöskin kalustohankinnat vähennettyä: http://www.vero.fi/download/2013__Taite ... 65%7D/7124
Osaako kukaan kertoa miten paljon menee kuluja palkkiosta verottajalle ym. tahoille, jos tekee keikkaa näin verokortilla (freelancetulot)? Meneekö palkkiosta tällöin muita kuluja kuin verot oman veroprossan mukaan? Ja tuloja ei siis ole niin paljon, että ALVista tarttisi huolehtia....
Dailunch

Juuri näin. Lisäksi saat vielä vähentää kalustohankinnat ym. verotuksessa: 100% jos päätoimista, 50% jos kalusto on myös muussa käytössä.
XTC Riders
Viesti:

Viesti Kirjoittaja XTC Riders »

Dailunch kirjoitti:Juuri näin. Lisäksi saat vielä vähentää kalustohankinnat ym. verotuksessa: 100% jos päätoimista, 50% jos kalusto on myös muussa käytössä.
Onkohan kellään tietoa, että onnistuuko kaluston vähennys miten/ollenkaan esim. käytettäessä Ukko.fi palvelua?
XTC Riders
Viesti:

Viesti Kirjoittaja XTC Riders »

XTC Riders kirjoitti:
Dailunch kirjoitti:Juuri näin. Lisäksi saat vielä vähentää kalustohankinnat ym. verotuksessa: 100% jos päätoimista, 50% jos kalusto on myös muussa käytössä.
Onkohan kellään tietoa, että onnistuuko kaluston vähennys miten/ollenkaan esim. käytettäessä Ukko.fi palvelua?
Vastaankin itse itselleni eli pikaisella tutkimisella löytyi seuraavat:

http://ohje.ukko.fi/knowledgebase/artic ... %C3%A4kame

http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_ver ... 2825625%29

Ymmärtääkseni siis mahdollista vähentää.
mattila3

Viesti Kirjoittaja mattila3 »

Mä olen laskuttanut mun konsultin palkkiot ainakin freelaskutuksen kautta ja se on toiminut ihan hyvin. Niillä on 4% palvelumaksu mut se mikä jees niin ei minimi hintaa toisin kuin muilla.

En usko että laskuttaminen valokuvaajana olsi yhtään vaikeempaa?
Siitä en tiedä miten noi vähennykset menee laitteiston suhteen. Verohallinnon sivuilta varmaan löytyy tarkemmin. Mun mielestä henkilökohtaisessa verotuksessa voi vähentää jotain ammattiin liittyvää kirjallisuutta ja laitteistaoa
Whig

Viesti Kirjoittaja Whig »

mattila3 kirjoitti:Mä olen laskuttanut mun konsultin palkkiot ainakin freelaskutuksen kautta ja se on toiminut ihan hyvin. Niillä on 4% palvelumaksu mut se mikä jees niin ei minimi hintaa toisin kuin muilla.
Eikä sinulla tietenkään ole minkäänlaisia suhteita tuohon firmaan etkä ainakaan ole siellä töissä?
Huuto.net <- Objektiiveja yms. Canoniin yms.
Flickr
Instagram
burmanm

Viesti Kirjoittaja burmanm »

Whig kirjoitti:Eikä sinulla tietenkään ole minkäänlaisia suhteita tuohon firmaan etkä ainakaan ole siellä töissä?
4% provisiolla (ja "suosittu" lisäpalvelu sairaspäiviä varten on upea, tulee halvemmaksi sairastaa) pitäis ainakin olla, hurjaa menoa.
mkurtti

Re: Laskutuspalvelut Ukko.fi ym - kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja mkurtti »

Suosittelen kiertämään kaukaa ukko.fi palvelut.

Laskutin heidän kautta 2 kpl laskuja joista otin takkiin n.395€ vain ja ainoastaan sen takia ku he voivat muuttaa sopimuksia ilman toisen suostumusta ja näin ollen jättivät maksamatta minulle kuuluvat kulukorvaukset kokonaan. Kaikki kun lasken yhteen niin jäin miinukselle kun käytin heidän palveluaan.

Lakimieskin oli samaa mieltä että minulle kuuluu nuo korvaukset, mutta heidän ehdoissa on tämmöiset kohdat:

”UKKO.fi:llä on oikeus tehdä tähän sopimukseen muutoksia harkintansa mukaan ilman käyttäjän suostumusta.”

”UKKO.fi varaa oikeuden hyväksyä tai olla hyväksymättä toimitettuja kululaskuja.”

Eli täysin riskillä mennään kyseisen yrityksen kanssa. Joko teet tappiota kun teet töitä tai tuurilla saat työstäsi palkan.

Nyt ollaan sitten toisen yrityksen kanssa tehty jo muutama lasku samoista hommista ja hyvin toimii palvelu. Eli kaikkinensa ukko.fi on se joka tässä lopulta häviää.
JuhaT2
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhaT2 »

Itsellä kokemusta Eezy-palvelusta ja heidän kanssaan kaikki sujui oikein hyvin eikä ollut ongelmia mm. kulukorvausten kanssa.

Sitten jos on enemmän laskutusta vuositasolla kannattaa miettiä jo toiminimen perustamista. Kulut nousevat nopeasti aika isoihin kokonaissummiin ja maksaa sitten siitä helppoudesta aika kovan hinnan.
Lisätuloja kuvaamisella? Lue lisää - https://kuvaajaksi.rodeo.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
JoeSupreme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JoeSupreme »

Pakko ihmetellä,
miksi käyttää laskutuspalvelua eikä perustaa itse toiminimeä ja kirjoittaa omat laskut?

Toiminimi 150€ ja siihen lisäksi kirjanpitäjä joka kustantaa n. 150€ vuosi.

ALV:tä ei tarvitse miettiä jos toiminta ei ylitä 10k€ ja toiminimelle hankituista alan tavaroista ei tarvitse ensin maksaa tuloveroa vaan menee suoraan yritykselle, toiminimelle, joten säästää tuloveron verrankin siinä jos on tekemässä hankintoja.

Elän käsityksessä että jos laskuttaa laskutuspalvelun kautta niin 24% verot täytyy joka tapauksessa maksaa, tai se maksetaan tuon palvelun toimesta oli ALV velvollinen tai ei, ja oletettavasti tuloverokin hoidetaan samassa syssyssä?
Vastaa Viestiin